آموزش ایجاد ساب دامین در دایرکت ادمین

در این آموزش از پایگاه دانش میزبان فا قصد داریم چگونگی ایجاد ساب دامین در دایرکت ادمین را به طور کامل بررسی کنیم به گونه  ای که هر کاربر بتونه بدون نیاز به خرید هاست جدید یک ساب دامین در کنترل پنل هاست خودش داشته باشه و بخش های مختلف سایتش مثل بلاگ، فروشگاه و… را به صورت مجزا و بدون خرید دامنه جدید با اسکریپت دلخواه راه اندازی کنه. در پایان این مقاله کاربر به طور کامل با مباحثی همچون راه اندازی سایت روی subdomain و مزایای استفاده از ساب دامین در دایرکت ادمین آشنا خواهد شد.

راه اندازی سایت روی ساب دامین کار سخت و پیچیده ای نیست تنها می بایست مراحل زیر را طی کرد:

  • بدانیم ساب دامین چیست؟
  • ایجاد ساب دامین در دایرکت ادمین
  • راه اندازی سایت روی ساب دامین

بیایید قبل از شروع با مفهوم ساب دامین (Subdomain) بیشتر آشنا بشیم و سوالات متداولی که در این خصوص مطرح می شوند را با هم بررسی کنیم:

سوالات متداول در خصوص ایجاد ساب دامنه در هاست

  • انواع ساب دامین چیست؟
  • ساب دامنه برای هر بخش دلخواهی قابل استفاده هست به عنوان مثال برای بخش فروشگاه، بلاگ، کتابخانه، اعضا، پشتیبانی و….
  • آیا استفاده از ساب دامین مزیتی دارد؟
    بله چون علاوه بر امکان مدیریت بهتر محتوا و مجزا بودن محتوای بخش ها برای نصب انواع اسکریپت ها کاربردی هست.
  • تاثیر ساب دامین بر روی سئو چیست؟
  • نظریه های متعددی برای تاثیر ساب دامین بر دامنه اصلی وجود داره اما اصولا از ساب دامنه برای ایجاد یک بخش با محتوای مجزا از سایت استفاده میشه پس اگر قصد دارید روی بخشی از وب سایتتون به صورت تخصصی با محتوایی جدا کار کنید این قابلیت برای شما مناسبه. پس برای پاسخ به این سوال و اجرای بهترین عملکرد روی سایت اول باید نیاز سنجی سایت خودمون رو در نظر بگیریم.
  • تفاوت دامین و ساب دامین در چیست؟
    در واقع ساب دامنه زیر دامنه ای از سایت اصلی هست که با یک نقطه از دامنه اصلی جدا میشه. به عنوان مثال برای دامنه mizbanfa.net میتونیم یک ساب دامنه تحت عنوان support.mizbanfa.net داشته باشیم.
  •  آیا ادان دامین و پارک دامین و ساب دامین تفاوتی دارند؟
    بله این ها سه مفهموم کاملا مجزا در سرویس های هاست هستند که برای آشنایی بیشتر با هر کدوم بهتره مقاله ۵۸ اصطلاح که قبل از خرید هاست باید با آن ها آشنا شوید را مطالعه کنید.
  •  ساب دامین بهتر است یا ساب فولدر؟
    ساب دامین و ساب فولدر برای درج محتوایی در کنار دامنه اصلی کاربرد دارند اما با توجه به نوع نیاز باید یکی را انتخاب کرد که چند تفاوت تکنیکی کوچک دارن نحوه آدرس دهی اون ها رو میشه یکی از تفاوت های فاحش این دو مورد ذکر کرد. از لحاظ تکنیکی نمیشه یکی رو بر دیگری ارجعیت داد و در نهایت نیاز سایت پایه اصلی برای انتخاب یکی از این دو گزینه هست. یکی از مزیت های ساب دامنه این هست که امکان نصب و راه اندازی یک cms مجزا در کنار سیستم مدیریت محتوای اصلی رو دارید.
  •  آیا در تعداد ساب دامنه هایی که ایجاد میکنیم محدودیت داریم؟
    در هاست های میزبان فا از لحاظ فنی محدودیت خاصی بر تعداد ساب دامین و ساب فولدرهایی که کاربر ایجاد میکنه اعمال نشده.
  • میتوانیم روی ساب دامین اسکریپت متفاوتی نصب کنیم؟
    پاسخ بله است، ساب دامین را با هدف درج یک محتوای جدا از دامنه اصلی تعریف میکنیم. ساب دامنه برای کاربرانی که قصد دارند یک اسکریپت متفاوت روی هاست خودشون داشته باشند کارایی داره.
  • ساختار ساب دامنه به چه شکل است؟
    ساب دامنه یک حالت پیشوند مانند داره و در واقع نام دلخواه شما همراه با یک نقطه در کنار دامنه اصلی قرار میگیره به عنوان مثال blog.mizbanfa.net میتونه یک ساب دامنه برای دامنه mizbanfa.net باشه.
  •  چطور ساب دامین را مدیریت کنیم؟
    بعد از ایجاد ساب دامنه در کنترل پنل، یک دایرکتوری با نام انتخابی در هاست شما ایجاد میشه که با مراجعه به دایرکتوری مذکور میتونید محتوای خودتون رو مدیریت کنید.

بسیاری از کاربران تفاوت ماهیتی ادان دامین، ساب دامنه و پارک دامنه را به صورت کامل نمیدونن و همیشه با این سوال مواجه هستند که چه زمانی از ساب دامین و چه زمانی از قابلیت ادان دامین  استفاده کنیم؟ برای درک بهتر این تفاوت ها می تونید مقاله آموزشی تفاوت بین ساب دامین، ادان دامین و پارک دامین چیست را به صورت کامل مطالعه کنید.

ساب دامین چیست؟

همان طور که در بالا ذکر شد در واقع ساب دامنه نام دلخواهی هست که همراه با یک نقطه قبل از دامنه اصلی سایت نوشته میشه دقت داشته باشید که نام ساب دامنه هاست باید به محتوای مورد نظرتون نزدیک باشه به عنوان مثال برای بخش پایگاه دانش یا وبلاگ استفاده از کلماتی مثل blog یا Knowledge Base یا برای بخش فروشگاهی کلماتی مثل store مورد استفاده قرار میگیره در نهایت بعد از تعریف subdomain در هاست دایرکت ادمین نوبت آپلود محتوای مورد نظر میرسه که در ادامه به صورت کامل تشریح خواهیم کرد.

در مراحل ساخت ساب دامنه نیاز به ست کردن نیم سرور هاست نداریم بلکه ست و نشر نیم سرور روی دامنه اصلی کفایت میکنه.

نحوه ایجاد ساب دامین در دایرکت ادمین

برای شروع مراحل و ایجاد ساب دامین در دایرکت ادمین ابتدا می بایست توسط آموزش ورود به دایرکت ادمین وارد کنترل پنل هاست خود شوید.

در بخش Your Account روی گزینه Subdomain Management کلیک کنید که به صفحه تنظیمات ساب دومین هدایت بشید.

subdomain در دایرکت ادمین

پس از کلیک با صفحه ای مشابه تصویر زیر مواجه میشید. در این بخش می تونید ساب دامین دلخواه خودتون رو روی هاست دایرکت ادمین تعریف کنید.

راه اندازی سایت روی ساب دامین

در فیلد مقابل Add Sub-Domain  فقط نام ساب دامنه  (زیر بخش) را وارد کنید به عنوان مثال ما زیر دامنه store را وارد کردیم حالا روی دکمه Create پایین صفحه کلیک کنید. ساب دومینی که تعریف کردید به لیست بالای صفحه اضافه میشه همچنین یک دایرکتوری دقیقا به همین اسم در فایل منیجر هاست ساخته میشه که باید اطلاعات مربوط به ساب دامنه شامل قالب یا هر چیزی در این دایرکتوری آپلود بشه.

نکته: در صورت تمایل به حذف ساب دامنه، در صفحه بالا چک باکس سمت چپ ساب دامنه را انتخاب و روی دکمه Delete Selected کلیک کنید. توجه کنید با اینکار فقط ساب دامنه از لیست حذف میشه اما دایرکتوری اصلی اون همچنان در فایل منیجر موجود هست.

تا این مرحله تنها ساب دامین را تعریف کرده اید و مراحل به اتمام نرسیده. در مرحله بعدی یک دایرکتوری با نام ساب دامنه ای که  تعریف کردید در بخش File Manager هاست دایرکت ادمین ایجاد میشه.

ساخت ساب دامین با دایرکت ادمین

همان طور که میبینید دایرکتوری به نام store در این بخش داریم.

آموزش آپلود سایت در ساب دامین دایرکت ادمین

خب مراحل ایجاد ساب دومین در هاست دایرکت ادمین به اتمام رسید.

راه اندازی سایت روی ساب دامین

همان طور که پیش هم گفته شد بعد از تعریف ساب دامنه روی هاست دایرکت ادمین باید محتوای دلخواه خود را در مسیر مربوطه آپلود کنید. برای این منظور مجددا از صفحه اصلی دایرکت ادمین خود روی گزینه File Manager کلیک کنید. همان طور که می بینید در مسیر اصلی یعنی public_html دایرکتوری با نام دلخواه شما ایجاد شده. در این بخش می توانید  اسکریپت مورد نظر خودتون را نصب یا محتوای مد نظر را آپلود کنید.

همچنین می تونید آموزش راه اندازی بسته نصبی قالب وردپرس در هاست دایرکت ادمین و آموزش نصب وردپرس در هاست دایرکت ادمین را هم مطالعه کنید.

آدرس ساب دامنه ما چیست؟

فرض کنید که طبق مراحل ذکر شده یک ساب دامنه با نام store تعریف کردیم پس از این کار برای دسترسی به محتوای ساب دامنه آدرس شما چیزی شبیه store.yoursite.com خواهد بود.

تفاوت ساب دامنه و ساب فولدر

در مقاله آموزش ایجاد ساب دامین در دایرکت ادمین تلاش بر این بود که که تمام مباحث مربوط به ساخت ساب دامنه روی هاست دایرکت ادمین، نحوه مدیریت ساب دومین و حذف ساب دامنه ایجاد شده در هاست را به طور کامل تشریح کنیم که پس از آن قادر باشید بدون نیاز به خرید دامنه جدید نسبت به راه اندازی سایت روی ساب دومین هاست اقدام کنید. ? در صورت وجود سوال یا ابهام نظرات خودتون را با ما به اشتراک بذارید.

نوشته آموزش ایجاد ساب دامین در دایرکت ادمین اولین بار در پایگاه دانش میزبان‌فا پدیدار شد.

The post آموزش ایجاد ساب دامین در دایرکت ادمین appeared first on سئوراز.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *