الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست؟

معرفی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل یا Hummingbird

یک سال قبل از تولد الگوریتم مرغ مگس خوار، گراف دانش در گوگل ( Knowledge Graph ) شروع به کار کرده بود که هدف آن فراهم آوردن پاسخ های سریع و دقیق به پرسش های کاربران در مورد افراد، مکان ها و متغییر های دیگر بود. این گراف کمک می کند که دسته بندی اطلاعات در سرور گوگل به صورت دقیق تر و با سرعت بیشتری انجام شود. اما سوال این است که گوگل چگونه مطمئن می شود که اطلاعات به نمایش درآمده به اندازه کافی نیاز و هدف کاربر را رفع می کند؟  اینجاست که جست و جوی معنایی به کمک گوگل می آید.

جستجوی معنایی تلاش می کند تا نتایج موجود در SERPها را متناسب به زبان پرس وجوی کاربران اینترنت و فراتر از معانی کلمات منحصر به فرد مطابقت دهد و البته مطالب حاشیه ای را نیز وارد بازی کند، این اتفاق در هر شرایطی انجام می شود چه زمانی که قصد کاربر ضمنی باشد چه صریح فرقی ندارد. احتمالا شما هم مثل من گاهی از هوش گوگل در ارائه نتایج دقیق شگفت زده شده اید واقعیتش این است که من بیش از شگفت زدگی از این هوش می ترسم و به مانند فیلم های علمی تخیلی پایان تاریخ بشر را توسط گوگل می بینم. اما از این موضوع که بگذریم بعد از بکارگیری این الگوریتم در سال ۲۰۱۳ گوگل سعی می کند بجای فهم لغاتی که سرچ می شوند مفهوم کلی عبارت سرچ شده را درک کند تا از این طریق احتمالات مختلف را در نظر بگیرد و در صفحه اول تلفیقی از بهترین نتایج را به کاربر نشان دهد.

 

 

الگوریتم مرغ مگس خوارگوگل در لحظه داده های زبانی که سرچ با آن انجام می شود را آنالیز می کند، مکان شخصی را در حال سرچ است، نوع وسیله ای با آن سرچ صورت گرفته و اگر شخص با اکانت جی میل متصل باشد سابقه های رفتاری جمع آوری شده در آن اکانت نیز به گوگل کمک می کند که یک جست و جوی معنایی هدف گذاری شده و دقیق را ارائه دهد. این کار با تولد Hummingbird یا همان الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل به شکل خارق العاده ای پیشرفت کرده است.

به گفته خود مسئولان گوگل، افزایش قدرت جستجوی معنایی گوگل را قادر می سازد، کلمات خود و رابطه های بین موجودیت ها با یک دیگر را در دنیای واقعی درک کنند. تمرکز Hummingbird در مطابقت دادنِ پرس و جو ها با نتایج جستجو متکی بر هوشمندی تکنولوژی گوگل است.

بگذارید این موضوع را با مثال کمی شفاف تر کنیم. فرض کنید یک کاربر گوگل این جستجو را در کادر جستجو وارد می کند: بهترین رستوران ایتالیا. گوگل می تواند بفهمد که کلمه ی بهترین به معنای مرتب سازی بر اساس کیفیت و ایتالیا اشاره به یک نوع غذا خاص در رستوران ها دارد.

 

علت نام‌گذاری 

مرغ مگس خوار یکی از کوچک‌ترین پرنده‌های دنیاست که سرعت و دقت عمل زیادی دارد. زمانی که مرغ مگس خوار در حال پرواز است، چشم انسان قادر به دیدن بال‌های او نیست؛ اما برعکس انسان، این پرنده بسیار تیزبین است و هدف خود را به سرعت شناسایی می‌کند. مرغ مگس‌خوار، نزدیک‌ترین هدف را تشخیص می‌دهد و با سرعتی بسیار زیاد به سمت آن حرکت می‌کند. این عملکرد در گوگل موجب بروز تغییرات محسوسی در صفحه نتایج جستجوی کاربران شده است.
گوگل با راه‌اندازی الگوریتم مرغ مگس خوار تاکید خود را بر کلمات کلیدی تعدیل و بر استفاده از زبان طبیعی در نمایش داده‌ها تمرکز بیشتری کرد. الگوریتم hummingbird گوگل، معنای کلمات کلیدی را جستجو و با کنجکاوی زیادی، محتوای صفحات را بررسی می‌کند. شاید بتوان بزرگ‌ترین نتیجه به کارگیری این الگوریتم را، زبان طبیعی مقالات ذکر کرد. برای مثال، اگر شما در گوگل جستجو کنید که «کدام فیلم ماجراهای سه مرد در وگاس را روایت می‌کند؟»، مرغ مگس خوار با خواندن مقالات مرتبط، به شما سایت‌هایی را معرفی می‌کند که درباره فیلم Hangover مطلب تهیه کرده‌اند و نه صفحاتی که به معرفی وگاس پرداخته‌اند. همچنین همان طور که گفتیم مرغ مگس خوار از روش گراف دانش که در سال ۲۰۱۲ توسط گوگل معرفی شد، استفاده می‌کند تا اطلاعات جامع‌تری درباره افراد، فیلم‌ها، آلبوم‌های موسیقی، مکان‌ها و… به کاربران ارائه کند.  به همین دلیل است که وقتی فرانکلین روزولت را در گوگل جستجو می‌کنید، در سمت راست صفحه، عکس، اطلاعات شخصی روزولت یا هر فرد دیگری را که جستجو کرده اید، به همراه اطلاعات ویکی‌پدیایی و آثار، مشاهده می‌کنید.

الگوریتم مرغ مگس خوار و جستجوی صوتی

در گذشته بروزرسانی الگوریتم مرغ مگس خوار به عنوان بزرگترین قدم گوگل به دنیای اجتناب ناپذیر جستجوی صوتی بود. زمانی که Hummingbird در سال ۲۰۱۳ عرضه شد، «جستجوی مکالمه ای» در حال ایجاد موج هایی در جامعه ی سئو بود. این کار گوگل را در درک زبان طبیعی و جستجوی صوتی چند سال به جلو تر حرکت داد.

به طور خلاصه دیگر فهمیدن و سنجش قصد جستجوی کاربر تنها بر اساس کلمه و کلمات کلیدی یک زبان نیست. پیشرفت هایی مانند جستجوی معناشناختی و به روزرسانی هایی مانند Hummingbird برای کارکرد موثر تر در دنیای زبان طبیعی طراحی شده است. الگوریتم مرغ مگس خوار قطعا ظرافت های زبان شناختی در جست و جو های صوتی و درک نشانه های زبان شناختی در صوت را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

من به شما این اطمینان را می دهم که حالت های بیانی شما در سال های آینده و حسی که در ادای کلمات به گوگل القا می کنید نتایج متفاوتی را به شما خواهد داد. این یک پروژه ای است که همچنان ادامه دارد.

الگوریتم مرغ مگس خوار و جستجوی محلی

در سالهای ابتدایی بکار گیری مرغ مگس خوار به عنوان الگوریتم تشخیص معنایی زبان سرچ در گوگل ضعف هایی دیده می شد که حداقل چند سال طول کشید که هوش مصنوعی و یادگیرنده این الگوریتم بتواند خودش را وفق دهد. الگوریتم مرغ مگس خوار، در جست و جو های محلی گاها فقط تکرار های بیهوده را نشان می داد و نمی توانست به سرعت کسب و کارهای مهم  و محلی را دسته بندی کند. با ظهور گوشی های هوشمند و فراگیر شدن آن و با توجه به اینکه بیش از ۵۰ درصد سرچ ها توسط گوشی های هوشمند انجام می شود، الگوریتم مرغ مگس خوار با لوکیشن های دستگاهها توانست نتایج بهتری را در جست و جو های محلی ارائه دهد. البته این پایان راه نیست و انتظار می رود در آینده ،هوشمندی این موتور جست و جو بازهم ما را شگفت زده کند.

تفاوت الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل با الگوریتم پاندا و پنگوئن چیست؟

یکی از بزرگ‌ترین ترس‌های مدیران سایت‌ها و سئوکاران، پنالتی‌ شدن توسط گوگل است؛ اما بهتر است خیال شما را راحت کنیم؛ زیرا الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، مبتنی بر مجازات (پنالتی) نیست.

 

هدف گوگل از ابداع الگوریتم پاندا و پنگوئن گوگل، پنالتی کردن محتوای بی‌کیفیت بود، اما مرغ مگس خوار هدفش این نیست بلکه این الگوریتم  معنای واقعی عبارت جستجو شده را در صفحات موجود می‌کاود و محتوای مرتبط را به کاربر ارائه می‌دهد. بعد از گذشت نزدیک به هفت سال که این الگوریتم راه اندازی شده است نتیجه آن، بسیار رضایت‌بخش بوده است و گوگل به جای ارائه فهرست نتایجی مبتنی بر کلمات کلیدی، نتایج مرتبط با موضوع را نشان می‌دهد. زمینه و بافت متن، در این الگوریتم تاثیر زیادی دارد؛ زیرا مرغ مگس خوار قوه قضاوت دقیقی دارد. به همین خاطر، زمینه متن، باید طوری تهیه شود که مرغ مگس خوار، هدف نویسنده متن را شناسایی کند. جستجو معنایی  عبارت دقیقی برای توصیف عملکرد الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل است.

 

تاثیر الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل بر سئو چگونه است؟

گوگل پس از اعلام نحوه کار مرغ مگس خوار، اعلام کرد که نگران سئو سایت خود نباشید؛ زیرا قواعد کلی تغییری نکرده است و کسانی که محتوای باکیفیت، غیرکپی و منحصر به فرد تولید می‌کنند، بهترین امتیازها را از گوگل کسب می‌کنند. مرغ مگس خوار گوگل، مطالب سایت‌ها را با روش‌های دقیق‌تر و سختگیرانه‌تری ارزیابی می‌کند.

پنج ترفند برای کسب امتیاز از الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

۱٫  بهینه سازی کلمات کلیدی:

از پرکردن متن با کلمات کلیدی بپرهیزید. به جای تکرار بیش از حد کلمات کلیدی، کلمات مترادف و عبارت‌های ترکیبی را به کار ببرید. یک متن پر قدرت برای خوانندگان خود بنویسید این کار باعث می شود هم رضایت مشتریان را داشته باشید و هم رضایت گوگل را جلب کنید.

این کار را با استفاده خلاقانه از کلمات کلیدی انجام دهید. انکرتکست‌ها کلمات مهمی هستند که در متن شما وجود دارند و کاربران را به صفحات دیگر سایت شما یا سایت‌های دیگر هدایت می‌کنند و تاثیر زیادی بر رتبه و سئو سایت دارند.
۳٫  تولید محتوای متنوع:

فراموش نکنید که ارائه اطلاعات مفید به کاربران، همیشه موجب تمایز شما با رقبایتان خواهد شد. محتواهای مد نظر خود را در اندازه‌های مختلف تولید کنید تا کاربران از خواندن مقالات شما به هدف خود دست پیدا کنند. اگر می خواهید اقدام به طراحی سایت  کنید حتما به شرکت طراحی سایت خود تاکید کنید که ابزار تولید محتوای سئو بیس را برای شما در نظر بگیرد. کیفیت مقالات و انجام اقدامات لازم برای بهبود سئو  همگی در یک راستا است تا الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل بتواند بهتر معنا و مفهوم مطالب منتشر شده در سایت شما را درک کند و رتبه بهتری در نگاه آن کسب کنید.
۴٫ از چندرسانه‌ای‌ها و تصاویر استفاده کنید:

اضافه کردن محتوای تصویری موجب افزایش کیفیت مطلب تولیدی شما می‌شود. در حال حاضر هنوز گوگل نمی تواند عکس ها و محتوای آن را تشخیص دهد و کار گوگل بر اساس کلمات دنبال می شود اما در نگاه من و با توجه به قدرت هوش مصنوعی که در این شرکت به کار گرفته شده است فکر می کنم در دهه آینده سرچ انجین گوگل به شدت به عکس ها و ویدئوها توجه ویژه خواهد داشت. پس از همین الان سایت خود را آماده کنید و محتوای تصویری غنی برای آن ایجاد کنید.
۵٫  استفاده از schema markup :

اسکیما سیستم نشانه‌گذاری و نوعی میکرودیتا است که توضیحات پیشرفته‌تری درباره محتوای صفحه به کاربران ارائه می‌کند. کدهای اسکیما موجب می‌شود که سایت شما راحت‌تر در گراف دانش گوگل، شناسایی شود و لینک دریافت کند. در تصاویر، تاریخ انتشار، عنوان صفحه و… می‌توانید از اسکیما استفاده کنید. این کار متحول کننده سایت شما خواهد بود. وقتی شما به گوگل دیتاهای دقیق از محتوای منتشر شده در صفحات سایتتان را ارائه می کنید به عبارتی دقیق تر دارید خودتان را شریک تجاری گوگل قرار می دهید. اسکیما می تواند وجه تمایز رقابتی شما در کسب رتبه یک صفحه اول گوگل باشد  اما این موضوع نمی تواند به تنهایی رتبه شما را از صفحات پایین تر تغییر دهد. به عبارتی استفاده از اسکیما نمک سئو کار به حساب می آید ولی خود غذای سئو همان بک بینک ها و استراتژی های تولید محتوای داخلی است.

 

نوشته الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست؟ اولین بار در طراحی سایت | طراحی وب سایت | شرکت طراحی سایت | بهترین شرکت طراحی سایت در تهران پدیدار شد.

The post الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل چیست؟ appeared first on سئوراز.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *