آموزش صفر تا صد سرچ کنسول گوگل

یکی از مهم ترین ابزارهایی که می توان از آن برای بررسی و بهبود عملکرد وب سایت خود استفاده نمود، سرچ کنسول گوگل می باشد. بعد از ثبت سایت در کنسول گوگل باید نحوه کار با گوگل سرچ کنسول را نیز به خوبی یاد گرفت تا بتوان به شکل بهتری عملکرد وب سایت خود را بهینه کرد. سرچ کنسول جدید گوگل که به تازگی از آن رونمایی شده، تغییرات عمده ای را چه در زمینه ثبت سایت در وبمستر جدید و چه در خصوص نحوه استفاده داشته است. در این مقاله از پایگاه دانش میزبان فا تلاش بر این است تا آموزش کار با google search console را اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

سرچ کنسول گوگل در این مقاله موضوعات زیر را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

  • آموزش کامل سرچ کنسول گوگلسرچ کنسول گوگل چیست؟
  • آموزش کامل پیشخوان گوگل سرچ کنسول
  • بخش overview سرچ کنسول گوگل
  • بخش URL inspection وبمستر تولز
  • بخش Performance گوگل سرچ کنسول
  • بخش Index کنسول گوگل
  • بخش Enhancenments کنسول گوگل
  • بخش Security & Manual Actions
  • بخش Legacy tools and reports
  • بخش Links وبمستر تولز
  • بخش Settings
  • بخش Submit feedback
  • بخش About new version

آشنایی با سرچ کنسول گوگل

search console google یک ابزار قدرتمند است که توسط شرکت گوگل به بازار معرفی شده. صاحبان وب سایت ها با ثبت سایت در کنسول گوگل می توانند اطلاعات بسیار ارزشمندی را درباره عملکرد سایت خود به دست آورند. در نتیجه می توانند روی بهبود شرایط سایت و بهینه سازی عملکرد آن کار کنند.

گوگل سرچ کنسول چیست؟

آموزش کامل پیشخوان گوگل سرچ کنسول

بعد از ثبت سایت در گوگل وبمستر وقت آن می رسد که از ابزارهای آن به نفع وب سایت خود استفاده نمایید. اما شناخت این ابزارها و یادگیری نقش آنها در تحلیل و بهینه سازی وب سایت امری مهم است. به همین دلیل در ادامه این مقاله به آموزش سرچ کنسول گوگل و ابزارهای آن خواهیم پرداخت.

راهنمای ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل

1. بخش Overview سرچ کنسول گوگل

overview بخش ابتدایی پیشخوان سرچ کنسول را در برمی گیرد. همانطور که از نام آن نیز مشخص است نگاهی کلی به وضعیت وب سایت شما خواهد داشت. در این بخش خلاصه ای از عملکرد وب سایت خود در جستجو گوگل را در بخش Performance مشاهده خواهید کرد. (این بخش در گذشته search analytics نام داشت.) علاوه بر آن می توانید به منظور مشاهده خلاصه ای از مهم ترین معیارها و هشدارهای گوگل از جمله عملکرد سایت در جستجو گوگل، گزارشات ایندکس و معیارهای قابلیت استفاده از تلفن همراه به بخش Coverage مراجعه نمایید. این بخش در گذشته تحت عنوان index status شناخته می شد.

مقایسه کامل سرچ کنسول جدید گوگل و نسخه قدیم

همچنین در بخش Enhancement نیز می توانید گزارش هایی مربوط به AMP صفحات و جستجو گوگل دریافت کرده و اطلاعات مربوط به این ویژگی ها را مشاهده نمایید. امکان مشاهده سطح کلی عملکرد وب سایت خود و هرگونه مشکل اساسی که باید به آن توجه داشت باشید نیز در این صفحه فراهم است.

ثبت سایت در کنسول گوگل

2. بخش URL inspection وبمستر تولز

با استفاده از ابزار URL inspection اطلاعاتی درباره نسخه ایندکس شده یک صفحه مشخص در اختیار شما قرار می گیرد. این اطلاعات شامل ارورهای AMP، ارورهای داده ساختیار یافته و مشکلات ایندکس می شود.

سرچ کنسول جدید گوگل

3. بخش Performance گوگل سرچ کنسول

به کمک این بخش می توانید عملکرد وب سایت خود در موتور جستجو گوگل را با توجه به معیارهای مهم گوگل مورد بررسی قرار دهید. اطلاعاتی مثل میانگین موقعیت وب سایت در نتایج، تعداد نمایش (impression)، موقعیت، نرخ کلیک (CTR) و رشته پرس و جو برتر (query) در اختیار شما قرار می دهد. شما می توانید با استفاده از این اطلاعات عملکرد وب سایت خود را در موتورهای جستجو بهبود ببخشید.

نرخ کلیک یا CTR چیست؟

این بخش شامل دو زبانه به شرح زیر است:

  • زبانه Performance on Search result
  • زبانه Performance on Dicscover

زبانه Performance on Search result

در این بخش با دو نمودار و چندین بخش دیگر رو به رو خواهید شد. یک نمودار قرار گرفته به بررسی نرخ کلیک، تعداد نمایش و موقعیت لینک های وب سایت در نتایج جستجو گوگل اختصاص پیدا می کند. نمودار دوم نیز نرخ کلیک و تعداد نمایش کلمات کلیدی مرتبط را نشان می دهد. علاوه بر آن نیز این امکان را خواهید داشت که این کلمات کلیدی را از نظر موقعیت کشورهای مختلف یا سیستمی که از آن استفاده می شود نیز مورد بررسی قرار دهید.

کنسول جدید گوگل

زبانه Performance on Dicscover

این بخش به گزارشات مربوط به عملکرد سایت شما و چگونگی رفتار آن در موتور جستجو گوگل اختصاص پیدا می کند. اما این گزارش ها زمانی قابل مشاهده است که وب سایت شما به حداقل آستانه تعداد نمایش در موتورهای جستجو رسیده باشد.

 

نحوه کار با گوگل سرچ کنسول

4. بخش Index سرچ کنسول گوگل

ایندکس شدن صفحات وب سایت نقش بسیار مهمی در رتبه سایت و نتیجه ای که در نتایج جستجو به دست می آورد، ایفا می کند. گوگل نیز بخشی از تنظیمات وبمستر تولز خود را به بحث Index و بررسی نتایج آن اختصاص داده است. شما در این قسمت می توانید ایندکس شدن صفحات وب سایت خود را مورد بررسی قرار دهید. همچنین امکان معرفی نقشه سایت خود را نیز از طریق این قسمت خواهید داشت. این بخش نیز شامل دو قسمت است:

  • زبانه Coverage
  • زبانه sitemap

زبانه Coverage

از طریق این زبانه می توانید ببینید که کدام یک از صفحات وب سایت شما امکان ایندکس شدن را دارند و کدام یک نمی توانند ایندکس شوند. همچنین می توانید دلایل آن را نیز بررسی نمایید. این کار به مدیریت صفحات وب سایت کمک بسزایی را خواهد کرد.

گوگل سرچ کنسول چیست

نقشه سایت (sitemap)

به کمک این بخش شما می توانید سایت مپ وب سایت خود را ثبت نمایید. همچنین می توانید بررسی کنید که گوگل نقش سایت شما را پیدا کرده است یا نه.

  • آموزش ساخت سایت مپ در وردپرس
  • آموزش ساخت و معرفی نقشه سایت xml وردپرس در گوگل

نقشه سایت نقش مهمی در موفقیت یک وب سایت ایفا می کند. در صورت تمایل می توانید برای آشنایی بیشتر با این مبحث مقاله نقشه سایت چیست را مطالعه نمایید.

google search console چیست
5. بخش Enhancenments کنسول گوگل

در قسمت Enhamcenments امکان بررسی آیتم هایی را دارید که به بهبود عملکرد وب سایت و کارایی آن کمک خواهد کرد. بررسی سرعت سایت و قابلیت استفاده در موبایل از مهم ترین فاکتورهای یک وب سایت موفق است. در نسخه جدید زبانه هایی برای نشانه گذاری های breadcrumb، logos و Sitelinks searchbox طراحی شده است که امکان بررسی دقیق هر یک از این داده های ساختار یافته را برای شما فراهم می کند. این بخش نیز شامل زبانه های زیر است:

  • زبانه Speed
  • زبانه Mobile Usability
  • زبانه Breadcrumbs
  • زبانه Logos
  • زبانه Sitelinks searchbox

زبانه Speed

با استفاده از این زبانه می توانید سرعت سایت خود را بررسی نمایید. این برنامه با توجه به real world usage data سرعت سایت شما را گزارش می دهد شما می توانید سرعت لودینگ و بارگذاری وب سایت خود در سیستم های دسکتاپ و گوشی های تلفن همراه به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهید.

ثبت سایت در گوگل وبمستر

بهینه سازی و افزایش سرعت سایت های وردپرس‎ تاثیر سرعت سایت در سئو

زبانه Mobile Usability

در این بخش اطلاعات مفیدی در خصوص تلفن همراه در اختیار شما قرار می گیرد. از جمله:

  1. قابلیت نمایش وب سایت شما روی گوشی های تلفن همراه
  2. مشکلاتی که ممکن است برخی از صفحات وب سایت شما در هنگام نمایش روی گوشی تلفن داشته باشند.

معرفی سایت به گوگل سرچ کنسول

زبانه Breadcrumbs

گزارش ساختار یافته دیگری که توسط گوگل در سرچ کنسول جدید معرفی شده است، Breadcrumbs نام دارد. به کمک این گزارش صاحبان وب سایت ها می توانند بررسی کنند که آیا نشانه گذاری breadcrumb به درستی پیاده سازی شده است یا نه. breadcrumbs یا مسیر راهنما در واقع یک مسیر نشانه گذاری متنی است که به شما نشان می دهد که دقیقا در کجای وب سایت خود قرار گرفته اید.

breadcrumb نیز مانند دیگر گزارش های مربوط به داده های ساختار یافته به شما نشان می دهد که کدام بخش از مجموعه داده های ساختار یافته به درستی پیاده سازی شده اند و کدام یک دچار مشکل هستند. در ادامه نیز ارورهای مربوطه را به شما نمایش می دهند. در نتیجه اگر سرچ کنسول گوگل در پیاده سازی نشانه گذاری breadcrumb با مشکلی رو به رو شود، به راحتی می توانید مشکل را شناسایی و حل کنید.

سرچ کنسول جدید گوگل

زبانه Logos

اگر شما از نشانه گذاری Logo استفاده می کنید، می توانید از گزارشی که گوگل در بخش Logos ارائه می دهد به شکلی مناسب استفاده نمایید. در این بخش جزئیاتی درباره عملکرد و ارورهای پیش آمده در Logo markup ارائه داده می شود. این گزارش به سه بخش زیر تقسیم بندی می شود:

  1. روند خطاها (error)
  2. هشدارها (valid with warning)
  3. موارد معتبر (valid)

می توانید با کلیک روی هر یک از این بخش ها وضعیت آنها را به صورت جداگانه مشاهده و مورد بررسی قرار دهید.

آموزش google search console

زبانه Sitelinks searchbox

برای کسانی که از زبان نشانه گذاری Stelinks searchbox استفاده می کنند نیز گزارشی در نظر گرفته شده است. در این گزارش جزئیات بیشتری درباره عملکرد و ارورهای این نشانه گذاری ارائه می شود. گزارش Stelinks searchbox نیز به سه بخش زیر تقسیم می گردد:

  1. ارورها
  2. هشدارها
  3. موارد معتبر

همچنین با کلیک روی ردیف قرار گرفته در پایین نمودارها نیز می توانید جزئیات بیشتری را دریافت کنید.

آموزش کاربا google search console

6. بخش Security & Manual Actions

این قسمت به دو زیر مجموعه Manual action و Security issues تقسیم می شود که در ادامه می توانید توضیحات مربوط به هر یک از آنها را مطالعه نمایید.

زبانه Manual action

از طریق این بخش می توانید بررسی کنید که چه فعالیت هایی به صورتی دستی اتفاق افتاده است. در واقع زمانی که یک انسان مشخص می کند که صفحات وب سایت شما با دستورالعمل های کیفیت وبمستر گوگل مطابق دارد یا نه، یک بازنگری دستی صورت گرفت است. اکثریت این بازنگری ها به بحث تلاش برای ایندکس شدن در موتورهای جستجو مربوط می شوند.

گزارش های این بخش سبب می شوند که صفحات یا وب سایت هایی که با معیارهای ما مطابقت کافی ندارند، بدون هیچگونه نشانه بصری برای کاربر رتبه پایینی را دریافت کرده یا به طور کلی حذف شوند.

آموزش کامل گوگل سرچ کنسول

زبانه Security issues

در این بخش مشکلات امنیتی وب سایت شما به نمایش گذاشته می شود. در واقع در این بخش مشکلاتی نمایش داده می شوند که از نظر گوگل ممکن است به دیگران آسیب برساند. برخی از این مشکلات عبارتند از:

    1. مهندسی اجتماعی (وب سایت های فیشینگ و فریب دهنده)
    2.  هک شدن شامل حملات محتوایی یا URL
    3. آلودگی به بدافزارها مثل:
      • حملات SQL
      • پیکربندی سرور
      • حملات کدی
      • ارور قالب

همه چیز درباره سرچ کنسول گوگل

7. بخش Legacy tools and reports

امکان مشاهده گزارش های مختلف از طریق این قسمت وجود خواهد داشت. این گزارشات عبارتند از:

  • زبانه International targeting
  • زبانه Removals
  • زبانه Crawl stats
  • زبانه Messages
  • زبانه URL parameters
  • زبانه Web Tools

زبانه International targeting

از طریق این بخش می توانید مخاطبین خود را بر اساس موقعیت مکانی و زبان آنها، هدف قرار دهید. ب همین منظور از طریق زبانه Language و Country می توانید به ترتیب زبان و کشور مدنظر خود را وارد نمایید.

آموزش جامع سرچ کنسول گوگل

زبانه Removals

به کمک این زبانه شما URLهایی را که از طریق نتایج سرچ به دست آورده اید یعنی صفحات ایندکس شده وب سایت خود را پاک کنید. برای پاک کردن محتوا به طور دائم باید صفحه مربوط به آن URL را پاک کرد یا به روز رسانی کنید. به همین منظور تنها کافی است URL صفحه ای که می خواهید آن را حذف کنید را در این زبانه وارد نمایید تا محتوا آن برای همیشه حذف شود. دقت داشته باشید این محتوای برای همیشه حذف خواهد شد!

آموزش صفر تا صد سرچ کنسول گوگل

زبانه Crawl stats

با استفاده از Crawl stats می توانید فعالیت های ربات گوگل در وب سایت خودتان را طی 90 روز گذشته مورد بررسی قرار دهید. این اطلاعات تمامی محتواهایی که بارگذاری شده اند از فایل های CSS گرفته یا محتوا و عکس را مورد بررسی قرار می دهد. در نظر داشته باشید که برای مشاهده این اطلاعات باید مالکیت وب سایت خود را تایید کنید.

سرچ کنسول گوگل

 

زبانه Messages

به کمک این بخش شما می توانید ترافیکی که از طرف گوگل به وب سایت شما فرستاده می شود را کنترل کنید. علاوه بر آن امکان بهبود موقعیت وب سایت خود را نیز خواهید داشت.

ثبت سایت در سرچ کنسول گوگل

زبانه URL parameters

پارامترهای URL در واقع معیارهایی هستند که در URL یک صفحه قرار می گیرد. اگر وب سایت شما از پارامترهای URL برای تغییرات جزئی در صفحات (مثلا توضیحاتی درباره رنگ) استفاده می کند یا اگر از پارامترهایی استفاده می شود که محتوای تکراری را در URLها نشان می دهد، ممکن است خزنده های گوگل نتوانند به شکل موثری وب سایت شما را بررسی کنند.

به کمک ابزار تعیین شده توسط گوگل می توانید مشخص کنید که چه پارامترهایی نادیده گرفته شوند. بدین ترتیب از تکرار URL هایی با پارامترهای یکسان جلوگیری می شود.

گوگل سرچ کنسول چیست؟

زبانه Web Tools

ابزارهای این بخش سرویس هایی تحت نظارت گوگل هستند. یکی از این بخش ها مربوط به گزارش های Ad Experience می باشد که برای شناسایی تجربیات تبلیغاتی که استانداردهای تبلیغاتی را نقض کرده اند، طراحی شده است. استاندارهای تبلیغاتی (Better Ads Standards) مجموعه ای از تجربیات تبلیغاتی است که برای کاربران آزار دهنده هستند. در این بخش سرچ کنسول گوگل می توانید گزارش های مربوط به این حوزه را مشاهده نمایید.

همه چیز درباره وبمستر تولز

بخش های Abusive Experiences (محتوای غیراخلاقی) و Testing tools (بررسی داده های ساختار یافته) از زبانه Web Tools نیز مورد توجه وبمسترانی قرار دارد که تمایل دارند مطابق با معیارهای گوگل فعالیت کنند.

web tools سرچ کنسول گوگل

8. بخش Links وبمستر تولز

به کمک بخش Links می توانید لینک سازی های داخلی و خارجی خود را مدیریت نمایید. شما می توانید ببینید که چه وب سایت هایی و با چه محتوایی به وب سایت شما لینک داده اند. لینک سازی نقش مهمی در موفقیت یک وب سایت دارد. در نتیجه باید به شکل موثری از این بخش استفاده نمایید.

اصول و قواعد لینک سازی داخلی چیست

سرچ کنسول جدید گوگل

9. بخش Settings

از طریق این بخش می توانید لیست کاربران دامنه های ثبت شده در سرچ کنسول گوگل خود را مدیریت کنید. امکان افزودن دامنه های جدید یا حذف دامنه های ثبت شده قبلی به کمک این بخش برای شما فراهم می باشد. جزئیات اطلاعات ثبت هر یک از این دامنه ها نیز در اختیار شما قرار می گیرد.

نصب سرچ کنسول

10. بخش Submit feedback

این بخش برای ارتباط با گوگل سرچ کنسول طراحی شده است. از این طریق شما می توانید نظرات خود را ارسال کرده و با تیم search console google ارتباط برقرار کنید. شما می توانید بخشی که در آن مشکل دارید یا ایده خاصی درباره بهبود آن دارید را مشخص کنید و با ضمیمه نمودن یک اسکرین شات آن را مطرح نمایید.

آموزش تصویری ثبت سایت در گوگل سرچ کنسول

11. بخش About new version

با توجه به معرفی سرچ کنسول جدید گوگل و ایجاد تغییرات در نسخه قبل نیاز است که کاربران با این نسخه جدید آشنایی پیدا کنند. در این بخش شما با آموزش وبمستر تولز جدید رو به رو خواهید شد. همچنین مهم ترین تفاوت میان سرچ کنسول جدید گوگل و نسخه قدیم آن را نیز می توانید بررسی نمایید. در نظر داشته باشید که در نسخه قبلی از عناوین متفاوتی برای بخش های مختلف سرچ کنسول استفاده می شد. در این قسمت شما می توانید نام های جاگزین را مطالعه و بررسی نمایید.

در این مقاله تلاش بر این بوده است تا شما را با تا حدودی با پیشخوان سرچ کنسول گوگل آشنا نماییم. مشخصا یادگیری هر یک از ابزارهای قرار گرفته در این سرویس ارزشمند نیز موضوع مهمی است که در مقالات آتی به بررسی هر یک از آنها به صورت جامع تر نیز خواهیم پرداخت. امید است آموزش صفرتا صد سرچ کنسول گوگل برای شما همراهان عزیز مفید واقع شده باشد.

آموزش کامل گوگل سرچ کنسول

نوشته آموزش صفر تا صد سرچ کنسول گوگل اولین بار در پایگاه دانش میزبان‌فا پدیدار شد.

The post آموزش صفر تا صد سرچ کنسول گوگل appeared first on سئوراز.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *