گوگل ادز یا سئو؟ یک بررسی همه جانبه!

تا جایی که به یاد دارم، همیشه بحث‌ها و نظرات متفاوتی پیرامون تاثیر تبلیغات در گوگل بر سئو و برعکس آن وجود داشته است. مشتریان زیادی برای دریافت خدمات تبلیغات گوگل با ما تماس می‌گیرند و گفتگوی خود را با جملاتی مانند «شنیدم که تبلیغات در گوگل روی سئو سایت تاثیر داره» یا «یکی از دوستام به من گفته که میشه به گوگل پول داد تا رتبه سایت رو افزایش بده» یا اینکه «ما می‌خوایم از گوگل ادز استفاده کنیم تا سئوی سایت‌مون رو کم کم بهتر کنیم» شروع می‌کنند.

خب، همین ابتدا صریح، بی‌پرده و مطمئن می‌گویم که این باورها، ۱۰۰% اشتباه هستند و تبلیغات گوگل، تحت هیچ شرایطی تاثیری بر وضعیت سئوی سایت ندارد. همچنین سئوی سایت هم تاثیری بر تبلیغات گوگل شما نخواهد داشت. در این مقاله، می‌خواهیم همه چیز را پیرامون تاثیر متقابل سئو و تبلیغات گوگل بر یکدیگر را بطور کامل مورد بررسی قرار دهیم و به شما کمک کنیم تا بهترین انتخاب را از این ۳ گزینه داشته باشید: تبلیغات در گوگل؟ سئو؟ یا هردو؟!

نتایج گوگل ادز و سئو چگونه نمایش داده می‌شوند؟

بیایید فرض کنیم که شما به دنبال یک تور گردشگری به استانبول با قیمت مناسب هستید. پس گوگل را باز می‌کنید و عبارت «تور استانبول ارزان قیمت» را جستجو می‌کنید. بعد از این کار، با صفحه‌ای به شکل زیر مواجه خواهید شد:

نمایش نتایج تبلیغات گوگل و جستجوی طبیعی

همان‌طور که در تصویر می‌بینید، در بالا و پایین صفحۀ جستجو، یک یا چند سایت با علامت Ad مشخص شده‌اند. این‌ها همان تبلیغات گوگل هستند. که یعنی این سایت‌ها به گوگل پول داده‌اند تا به ازای کلمۀ «تور استانبول ارزان قیمت» سایت‌شان را در صفحۀ اول به شما نمایش دهد. به این نتایج اصطلاحاً «نتایج پولی» (Paid Search) گفته می‌شود.

در هر جستجو، در بیشترین حالت ۴ تبلیغ در بالای صفحه و ۴ تبلیغ در پایین صفحه نمایش داده می‌شود.

سایر سایت‌هایی هم که بین این تبلیغات قرار دارند، با استفاده از تولید محتوا و سئو جایگاه خود را ارتقاء داده و در واقع نتایج طبیعی (Organic Search) هستند. به طور معمول، ۱۰ نتیجۀ طبیعی در هر صفحۀ جستجو نمایش داده می‌شود.

با توجه به آنچه گفته شد، گوگل در بیشترین حالت حاضر است ۴۰% محتوای تبلیغاتی به کاربران خود نمایش دهد و نه بیشتر. یعنی نهایتاً در کنار ۱۰ نتیجه طبیعی، ۸ تبلیغ نمایش خواهد داد.

گوگل ادز در برابر سئو (پیروز میدان کیست؟)

احتمالاً بدانید که برای حضور داشتن در بین نتایج صفحۀ اول گوگل، ۲ راه مختلف دارید:

یک راه بهینه‌سازی وب‌سایت برای موتورهای جستجو یا همان سئو است. برای این منظور شما باید کیفیت سایت خود را افزایش دهید، محتواهای مفید تولید کنید، خودتان را در اینترنت مطرح کنید و مهم‌تر از هر چیز، صبر داشته باشید. تا کی؟ تا زمانی که گوگل شما را به عنوان یک سایت خوب بشناسد و حاضر شود شما را در جایگاه‌های بالایی نمایش دهد. بصرفه بودن زمان در تبلیغات گوگل

در واقع، سئو یک کار زمان‌بر و پر‌هزینه است، اما در عوض نتایج ماندگاری دارد.

حالا فرض کنیم که شما همین امروز سایت خود را راه‌اندازی کرده‌اید. تکلیف چیست؟ آیا باید ماه‌ها منتظر بمانید و تولید محتوا کنید تا سایت شما بیشتر دیده شود و بیشتر ورودی بگیرد؟ همانطور که تا اینجا حتماً متوجه شده‌اید، پاسخ منفی است.

خبر خوب این است که به کمک تبلیغات در شبکۀ جستجوی گوگل، در سریع‌ترین زمان ممکن می‌توانید سایت خودتان را در صفحه اول گوگل و حتی بالاتر از تمام سایت‌های دیگر نمایش دهید. نتیجه این کار هم که مشخص است: افزایش فروش آنی!

اما (همیشه یک اما وجود دارد!) نباید فراموش کنید که به ازای هر کلیک بر روی تبلیغ خود، باید به گوگل هزینه‌ای پرداخت کنید. این در حالی است که در سئو شما به گوگل پول نمی‌دهید. بلکه هزینه می‌کنید تا سایت شما به صورت طبیعی در گوگل بالا باشد.

بازدهی بسیار بالای تبلیغات گوگل ادز

پس در نهایت باید گفت که هرچند سئو در بلندمدت بازدهی خوبی خواهد داشت، اما در استراتژی کوتاه‌مدت خود باید جایی برای گوگل ادز در نظر بگیرید. روشی بسیار سریع، آسان و پربازده برای آنکه همین امروز در گوگل حضور داشته باشید و درآمد کسب کنید.

اکنون بیایید به سوالات اصلی این مقاله پاسخ دهیم:

سوال: بالاخره کدامیک از این دو مبارز (سئو و تبلیغات گوگل) پیروز میدان است؟ آیا باید در گوگل تبلیغ دهید یا روی سئوی سایت خود تمرکز کنید؟

پاسخ: همه چیز کاملاً به نیازها و میزان بودجۀ شما بستگی دارد. بدون شک بهترین و موثرترین روش برای بازاریابی این است که شما به صورت همزمان بر روی تبلیغات گوگل و سئوی سایت خود تمرکز کنید تا بتوانید هم در حال حاضر و هم در آینده نتایج خوبی را دریافت کنید و مطمئن باشید که به مرور زمان هزینه‌های بازاریابی شما کاهش بیابد.

اما اگر که بودجه کافی برای تمرکز بروی هر دو گزینه ندارید، لازم است اهداف و زمانی که دارید را به درستی مشخص کنید و بر این اساس تصمیم خود را بگیرید.

سوال: آیا قصد دارید برای فروش‌ فصل خود تبلیغ کنید یا آنکه بازار کار شما در زمان‌های مختلف تفاوت می‌کند؟

پاسخ: پس احتمالاً گوگل ادوردز برای شما مناسب است، چرا که می‌توانید به سرعت و بدون تاخیر برای وب‌سایت خود بازدیدکننده بفرستید و هر زمان هم که خواستید تبلیغ خود را متوقف و دوباره فعال کنید. برای مثال یک فروشگاه پوشاک را در نظر بگیرید. در ماه‌های نزدیک به عید، این فروشگاه مطمئناً شانس فروش بیشتری خواهد داشت و بنابراین تبلیغات گوگل می‌تواند یک روش مناسب برای جذب مشتری باشد. خبر خوب برای شما این است که تبلیغات شما حتی بالاتر از نتایج جستجوی طبیعی نمایش داده می‌شود.

سوال: آیا قصد دارید یک وب‌سایت موفق و مطرح اینترنتی داشته باشید که به عنوان یک منبع اطلاعاتی ارزشمند در زمینۀ کاری شما دیده شود و همیشه آدم‌ها برای پیدا کردن جواب‌ِ سوال‌های مربوط خود به سراغ آن بیایند؟

پاسخ: تصمیم بسیار مناسبی است. اما بدون یک سئوی اصولی، اینکار چندان شدنی نخواهد بود. چرا که کاربران به نتایج طبیعی جستجو بیشتر از نتایج تبلیغاتی اعتماد می‌کنند و اینکه در نتایج طبیعی حضور داشته باشید، به اعتبار سایت شما می‌افزاید.

سوال: آیا قصد دارید فقط و فقط بروی یک کلید واژه مشخص تمرکز داشته باشید که برای شما بسیار سودآور است؟

پاسخ: پس بهتر است که به سراغ گوگل ادوردز بروید و تبلیغات خود را برای این کلمۀ کلیدی شروع کنید. یا شاید بخواهید در تمام کلمات کلیدی و جستجوهای مرتبط با کار خود دیده شوید و هر مطلب جدید شما به سرعت در صفحات اول جستجو نمایش داده شود؟ پس سئو انتخاب بهتر است، چرا که به سایت شما نزد گوگل اعتبار می‌بخشد.

در نهایت می‌خواهم آمار جالبی در زمینه نتایج تبلیغاتی و طبیعی جستجو را با شما در میان بگذارم. تقریباً بین ۳۰ تا ۲۰ درصد از کاربران در هنگام جستجو بروی نتایج تبلیغاتی کلیک می‌کنند و اکثریت آنها فقط به نتایج واقعی اعتماد بیشتری دارند (این شامل من هم می‌شود که در فضای اینترنت کارکشته هستم). اما مطمئن هستم که در ایران، درصد مذکور بیشتر است و بسیاری از کاربران حتی تفاوت میان تبلیغ و جستجوی طبیعی را تشخیص نمی‌دهند. به علاوه، اگر کسی بروی مطلب شما کلیک نکند، خب شما هم پولی پرداخت نمی‌کنید.

آیا تبلیغات گوگل تاثیری بر سئو دارد؟ برعکس آن چطور؟!

خب، سوالی که اکنون پیش می آید این است که تکلیف تبلیغات در گوگل چیست؟ تبلیغات در گوگل جزو کدام یک از یک فاکتورهای رتبه بندی قرار می گیرد؟ آیا لینک های تبلیغاتی که در خود وب سایت گوگل نمایش داده می شوند (که یقیناً معتبرترین سایت نیز هست) برای سایت هدف به عنوان بک لینک شناخته می شود؟ آیا تاثیر تبلیغات در گوگل بر سئو سایت مستقیم است؟

اگر بخواهیم در یک کلمه این سوالات را جواب دهیم، پاسخ ما یک خیر محکم و قاطع است! لینک های گوگل ادز به عنوان بک لینک برای وب سایت شناخته نخواهند شد و ربات‌های گوگل به هیچ عنوان لینک های تبلیغاتی (چه در گوگل و چه در وبسایت های تبلیغاتی دیگر) را به عنوان بک لینک برای یک وب سایت به حساب نخواهند آورد.

لینک‌های تبلیغاتی که در گوگل نمایش داده می‌شوند لینک‌های Nofollow هستند و علاوه بر آن، چون در فریم‌های تبلیغاتی هستند، به طور کلی از دید ربات‌های خزنده گوگل، مخفی خواهند بود. پس، اگر تا امروز تصور می‌کردید که با نمایش تبلیغات در گوگل می‌توانید رتبه سایت خود را در نتایج جستجو بهبود بخشید، باید به شما بگویم که تصورتان کاملاً اشتباه بوده است.

نکتۀ دیگر اینکه ما اصلاً نمی‌گوییم بعد از کسب رتبۀ طبیعی، تبلیغ را متوقف کنید. بلکه پیشنهادمان این است که همواره تبلیغات گوگل را ادامه دهید.

ما برای سایت‌های شرکت خودمان هم – هرچند که روی کلمات کلیدی زیادی به صورت طبیعی در بالای صفحۀ اول گوگل قرار دارند – از تبلیغات گوگل استفاده می‌کنیم و بازدهی مثبت آن را هم تجربه کرده‌ایم.

فراموش نکنید که ۲ بار دیده شدن خیلی بهتر از ۱ بار دیده شدن است و قطعاً شانس شما را برای افزایش ورودی و مشتری بالا می‌برد. بنابراین، گوگل ادز نه تنها برای افرادی که به تازگی کسب و کار خود را راه‌اندازی کرده‌اند مناسب است، بلکه برای سایت‌هایی که حتی رتبه‌های بالایی در سئو دارند نیز بسیار موثر و مفید خواهد بود.

مقایسه گوگل ادز در برابر سئو

 

گوگل ادز برای چه کسانی مناسب است؟

بگذارید این بخش را با این سوال به پایان ببریم که چه کسب و کارهایی از تبلیغات گوگل سود می‌برند و یک جواب ساده هم به آن بدهیم: تمام کسب و کارها!

اما ما بیشتر این روش تبلیغاتی را به کسب و کارهایی توصیه می‌کنیم که محصول یا خدماتی برای فروش دارند. چرا که می‌توانند آنچه برای ارائه دارند را به صورت هدفمند و موثر تبلیغ کنند و در سریع‌ترین زمان ممکن (معمولاً ۱ روز) به هدف خود یعنی افزایش فروش برسند.

اما این به آن معنی نیست که کسب و کارهایی که به دنبال برندینگ و جذب ورودی هستند، نتوانند از گوگل ادز برای رسیدن به اهداف خود استفاده کنند. هر چند شبکۀ نمایشی بیشتر برای این اهداف مناسب است، اما با تبلیغات در جستجوی گوگل (و مدیریت درست آن) هم می‌توان با هزینۀ واقعاً پایین، به طرز قابل توجهی ورودی را بیشتر کرد و میزان آگاهی مردم از یک برند را افزایش داد.

کومیک کاربرد گوگل ادز

 

نتیجه گیری

همانطور که گفتیم، تبلیغات گوگل به هیچ عنوان به صورت مستقیم بر روی نتایج جستجو طبیعی دخالت ندارند و صِرف ارائه تبلیغ در گوگل نمی تواند بر وضعیت سئوی سایت شما تاثیرگذار باشد. با این حال، عدۀ زیادی هستند که باور دارند تبلیغات گوگل می‌تواند از طریق برندسازی، به صورت غیر مستقیم بر روی وضعیت سئوی یک وب سایت تاثیر بگذارد.

مطمئناً این باورها از لحاظ تئوری صحیح هستند و ایرادی به آنها وارد نیست، با این حال، از آنجایی که ابزاری برای اندازه گیری دقیق تاثیر غیر مستقیم تبلیغات گوگل بر سئو وجود ندارد، نمی‌توان به صورت ۱۰۰% بر روی این اثرگذاری حساب باز کرد. همچنین، در صورتی که این باورها کاملاً صحیح باشند، باز هم تاثیر تبلیغات گوگل بر سئو به قدری نیست که رتبه وب سایت شما را در نتایج جستجو به طور چشمگیری ارتقا دهد.

در نهایت باید بدانید که به دلیل تحریم های بین‌المللی علیه ایران در طی سالهای اخیر، تبلیغات گوگل برای ایرانیان بسته شده و شما شخصا قادر به انجام تبلیغات در گوگل نیستید و ایجاد این تبلیغات باید به کمک یک واسطه انجام شود که بتواند به حساب‌های گوگل ادز دسترسی داشته باشد.

نوشته گوگل ادز یا سئو؟ یک بررسی همه جانبه! اولین بار در نوین. پدیدار شد.

The post گوگل ادز یا سئو؟ یک بررسی همه جانبه! appeared first on سئوراز.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *