تکنیک های مذاکره | خودتان را بی‌دلیل در برابر دیگران متعهد نکنید


در این درس می‌خواهیم درباره‌ی متعهد شدن در برابر دیگران صحبت کنیم.

تعهد داشتن و متعهد شدن، به خودی خود چیز بدی نیست. اما زمانی دردسرساز می‌شود که ما بیهوده و بی‌دلیل، خودمان را در برابر دیگران، نسبت به یک تصمیم متعهد کنیم و دست و پای خودمان را ببندیم.

این درس را با یک داستان فرضی کوتاه آغاز می‌کنیم و سپس، به جزئیات بیشتر بحثِ تعهد (Commitment) می‌پردازیم.

فرض کنید که درگیر جستجو و تلاش برای اجاره کردن محل جدیدی برای منزل مسکونی خود هستید.

در میان گزینه‌های مختلفی که پیدا می‌کنید، یک خانه با قیمت مناسب پیدا می‌شود که اتفاقاً در یکی از نقاط خوب شهر هم قرار دارد: بالکن زیبایی دارد. نمای آن رو به پارک است و و شما کاملاً مصمم می‌شوید که آن خانه را اجاره کنید.

گفتگوهای اولیه با مالک هم خوب پیش رفته است و قرار است هفته‌ی آینده نتیجه را قطعی کنید.

در این مواقع، بسیاری از ما به شدت هیجان‌زده می‌شویم و برای تمام دوست و آشنا توضیح می‌دهیم که: «بله! من یک خانه‌ی جدید گرفته‌ام. در فلان محله است. رو به پارک است و بالکن زیبایی هم دارد. هفته‌ی آینده جا به جا می‌شویم.

اگر کمی شوخ‌طبعی هم داشته باشید، ممکن است در دید و بازدیدهای دوستانه، به دوستان خود به شوخی بگوییم: «شما بالکن ندارید؟ پس شب‌ها چکار می‌کنید؟ قرارمان از هفته‌ی آینده،‌ هر جمعه پارک جلوی خانه‌ی ما!»

حالا تصور کنید که با همه‌ی شلوغ‌کاری‌ها و حرف‌هایی که زده‌اید، هفته‌ی بعد به دیدار مالک می‌‌روید و او توضیح می‌دهد که به دلیل برخی مشکلات مالی، ترجیح می‌دهد مبلغ رهن کمتر و اجاره بیشتر باشد.

اگر جلوی تمام دوست و آشنا خبر جابجایی را تا این حد قطعی اعلام نکرده بودید،‌ به احتمال زیاد از اجاره این محل صرف‌نظر می‌کردید. اما چه باید کرد که با همه حرف زده‌اید و حتی دوستانتان را جمعه‌ی آینده برای پیک‌نیک در پارک، دعوت کرده‌اید. بدیهی است که در چنین شرایطی، عملاً مجبورید تا حد زیادی تابع نظر مالک باشید و حتی به قیمت فشار مالی یا کوتاه آمدن، به هر شکل شده تلاش کنید که قرارداد اجاره منعقد شود.

چگونه در مذاکره، دست و پای خودمان را می‌بندیم؟

تمرین و مشارکت در بحث

آیا تا به حال شرایطی پیش آمده که خود را، بدون این‌که لازم باشد، در برابر دیگران متعهد کرده باشید و با این کار، در یک توافق یا قرارداد یا خرید، تحت فشار روانی قرار بگیرید؟

آیا مواردی بوده که توانسته باشید از دام چنین تعهدهایی بگریزید؟

سری مطالب حوزه اصول و فنون مذاکره

نوشته تکنیک های مذاکره | خودتان را بی‌دلیل در برابر دیگران متعهد نکنید اولین بار در متمم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *