IDE چیست و تفاوت آن با کامپایلر

در این مدت سعی کرده ایم اصطلاحات و مبانی ابتدایی برنامه نویسی رو مورد بررسی قرار دهیم و در مورد هر کدام توضیحاتی ارائه دهیم. در این مقاله میخواهیم ببینم IDE چیست و چه تفاوتی با کامپایلر دارد. البته این رو باید متذکر شوم که ما در مورد درگاه ide صحبت نمی کنیم و در مورد IDE در برنامه نویسی صحبت می کنیم. پس اگر میخواهید بدونید IDE در برنامه نویسی چیست این مقاله رو تا انتها مطالعه کنید.

IDE چیست و تفاوت آن با کامپایلر

IDE مخفف چیست؟

قبل از اینکه بیام در مورد IDE صحبت کنیم باید بدونیم IDE مخفف چیست؟ باید بگویم IDE مخفف سه کلمه Integrated Development Enviroment می باشد که کلمه های Integrated به معنی یکپارچه یا مجتمع ، Development یا توسعه و Environment یا محیط می باشد که با در کنار هم قرار دادن این واژه ها به جمله فارسی محیط یکپارچه ( مجتمع ) توسعه می رسیم. در ادامه میگم که کلا این IDE چیست و اصلا چه کاربردی دارد. 

IDE در برنامه نویسی چیست؟

بعد از اینکه فهمیدم IDE مخفف چه کلماتی می باشد و به چه معنی دارد حال بیایم ببینیم کلا IDE چیست؟ در دنیای فناوری اطلاعات به برنامه نویس در اصل توسعه دهنده و به محیطی که یک برنامه نویس در آن برنامه نویسی می کند محیط توسعه یا Development Environment می گویند. بنابراین IDE یک محیط برنامه نویسی است که مجموعه ای از نرم افزارهای که معمولا شامل ویرایشگر کد برنامه (Code Editor)، کامپایلر (Compiler)، دیباگر (Debugger) و در نهایت رابط گرافیکی یا GUI هستند را در یکجا جمع کرده است و در اختیار برنامه نویس قرار داده است تا بتواند براحتی و بدون دغدغه کدهای برنامه خود را تولید کند. 

توجهاگر بخوام خیلی واضح بگم IDE چیست باید بگم IDE یک محیط است که تمام ابزارهایی که برای تولید یک نرم افزار احتیاج داریم به شکل منظمی کنار یکدیگر قرار میدهد که این ابزارها میتوانند شامل کامپایلر، لینکر، دیباگر (خطایاب)، مجموعهای از اشیا و ابزارهای اضافی باشند. به عبارتی دیگر IDE به ما کمک می کند که بتوانیم برنامه هایمان را سریعتر، راحت تر و با کیفیت بیشتری تولید کنیم.

IDE ها داری ویژگی های زیر می باشد

۱- ویرایشگر سورس کد
اولین ویژگی که IDE دارد این است که می توان در آنها کدهای مورد نظر رو نوشت و آنها رو ویرایش کرد. که به اصطلاح به آنها Source Code Editor می گویند. در واقع این ویرایشگر محیطی است که برنامه نویس کدهای خود را درون آن وارد می کند و کدی که نوشته است توسط کامپایلر یا مفسر تبدیل به زبان ماشین و اجرا می شود ، این ویرایشگر از نظر کارکرد بسیار شبیه به ویرایشگر های کدهای HTML متنی است.

۲- کامپایلر یا مفسر
یک کامپایلر که در IDE تعبیه شده است کد نوشته شده در Source Code Editor را تبدیل به برنامه اجرایی می کند و اگر لازم باشد برنامه بصورت خط به خط توسط مفسر یا Interpreter بدون نیاز به کامپایل شدن اجرا می شود.

۳- ابزارهای ساخت اتوماسیون
تمامی فرآیند های مربوط به کامپایل، تفسیر یا Interpret و Debug همگی توسط IDE انجام می شود

۴- اصطلاح کننده خطا
همه IDE ها دارای Debugger هستند تا متوجه شوند که کجای Source Code برنامه مشکل دارد.

Integrated Development Environment

مثال برای درک بهتر IDE 

فکر کنید شما آشپز هستید و می خواهید در یک آشپزخانه شروع به درست کردن یک کیک کنید. در دنیای برنامه نویسی آشپز می شود برنامه نویس، آشپزخانه همان IDE (محیط تولید کیک) هستش و کیک می شود همان کدهایی که می نویسید. حال هر چی این IDE یا آشپزخانه بهتر و امکانات بهتری داشته باشد شما راحتر و سریعتر کیک یا همان کدها رو می نویسید. 

چند نمونه IDE معروف

تعداد IDE های که وجود دارد زیاد می باشد اما چند IDE معروف داریم که به شدت استفاده می شوند. در بخش زیر تعدادی از این IDE ها رو لیست کرده ایم که شاید شما هم بشناید.

  • ویژوال استودیو
  • ایکلیپس
  • اندروید استودیو
  • نت بینز
  • سابلیم تکست
  • و …

IDE ها محیط های بسیار کاربر پسندی را برای برنامه نویسهای امروزی فراهم کرده اند تا جایی که برنامه نویسی به صورت یک کار لذت بخش برای آنها در آمده است ، زبان های برنامه نویسی جدیدی مثل Visual Basic ، Java و PowerBuilder دارای IDE های بسیار کاربردی و پر قابلیتی هستند که هر برنامه نویسی می تواند با آنها کد نویسی کند.

تفاوت کامپایلر با IDE چیست؟

کامپایلر وظیفه ی تبدیل کد های برنامه نویسی به زبان قابل فهم ماشین را برعهده دارد اما IDE یک نرم افزار کمکی برای راحتتر شدن برنامه نویسی است.

جواب سوال:
در این مدت چند سوال در زمینه IDE پرسیده شده مثل IDE در اندروید استودیو چیست یا IDE در جاوا چیست باید بگویم اولا اندروید استودیو خودش یک IDE یا همان محیط کد نویسی می باشد و اصلا این سوال که IDE در اندروید استودیو چیست مشکل دارد. و در جواب سوال دیگر که IDE در جاوا چیست باید بگم که IDE های زیادی برای کدنویسی جاوا وجود مثل نت بینز که یکی از بهترین های این حوزه می باشد. در دو مقاله همه چیز در مورد ماشین مجازی جاوا – دانلود Netbeans With JDK و نصب جاوا روی ویندوز – نصب NetBeans و JDK در این باره کامل صحبت کرده ایم که پیشنهاد میکنم این دو مقاله رو مطالعه کنید.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *