گوگل تگ منیجر چیست و چه کاربردی دارد؟

تگ منیجر ابزاری است که توسط گوگل طراحی شده و شما می‌توانید با استفاده از آن تگ ابزارهای مختلفی مانند گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز، گوگل آپتیمایز، هات جار، فایربیس و بی‌شمار ابزار دیگر را در دل یک تگ، به سایت/اپلیکیشن خودتان اضافه کنید.

اما این فقط یک تعریف ساده از دنیای تگ منیجر است. این تازه شروع ماجراست! برای اینکه بیشتر از این ماجرا سر دربیاورید، از شما دعوت می‌کنیم به تماشای ویدیوی زیر بنشینید.

ویدیوی معرفی تگ منیجر

در این ویدیو که بخش مقدماتی از دورۀ ۶ ساعتۀ تگ منیجر است، ما شما را با این ابزار کاربردی و فوق‌العاده آشنا می‌کنیم. شما پس از مشاهدۀ این ویدیوی کوتاه، درک کاملی از تگ منیجر پیدا می‌کنید و خیلی سریع اولین قدم برای استفاده از این ابزار «زندگی راحت کن» را بر می‌دارید!

برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ این دوره اینجا کلیک کنید. ما در این دوره به صورت عملی همه چیز تگ منیجر را به شما آموزش می‌دهیم.

بازاریابی دیجیتال، ساده‌تر از همیشه!

قبل از آنکه بخواهم به موضوع اصلی این مقاله بپردازیم، لازم است ابتدا چند سوال از شما بپرسیم (بیشتر برای آنهایی که ویدیوی بالا را مشاهده نکردند):

  • آیا میزان بازدهی تبلیغات خودتان را می‌دانید؟
  • درباره سن، جنسیت و علاقه‌مندی خریداران اطلاعات دارید؟
  • می‌دانید روی کدام لینک‌های سایت شما کلیک می‌شود؟
  • کاربران فعلی را مجدداً هدف تبلیغ قرار می‌دهید؟
  • آیا از امکاناتی مثل چت و نوتیفیکیشن استفاده می‌کنید؟
  • و…

تا الان به سوالات بالا فکر کرده‌اید؟ خب، قطعاً همۀ این موارد امکان پذیر است. شما می‌توانید بازدهی تبلیغات را اندازه‌گیری کنید، اطلاعاتی در مورد خریداران‌تان کسب کنید، از هر کلیکی که در سایت شما اتفاق می‌افتد باخبر شوید و…

اما مهم‌ترین سوال ما از شما این است که: چگونه؟!

خب، در پاسخ به این سوال ۲ حالت وجود دارد. اول آنکه شما نمی‌دانید چگونه می‌شود همۀ این کارها را انجام داد. در این صورت اصلاً جای نگرانی نیست، زیرا این مقاله را کاملاً برای شما آماده کرده‌ایم.

در حالت دوم، شما می‌دانید که چگونه، اما به روشی سخت! قبول ندارید؟ پس این مقاله برای شما هم هست. ما می‌خواهیم به شما نشان دهیم که چگونه می‌توانیم با استفاده از گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager)، همه این کارها را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهیم و در یک کلام، بازاریابی دیجیتالی خودمان را متحول کنیم!

تگ منیجر گوگلتگ منیجر گوگل (Google Tag Manager) چیست؟

یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ابزارهایی است که گوگل طراحی کرده و با استفاده از آن می‌توانید به راحتی هر تگی که دلتان می‌خواهد را به سایت، صفحات AMP، اپلیکیشن اندروید و اپلیکیشن iOS خودتان اضافه کنید. علاوه بر آن، شما می‌توانید در لحظه تغییرات مورد نظرتان را روی تگ موردنظرتان اعمال و خیلی سریع این تغییرات را پیاده‌سازی کنید.

گوگل این ابزار را به رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد (البته بخش اندکی از امکانات آن پولی است که چندان هم به کار ما نمی‌آید) و شما به راحتی می‌توانید حساب کاربری خودتان را در آن ایجاد و از امکاناتش استفاده نمایید. برای ورود و ثبت نام در تگ منیجر اینجا کلیک کنید.

حالا اصلاً تگ چیست که منیجر آن چه باشد؟!

سوالاتی که در ابتدای مقاله از شما پرسیدیم را به خاطر دارید؟ خب، ما برای انجام تمامی این کارها و انواع اندازه‌گیری‌ها، به تگ‌ها نیاز داریم. تگ چیست؟ در یک تعریف ساده، هر تگ از چند خط کد تشکیل می‌شود و ما با استفاده از آن‌ها می‌توانیم:

  • اطلاعات مختلفی را جمع ‌آوری کنیم.
  • تبلیغات هدفمندتری داشته باشیم.
  • سایت/اپلیکیشن خود را به امکانات گوناگونی مجهز کنیم.

تگ منیجر به ما کمک می‌کند تا به روشی سریع‌تر و راحت‌تر، این تگ‌ها را ایجاد و مدیریت کنیم.

چرا باید از تگ منیجر استفاده کنیم؟

استفاده از تگ منیجرشاید این سوال حداقل برای ما که از این ابزار برای راه‌اندازی و مدیریت تگ‌های سایت‌مان استفاده می‌کنیم و قدرت بالا و امکانات فوق‌العادۀ آن را تجربه کرده‌ایم، کمی تعجب آور باشد و سریعاً اینگونه پاسخ دهیم که: چرا نباید از تگ منیجر استفاده کنیم؟! اما خب، شما حق دارید که پاسخی مناسب برای این سوال پیدا کنید.

اجازه دهید یک بار دیگر مسئلۀ اصلی خودمان را مطرح کنیم: در دنیای دیجیتال، ابزارهای متنوعی داریم و برای استفاده از آن‌ها، باید تگ هرکدامشان را به سایت/اپلیکیشن خودمان اضافه کنیم. اما مدیریت همۀ این‌ تگ‌ها دشوار و از یک جایی به بعد، تقریباً امکان ناپذیر خواهد بود.

و درست در همین لحظه، گوگل تگ منیجر به کمک ما می‌آید و ناممکن‌ها را ممکن می‌سازد. مطمون نیستید؟ پس در ادامه مهم‌ترین مزایای این ابزار را به شما معرفی می‌کنیم.

سرعت شما باورنکردنی خواهد شد!

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های تگ منیجر افزایش سرعت کار شماست. زیرا دیگر قرار نیست که هربار برای اضافه کردن یک تگ، وارد کدهای سایت یا اپلیکیشن خودتان بشوید و وقت زیادی برای پیاده‌سازی آن صرف کنید.

با تگ منیجر برای راه‌اندازی انواع تگ‌ها، فقط و فقط به چند کلیک ساده نیاز دارید و تمامی مراحل، از تنظیمات تا پیاده‌سازی در کمتر از چند دقیقه انجام می‌شوند (البته به شرطی که ابتدا کار با آن را به خوبی یاد بگیرید).

زندگی دیجیتالی شما راحت‌تر خواهد شد

شاید یکی از دغدغه‌های اصلی ما، عدم آشنایی کافی با کدنویسی است. همین مسئله کار ما را برای پیاده‌سازی تگ‌ها دشوار می‌کند. کافی است دو یا سه بار در پیاده‌سازی تگ‌ها به مشکل بربخوریم همین مسئله کل روز ما را خراب کند! اما به لطف تگ منیجر، ما به هیچ سطحی از دانش کدنویسی نیازی نداریم و تمامی اقدامات ما با استفاده از یک نرم‌افزار ساده و کاربرپسند انجام می‌شوند.

همه چیز را یکجا داشته باشید

شاید مهم‌ترین دلیل خلق تگ منیجر، همین ویژگی یکپارچگی باشد. شما در یک نگاه می‌توانید تمامی تگ‌ها، تریگرها و متغیرها‌یتان را یکجا مشاهده کنید. در نتیجه، دسترسی و ویرایش آنها در آینده بسیار راحت‌تر خواهد بود.

مطمئن باشید اوضاع سایت شما رو به راه است

گاهی وقت‌ها ممکن است تگ موردنظرتان، سایت‌ شما را دچار اختلال کند. خبر خوب این است که تگ منیجر از بروز هرگونه اختلالی در سایت یا اپلیکیشن شما جلوگیری می‌کند و به تگ‌های ناسالم، اجازه نمی‌دهد برای سایت شما مشکلی ایجاد کنند.

همه چیز در تگ منیجر پویاست

یکی دیگر از مهم‌ترین ویژگی‌های تگ منیجر، پویایی آن است! یعنی چه؟ بگذارید با یک مثال موضوع را توضیح بدهیم. فرض کنیم که شما می‌خواهید ببینید که چند نفر روی دکمۀ «درخواست مشاورۀ» که دارای رنگ آبی است، کلیک کرده‌اند. بدون تگ منیجر، شما باید یک تگ به کد این دکمه اضافه کنید تا هر بار کلیک کاربر روی آن را به آنالیتیکس گزارش دهد.

اما با استفاده از تگ منیجر شما تنها به یک تگ نیاز دارید. کافی است به تگ منیجر بگویید که به عنوان مثال اگر روی هر دکمه‌ای کلیک کرد که دارای رنگ آبی بود، به آنالیتیکس اطلاع بده که یک کاربر روی دکمۀ «درخواست مشاوره» کلیک کرده است. در این صورت هرجایی از سایت شما که چنین دکمه‌ای وجود داشته باشد، با همان یک تگ می‌توانید از کلیک کاربر روی آن باخبر شوید. زیبا نیست؟!

مزایای تگ منیجرچه ابزارهایی را می‌توانیم به سایت/اپلیکیشن خود اضافه کنیم؟

با اطمینان می‌توانیم بگوییم که هیچ ابزاری نیست که شما نتوانید تگ آن را با استفاده از تگ منیجر پیاده‌سازی کنید! به صورت کلی، ۲ نوع ابزار داریم. تگ برخی از این ابزارها به صورت پیش فرض در تگ منیجر تعریف شده‌اند و شما به راحتی می‌توانید آنها را انتخاب کنید. مهم‌ترین این ابزارها عبارتند از: آنالیتیکس، گوگل ادز، گوگل آپتیمایز، هات جار، فایربیس و… برای مشاهدۀ لیست کامل این ابزارها را اینجا کلیک کنید.

تگ های تعریف شده در تگ منیجرالبته تگ برخی از ابزارها در تگ منیجر از قبل تعریف نشده‌اند. به عنوان مثال، اثری از ابزارهای بازاریابی دیجیتال ایرانی در تگ منیجر وجود ندارد. اما این ابزار به شما اجازه می‌دهد تا تگ هر ابزاری را که بخواهید به عنوان تگ‌های دلخواه (Custom HTML) به سایت‌تان اضافه کنید. انجام این کار هم واقعاً ساده است.

بنابراین شما برای پیاده‌سازی تگ ابزارهای مختلف هیچ محدودیتی ندارید.

تگ منیجر برای چه کسانی مناسب است؟

واقعاً فرقی ندارد که شما فقط یک سایت/اپلیکیشن ساده داشته باشید یا اینکه مدیر یک کسب و کار بزرگ با چند سایت یا اپلیکیشن باشید. تگ منیجر به تمامی نیازهای شما در هر سطحی که فعالیت می‌کنید، پاسخ می‌دهد.

نوشته گوگل تگ منیجر چیست و چه کاربردی دارد؟ اولین بار در نوین. پدیدار شد.

The post گوگل تگ منیجر چیست و چه کاربردی دارد؟ appeared first on سئوراز.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *