هفت اصل مهم در جذابیت وبسایت

اصول جذابیت وبسایت به عناصری اشاره دارد که در کنار هم طراحی یک سایت را جذاب می کند.  طراحی وبسایت یک مهارت تخصصی است که از جنبه های مختلف مانند جنبه های فنی، هنری و نظری نیازمند یک همکاری تیمی است. از یک سو جنبه های نظری و هنری طراحی وبسایت اشاره به ایجاد روش هایی برای برقراری ارتباط با مخاطب و انتقال پیام در کمترین زمان ممکن دارد. از سوی دیگر جنبه های فنی طراحی وبسایت نیز به فناوری های کدنویسی و پیاده سازی وبسایت اشاره دارد تا سرعت لود شدن سایت در ابزارهای مختلف مانند گوشی موبایل بالا باشد.

اما مفهوم جذابیت بیشتر به موضوعات ساختاری و هنری و موضوعات و زیبایی شناختی یک اثر اشاره دارد و مسائل فنی در اولویت دوم قرار می گیرد. هرچند زیربنای بهتر دیده شدن یک وبسایت رعایت اصول فنی در کدهای آن وبسایت است. این موضوع از نظر روان شناختی می تواند منجر به افزایش قابل توجه فروش شما شود.

ما در این مقاله هفت عنصر مهم برای طراحی یک وبسایت جذاب را برای شما ذکر می کنیم.

اصول جذابیت وب سایت

۱٫تصاویر

تصاویر تاثیرگذاری بسیار بیشتری نسبت به کلمات یا آوا بر روی انسان دارند. بنابراین مفهوم تصاویر شما برای مخاطب می تواند یک اثر فوق العاده در جذب مشتری ایجاد کند. این یک فرایند بیو شیمیایی است که انسان با دیدن یک تصویر منحصر به فرد و خلاق با مزه احساس خوبی پیدا می کند.

یک تصویر تکراری البته می تواند تاثیر منفی بر روی برند شما داشته باشد به همین دلیل است که شرکت های طراحی سایت از گرافیست ها و طراحان UI برای بهبود کیفیت عکس ها استفاده می کنند تا خلاقیت جدید برای مشتریان ارائه کرده باشند.

برای مثال به سایت Wonderbly نگاه کنید. طراح این وبسایت هم از یک عکس واقعی و هم از طراح های گرافیکی برای طراحی سایت خود استفاده کرده است.

۲٫ رنگ ها

بعد از انتخاب یک عکس بامزه، خلاق و زیبا که می تواند مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کند، شما باید به هارمونی رنگ های کل صفحه طراحی سایت نیز توجه ویژه داشته باشید. برای مثال اگر در یک مطب می خوانید که رنگ صورتی از نظر روانشناسی یک رنگ جذاب است، قرار نیست تمام صفحه طراحی سایت خود را به رنگ صورتی درآورید. این را در نظر داشته باشید که معمولا روانشناسی رنگ ها در فرهنگ های مختلف متفاوت است برای مثال رنگ مشکی در فرهنگ ما ایرانی ها برای عزا داری استفاده می شود در حالی که رنگ عزاداری در بسیاری از فرهنگ های ملل مختلف خاورمیانه و اعراب رنگ سفید است.

همچنین در طراحی خود به موضوعات مختلفی مانند سن مخاطبان اصلی سایت شما، میزان تحصیلات آنها و منطقه جغرافیایی و فرهنگی آنها نیز باید توجه ویژه داشته باشید.

 

۳٫ توجه به ویژگی های جامعه هدف

 

تا اینجا به بحث جذابیت و خود لغت و مفهوم جذابیت در ذهن انسان صحبت کردیم. این لغت از جمله مفاهیمی است که فاکتورهای بسیاری می تواند به آن اشاره کند. در نگاه هر شخص نیز می تواند تعریف جذابیت متفاوت به نظر برسد. اما ساختار ذهن مشترک انسان ها باعث می شود که یک سری المان ها در تمام انسان ها به این مفهوم اشاره کند.

امروزه، یک خانه نیز می‌تواند «بامزه» باشد. مثلاً می‌توان گفت «چه رومیزی بامزه‌ای»، «چه صندلی جذابی» یا حتی در تعریف از گل‌های چیده شده روی میز نیز از همین لغت استفاده می کنیم.

بنابراین هم به تفاوت ها و هم به اشتراکات جامعه ای که برای آنها طراحی را انجام می دهید توجه کنید. ببینید مخاطبان شما چه فرهنگ و پیشینه ای دارند، چه بازخورد هایی در شرایط مختلف نسبت به واژه ها و مفاهیم از خود نشان می دهند.

مثال: Noritake سایتی است که مفهوم بامزه بودن را در اشیاء محلی به نمایش گذاشته است.

جذابیت در طراحی سایت

 

۴٫ محتوای جذاب و منحصر به فرد

خب تا اینجا اگر ما کارمان را به درستی انجام داده باشیم یک طراحی منحصر به فرد با رنگ های خلاقانه و عکس های جذاب داریم. اما آیا نوشته ها و جملات وبسایت مهم نیستند؟ بعد از جذب اولیه مخاطب به وبسایت، آنها به دنبال یک محتوای غنی و کاربردی خواهند گشت. اگر آن محتوا را به آنها عرضه نکنید مطمئن باشید که سریعا از سایت شما خارج می شوند حتی اگر زیباترین عکس و رنگ را در طراحی انتخاب کرده باشید.

بنابراین متن شما باید گیرایی و جذابیت را با کارایی تلفیق کند. از جملات مستقیم و کوتاه بیشتر استفاده کنید و سعی کنید اصل محتوا را به صورت مستقیم به مخاطب ارائه کنید. استفاده از اینفوگرافی ها و ویدئو نیز دیگر ابزاری است که محتوای شما را برای مخاطب جذاب می کند.

 

۵٫ جذابیت در جزییات

جزییات همیشه حرف اول و آخر را برای ذهن انسان می زند. بدون جزییات یک طرح یا نقاشی و … کل دنیای انسانی ما کسالت بار می شد. بنابراین جذییات طراحی شما در استفاده از عکس ها، رنگ ها ، ویدئو ها و کل محتوای درونی سایت باید یک هارمونی همراه با حرکات موزون باشد. بیش از اندازه سعی نکنید صفحات را با ایده های بیهوده پر کنید اما در کوچکترین پیکسل های طرح خود نیز ورود کرده و سعی کنید آن هارمونی کلی را در جزییات نیز به کار برید.

یکی از بهترین نمونه‌ها در این زمینه وب‌سایت Zurb است.

به تصویر بالا نگاه کنید، تم اصلی سایت سیاه و سفید است اما با هارمونی رنگی استفاده شده در درون عکس و روی خود صفحه سیاه یک رقص رنگ خارق العاده را در این طراحی می بینید. همه چیز در نگاه اول هماهنگ است و همین جذابیت را به مخاطب عرضه می کند.

۶٫ساختار اطلاعات

جذابیت وبسایت

درباره محتوای مطالب وبسایت صحبت هایی کردیم و گفتیم که باید به صورت مستقیم نیاز مخاطب را جواب دهد. اما این به تنهایی کافی نیست. مطب وکل محتوای شما باید یک ساختار منسجم داشته باشد. اگر دسته بندی های محتوای شما در وبسایت گیج کننده باشد ممکن است مخاطب به دلیل خستگی سایت شما را ترک کند. اگر ساختار دسترسی به صفحات وبسایت شما به درستی لینک سازی نشود باز هم همین اتفاق برای مشتری خواهد افتاد.

اگر زنجیره ای از مطالب مرتبط دارید با لینک سازی های داخلی به دسترسی بهتر آنها کمک کنید. این یک موضوع بسیار مهم در سئو داخلی سایت شما به حساب می آید. بنابراین وقتی با نگاهی عمیق تر به موضوع جذابیت یک وبسایت ورود می کنیم به موضوعات ساختاری مواجه می شویم. ساختاری منسجم کل محتوا و صفحات مختلف وبسایت یکی دیگر از اصول جذابیت طراحی وبسایت به حساب می آید.

 

۷٫ مخاطب محوری

در اصول طراحی وب سایت ، هدف از ایجاد وب ســایت کاملا مشــخص باشد و این هدف به صورت کامل در محتوا و مطالب موجود در وب سایت لحاظ گردد.

در بازاریابی یک اصل مهم داریم که می گوید همه چیز از مشتری شروع می شود و در نهایت به خود مشتری هم ختم خواهد شد. ایده اولیه یک طراحی سایت برطرف کردن یک نیاز خاص و ارائه خدمات یا کالا به مردم است. در غیر این صورت کار شما بیهوده است و تنها یک وبسایت برای خودتان طراحی کرده اید.

بنابراین به دیدگاه ها و نظرات مخاطبان و مشتریان خود احترام بگذارید. برای وقت آنها ارزش قائل شوید و سعی کنید بهترین خدمات را در اسرع وقت به آنها عرضه کنید. در غیر این صورت رقبای شما این کار را خواهند کرد و شما به مرور از حضور در بازار حذف می شوید و به اصطللاح سهم بازار شما به رقبا واگذار می شود.


همانطور که گفتم طراحی سایت یک موضوع کاملا تخصصی است و نیازمند کار تیمی در شرکت های حرفه ای خواهد بود. قبل از سفارش کار طراحی سایت پیشنهاد می کنم مقالات طراحی سایت شرکتی و طراحی سایت فروشگاهی ما را نیز مطالعه کنید. تفاوت این دو نوع طراحی را بدانید و با دید بازتری اقدام به طراحی سایت خود کنید. همچنین خدمات سئو سایت و  تبلیغات گوگل نیز بعد از طراحی سایت برای بیشتر دیده شدن و برندینگ وبسایت شما ضروریست. موفق باشید.

 

نوشته هفت اصل مهم در جذابیت وبسایت اولین بار در طراحی سایت | طراحی وب سایت | شرکت طراحی سایت | بهترین شرکت طراحی سایت در تهران پدیدار شد.

The post هفت اصل مهم در جذابیت وبسایت appeared first on سئوراز.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *