معنی CTA یا Call-to-action چیست؟ آشنایی با انواع CTA


اگر درباره‌ی بازاریابی محتوا و به‌طور خاص، تولید محتوا مطالعه کرده باشید، حتماً تا به حال چشم‌تان به کلمه‌ی CTA خورده است.

CTA مخفف Call to Action است و آن را می‌توان به صورت تحت‌اللفظی به شکل اقدام به عمل ترجمه کرد؛ اما ترجمه‌ی فراخوان ظاهراً برای آن بیشتر رواج یافته است.

هر جایی که در سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها یا شبکه های اجتماعی، از شما دعوت می‌شود که اقدامی انجام دهید، با یک CTA روبرو هستید.

موارد زیر، برخی از رایج‌ترین انواع CTA هستند:

دکمه پرداخت، دکمه خرید یا دکمه افزودن به سبد خرید در فروشگاه های آنلاین

فرم دریافت ایمیل (برای ثبت در لیست ایمیل یک سایت و مثلاً دریافت خبرنامه هفتگی)

دکمه یا لینکی که شما را به بازدید صفحه‌ی دیگری در سایت دعوت می‌کند

دکمه‌ی «مطالعه‌ی بیشتر» که متن کامل پست یک وبلاگ را برایتان نمایش می‌دهد

باکس ثبت نام و عضویت در وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها

یک بنر تبلیغاتی که برای کلیک کردن شما طراحی شده است

دکمه‌های به‌اشتراک‌گذاری مطالب در نرم افزارهای پیام رسان و شبکه های اجتماعی

لینک‌ها، دکمه‌ها یا فرم‌هایی که شما را به دانلود کردن یک فایل یا اپلیکیشن دعوت می‌کنند

همان‌طور که در مثال‌های بالا می‌بینید، CTA به شکل‌های بسیار گوناگونی دیده می‌شود و نباید آن را صرفاً در قالب یک «دکمه» تصور کنید.  هر شکلی از دعوت به اقدام را می‌توان یک CTA در نظر گرفت. 

اهمیت CTA در چیست؟

کمی به رفتار خودتان هنگام جستجو در وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی فکر کنید.

بسیاری از ما، بازدیدکنندگان منفعل یا اصطلاحاً Passive Visitor هستیم. درصد بسیار کمی از بازدیدکنندگان یک صفحه، پس از بازدید کردن، کار دوم یا سومی را هم انجام می‌دهند:

  • بسیاری از ما، یک پست اینستاگرام را که به ما پیشنهاد داده شده، می‌بینیم و بدون این‌که صفحه‌ی اصلی پروفایل سر بزنیم، به سراغ پست‌های دیگر می‌رویم.
  • بسیار پیش می‌آید که عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنیم و پس از باز کردن یک صفحه و خواندن آن، بدون این‌که حتی یک کلیک انجام دهیم، از آن سایت خارج می‌شویم.
  • موارد بسیاری وجود دارد که به قصد خرید، از سایت یا اپلیکیشن یک فروشگاه بازدید می‌کنیم، دکمه‌ی خرید را هم می‌بینیم، اما در آخرین لحظه، تصمیم می‌گیریم دکمه را فشار ندهیم و بدون اقدام به خرید، فروشگاه آنلاین را ترک می‌کنیم.

هر چقدر CTA بهتر طراحی شود، درصد کسانی که به شکل منفعل و Passive از سایت بازدید می‌کنند، کمتر می‌شود.

گاهی اوقات، ممکن است تغییر رنگ و متن یک دکمه، بتواند به سادگی درصد بازدیدکنندگان Passive یک فروشگاه را از ۹۹/۸٪ به ۹۹/۶٪ برساند. این تغییر به آن معناست که تعداد خریداران، به صورت بالقوه تا دو برابر افزایش پیدا کرده است (از ۰/۲٪ به ۰/۴٪).

جالب این‌جاست که بسیاری از فعالان دیجیتال مارکتینگ، آن‌قدر درگیر افزایش ورودی قیف فروش می‌شوند که این مرحله را فراموش می‌کنند.

مثلاً چندصد نفرساعت برای سئو وقت می‌گذارند یا هزینه‌ی بسیار زیادی را صرف تبلیغ در وب‌سایت‌ها و شبکه های اجتماعی می‌کنند تا بازدیدکنندگان بیشتری به صفحه‌ی مد نظر آن‌ها (صفحه فرود وب سایت یا اکانت‌شان در اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی) هدایت شوند. اما برای طراحی و بهینه سازی CTA، حتی یک ساعت هم وقت صرف نمی‌کنند.

در حالی که افزایش مثلاً ۳۰ درصدی ترافیک ورودی، کاری بسیار گران‌قیمت و دشوار است، در حالی که با تغییر هوشمندانه‌ی CTA، معمولاً به سادگی می‌توان چنین بهبودهایی را ایجاد نمود (خصوصاً اگر پیش از این، برای این کار وقت نگذاشته باشید و CTA‌های شما، کاملاً خام باشند).

در CTA چه پارامترهایی باید رعایت شود؟

دست شما در CTA در همه‌جا به یک اندازه باز نیست.

مثلاً CTA در اینستاگرام و سایر شبکه های اجتماعی، به کارهایی مثل قرار دادن دکمه‌ها و علامت‌ها با فرمت از پیش تعیین‌شده، محدود است (قرار دادن اطلاعات تماس، آدرس وب‌سایت، تشویق کردن به این‌که صفحه را بالا بکشند و …). اما کسی که یک اپلیکیشن یا وب‌سایت را طراحی می‌کند، دست بازتری دارد و می‌تواند CTA را بسته به سلیقه‌ی خود طراحی کند.

بنابراین نکات زیر را بخوانید و ببینید که در فضای مد نظر شما، کدام‌یک به کار می‌آیند و بسته به فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی که در اختیارتان قرار دارد، از آن‌ها استفاده کنید:

تمرین و مشارکت در بحث

چه نکات دیگری درباره‌ی CTA باقی مانده و چه تجربیات دیگری دارید که می‌توانید برای دوستان خود مطرح کنید؟

سری مطالب حوزه تولید محتوا

نوشته معنی CTA یا Call-to-action چیست؟ آشنایی با انواع CTA اولین بار در متمم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *