آموزش دیباگ در بیسیک فور اندروید

آموزش دیباگ در بیسیک فور اندروید

آموزش دیباگ در بیسیک فور اندروید

در خدمت شما هستیم با آموزش دیباگ در بیسیک فور اندروید. عیب یابی یک از مباحث مهم در هر زبان برنامه نویسی است. در ادامه برای شما دوستان عزیز روش های دیباگ یا همان عیب یابی را در بیسیک فور اندروید معرفی می نماییم.

آموزش دیباگ در بیسیک فور اندروید

سلام، عیب یابی یک از مباحث مهم در هر زبان برنامه نویسی است. در زیر روشها و توصیه هایی برای عیب یابی کردن برنامه در بیسیک فور اندروید ارائه می دهیم.

۱-استفاده از دستور log در بیسیک فور اندروید

یک دستور ساده که کمک به سزایی در عیب یابی برنامه می کند.به کمک این دستور می توان یک عبارت یا یک متغیر را در پنجره log (پنجره سمت راست محیط برنامه نویسی )چاپ کرد. مثلا در قسمت های مختلف برنامه می توانید دستور log را به کار ببرید تا متوجه شوید که آیا برنامه تا آن قسمت به درستی اجرا می شود یا خیر. یا به عنوان مثال شرطی در برنامه خود به کار برده اید. می توانید مشخص کنید که در صورت اجرای شرط یک عبارت چاپ شود. log تاثیری در محیط اصلی برنامه ندارد. دستور log به خصوص برای پیدا کردن خطاهای منطقی برنامه موثر است.

۲- خطایابی هنگام کامپایل برنامه در بیسیک فور اندروید

اگر خطایی در کدنویسی برنامه وجود داشته باشد، برنامه به طور کامل  کامپایل نشده و خود محیط بیسیک فور اندروید آن خطا و خط مربوط به خطا را نمایش می دهد. اگر خطا مربوط به کدنویسی باشد، معمولا رفع آن آسان است.مثلا یک پارامتر کم نوشته شده است یا غلط املایی در کدنویسی وجود دارد یا متغیری initialize نشده است یا مواردی همچون end if، endsub فراموش شده است و…. اما گاهی خطاها مربوط به sdk برنامه یا کمبود یک کتابخانه است که رفع آن ها به این سادگی نیست. به عنوان مثال یکی از دردسرهای کار کردن با کتابخانه های متریال بیسیک فور اندروید همین مساله است.

۳- پنجره logs برنامه در بیسیک فور اندروید

پس از اجرای برنامه، چنانچه خطایی در اجرای برنامه رخ دهد، شرح آن در این پنجره نمایان می شود. اما به علت کامپایل کدهای بیسیک به جاوا، معمولا خیلی واضح و مشخص نیستند. ولی با دقت به برخی ها می توان علت عیب برنامه را فهمید. چند نمونه از متداول ترین ایرادها عبارتند از: رد شدن اندیس آرایه ها از بزرگترین مقدار آن که یکی کمتر از اندازه آن است(به خصوص در هنگام استفاده از حلقه for )، initislize نکردن مواردی همچون لیبلها، باتونها و یا متغیرهایی که نیاز به initialize کردن دارند، استفاده کردن یک متغیر قبل از تعریف نمودن آن،برخی توابع با نوع خاصی از متغیرها کار می کنند، به عنوان مثال برای توابع ریاضی نمی توان استرینگ فرستاد و استفاده از استرینگ موجب خطا می شود و…

۴- استفاده از حالت debuging در هنگام کامپایل در بیسیک فور اندروید

ابزار مناسب محیط برنامه نویسی برای عیب یابی خصوصا خطاهای منطقی برنامه بیسیک فور اندروید است. اگر هنگام کامپایل برنامه، آن را به جای حالت release ، در حالت debugingقرار دهید، می توانید خط به خط برنامه را اجرا کنید، مقادیر و اسامی متغیرهای تولیدی را ببینید و به این نحو به خطای برنامه تان پی ببرید.

توجه داشته که گاهی ممکن است خطاهایی در محیط برنامه نویسی پیش بیاید که ارور مشخصی ندهد، اما برنامه به درستی کار نمی کند.مثلا به عنوان یک تجربه شخصی، پس از نوشتن یک برنامه متوجه شدم که برنامه نتیجه لازم را نمی دهد در عین حالی که منطق برنامه درست بود و هیچ ارور خاصی هم نمی داد. بعد از کلی کند و کاو متوجه شدم که نام یک باتون را از کلمات رزرو شده بیسیک فور اندروید استفاده کرده ام.توصیه می کنم که در نام گذاری متغیرها و توابع سعی کنید مطابق با کارکرد و وظیفه شان انتخاب کنید.

مشاهده لیست جلسات قبل آموزش بیسیک فور اندروید

  1. آموزش بیسیک فور اندروید – دانلود تمامی ابزارهای مورد نیاز برنامه نویسی B4A
  2. آموزش بیسیک فور اندروید – آموزش گام به گام نصب و راه اندازی JDK
  3. آموزش کامل نصب Android SDK
  4. آموزش کامل نصب بیسیک فور اندروید+دانلود نرم افزار Basic4Android
  5. آموزش نصب و کار با شبیه ساز اندروید NOX
  6. آموزش کامل اجرا مستقیم برنامه روی گوشی با B4A Bridge
  7. آموزش بیسیک فور اندروید – معرفی Activity و Layout + تغییر تم محیط بیسیک فور اندروید
  8. آموزش و کاربرد دستور Try و Catch در بیسیک فور اندروید
  9. آموزش حذف انیمیشن پیشفرض لایوت ها در بیسیک فور اندروید
  10. آموزش استفاده از اینتنت های کافه بازار در بیسیک فور اندروید
  11. آموزش کار با فونت ها در بیسیک فور اندروید
  12. آموزش کار با پروگرس بار و سفارشی سازی آن در بیسیک فور اندروید
  13. آموزش ساخت آرایه ای از ویوها در بیسیک فور اندروید
  14. آموزش ساخت برنامه روزهای هفته در بیسیک فور اندروید
  15. آموزش کار با تایمر در بیسیک فور اندروید
  16. آموزش ساخت منو اسلایدی در بیسیک فور اندروید
  17. آموزش نمایش فایل پی دی اف در بیسیک فور اندروید
  18. آموزش کار با چهار متغیر اعمال پس زمینه به ویوها در بیسیک فور اندروید
  19. ذخیره و خواندن اطلاعات در بیسیک فور اندروید
  20. آموزش کار با رشته ها در بیسیک فور اندروید

The post آموزش دیباگ در بیسیک فور اندروید appeared first on آموزش برنامه نویسی - یادگیری برنامه نویسی با طعم سورس باران.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *