نحوه استفاده صحیح از پاپ آپ در طراحی سایت

امروز سایت های بسیاری با طراحی های متنوع وجود دارند که طراحان سایت می توانند برای هر یک از این طراحی ها ساعت ها دلایل منطقی و غیر منطقی به مخاطب ارائه دهند تا ما متقاعد شویم بهترین نوع طراحی سایت همان سایت مورد نظر آنهاست. من طراح سایتی را دیدم که از تبلیغات پاپ آپ ساعت ها دفاع می کردبدون آنکه از تحولات الگوریتم گوگل باخبر باشد! اما یک اصل جهان شمول برای ذهن بشر وجود دارد که در خصوص طراحی سایت نیز باید رعایت شود؛ ذهن انسان به سادگی و درعین حال روان بودن فرایند انجام یک کار واکنش مثبت نشان می دهد. مشوش و شلوغ بودن بیش از اندازه طراحی شما و به اندازه کافی روشن نبودن فرایند و مسیر انجام کاری خاص در سایت ها اولین و آخرین اشتباه شما و مهمترین دلیل شکست سایت شما خواهد بود. در دنیایی که محیط های شهری به صورت اجباری و به دلایلی مانند آلودگی هوا، آلودگی های صوتی، ازدحام جمعیت و عدم کارایی مناسب خدمات شهری و عمومی و همچنین مشکلات اقتصادی ومعیشتی، باعث آزرده خاطر شدن ذهن مردم می شود، شما باید یک طراحی سایت ساده و البته الهام بخش را به مخاطب ارائه کنید تا او برای ماندن در صفحات سایت شما احساس آرامش داشته باشد.

 

نکته دیگر هم بحث زمان است، چه خوب و چه بد ما در دنیایی با سرعت سرسام آور ماشین ها زندگی می کنیم و هر روز به این سرعت نیز افزوده می شود که البته در نوع خود حداقل برای من به شدت ترسناک است اما همین سرعت سرسام آور این اصل مهم را به شما تحمیل می کند که آنچه مخاطبان به دنبال آن می گردند را در کمترین زمان ممکن و به راحتی و با زیبایی بصری فوق العاده در اختیار آنها بگذارید. اگر وقت مخاطب را بیهوده تلف کنید مطمئن باشید به راحتی سایت شما را ترک می کنند.

خب شما طراحی را شروع کنید و اول به این سوالات پاسخ دهید چه راهکاری برای مقابله با این مشکل دارید؟ چطور صفحات وب سایت را از اطلاعات اضافی و ناکارآمد پاکسازی نماییم؟

بگذارید سوال را کمی تخصصی تر دنبال کنیم. پاپ آپ یک نمونه از تبلیغات است که می تواند برای سایت شما درآمد مناسبی به همراه داشته باشد اما مشکل اینجاست که این نوع تبلیغات به شدت با آنچه در بالا گفتیم می تواند در تناقض قرار داشته باشد. خب ما برای سایتمان نیاز به درآمد داریم و همزمان می خواهیم چنین تبلیغاتی منجر به کاهش بازدیدها از سایت ما نشود. چگونه؟

من در این مقاله از مزایا و قابلیت های پاپ آپ و بهترین نحوه استفاده از آن در طراحی سایت برای شما مطالبی عنوان می کنم.

تاریخچه مختصری از تبلیغات پاپ آپ

تاریخچه شکل گیری پاپ آپ زیاد نیست البته خود وب و طراحی سایت نیز هنوز نوزادی در تاریخ بشر به حساب می آیند، هدفی که پنچره های پاپ در ابتدا داشتند این بود که طراحان سایت می خواستند محتوای مهم و مورد نیاز کاربران را بدون تغییر در ساختار کلی وبسایت ها به نمایش بگذارند. اما مشکل اینجاست که هر ایده مناسب و با نیت مثبت یک سویه منفی نیز در این دنیای سرمایه محور ما نیز دارد. تبلیغات و تبلیغات بیش از اندازه باعث شد که تمام سایت به بنرهای چشمک زن و عصبی کننده پاپ آپ تبدیل شود و البته اینجا باید از گوگل تشکر ویژه داشته باشیم که به نجات بشریت در دنیای اینترنت آمد!!

بر اساس الگوریتم های هوشمند گوگل، سایت هایی تبلیغات زیادی در سایت خود قرار می دهند با کاهش رتبه در صفحه نتایج این شرکت روبرو می شوند و در نتیجه هر شما تبلیغات بیش از حد انجام دهید کمتر در سرچ های مردم دیده می شوید.!

 

مدل های پاپ آپ

پاپ آپ چیست؟ چه مدل هایی برای اجرا دارد آیا باید به طور کلی از چنین تبلیغاتی در طراحی سایت اجتناب کنیم؟

پاپ آپ ها بسته به محل قرار گرفتن روی سایت دارای سه مدل هستند:

  • Modal:حتما بارها پیش آمده به محض اینکه وارد سایتی می شوید، کادرهای کوچکی در گوشه های صفحه برایتان باز می شود و به محتواهای مختلفی را به نمایش می گذارد. این روش رایج ترین شیوه استفاده از پاپ آپ در فضای وب می باشد.
  • Interstitial:برخی پاپ آپ ها به محض ورود به وب سایت تمام صفحه را در برمی گیرند و برای مشاهده محتوای سایت باید ابتدا آن ها را ببندید.

از نظر نظر سنجی های انجام شده ( شما هم به اطرافیان خود مراجعه کنید و خیلی ساده از آنها بپرسید) این بدترین تجربه را برای مخاطب به همراه دارد! شما هیچ سایتی که برند باشد و مخاطبانش رو به افزایش باشد را نمی توانید پیدا کنید که از چنین تبلیغاتی در سایتشان استفاده کنند.

  • Notification Bar:برخی سایت ها، نوارهایی در بخش های بالایی و یا پایین صفحه خود قرار می دهند و به این صورت محتوای مورد نظرشان را به کاربر اطلاع می دهند.

 

بیایید کمی از فضای منفی ایجاد شده در خصوص پاپ آپ ها فاصله بگیریم و مصفانه تر نسبت به این موضوع نگاه کنیم. به کار بردن پاپ آپ در صفحات سایت الزاما اشتباه نیست و نحوه استفاده از آن است که ارزشمندی آن را مشخص می کند. مهمترین معیارهای امتیاز دهنده به پاپ آپ، کیفیت محتوای به نمایش درآمده در آن و امکان دسترسی کاربر به محتوای اصلی سایت می باشد.

پاپ آپ

مزیت های استفاده صحیح از پاپ آپ در وب سایت

ازنگاه سئو و بهینه سازی سایت این موضوع به شدت می تواند رتبه سایت شما را در گوگل تغییر دهد و باعث شود شما در نگاه سایت گوگل یک وبسایت درجه سه یا چهار به حساب آیید و در نتیجه هیچ وقت در نتایج صفحات اول گوگل دیده نمی شوید. اما آیا موضوع به معنی این است که گوگل با هر نوع تبلیغات به روش پاپ آپ مخالف است؟ نه به هیچ وجه اینطور نیست!!

 

در این سال ها آن قدر نسبت به پاپ آپ ها بدبین شده ایم که گمان می کنیم استفاده از آن ها تحت هر شرایطی گوگل را عصبانی می کند. اما واقعیت چیز دیگریست! اگر نحوه استفاده صحیح از این ویژگی جذاب را بیاموزید و طبق قوانین گوگل پیش بروید، نتایجی عالی و هیجان انگیز در انتظارتان خواهد بود.

اما چرا تبلیغات پاپ آپ در صورت طراحی مناسب برای جذب مخاطب مفید است؟

  • جلب توجه:در جهان مدرن امروزی اغلب کاربران فرصت کافی برای قدم زدن درون سایت ها را ندارند و ممکن است از اخبار مهم غافل شوند. اما استفاده از پنجره های کوچک و رنگی پاپ آپ می تواند نظرها را به سوی اطلاعات مهم جلب نماید.
  • از منظر روانشناختی:تصاویر رنگی و افکت های جذاب اولین مواردی هستند که چشم انسان ها را درگیر می کند. پنجره های پاپ آپ با داشتن جذابیت تصویری می توانند به سرعت کاربران را به سوی خود فرا بخوانند.
  • منعطف بودن:شما می توانید از پاپ آپ جهت نمایش محتوای مختلفی نظیر عضویت در خبرنامه و یا تخفیفات استثنایی استفاده نمایید. ضمن اینکه می توان آن ها را در لحظه ورود به سایت فعال نمود و یا پس از اسکرول کردن و حتی هنگام خروج کاربران از سایت بهره لازم را دریافت کرد.
  • طراحی ساده و مرتب:در ادامه مطالب بیان شده ابتدای مقاله، در مورد طراحی صفحات ساده و روان، به خدمت در آوردن پاپ آپ ها، از شلوغی صفحات سایت می کاهد و تنها مطالب اصلی و مهم در مرکز وب سایت قرار می گیرند.
  • رشد نرخ تبدیل:طبق آزمایش انجام شده توسط وب سایتی معتبر در زمینه طراحی سایت، با هدف بررسی تاثیرات پاپ آپ در نرخ تبدیل مشتری؛ کمک گرفتن از Pop Up، نرخ تبدیل را تا ۳% افزایش می دهد.

 

 

پیشنهادهای کاربردی برای استفاده بهتر از پاپ آپ

شرکت گوگل در بخش راهنمای Webmaster Blog از برنامه نویسان درخواست می‌کند که پاپ‌های تبلیغاتی را به صورت هدفمند برای کاربران شخصی‌سازی کنند تا مخاطب با محتوای اسپم و آزاردهنده روبرو نشود. به همین دلیل است که در یکی دو سال گذشته  گوگل جریمه سختی برای آن دسته از وب‌سایت‌هایی که از پاپ آپ‌های زیر استفاده می‌کنند در نظر گرفته است:

  • پاپ آپ بلافاصله پس از ورود به صفحه به کاربر نمایش داده میشود.
  • پاپ‌ آپ‌ محتوای صفحه سایت را پنهان می‌کند و دسترسی به محتوای اصلی وجود ندارد.
  • پاپ‌ آپ تمام فضای صفحه را پوشش میدهد.

یادتان باشد که تمامی وب سایت هایی که از سیستم پاپ آپ استفاده می کنند به دنبال این هستند که رنک الکسا ی سایتشان را بهبود دهند. در واقع سیستم پاپ آپ bounce rate  بسیار بالایی دارد اما همین bounce rate  بالا به جذابیت سایت لطمه شدیدی وارد می کند و مدیر سایت باید متقبل هزینه های زیادی باشد چرا که اگر صفحه فرود پاپ آپ صفحه اصلی سایت باشد یا صفحه ای باشد که حجم بالایی دارد پهنای باند بسیار بالایی را اشغال میکند و همین باعث هزینه زیادی می شود همچنین غیر قابل جبران می باشد به دلیل آزاری که به کاربران میدهد .

 

قوانین استفاده از پاپ آپ

۲۰ قانون مهم برای استفاده صحیح از پاپ آپ

رعایت این قوانین موجب میشود که نرخ تبدیل پاپ آپ شما بیشتر شده و استانداردهای مورد نظر گوگل که بر سئو سایت نیز تاثیرگذار هستند رعایت شود.

  1. هیچ گاه بدون هدف از پاپ‌ آپ‌ها استفاده نکنید چرا که اینکار باعث می‌شود وقت کاربران گرفته شده و در نتیجه اعتماد آن‌ها را از دست بدهید.
  2. پاپ آپ را به نحوی طراحی کنید که از لحاظ ظاهری با سایت شما هماهنگ باشد.
  3. ریسپانسیو بودن پاپ آپ یک امر ضروری در طراحی سایت محسوب می‌شود.
  4. از متن های کوتاه و صریح استفاده کنید.
  5. دکمه یا پیام شما در پاپ آپ باید واضح و در دسترس باشد.
  6. در به دست آوردن اطلاعات کاربران خود زیاده‌روی نکنید و تنها آدرس ایمیل آن‌ها را دریافت کنید.
  7. محتوای پاپ ‌آپ باید با محتوای موجود در صفحه مرتبط باشد.
  8. به کاربران زمان کافی برای بررسی سایت بدهید و تا جای ممکن از پاپ‌ها در صفحه اول سایت خود استفاده نکنید.
  9. همسو با قوانین گوگل در پاپ آپ موبایل (اشاره شده در بالا) حرکت کنید .
  10. لازم نیست پاپ‌ آپ‌ در نسخه موبایل و دسکتاپ یکسان باشد، برای هر دستگاه یک پاپ آپ اختصاصی طراحی کنید.
  11. یک راه خروج (دکمه X) برای بستن پاپ آپ در اختیار کاربر بگذارید.
  12. پاپ آپ را حداقل ۵ ثانیه پس از ورود کاربر به صفحه به او نشان دهید.
  13. از پاپ‌های تکراری در صفحات مختلف سایت استفاده نکنید.
  14. اگر قصد دارید توجه کاربر شما تنها به یک چیز جلب شود، پنجره پاپ آپ خود را در مرکز صفحه قرار دهید.
  15. اگر قصد دارید یک پیشنهاد ویژه یا تخفیف ویژه را به کاربر اطلاع دهید، به جای پاپ آپ از Sticky Bar استفاده کنید.
  16. اگر محتوای پاپ آپ شما خیلی مورد نیاز کاربر نیست، پاپ آپ خود را در حاشیه صفحه قرار دهید.
  17. از پاپ‌ آپ‌های شخصی سازی شده کاربر بهره ببرید تا مخاطب شما توجه بیشتری به محتوای پاپ آپ داشته باشد.
  18. اگر پاپ آپ یک بار توسط کاربر بسته شد در صفحات دیگر سایت یا مراجعات بعدی نباید نمایش داده شود.
  19. سعی کنید قبل از آنکه پاپ آپ را به کاربر نشان دهید قسمتی از اطلاعات مورد نیاز کاربر را به او نشان داده باشید. این کار باعث می شود که کاربر در صورت ناخرسندی از پاپ آپ از سایت شما به سرعت خارج نشود.
  20. خلاقیت ، خلاقیت و باز هم خلاقیت. فکر کنید و نوع جدیدی از پاپ آپ را برای سایت خود طراحی کنید. آنچه نو و بدیع باشد می تواند مخاطب را قانع کند که به تبلیغات شما توجه بیشتری نشان دهد و البته خلاقیت جدیدی شما را نیز تحسین کند.

 

جمع بندی

اگر محتوایی ارزشمند و ویژه برای کاربران سایت خود دارید یا می‌خواهید به نحوی بازدیدکنندگان سایت خود را افزایش دهید، استفاده از پاپ‌ آپ کاملاً منطقی و حتی لازم است. اما استفاده از چنین تبلیغاتی مانند بند بازی در ارتفاع است و شما نیاز به کسب مهارت در طول زمان دارید. کوچکترین اشتباهی سقوط سایت شما را به همراه خواهد داشت!

سعی کنید با استفاده از آزمون و خطا و بازخوردی که از کاربران خود می‌گیرید، عناصر مختلف پاپ آپ مانند طراحی ظاهری، محتوا، CTA، مکان و زمان نمایش آن را به نحوی طراحی کنید که کاربر با دیدن پاپ آپ در یک صفحه از سایت، تنها به فکر بستن آن نباشد! تعامل حلقه گم شده وبسایت های ما و کلا جامعه امروز ماست! سعی کنید با خلاقیت های جدید خود کاربران را درگیر سایتتان کنید و از نظرات آنها برای مسیر آینده وبسایتتان استفاده کنید. بدون مخاطب سایت شما پشیزی نمی ارزد.

من به شخصه ترجیح می دهم بجای به خطر انداختن سایتم و تخریب اسم سایت در ذهن مخاطبان به دلیل استفاده بیش از حد از تبلیغات پاپ آپ ، از تبلیغات گوگل ادوردز استفاده کنم. فکر کنم بد نیست مقاله ما در این خصوص را مطالعه کنید. موفق باشید.

 

 

نوشته نحوه استفاده صحیح از پاپ آپ در طراحی سایت اولین بار در طراحی سایت | طراحی سایت در تهران با پیام آوا پردازش پدیدار شد.

The post نحوه استفاده صحیح از پاپ آپ در طراحی سایت appeared first on سئوراز.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *