نحوه لینک سازی داخلی و بهینه سازی آن

نحوه لینک سازی داخلی و بهینه سازی آن

سرفصل‌های پست

  • 1 نحوه لینک سازی داخلی (internal link)
    • 1.1 تاثیر تعداد مطلب در لینک سازی داخلی
    • 1.2 لینک دادن به مهم‌ترین مطالب در صفحه اصلی
    • 1.3 لینک سازی متنی
    • 1.4 لینک سازی به تعداد مناسب
    • 1.5 افزایش اعتبار در لینک سازی داخلی
    • 1.6 به اشتراک گذاری اعتبار صفحات
    • 1.7 ارزش افزوده لینک داخلی
    • 1.8 چرخه طبیعی در سایت
    • 1.9 متن صحیح انکر لینک داخلی (Anchor Text)
    • 1.10 اهمیت رنگ لینک
  • 2 جمع‌بندی لینک سازی داخلی

نحوه لینک سازی داخلی (internal link)

بخشی از افزایش دیده شدن سایت ها در موتورهای جست‌وجو، مربوط به نحوه لینک سازی داخلی و مرتبط بودن لینک های داخلی در مطالب و پست های شما است. به این لینک ها معمولاً بک لینک (backlinks) می‌گویند. این لینک های داخلی می‌توانند نقش مهمی در ارتباط بین مطالب و مقاله‌های سایت شما و همچنین یک عامل مهم در بهینه سازی داخلی سایت باشد. بهینه سازی لینک های داخلی نه‌تنها به بازدیدکنندگان کمک می‌کند تا شانس بازدید از سایر صفحات سایت شما در جهت رفع نیازهای خود را داشته باشند؛ همچنین می‌توانند به چگونگی حرکت خزندگان موتورهای جست و جو در صفحات سایت شما و دسته‌بندی آن‌ها نقش موثری را ایفا کنند. توجه داشته باشید که با افزایش سرعت سایت می‌توانید کمک زیادی به راحت‌تر ایندکس شدن مطالب سایت کنید و همچنین با این عمل باعث رضایت بیشتر و بهبود تجربه کاربری یا همان User Experience در بین بازدیدکننده‌ها شوید.

در این مقاله به ۱۰ مورد از موثرترین رازها درباره کارکرد لینک داخلی به‌منظور بهبود سئو داخلی با ایجاد لینک سازی اصولی بر روی سایت شما، معرفی می‌گردد.

تاثیر تعداد مطلب در لینک سازی داخلی

Internal-links-content

یکی از مهم‌ترین جنبه‌ها در ساخت لینک های داخلی و ایجاد یک استراتژی در ساخت لینک در وهله اول داشتن مطالب باکیفیت است. بسیاری از کارشناس های سئو این مورد را یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای لینک سازی داخلی به شکل اصولی می‌دانند که به سادگی به شما امکان ساخت لینک های داخلی را می‌دهد. مطالب بیشتری که شما تولید می‌کنید در توسعه کیفیت قسمت‌هایی که برای شما اهمیت بیشتری دارد؛ مناسب‌تر است. قبل از اینکه شما شروع به برقرار ارتباط بین مطالب نمایید به مشخص کردن یک استراتژی قوی احتیاج دارید. این استراتژی می‌تواند در بهبود پتانسیل کیفیت لینک های داخلی به‌کاربرده شود.

لینک دادن به مهم‌ترین مطالب در صفحه اصلی

Internal-links-homepage

لینک دادن به مهم‌ترین و محبوب‌ترین مطالب در صفحه اصلی یک مزیت برای نگه داشتن بازدیدکننده و سئو سایت است که تاثیری مستقیم در بهبود نرخ دفع کاربری دارد. یکی از بخش‌های بزرگ در ترافیک سایت شما بازدید از صفحه اصلی سایت شما می‌باشد، با داشتن این لینک های مناسب در صفحه اصلی یا صفحات لندینگ پیج می‌تواند دید کاربر را تشویق به باز کردن آن نماید. این صفحات محبوب و مرتبط را می‌توان با ابزارهایی نظیر گوگل آنالیتیکس مشخص نمود. صفحاتی که بیشترین بازدید و طولانی‌ترین مدت زمان متوسط را دارند بهترین انتخاب برای لینک سازی داخلی و ایجاد لینک داخلی به شکل اصولی و کاربرپسند را دارند.

لینک سازی متنی

Internal-links-contextual

در اغلب موارد لینک هایی که درون یک متن وجود دارند ترجیح داده می‌شوند به لینک هایی که به‌تنهایی قرار دارند. به این خاطر است که این لینک ها توسط موارد متنی احاطه‌شده است. این مورد به موتورهای جستجو نظیر گوگل کمک می‌کند تا متن قبل و بعد از لینک را به‌عنوان معیاری جهت مرتبط بودن لینک به آن متن در نظر بگیرند. همچنین می‌توان کلمات کلیدی را به این شکل داخل متن‌ها لینک دار کرد (البته به شکل اصولی، نه به شکل اسپم وار). با این روش کلمات کلیدی با لینک های داخلی کمک می‌کند تا در ذهن بازدیدکننده بهتر جا بگیرد. گوگل این متن‌ها را در جهت کاهش تعداد لینک های اسپم در نمایش جستجوها ردیابی می‌کند. پس به این دلیل، اگر شما می‌خواهید امتیاز خوبی در نتایج موتورهای جستجو بگیرید؛ باید در نحوه لینکدهی داخلی مطالب سایت خود توجه ویژه داشته باشید و لینک های ایجاد شده در پست های شما باید مرتبط با موضوع و به شکل اصولی در متن‌ها درج شوند.

لینک سازی به تعداد مناسب

هر بار که شما لینکی را ایجاد می‌کنید میزان اعتباری به صفحه لینک شونده ارائه می‌دهید. و اگر مثلا من از صفحه اول تعدادی لینک را به یک صفحه خاص با موضوع خاص بدهم از نگاه موتورهای جستجو اعتبار کلی لینک صفحه اول را به آن موضوع خاص داده‌ام (البته توجه داشته باشید که اعتبار صفحه با اعتبار لینک های خارجی اون صفحه جدا است، هر چند مقدار آن‌ها به هم وابسطه هستند). پس از آنجا که با هر لینک میزانی اعتبار ارائه می‌شود باید تعداد لینک‌ها را در سطح مناسب نگه داشت به‌ دور از روش‌های اسپم و سئو سیاه کار کرد. زیاده‌روی در هر کاری بد است.
ازنقطه‌نظر بصری، تعداد لینک داخلی زیاد طبیعتا می‌تواند باعث گیج کردن بازدیدکننده هم شود. اکثر مردم به دنبال مطالب باکیفیت در یک سایت با ساختار داخلی مناسب هستند. در یک صفحه با لینک سازی زیاد برای یک بازدیدکننده می‌تواند گیج‌کننده و یا خواندن آن مقاله را سخت و طولانی کند.

افزایش اعتبار در لینک سازی داخلی

Internal-links-page

بهتر است از یک مجموعه صفحات کوچک‌تر برای ایجاد لینک به قسمت‌های مهم‌تر استفاده کنید. این کار به بهبود اعتبار صفحات در هنگام جستجو در نتایج کمک می‌کند. ایجاد یک مسیر منطقی با لینک سازی بین مطالب سایت هم به برای کاربران کمک می‌کند و همین‌طور به موتورهای جستجو در جهت خزیدن و ایندکس کردن مطالب شما تاثیر می‌گذارد.
برای مثال : شاید شما بخواهید به یک صفحه اعتبار بیشتری بدهید. شما می‌توانید یک قسمت جدید (حال در قالب پست یا صفحه یا هر متنی در هرجایی از سایت) که مرتبط با صفحه موردنظر است را ایجاد نمایید. هنگامی‌که شما یک لینک داخلی از این مطلب جدید به صفحه موردنظر می‌دهید؛ اعتبار آن صفحه شروع به افزایش می‌کند.

به اشتراک گذاری اعتبار صفحات

Internal-links-spotlight

برخی از مهندسین سئو معتقدند لینک سازی از یک صفحه محبوب به یک مطلب پایین یکی از بهترین راه‌ها برای اشتراک اعتبار و بهبود آن مقاله پایین است.
برای مثال: یک لینک داخلی از یک صفحه با ۱۰۰ بازدید در روز به یک صفحه دیگر با یک یا دو بازدید در ماه باعث افزایش نمایش صفحه دوم می‌شود.
این کار بسیار فوق‌العاده است، اگر شما مطالبی داشته باشید که در سایت شما فراموش‌شده باشد و در عمق سایت شما ناپدیدشده باشند. موتورهای جستجو فقط در صفحات وب سلسله مراتبی کار خزیدن را انجام خواهند داد. ربات‌هایی که صفحات اعتبار پایین را از طریق صفحات محبوب می‌خزند نوید احتمال ایندکس کردن آن صفحات را می‌دهند و این امر می‌تواند در بهبود صفحات  بااعتبار پایین‌تر نیز کمک شایانی کند.

ارزش افزوده لینک داخلی

Internal-links-value

نحوه لینک سازی داخلی که شما در سایتتان در پیش می‌گیرید باید بر اساس ارزشیکه برای خواننده دارد باشند.
برای مثال، یک لینک به یک مطلب با توضیحات و جزییات بیشتر به یک موضوع نسبت به توضیحات مختصر بهتر است. بهتر است شما به خوانندگانتان چیزهایی را بدهید که به دنبال آن هستند.
موتورهای جست‌وجو نظیر گوگل تمرکز خودشان را به‌جای کمیت بر روی کیفیت گذاشته‌اند. بسیاری از الگوریتم‌های مورداستفاده در موتورهای جستجو همانند الگوریتم پاندا یادآور این است که چگونه کاربر سایت را بازدید می‌کند. بجای تمرکز بر روی اینکه موتور جست‌وجو را به صفحات خاصی هدایت کنیم بهتر است این را در نظر بگیریم که اگر ربات گوگل یک انسان بود چگونه صفحات را بازدید می‌کرد.

چرخه طبیعی در سایت

Internal-links-flow

لینک سازی داخلی که شما انجام می‌دهید می‌تواند یک چرخه در سایت از یک صفحه به سایر صفحات باشد. در بهینه سازی اصولی در داخل سایت نیاز به یک انتقال یکپارچه از صفحه اصلی به سایر صفحات به شکل اصولی محسوس است. به فهرست کتاب‌ها توجه کنید، ارتباطات بین فصل‌های یک کتاب همانند چرخه‌ای طبیعی در آن کتاب است. اگر شما خواننده را از فصل اول به فصل ده لینک کنید خواننده شما قسمت بزرگی از موضوع اصلی را گم خواهد کرد. هر لینک متوالی باید بازدیدکننده را از یک تفکر گمراه و گنگ به یک تفکر هدایت‌کننده و منطقی راهنمایی کند. رعایت چرخه طبیعی و ساخت لینک داخلی مناسب می‌تواند فردی که در مرور صفحات گیج شده است را برای بازدیدهای بعدی نگه دارد که این موضوع کمک شایانی به بهبود نرخ پرش کاربر می‌کند. و قطعاً شما نمی‌خواهید لینک‌های سایتتان متفرق یا پراکنده به نظر برسد.

متن صحیح انکر لینک داخلی (Anchor Text)

Internal-links-link

انکر (anchor) یک متن است که در یک لینک به شکل عنوان استفاده می‌شود. گاهی بعضی از افراد با داشتن افکار سئو سیاه یا نداشتن دانش کافی و صحیح انکر تکست هایی گول زننده ایجاد می‌کنند. روش‌های مختلفی برای ایجاد انکر تست با توجه به توسعه و نوع فعالیت سایت شما می‌تواند استفاده شود. بسیاری از مردم به انکرتکست های کلی و معروف نظیر ”اینجا کلیک کنید“ یا ”بیشتر بخوانید“ اعتماد می‌کنند. یک‌چیزی که شما باید نسبت به آن محتاط باشید تطبیق لینک داخلی با کلمات کلیدی است. در بسیاری از موارد گوگل سایت‌ها را به خاطر این عمل جریمه می‌کند.  برای مثال ؛ شما نمی‌توانید لینک سازی های خود را با کلمه ”طراحی سایت“ به‌عنوان ادامه مطلب قرار دهید درصورتی‌که همین کلمه در کلمات کلیدی در آن مقاله نیز استفاده‌شده باشد.

اهمیت رنگ لینک

Internal-links-color

بعضی از کارشناس های سئو تاثیر رنگ را روی کلیک و یا عدم کلیک بازدیدکننده بر روی لینک داخلی تصدیق می‌کنند. لینک ها احتیاج دارند که واضح و آشکار باشند و برای کاربران الهام‌بخش باشند و شما نمی‌خواهید که لینک ها به متن عادی شما شباهت داشته باشند، چرا که این موضوع می‌تواند حتی بر روی تجربه کاربری اثری منفی ایجاد کند.
ازنظر موتورهای جست‌وجو رنگ لینک ها اصلا مهم نیست .از دیدگاه خزنده‌های وب ؛ هر رنگی خوب است. میزان مرتبت بودن لینک به متن است که موتورهای جستجو نظیر گوگل و بینگ به دنبال آن هستند. توجه داشته باشید هر روش غیرمنطقی همانند تطبیق کردن رنگ متن لینک با بک‌گراند یا مخفی کردن لینک ها به هر شکلی باعث بالا بردن خطر پنالتی شدن سایت در گوگل می‌شود. روش‌های گفته‌شده ترفند نیستند بلکه به‌عنوان سئو سیاه و جز فاکتورهای اسپم (سئو غیراخلاقی) در بهینه سازی سایت یاد می‌شود.

جمع‌بندی لینک سازی داخلی

نحوه صحیح لینک سازی داخلی یکی از آسان‌ترین و جز مهم‌ترین روش‌ها برای بهبود سئو داخلی و همچنین سئو خارجی است. هرچند که ممکن است خسته‌کننده به نظر برسد اما سرمایه‌گذاری در سایت است. با اضافه کردن هر قسمت جدید در سایت، پست‌ها و صفحات مهمتان را به خاطر داشته باشید، ممکن است مرتبط به موضوعی که در حال نوشتن هستید باشند. شما می‌توانید با سرعت بیشتری با اضافه کردن لینک به هدف‌های خود در سایت برسید. فقط مطمئن شوید این کار را بیش‌ازحد انجام ندهید چراکه می‌تواند به‌جای داشتن تأثیر مثبت، تأثیر منفی در سئو سایت داشته باشد. هرچند انجام دادن این روش به شکل اصولی کمک بزرگی به بازدیدکننده و هم به موتورهای جستجو در پیمایش راحت‌تر صفحات سایت می‌کند.

مطلب قبلی : مقاله بنیاد محتوا در یوآست سئو چیست؟

نوشته نحوه لینک سازی داخلی و بهینه سازی آن اولین بار در طراحی سایت سئوراز. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *