structured data چیست و در سئو سایت چه تاثیری دارد؟

structured data چیست و در سئو سایت چه تاثیری دارد؟

سرفصل‌های پست

  • 1 structured data چیست
  • 2 از وب مبتنی بر کلید واژه ها به وب اشیاء
  • 3 نمونه‌هایی از موارد استفاده Structured Data
    • 3.1 Rich Snippets
    • 3.2 Knowledge Graphs
  • 4 استانداردهای Structured Data
    • 4.1 انواع Structured Data

structured data چیست

Structured data  (استراکچرد دیتا) یا به فارسی داده‌های ساختار یافته نیز گفته می‌شود در برخی از سایت‌های ایرانی به اطلاعات ساختار یافته ترجمه شده و در بعضی مقالات Structured data را با عنوان‌های  rich data markup و siantic markup  می‌خوانند. زبان نشانه گذاری HTML برای این منظور ایجادشده‌بود که عناصر مختلف صفحه از قبیل تصویر، پارگراف، جدول، مقاله، کتاب، فیلم، حتی دستورالعمل طبخ غذا و… را به مرورگرها مشخص کند و به مرورگرها بگوید که در کدام بخش از صفحه چه چیزی باید نمایش داده شود. این تگ‌ها درحالی‌که برای مرورگرها کافی بودند ولی برای موتورهای جستجو کارایی لازم را نداشتند و موتورهای جستجو نظیر گوگل برای شناختن چنین داده‌هایی واکنشی نشان نمی‌دادند و این عمل باعث سرگردان شدن بخش بزرگی از داده ها در فضای نت می‌گردید و موتورهای جستجو توانایی آن را نداشتند که بتوانند از تمام داده‌های موجود در وب سایت‌ها به شکل بهینه استفاده کنند، برای حل این مشکل حیاتی و مهم، استراکچرد دیتا با انواع استانداردهای مختلف ایجاد شد و استراکچرد دیتا این آگاهی را برای موتورهای جستجو با استانداردهای مختلف ایجاد کرد. اگر کمی پیچیده به نظر می‌آید لطفاً صبر کنید و ادامه مقاله را بخوانید تا به‌راحتی قابل‌فهم شود.

Structured data به داده‌هایی می‌گویند که به موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می‌کند تا دید بهتری نسبت محتوای یک صفحه از سایت داشته باشند. استانداردهای زیادی تابه‌حال برای استراکچرد دیتا ایجادشده است که توسط آن‌ها می‌توانیم به اطلاعاتی در مورد یک فیلم، مقاله، کتاب، دستورالعمل طبخ غذا و موارد متعدد دیگر را به موتورهای جستجو به شکل بهینه ارائه دهیم.

جستجو در سایت‌ها به‌منظور یافتن کلمات کلیدی مدت‌زمان زیادی انجام‌شده است ولی با استفاده از استانداردهای Structured Data می‌توان به موتورهای جستجو کمک کرد تا بفهمند صفحات واقعی وب شامل چه چیزهایی هستند و از وب مبتنی بر کلمات کلیدی به وب اشیاء برسیم. شاید درک این مقاله به نظر بعضی از شما دوستان سخت باشد ولی به شما پیشنهاد میکنم حتما با ادامه مقاله همراه باشید تا به سادگی این موضوع پی ببرید.

بعدازاین آموزش باید بتوانید:

  • مفهوم عبارت Structured Data و نحوه استفاده موتورهای جستجو از Structured Data در علامت‌گذاری کلمات و اطلاعات را درک کنید.
  • درک بعضی از استانداردهای کلیدی Structured Data که در حال حاضر وجود دارند
  • درک نحوه استفاده موتورهای جستجو و ربات‌های هوشمند از Structured Data به‌منظور غنی‌سازی جستجو
  • فهمیدن اینکه چطور Structured Data در افزایش رتبه سایت در گوگل تأثیرگذار است و ساختار آن چگونه به شیوه‌ی جدید و هوشمندانه عمل می‌کند.

به‌عنوان کاربران اینترنت، تقریباً همه ما عباراتی را (کلمات کلیدی) جستجو کرده‌ایم. برای سال‌های بسیار، موتورهای جستجو مانند گوگل، داده‌ها و اطلاعات صفحات یک سایت را با تجزیه‌وتحلیل کلیدواژه‌ها در هر صفحه شاخص گذاری کرده‌اند. در بین سایر عوامل، هنگامی‌که صفحه‌ای شامل کلید واژه مورد جستجو شما باشد، موتور جستجو با توجه به نتایج جستجوی دیگران آن صفحه را رتبه دهی می‌کند.

از وب مبتنی بر کلید واژه ها به وب اشیاء

استفاده تنها از کلمات کلیدی در صفحات برای موتورهای جستجو به‌منظور فهمیدن محتویات صفحه، به طرز باورنکردنی می‌تواند محدودکننده باشد و باعث از دست رفتن فرصت‌های دیگر در استفاده از داده ها شود. استفاده از Structured Data در صفحات وب نمونه‌ای از رویای وب معنایی تیم برنرز لی است که علاوه بر انسان‌ها، ماشین‌ها نیز اجازه درک دانش موجود در وب را داشته باشند.

توجه: واژه وب اشیا (web of things) را با اینترنت اشیا (internet of things) اشتباه نگیرید. اینترنت اشیا  معمولاً به اتصال دستگاه‌های الکترونیکی به یکدیگر از طریق وب اطلاق می‌شود. این تعریف شامل قرار دادن Structured Data در صفحات وب نمی‌شود.

یک صفحه عادی مانند همین صفحه را در نظر بگیرید. موتور جستجو معمولاً با نگاه به کلمات صفحه درباره محتویات صفحه تصمیم‌گیری می‌کند. مثلاً موتور جستجو در برخورد با این صفحه، ممکن است به عباراتی مثل Structured Data برخورد کند.

ایجاد یک زمینه قابل فهم از داده‌ها در صفحات می‌تواند درک مناسبی را برای موتور جستجو ایجاد کند و برای آنها این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است. پس صرفا کلمات درون صفحه به‌تنهایی نمی‌توانند محتویات صفحه را برای موتور جستجو مشخص کنند. منظور ما دقیقاً چیست؟

مثال‌هایی از مواردی که ممکن است در صفحات عادی مشاهده کنید را در زیر می‌بینید:

  • شخص (نام، تصویر پروفایل، اطلاعات تماس)
  • مکان مانند محل کسب‌وکارها، شهرها یا پارک‌ها
  • رویدادها (لیست رویدادها، شامل زمان و مکان رویداد)
  • محصولات (مانند چیزی که می‌فروشیم یا محصولی که به آن علاقه‌مند هستیم که شامل قیمت و تصویر می‌شود)
  • مقالات درباره موضوعات مختلف

موتور جستجو با نگاه به فهرستی از کلمات موجود در صفحه نمی‌تواند به‌طور خودکار این داده‌ها را استخراج کند و به اطلاعات قابل استفاده برای کاربران تبدیل کند. پاراگراف‌ها برای موتورهای جستجو به‌اندازه کافی دارای داده‌های ساخت یافته نیستند و به زمینه‌ای برای نشان دادن داده‌های اضافی نیاز دارند (به یاد داشته باشید، موتور جستجو یک ماشین است و انسان نیست).

Structured Data یا داده ساختار یافته با دادن ابزارها و استانداردها به موتور جستجو در استخراج داده‌های متنی از صفحات وب کمک می‌کند. اکنون علاوه بر کلید واژه‌ها و کلمات کلیدی در صفحات می‌توانیم از شاخص‌ها، مکان‌ها، رویدادها، محصولات و چیزهای موجود در صفحه سایت‌ها را در نتایج موتورهای جستجو به شکل بهینه سازی شده استفاده کنیم.

شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که تا چه اندازه این تغییر رویکرد در انتشار اطلاعات در وب کارآمد است. ما در این آموزش به بررسی بعضی از احتمالات استفاده از Structured Data می‌پردازیم.

به یاد داشته باشید: موتورهای جستجو مانند گوگل بدون کمک نمی‌توانند داده‌های ساختار یافته را از سایت‌ها و صفحات وب استخراج کنند. استانداردهای Structured Data ابزارهایی به ما می‌دهند تا داده‌ها را به‌صورت قابل‌خواندن برای ماشین علامت‌گذاری کنیم.

نمونه‌هایی از موارد استفاده Structured Data

برای استفاده از استانداردهای Structured Data در صفحات وب، نیازی به تلاش زیادی نیست. در ادامه تعدادی از نمونه‌های استفاده از Structured Data را مشاهده خواهید کرد.

Rich Snippets

شاید متوجه شده باشید که در سال‌های اخیر، هنگامی‌که درباره شخص معروف یا مکانی جستجو می‌کنید، نه‌تنها فهرستی از صفحات مرتبط را نمایش می‌دهد بلکه قسمت مجزایی از اطلاعات را به شکل ریز و دقیق در همان SERP نیز نشان می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، فیلم معروف Mary Poppins را در گوگل جستجو می‌کنیم. می‌بینید که علاوه بر عنوان صفحاتی که با عبارت مورد جستجو مطابق هستند، تعدادی اطلاعات مفید را نمایش می‌دهند (در این مثال، رتبه دهی فیلم توسط کاربران در وبسایت IMDB).

Mary-Poppins-serp

امتیاز کاربران برای این فیلم داده‌هایی هستند که در صفحه Mary Poppins وجود دارد و برای موتور جستجو نیز قابل تشخیص است، زیرا به شکل Structured Data در صفحه قرار داده‌شده است. حال سوالی از شما دارم، اگر یک سایت بدون داشتن ستاره و یک سایت دیگر با داشتن ستاره در نتایج جستجو ظاهر شود کدام برای شما بیشتر جذاب‌تر خواهد بود؟ قطعا با ستاره، پس داده های ساختار یافته تاثیر مهمی در سئو سایت و افزایش نرخ کلیک در نتایج جستجو دارد

توجه کنید: گوگل تنها موتور جستجویی نیست که از rich snippet استفاده می‌کند. سایر موتورهای جستجو مانند Bing، نیز اطلاعات ریز و کلیدی را از طریق Structured Data نمایش می‌دهند.

اگر اطلاعات بیشتری درباره rich snippet ها میخواهید مقاله rich snippets چیست را بخوانید

Knowledge Graphs

موتورهای جستجویی مانند Google و Bing به طرز فزاینده‌ی در حال ساخت Knowledge Graph از Structured Data های یافته شده هستند، برای بعضی از جستجوها، Knowledge Graphs (البته Information box  هم گاهی گفته می‌شود) را در سمت راست صفحه نتایج می‌توانید مشاهده کنید.

به‌عنوان‌مثال، جستجویی درباره نمایش نویسنده معروف انگلیسی، William Shakespeare انجام می‌دهیم، در سمت راست، مجموعه‌ای از داده‌ها درباره ویلیام شکسپیر را می‌توان مشاهده کرد. این داده‌ها از به شکل Google Knowledge Graph  درج‌شده‌اند.

structured-data

Google تنها موتور جستجویی نیست که Knowledge Graph می‌سازد. به‌عنوان‌مثال مایکروسافت نیز Knowledge Graph به اسم Satori دارد.

البته از Structured Data استفاده‌های بسیاری می‌شود که ما دو نمونه از آنها را در بالا ذکر کردیم.

استانداردهای Structured Data

چطور می‌توان داده‌ها را به گونه‌ی منتشر کرد تا موتورهای جستجو به داده‌های ریز موجود در صفحه پی ببرند؟ برای این منظور از Structured Data استفاده می‌کنیم.

در این آموزش وارد جزئیات استانداردهای Structured Data نمی‌شویم، اما Structured Data معمولاً در کد HTML صفحات قرار داده می‌شود. این موضوع را به‌صورت تمرین محور در آموزش بعدی موردبررسی قرار می‌دهیم.

استانداردهای Structured Data همواره در حال پدید آمدن هستند اما بعضی از عبارات کلیدی و جمله‌ها در این زمینه بارها و بارها تکرار می‌شوند که شامل:

انواع Structured Data

  • RDFa
  • Microformats
  • Microdata
  • JSON-LD

این مقاله به اتمام رسید. در جلسات بعد بیشتر درباره انواع Structured Data و نحوه استفاده از آن می‌پردازیم، اکنون باید مفاهیم زیر را درک کنید:

  • معنی Structured Data چیست
  • چگونه نرم‌افزارهایی مانند موتور جستجو می‌توانند از Structured Data استفاده کنند
  • آشنایی با بعضی از اصطلاحات کلیدی مربوط به Structured Data

 

مطلب قبلی : Rich Snippets ریچ اسنیپت چیست؟

نوشته structured data چیست و در سئو سایت چه تاثیری دارد؟ اولین بار در طراحی سایت سئوراز. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *