چهار قدم مهم در باز طراحی سایت ( به همراه چک لیست )

آیا باز طراحی سایت یک ضرورت است؟

وقتی یک بازدید کننده به سایت شما می رسد ،  در قدم اول این ظاهر سایت است که باعث جذب او می شود و اگر بتواند حس خوب و به عبارتی حس تازگی در او ایجاد کند، می توانید میزبان طولانی تری برای مخاطب باشید و احیانا او را تبدیل به مشتری خود کنید. احتمالا از طراحی سایت خود راضی نیستید که به این صفحه از وینتو رسیده اید. ما در این مقاله از وینتو باز طراحی و یا رنگ و بو بخشیدن به سایت را در چهار قدم موثر با هم بررسی میکنیم. باید ببینیم نیاز شما از باز طراحی سایت به چه مشکلاتی ختم می شود و چگونه در جهت رفع این مشلات قدم برداریم. در انتها نیز یک چک لیست برای طراحی دوباره سایت برای شما گردآوری کرده این تا نهایت بهره وری را از باز طراحی سایت داشته باشید.

یک سوال؟ تا این لحظه، چندبار ویترین یک مغازه شما را مجذوب خود کرده است؟ آیا برایتان پیش آمده که تحت تاثیر ویترین خوش رنگ و لعاب یک مغازه، پا به درون مغازه بگذارید؟ قطعا جوابتان مثبت است. طراحی حرفه‌ای و اغواکننده یک ویترین، حکم توری را دارد که شکارچی برای شکار پهن می‌کند.

وقتی از یک ویترین مجلل و جذاب حرف می‌زنیم، هر یک از شما مغازه‌ای با خدمات خاص و تصویر ذهنی منحصر بفرد در ذهن تجسم می‌کنید ولی هنر فروشنده اینجاست که ویترین را طوری طراحی کند که برای هر سلیقه و هر ذهنیتی خوشایند باشد.

همه این ها را گفتیم تا به این نکته برسیم که

ویترین مجازی کسب و کار شما ، وبسایت شما خواهد بود.

جذابیت این ویترین مجازی، زیر سر طراحی ظاهری وبسایت، رنگ های متناسب با خلق و خوش مخاطبان، نمایش اجناس فروشگاهی، نوع نگارش محتوا و مقالات است که در مجموع، یک چشم انداز وسوسه کننده برای مخاطب شما تدارک خواهد دید.

شما به عنوان صاحب این مغازه مجازی، چه پیشنهاداتی برای جذب مشتری خود دارید؟ این را به خاطر بسپارید که مخاطب به محض ورود به سایت شما، باید تحت تاثیر ظاهر سایت قرار بگیرد تا در قدم‌های بعدی به مشتری شما تبدیل شود؛ در ادامه، مخاطبی که تحت تاثیر ویترین شما قرار بگیرد، تنها در صورتی مشتری وفادار شما خواهد شد که اجناس و خدمات شما مفید و کاربردی باشد. در واقع در مرحله بعد، منوها، دسته بندی مطالب و نوع محتواست که اهمیت پیدا می‌کند.

تعریف باز طراحی سایت : باز طراحی سایت، یعنی تغییر روند عادی و قبلی سایت و تغییر نما و محتوای سایت.

پس از رونق گرفتن کسب و کارتان در یک مغازه چه اتفاقی می‌افتد؟ شما با اشراف کامل بر خلق و خوی مشتریان خود و اطلاع دقیق از بازار مورد نظر، کسب و کار خود را ارتقا داده و قدم جدیدی در میدان رقابت برمیدارید. این مورد، دقیقا مصداق بارز «باز طراحی وبسایت» است که پس از مدتی، برای کسب و کارهای اینترنتی واجب میشود.

در چهار قدم میتوانید یک باز طراحی موثر برای سایتتان داشته باشید. در ادامه این مقاله وینتو این قدم ها را با هم برمیداریم.

نیاز سنجی قدم اول در بازطراحی سایت است

قدم اول: نیازسنجی

قبل از اقدام به باز طراحی سایت ، باید پاسخ قانع کننده‌ای برای سوال زیر داشته باشد:

آیا وبسایت من نیاز به باز طراحی دارد؟ اگر پاسخ مثبت است، چرا و به چه دلیل؟

برای این که پاسخ درستی برای این سوال داشته باشید، باید نگاه ریشه‌ای به مسئله بیندازید. قبل از هرچیز این حقیقت را بپذیرید که «این تو بمیری از آن تو بمیری ها نیست!»
در واقع باز طراحی سایت سخت تر از آن چیزی است که در ذهن تصور می‌کنید چرا که سئوی سایت، هویت برند و نیاز کاربر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر جواب دندان شکنی به سوال بالا داشتید، بسم الله بگویید و کلنگ باز طراحی را بزنید در غیر این صورت، منتظر بمانید که پاسخ ریشه‌ای و قانع کننده‌ای برای این سوال پیدا کنید.
در این مسیر، جواب های زیر می‌توانند جواب های قانع کننده به حساب بیایند ، به نوعی به نیازسنجی باز طراحی سایت کمک کنند.

  • 1- آیا سایت شما داستان سرای خوبی برای برندش نیست؟

مجموعه فعالیت های سایت شما، هویت و اهداف برند را تعیین می‌کند. ولی آیا طراحی فعلی سایت، در انتقال این مفاهیم موفق بوده است؟
در واقع اگر Brand Voice شما فرآیند موفقیت آمیزی نداشته است، بهتر است برای باز طراحی سایت تعلل نکنید. به دنبال زبانی باشید که هویت برند شما را سلیس تر به گوش مخاطب برساند.

  • 2- آیا مخاطبان در سایت، به نتیجه دلخواه نمی‌رسند؟

برای کشف این گزینه دو راه پیش رو دارید؛ یا خود را جای مخاطب بگذارید و صادقانه سایت خود را مورد نقد قرار دهید، یا فیدبک های ارسالی از جانب کاربران را غنیمت شمرده و به عنوان سرنخ حفظ کنید. سهولت دسترسی به بخش های مختلف، مفید بودن محتواهای ارائه شده و شفافیت کافی از جمله مواردی است که در این نگاه منتقدانه باید زیر ذره بین قرار بگیرد. یعنی «تجربه کاربری» سایت خود را مورد بررسی قرار دهید. آیا وقتی کاربر صفحه مورد نظر شما را مطالعه کرد میتواند براحتی بقیه نیازهای خود را نیز در سایت شما رفع کند. بنوعی چرخیدن کاربر در سایت شما به سهولت ممکن شده است. اگر خیر ، حتما رفع این مشکل را در اولویت طراحی دوباره سایت خود قرار دهید.

تنها مولفه ای در باز طراحی وبسایت نقش کلیدی دارد، کسب رضایت کاربر است و لا غیر!

  • 3- آیا همگام با استانداردهای روز حرکت نکرده اید ؟

نه فقط استانداردهای طراحی سایت بلکه تمام المان های موجود در دنیای تکنولوژی بر محوریت مشتری مداری، به طور دائم در حال تغییر اند. این تغییر با چنان شتابی پیش می‌رود که ممکن است سایت شما در سال آینده به طور کامل از رده خارج باشد!

البته تغییر سلیقه کاربران هم در این قضیه بی تاثیر نیست!
کاربران شما فقط سایت شما را نمیبینند. بلکه استانداردهای روز طراحی ، سلیقه مخاطبان را تحت تاثیر قرار داده و مخاطب در کسری از ثانیه سایت شما را با سایتهایی که در ذهن دارد مقایسه میکند

اگر وبسایت شما کماکان بر اساس پلتفرم های قدیمی در حال فعالیت است، هرچه سریع تر برای باز طراحی آن اقدام کنید چرا که خروج از گردونه رقابت در کمین شماست!

  • 4- ریسپانسیو!

اگر سایت شما ریسپانسیو نیست، باید فاتحه کسب و کار جازی خود را بخوانید چرا که حجم قابل توجهی از ورودی سایت شما توسط کاربرانی است که از مرورگر تلفن همراه خود استفاده می‌کنند.

ریسپانسیو نبودن وبسایت مثل این است که چشم شما در نور ضعیف، همان عملکردی را پیش بگیرد که در زیر نور آفتاب داشته است! همین قدر عجیب و فاجعه بار!

اگر سایت شما تدارکات لازم برای میزبانی از کاربرانی که با موبایل هوشمند به سایت شما ورود می‌کنند را نداشته باشد، بهتر است خود را شکست خورده در این میدان جنگ بدانید. البته یک راه فرار وجود دارد که آن هم: با باز طراحی سایت در سریع ترین زمان ممکن است!

  • 5- کاهش چشمگیر نرخ تبدیل مشتری (Conversion Rate)

اگر سایت شما در موارد بالا به خوبی عمل کرده و نقصی ندارد ولی Conversion Rate پایینی دارد، قطعا ماجرا از یک جای دیگری آب می‌خورد. در واقع اگر کاربر وارد سایت شما شود اما اکشن مورد نیاز شما (خرید، دانلود، کلیک و…) انجام ندهد، به مرور با کاهش نرخ Conversion Rate مواجه میشوید.
اگر این نرخ این به طور مستمر روند کاهشی داشت، بهتر است بدون فوت وقت اقدام به باز طراحی سایت خود نمایید.

یافتن ریشه مشکلات قبلی سایت در بازطراحی اهمیت دوچندان دارد

قدم دوم: ریشه یابی مشکلات سایت

اگر یک مغازه پس از گذشت زمان طولانی، فروش دندان گیری نداشته باشد چه باید کرد؟ راه حل چیست؟ یا باید محصولات فروشگاهی خود را تغییر دهید، یا قدمی در جهت بهبود ارائه خدمات بردارد.

شرایط وبسایت هم دقیقا به همین صورت است؛ زمانی که ریشه یابی مشکلات به اتمام رسید،  میتوانید با باز طراحی سایت مرهم و دوای دردی برای شمکلات خود بیابید.

برای تحلیل شرایط و مشکلات فعلی وبسایت، سه فاکتور  زیر اولویت شماست:

  • تعداد صفحات سایت
  • اندازه فونت سایز
  • سرعت بارگزاری
  • کیفیت تصاویر
  • گرافیک بکار رفته

اما تحلیل و بررسی وبسایت، به همین راحتی‌ها نخواهد بود. تحلیل و غربال یک وبسایت نیازمند ابزارهایی همچون Google Analytics و Google Search Console که به طور کامل مسلط به رفتار کاربر است.

برنامه ریزی و هدف گذاری کنید تا بازطراحی خوبی برای سایت خود داشته باشید

قدم سوم: برنامه ریزی برای یک شروع تازه

بعد از سبک سنگین کردن بازخوردهای مخاطب توسط ابزارهای هوشمند، نوبت برنامه ریزی برای اعمال تغییرات و آماده کردن مقدمات باز طراحی سایت است. لیستی از مشکلات مزاحم تهیه کنید و آن‌ها را به ترتیب اولویت رده‌بندی نمایید.

اولویت با مشکلاتی است که رفع آن‌ها، بازده برجسته‌تری برای سایت داشت باشد.
مطمئن باشید رفع هرگونه ایرادی از Homepage، میتواند تاثیرات مثبت قابل توجهی روی بازده سایت و جلب نظر مخاطب داشته باشد.

بعد از Homepage، نگاهی به المان های زیر بیندازید تا از استاندارد آن‌ها مطمئن شوید

  • برندینگ که شامل طراحی لوگو، فونت و رنگ‌بندی قالب است.
  • کاربر پسند بودن سایت شامل حذف صفحات بی فایده و بهبود دسترسی به
  • کیفیت ارائه محتوا شامل لحن نوشتار و تصاویر

حالا زمان بازطراحی سایت است

قدم چهارم: نوبت باز طراحی سایت است

سنگ بزرگ نشانه نزدن است. برای اینکه بهترین نتیجه را بگیرید، باز طراحی سایت را به قسمت های کوچک تقسیم کنید. اگر باز طراحی سایت بر عهده یک شرکت متخصص و حرفه‌ای نباشد، ممکن است این فرآیند علاوه بر این که تاثیر مثبت نداشته باشد، بلکه دچار افت عملکرد هم شود.
اگر سایت شما بسیار قدیمی است، احتمال می‌رود باز طراحی سایت راه حل مقرون به صرفه‌ای نباشد و نیاز به طراحی مجدد داشته باشید. اینجاست که تخصص و تبحر شرکت برنامه نویسی، به داد شما و جیبتان می‌آید و از هزینه های غیر ضروری و بی فایده جلوگیری میکند.

چک لیست کامل بازطراحی سایت و گرفتن بهترین نتیجه از سایت جدید

چک لیست باز طراحی سایت

مطمئن هستیم که از طراحی فعلی سایت خود راضی نبوده اید که تا به اینجای مقاله با ما همراه بوده اید. وبسایت impactbnd چک لیست جابی برای باز طراحی سایت تدارک دیده که در اینجا برای شما قرار می دهیم. اهمیتی ندارد که سایت شما چقدر بزرگ یا کوچک است. طراحی دوباره سایت بیشک پروژه بزرگی برای شما خواهد بود. تحقیق بررسی ، نیاز سنجی، تحلیل رقبا و بسیاری از بایدها و نبایدهای دیگر میتواند  این پروژه را برای شما پیچیده تر کند.

  1. شرایط فعلی سایت را بررسی کنید .با مراجعه به گوگل آنالیتیکس شرایط فعلی سایت، نحوه رفتار کاربر با سایت شما و نحوه ارتباط مخاطب با محتوا و صفحات سایت را بررسی کنید تا بتوانید در سایت جدید روی نقاط قوت سایت خود تمرکز بیشتری داشته باشید.
  2. با آنالیز رقبا ایده بگیرید. رقبای شما بهترین معلم شما هستند. با آنالیز آنها میتوانید بفهمید سلیقه مخاطبان شما چیست.
  3. برند خود را بسازید، آپدیت کنید یا دوباره خلق کنید. سعی کنید برند باشید. مخاطب باید تفاوت شما را با دیگران درک کند تا بتواند به شما فرصت مشارکت بدهد.  رنگ ها ، فونت ها و المان های گرافیکی بهترین توصیف کننده سایت در فضای برندسازی ست.
  4. برای باز طراحی زمان بندی داشته باشید . بزرگ یا کوچک بودن سایت میتواند نقش مهمی در زمان اتمام پروژه باز طراحی سایت داشته باشد.  اما نباید بدون برنامه ریزی قدم در این راه بگذارید.
  5. اهداف واقعی تعریف کنید. بدون داشتن هدف نمیتوان کاری از پیش برد. طراحی دوباره سایت یک چوب جادویی نیست که همه مشکلات شما را حل کند. ولی باید بتواند برای اهدافی که تعریف میکنید مسیر حرکت داشته باشد.
  6. سفر مخاطب در سایت را مهیا کنید. این مهمترین قدم در چک لیست باز طراحی سایت است. نیاز مخاطب را درک کنید، پاسخ هایی که میخواهد برای او مهیا کنید و تا حد امکان دم دست او قرار دهید.
  7. اول محتوا را تهیه کنید. سالهاست که این مهمترین قدم در موفقیت در باز طراحی سایت به شمار میرود. بدون محتوای خوب سایت شما تنها تعداید عکس است که به درد هیچ مخاطبی نمیخورد. محتوای شما لازم است دقیق و متمرکز باشد. سعی کنید بجای تمرکز روی خدمات و نقاط مثبت خود ، با مجموعه ای از محتوای خوب برای محاطب ارزش آفرینی کنید .
  8. حالا که محتوا دم دست شماست با استافده از یک تیم طراحی خوب صفحات و لندینگ پیج های خود را بسازید. با توجه به نیاز مخاطب و محتوایی که برای آنها تدارک دیده اید، المان ها را در صفحات قرار دهید.
  9. نتایج باز طراحی خود را جمع آوری کنید. با توجه به اهدافی که در ابتدا تعریف کرده اید، ببینید آیا مخاطبان مطابق آن اهداف در سایت رفتار میکنند. این نتایج را در یک بازه زمانی مشخص زیر نظر بگیرید.
  10. بهینه کنید. حتی باز طراحی هم نیاز به بهینه سازی دارد. باید بتوانید با توجه به نتایج مرحله نهم مشکلات احتمالی سایت و مخاطبان را برطرف کنید تا نتیجه نهایی باز طراحی سایت تا حد امکان مطلوب تر شود.

این چک لیست معرفی شده اما همیشه نمیتوان برطبق کتاب راه رفت! ولی نهایتا با رعایت این چک لیست تا حد امکان میتوانید سایت خود را به آرزوی خود نزدیک کنید.

سخن پایانی

هرچند باز طراحی سایت زمانبر و هزینه بر است اما اهمیت آن در راستای پیشرفت سایت ایجاب می‌کند این کار را پشت گوش نیاندازید. سایت شما، ابزار کار شماست و بی شک بهبود ابزار کار، تاثیر مستقیمی روی بهبود شرایط کسب و کار شما خواهد داشت. به یاد داشته باشید که باز طراحی سایت و اصولا رنگ و بو بخشیدن به سایت شما این است که کاربران شما تجربه ای بهتر از سایت شما داشته باشند و بتوانند بهتر ارتباط برقرار کنند. اگر به این هدف برسید موفق بوده اید و اگر تنها به رضایت خود توجه کنید نتیجه ای متفاوت از باز طراحی نخواهید گرفت.

نوشته چهار قدم مهم در باز طراحی سایت ( به همراه چک لیست ) اولین بار در آژانس وینتو. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *