نظریه انگیزشی مک کللند | کدام انگیزه در شما قوی‌تر است؟


این سوال که انسان از چه چیزهایی انگیزه می‌گیرد یک پرسش مهم و قدیمی است. نظریه‌پردازان بسیاری در این زمینه اظهارنظر کرده‌اند.

کتاب‌های بسیاری با عنوان انگیزش و هیجان یا عناوین مشابه، این نظریه‌ها را گرد آورده‌اند و اگر آن‌ها را ورق بزنید، از تعداد و تنوع نظریه‌های انگیزشی شگفت‌زده می‌شوید.

در این میان، بعضی از نظریه‌ها مورد توجه مدیران قرار گرفته‌اند و به دنیای مدیریت و کسب و کار راه یافته‌اند. نظریه انگیزشی دیوید مک کللند یکی از این نظریه‌هاست.

مک کللند با مطالعات متعددی که انجام داده، سه نیاز اصلی را در انسان‌ها شناسایی کرده و معتقد است که هر یک از ما، این سه نیاز را به میزان متفاوتی درون خود حس می‌کنیم و به واسطه‌ی آن‌ها برانگیزه می‌شویم:

نظریه انگیزشی مک کللند

نیاز به موفقیت به چه معناست؟

نیاز به موفقیت یا Need for Achievement که معمولاً آن را با nAch نشان می‌دهند، به این معناست که فرد، دوست دارد مدام و پیوسته برای خود، #هدف گذاری کرده و با تلاش و کوشش، به اهدافی که تعیین کرده دست پیدا کند.

مک کللند توضیح می‌دهد که چنین افرادی، کار فردی را به کار تیمی ترجیح می‌دهند (+). چون در کار تیمی، ممکن است عملکرد ضعیف دیگران، به مانعی برای موفق‌شان تبدیل شود.

هم‌چنین می‌کوشند هدف‌هایی با سطح دشواری متوسط را انتخاب کنند. چون هدف‌های بسیار دشوار، امکان دستیابی به هدف و تجربه‌ی موفقیت را از آن‌ها می‌گیرند. دستیابی به هدف‌های بسیار ساده هم، حس موفقیت را القا نمی‌کند.

او ویژگی‌های دیگری هم برای افرادی که نیاز به موفقیت در آن‌ها قوی است بیان می‌کند. از جمله این‌که برای این افراد، بازخورد بسیار مهم است. آن‌ها باید نتیجه‌ی موفقیت‌شان را ببینند و حس کنند که دیگران موفقیت آن‌ها را به رسمیت می‌شناسند.

برای این افراد، پول به صورت مستقیم نمی‌تواند انگیزاننده باشد. مگر این‌که احساس کنند پول، خود شاخصی است که می‌تواند میزان موفقیت‌شان را نشان دهد.

مثلاً کارآفرینی که nAch او بالاست، شاید دوست داشته باشد که شرکتش، ماهانه میلیاردها تومان درآمد داشته باشد. اما این درآمد را بیش از آن‌که برای خرج کردن بخواهد، برای این می‌خواهد که مطمئن شود موفق شده است.

برای این‌که مطمئن شوید nAch را به درستی تشخیص می‌دهید، می‌توانید این تعریف مک کللند را به خاطر بسپارید:

نیاز به موفقیت در نظریه انگیزشی مک کللند به چه معناست؟

سری مطالب حوزه مبانی رفتار سازمانی

نوشته نظریه انگیزشی مک کللند | کدام انگیزه در شما قوی‌تر است؟ اولین بار در متمم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *