صفر تا صد سئوی موبایل ( تکنیک های بهینه سازی سایت برای موبایل )

شما همین حالا هم آینده سئو را در دستان خود گرفته اید!

چرا که نه لپ تاپ‌ها و کامپیوترهای شخصی، بلکه موبایل‌های هوشمند هستند که در دستان شما جای میگیرد! وابستگی افراد به موبایل هوشمند خود، انکار ناپذیر است. با پیشرفت روز افزون موبایل ها این وابستگی هر روز بیشتر و بیشتر می شود.

امروزه جستجو با مرورگر موبایل در سطح نت، بسیار ساده‌تر و در دسترس‌تر از دیگر ابزارهاست. پس برای ایستادن بر قله این جستجو ها خود را آماده کنید !
اگر بخواهیم آینده سئو را به زبان آمار و ارقام به تصویر بکشیم، بد نیست بدانید هم اکنون سهم جستجوهای موبایلی در گوگل، 56 درصد است و روند صعودی آن، با گذشت زمان این آمار را بالا خواهد برد.

در حالی که گوگل دست به کار شده و الگوریتم اختصاصی همچون Mobilegeddon را طراحی کرده است نشان میدهد که این الگوریتم ها یک بروزرسانی الگوریتمی ساده از طرف گوگل نیست. این تغییر فرهنگ گوگل و تغییر سهم بازار تلفن‌های همراه در موتور جستجو گوگل است و خبر از آن دارد که سئوکاران باید خود را با سبک جدیدی از نبرد با گوگل آماده کنند. در واقع رونمایی از الگوریتم Mobile First Index، اولین اعلام نبرد گوگل برای ورود به عرصه سئوی موبایل است که در آینده‌ای نچندان دور محقق خواهد شد. در این الگوریتم، سئو بر اساس نسخه موبایلی سایت‌ها انجام می‌شود.

آیا سئو موبایل با سئو تفاوت دارد؟

آیا چیزی به نام «سئو موبایل» اصلا وجود دارد؟

بله.

سئو برای موبایل و برای دستگاه های دیگر بطور کلی دو مقوله جداست. موتورهای جستجو نتایج مشابهی برای همه دستگاه ها به مخاطب نمیدهند. ممکن است شما در تبلت یا دسکتاپ رتبه خوبی داشته باشید و در سمت دیگر در نتایج جستجو در موبایل دیده نشوید.

و در تعریف سئوی موبایل باید گفت :

کلیه فعالیت‌هایی را شامل می‌شود که به هدف افزایش بازدید گوگل از نسخه موبایل سایت انجام می‌گیرد. در واقع بهبود تجربه کاربری روی نسخه موبایلی وبسایت‌ها، همان Mobile SEO است.

Mobile SEO، تکنیک‌های زیر را شامل می‌شود:

  • Responsive Design
  • Dynamic Serving‌
  • بهبود تجربه کاربری (مثلا افزایش سرعت سایت و دستیابی آسان به محتوا مورد نظر)

همانطور که بالاتر نیز گفتیم، حسابی که گوگل روی تلفن‌های هوشمند باز میکند، کاملا مجزا از تبلت‌هاست. یعنی از دیدگاه گوگل Mobile Device، تنها به موبایل هوشمند اشاره دارد و لاغیر!
محتوای این مقاله وینتو نیز تنها محوریت Mobile Device دارد. سعی میکنیم مسیر روشنی برای این موضوع پیش پای شما قرار دهیم. با ما همراه باشید.

کدامیک از الگوریتم های گوگل با سئوی موبایل مرتبط هستند؟

معرفی الگوریتم های گوگل در سئوی موبایل

در حال حاضر با رشد دسترسی افراد به موبایل‌های هوشمند و استقبال بی نظیر از مرورگرهای این دیوایس‌ها، گوگل با کوله باری مملو از استانداردها و الگوریتم‌های رتبه بندی به میزبانی سئوی موبایلی آمده است. احتمالا کنجکاو شده‌اید تا از تدابیری که گوگل برای این موضوع در نظر گرفته بیشتر آگاهی پیدا کنید.

الگوریتم Mobilegeddon

الگوریتم Mobile-Friendly یا همان Mobilegeddon، یکی از مهمترین الگوریتم‌هایی است که از سال 2015 به طور رسمی مامور گوگل برای شناسایی محتواهای مفید از طریق نسخه موبایلی سایت‌ها شد. در ( 26 فبریه 2015) گوگل از طریق ارسال یک ایمیل وبمسترها را از این الگوریتم با خبر کرد و دو ماه بعد Mobilegeddon به دنیا آمد و به سرعت بر سر زبان‌ها افتاد و در اوایل  با اسامی مختلفی مثل mobilepocalyse, mopocalypse, mobocalypse  مشهور شد.

با معرفی این الگوریتم، مسیر رتبه بندی دسکتاپ و موبایل بطور کلی از هم جدا شد؛ ساده اینکه، نتیجه‌ای که یک کلمه کلیدی در دسکتاپ کسب می‌کند، با نتیجه ای که همان کلمه در موبایل به دست می‌آورد کاملا متفاوت است.

در واقع با الگوریتم موبایل گدون دیگر موبایل فرندلی بودن از یک آپشن اضافه طراحی سایت تغییر هویت داده و برای خود شخصیت کاملا مجزایی گرفت و پس از این تاریخ قابلیتی ضروری برای هر سایتی به حساب آمد!

توجه داشته باشید که در Mobile-Friendly بودن سایت هیچ نقطه میانی ندارد. یعنی اینکه صفحات شما یا دوستدار موبایل Mobile-Friendly هست یا اینکه نیست! 

الگوریتم Mobile First Index

تا اینجای کار موبایل گدون متولد شده بود اما رشد روز افزون استفاده از تلفن‌های هوشمند، گوگل را بر آن داشت که فکر اساسی‌تری برای ارزش‌گذاری نسخه موبایلی سایت‌ها کند. در واقع گوگل با اشراف بر این حقیقت که اغلب جستجوگران اینترنتی از دریچه موبایل هوشمند وارد شده‌اند، توجه ویژه خود را معطوف این حوزه کرد.

با ادامه روند استفاده بیشتر از تلفن های همراه و افزایش جستجوهای انجام شده از طریق آنها گوگل تصمیم گرفت تا ارزش بیشتری برای نسخه موبایل سایت ها در نظر بگیرد. عملا دیگر حالا باید گفت در حال حاضر افرادی که با موبایل جستجو میکنند در اکثریت هستند پس باید توجه ویژه و بیشتری به رضایت مندی آنها داشت.

کم کم با معرفی Mobile First Index، معیار اصلی گوگل برای تصمیم گیری و رتبه بندی یک سایت، نسخه موبایل سایت شد؛ در حالی که تا قبل از آن، ریش قیچی تماما به دست نسخه‌های دسکتاپ بود.
تا اینجا تاریخچه تولد و رشد سئو موبایل را با شما در میان گذاشتیم. حالا ببینیم گوگل به چه مواردی برای سئو موبایل اهمیت میدهد:

با چه روش هایی سایت را موبایل فرندلی طراحی کنیم؟

روش های سئو سایت برای موبایل

اولین و مهمترین کار برای قدم گذاشتن در مسیر سئوی موبایل این است که تدارکات لازم برای ورود کاربر به سایت با نسخه موبایل انجام بگیرد. بدترین نوع میزبانی از مخاطبان این است که دقیقا همان نسخه دسکتاپ را در ابعادی کوچک، در موبایل نمایش دهیم. در واقع اگر سایت شما میزبان خوبی برای پذیرش جستجوگران موبایلی نباشد، نگاه مثبت گوگل را هم براحتی و به سرعت از دست خواهید داد و تنزل رتبه در جستجوگر های موبایل در انتظار شماست.

سه تکنیک پرطرفدار وجود دارد که در طراحی نسخه موبایل سایت بسیار کاراست:

1- تفاوت در آدرس دهی موبایل و دسکتاپ

برای پیاده‌سازی این روش، نیازمند یک زیردامنه خواهید بود که بلافاصله پس از تشخیص موبایلی بودن کاربر، آن را به سمت زیر دامنه مورد نظر دعوت کند.

ولی از ما به شما نصیحت که دور این روش را خط قرمز بکشید!

چرا؟ این روش بین سئوکاران یک روش منسوخ است. نیاز به طراحی دو نسخه از یک سایت، ارائه دو آدرس متفاوت برای یک صفحه واحد، سرعت پایین ایندکس شدن صفحات و تفاوت مخاطره آمیز بین تجربیات کاربری دلایلی است که باعث شد این روش محبوبیت خود را امروزه از دست بدهد.

2- بکارگیری ترفند Dynamic Serving

در این روش خبری از آدرس‌های مجزا نیست بلکه هر نسخه موبایل و دسکتاپ هر دو در یک آدرس جای می‌گیرند. در این روش، مسئولیت سنگین تشخیص، بر عهده سرور است. سرور با توجه به سایز نمایشگر و نوع مرورگر باید تشخیص دهد کاربر تازه وارد از طریق موبایل اقدام به ورود کرده است یا از طریق دسکتاپ! بعد از تکمیل فرآیند تشخیص، متناسب با دسکتابی یا موبایلی بودن نسخه ورودی، کدنویسی متفاوتی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

برای پیاده سازی طراحی داینامیک، بهتر است کمی سر کیسه را شل کنید. طراحی به این روش کمی هزینه بر است زیرا کدنویسی شما باید در دو حالت انجام بگیرد به طوری که هر تغییر (هرچند کوچک) نیاز به اجرای سناریوی توضیح داده شده دارد.

3- طراحی ریسپانسیو یا Responsive Design

نقطه قوت این روش، دستورات CSS است. در این روش هیچ تفاوتی بین آدرس صفحات و کدهای HTML نسخه موبایلی و دسکتابی وجود ندارد اما با پادرمیانی دستورات CSS، نحوه نمایش در سایز نمایشگرهای مختلف مدیریت می‌شود.

یکی از مزایای برجسته این روش که ما را ترغیب می‌کند از آن استفاده کنیم، کاهش تاثیر منفی الگوریتم Mobile First Index بر رتبه بندی سایت شماست.

در مقایسه با دو روش دیگر ، هزینه طراحی سایت های ریسپانسیو اقتصادی بوده و به شدت مورد تایید موتور جست و جوی گوگل قرار خواهد گرفت.

روش های بهینه سازی سایت برای سئوی موبایل

گام هایی برای بهینه سازی سایت برای موبایل

حالا که تا اینجای مقاله با ما همراه بوده اید، بد نیست نگاهی به تکنیک ها و ابزارهای محبوب سئوی موبایل بیاندازید تا با رعایت این تکنیک ها، صدرنشین رتبه های گوگل شوید.

1- همیشه پای بهبود رابط کاربری در میان است!

خوشبختانه گوگل برای تعامل در رابطه با Mobile Usability یا همان تجربه رابط کاربری بخشی از پنل گوگل وبمستر تولز را اختصاص داده است که هر خطا یا مشکلی در این رابطه وجود داشته باشد، در این بخش به شما نمایش خواهد داد.

تقریبا هیچ ایراد و خطایی از دید این ابزار دور نخواهد ماند. اگر اندازه دکمه ها کوچکتر از حد استاندارد باشد یا فاصله استاندارد بین دو یا چند دکمه رعایت نشده باشد، حتما به شما متذکر خواهد شد تا برای بهبود رابط کاربری سایت خود تعلل نکنید.
البته المان های دیگری همچون فونت‌ها، سایز تصاویر، حاشیه بندی و … نیز از نگاه تیزبین گوگل و ابزار Mobile Friendly Test دور نخواهد ماند. اینجاست که با این ابزارها حس میکنیم، گوگل حساسیت ویژه ای روی بهبود تجربه کاربری موبایل دارد.

در همین راستا، توجه به سه نکته زیر خالی از لطف نیست:

  1. دست گوگل را باز بگذارید
    بهتر است دست گوگل را برای دسترسی به همه فایل های موجود در صفحه از جمله CSS و JS باز بگذارید. کم لطفی در این زمینه، باعث می شود گوگل و ربات های کنجکاوش اطلاعات محدودی برای سنجش سطح ریسپانسیو بودن سایت شما داشته باشند و بر اساس این اطلاعات محدود، قضاوت نادرست یا ناقصی ارائه دهد.
  2. پاپ آپ ممنوع!
    رابطه گوگل با پاپ آپ شکراب است. هرچند رابطه خوبی با پاپ آپ در نسخه دسکتاپ نیز ندارد اما باز شدن پاپ در نسخه موبایلی حسابی خاطر این موتور جست و جو را مکدر میکند. پس بهتر است فکر استفاده از پاپ آپ را از سرتان بیرون کنید. معمولا پنجره ای که بصورت پاپ آپ در موبایل باز میشود براحتی قابل بستن نیست.
  3. محتوای اصلی را در موبایل پنهان نکنید
    هر محتوایی که در سایت وجود دارد، بهتر است در نسخه موبایلی هم وجود داشته باشد. و بهتر است محتوای مهم تر در دسترس و بالاتر از دیگر محتواهای غیر ضروری قرار بگیرد.

2- سرعت بارگزاری در موبایل را فراموش نکنید

بررسی این مولفه را به Page Speed Insights بسپارید. این ابزار سرعت لود شدن صفحات در موبایل و دسکتاپ را بصورت جداگانه بررسی میکند. خوشبختانه امتیازدهی این ابزار برای نسخه موبایل و دسکتاپ کاملا متفاوت است یعنی ممکن است یک صفحه واحد، دو امتیاز متفاوت داشته باشد.
برای کاهش زمان لود شدن نسخه موبایلی سایت، از تکنیک های زیر استفاده کنید:

  • Eliminate render-blocking JavaScript and CSS
  • کاهش زمان پاسخ گویی سرور
  • فشرده سازی تصاویر
  • کاهش تعداد درخواست های ارسالی به سرور
  • و…در نظر داشته باشید که Page Speed Insights  توجه ویژه ای به کیفیت سرور شما دارد. اتفاقی که در نمره دهی Gtmetrix کاملا نادیده گرفته میشود.

3- سهولت دسترسی کاربر به محتوا

هرچند خودتان خوب می‌دانید اما کاربران حوصله کلنجار رفتن با سایت برای دسترسی به محتوای مورد نظر خود را ندارند. تا جای ممکن، دسترسی کاربر به محتوا را تسهیل کنید. استفاده از چیدمان های پیچیده و منوی گمراه کننده ممکن است با واکنش ناخوشایند کاربر مواجه شود.
اگر تصویر بسیار بزرگی در ابتدای متن محتوا وجود دارد که کارایی محتوا را کاهش می‌دهد، برای حذف یا کاهش سایز آن اقدام کنید. اگر کاربر در نگاه اول به محتوای مورد انتظار خود دسترسی داشته باشد، نور علی نور است! این دقیقا همان چیزی است که گوگل می‌پسندد.

اگر سایت فضای خالی استانداردی داشته باشد، از گیج شدن و کلافگی کاربر در لحظه اول جلوگیری میکند و ماندگاری او در سایت را افزایش میدهد.

4- از نسخه AMP غافل نشوید

شاید در گذشته نام و نشانی از AMP نشنیده باشید اما این تکنیک یک شتابدهنده به صفحات موبایلی است. استفاده از این تکنیک شانس سایت شما را در صدرنشینی رتبه گوگل افزایش میدهد چرا که AMP ازسایت شما یک نسخه AMP در آدرسی مجزا تهیه میکند که توسط تگ canonical به سایت مادر متصل میشود. گوگل هم جانب اعتماد را رعایت کرده و این نسخه را ایندکس کرده و در نتایج نمایش میدهد.

5- بهینه سازی نمایش تیتر ها در نتایج جستجو در موبایل

عموما هنگام حین جستجو با موبایل، گوگل هر عنوان صفحه را با 69 کاراکتر را نمایش میدهد ولی این مقدار، در موبایل‌ میتواند به 78 کاراکتر نیز برسد. به زبان دیگر، در نمایش نتایج جستجو در موبایل دستتان برای انتخاب نام کمی بازتر است به طوری که میتوانید از این آپشن برای افزایش نرخ CTR استفاده کنید.

لپ کلام!

شاید تمرکز روی سئوی موبایل در گذشته، حکم محکم کاری را داشت ولی امروزه جزو اوجب واجبات است. گوگل همیشه به دنبال درآمد بوده و این درآمد تنها با ارائه یک تجربه ناب کاربری به کابران و افزایش رضایت آنها میسر می شود. و حالا با افزایش کاربران موبایل و گرفتن سهم قابل توجه جستجو باعث ایجاد تغییر در ساختار و الگوریتم های گوگل برای ارائه نتایج بهتر به کاربران موبایل شده است. خود را آماده کنید تا پذیرای کاربرانی باشید که 80 درصد از موبایل برای جست و جو و ورود به سایت شما استفاده میکنند.
با افزایش آمار استفاده از موبایل، گوگل هم به خود تکانی داده و شرایط را برای میزبانی از ورودی های موبایلی بخوبی مهیا کرده است. قبل از آنکه از رقبای خود عقب بمانید، سئوی موبایلی را جزو دستور کار خود قرار دهید.

رای شما چیه؟ کلیک کنید!
[مجموع نظرات: 0 متوسط رای: 0]

نوشته صفر تا صد سئوی موبایل ( تکنیک های بهینه سازی سایت برای موبایل ) اولین بار در آژانس وینتو. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *