رفع خطای 504 Gateway Timeout

رفع خطای 504 Gateway Timeout

در این مقاله درباره خطای 504 صحبت کردیم و اینکه ارور 504 Gateway Timeout چیست و چطور میتونیم این مشکل ۵۰۴ حل کنیم.

ارور 504 Gateway Timeout یعنی چه

خطای 504 Gateway Timeout معنای لغوی آن وقفه دروازه 504 است یک کد HTTP status که از سری ارور 5XX است. معنی دقیق آن این است که یک سرویس‌دهنده (سرور) پاسخی به موقع از سرویس‌دهنده‌ی دیگر که در تلاش برای بارگذاری صفحه‌ی وب یا تکمیل درخواست مرورگر است، را دریافت نکرده است. به بیان دیگر، خطای 504 به طور معمول بر این امر دلالت دارد که وب‌سایتی که شما در حال دریافت کد پیغام 504 از آن هستید خارج از کنترل شما است و یا برقراری ارتباط با آن دستگاه فاقد سرعت کافی است.

ظاهر خطای 504 Gateway Timeout

هر وبسایتی همانند سئوراز می‌تواند ظاهر این خطا را سفارشی سازی کند، با این حال رایج‌ترین روش‌هایی که این خطا برای شما به نمایش درآورده می‌شود به قرار زیر است:

504 Gateway Timeout

<abbr title="HyperText Transfer Protocol">HTTP</abbr> 504

504 ERROR

Gateway Timeout (504)

<abbr title="HyperText Transfer Protocol">HTTP</abbr> Error 504 - Gateway Timeout

Gateway Timeout Error

یک خطای وقفه 504 در پنجره‌ی مرورگر اینترنت به همان سبک و سیاقی نمایش داده می‌شود که یک صفحه‌ی عادی نمایش داده می‌شود. ممکن است برای (این پیغام) سرصفحه و پاورقیِ آشنا، و یک پیغام خوب به زبان انگلیسی در صفحه درج شود، یا این که (این پیغام) به صورت یک صفحه‌ی سفید بزرگ که عدد 504 در بالای آن است بروز کند. (بایستی توجه داشت) که بدون توجه به آن‌چه که برای وب‌سایت‌ جهت نمایش (پیام) رخ می‌دهد، همه‌ی این (اشکال بروز) به یک معنی است. همچنین شایان ذکر است که پیغام وقفه دروازه 504 می‌تواند در هر مرورگر اینترنتی، در هر سیستم عامل و هر دستگاهی رخ بدهد.

دلایل بروز خطاهای 504 Gateway Timeout

یک خطای 504 Gateway Timeout در بیشتر مواقع به این معنی است که هر قدر اتلاف زمان در سرور دیگر بیشتر طول بکشد، “زمان انقضا” احتمالاَ کم‌تر خواهد بود و یا این که پس از این زمان سرور به درستی کار نمی‌کند.

نحوه رفع خطای 504 سمت کاربر

از آن جایی که این خطا یک خطای شبکه‌ای بین سرورها در اینترنت است و یا مسئله‌ای مرتبط با یک سرور خاص است؛ این مشکل احتمالاَ ربطی به رایانه، دستگاه یا ارتباط اینترنتی شما ندارد.

بنابراین کارهای اندکی از سوی شما کاربران (برای رفع این مشکل) برمی‌اید که به قرار زیر است:

  1. تلاش دوباره برای دستیابی به صفحه‌ی وب به وسیله‌ی کلیک کردن بر دکمه‌ی تازه‌سازی (بارگذاری) یا فشردن دکمه‌ی F5 (بر صفحه کلید) و یا نوشتن دوباره‌ی نشانی اینترنتی سایت مورد نظر در نوار آدرس.
    اگرچه ارور سمت سرور 504، خطایی خارج از کنترل شما را گزارش می‌دهد، اما این خطا ممکن است صرفا به صورت موقت باشد. بنابراین تلاش دوباره برای دستیابی به صفحه، ساده‌ترین و سریع‌ترین راه رفع این مشکل است.
  2. تمام دستگاه‌های شبکه خود را راه‌اندازی مجدد کنید. مشکلات موقتی مرتبط با مودم، روتر، سوئیچ‌ها و یا دیگر سخت‌افزارهای شبکه ممکن است سبب ایجاد مشکل 504 شود. بنابراین فقط راه‌اندازی مجدد دستگاه‌ها ممکن است اثربخش باشد.
    نکته: در حالی که سفارش خاموش کردن این دستگاه‌ها خیلی مهم نیست اما شما بایستی این کار را انجام دهید. به طور کلی وقتی به دستگاه‌های نیاز ندارید آن‌ها را خاموش کنید.
  3. تنظیمات سرویس‌دهنده‌ی پراکسی را در مرورگر یا نرم‌افزار خود بررسی کنید و مطمئن شوید آن‌ها درست عمل می‌کنند. تنظیمات پراکسی نادرست ممکن است سبب بروز خطاهای 504 شوند.
    نکته: لینک http://proxy.org  را برای دریافت فهرستی روزآمد از سرویس‌دهنده‌های پراکسی ببینید؛ می‌توانید از بین فهرست انتخاب کنید.
    توجه: بسیاری از رایانه‌ها فاقد تنظیمات پراکسی هستند بنابراین چنان‌چه (این قسمت) در رایانه‌ی شما خالی است جای نگرانی نیست، در این صورت بایستی از این مورد چشم‌پوشی کرد.
  4. سرویس‌دهنده‌های DNS خود را تغییر دهید. این امکان وجود دارد که ارور 504 که شما با آن روبه‌رو شده‌اید به دلیل بروز مسئله در سرویس‌دهنده‌های (سرور) DNS باشد که شما از آن‌ها استفاده می‌کنید.
    نکته: سرور‌های DNS که در حال حاضر اقدام به پیکره‌بندی آن‌ها نموده‌اید احتمالا همان‌هایی هستند که به طور خودکار به وسیله‌ی ISP های (ارائه دهنده‌های اینترنت) شما تعیین شده‌اند.
  5. اگر تا اینجا نتوانستید بر مشکل فائق شوید، احتمالاَ برقراری تماس با وب‌سایت گزینه‌ی بعدی شما می‌تواند باشد. این احتمال وجود دارد که مدیران وب‌سایت در تلاش برای رفع علت اصلی خطای 504 باشند با این حال برقراری تماس با آن‌ها جای نگرانی ندارد.
    نکته جالب: در توییتر  معمولا  زمانی یک سایت به طور کامل Down یا به اصطلاح خوابیده می‌شود، به ویژه اگر سایت Down شده از وب‌سایت‌های محبوب و پرمخاطب باشد، مملو از بحث هایی در قالب تویت می‌شود و اگر در سایت های بزرگ با چنین مشکلی مواجه شدید، می‌توانید به این شبکه ها سر بزنید و با یک جستجو به اطلاعات لازم درباره خطاهای اخیر در آن سایت می‌رسید. مثلا می‌توان از هشتک هایی مثل  #websitedown در توییتر استفاده کرد برای پیدا کردن یک سایت خاص. به عنوان مثال زمانی که سایت فیسبوک برای مدت کوتاهی Down شد هشتک facebookdown در این شبکه اجتماعی مورد استفاده زیادی قرار گرفت. یا سایت آمازون هم در این شبکه اجتماعی مورد هدف کاربران قرار گرفته و با هشتک amazondown تویت های بسیاری را می‌بینیم. در واقع این روش، ترفندی عالی برای اطلاع از وضعیت دیگر سایت‌ها به جز توییتر است.
  6. برقراری تماس با ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنتی (ISP)شما. پس از دنبال‌ کردن تمام مراحل عیب‌یابی (مراحل بالا) احتمال بالایی وجود دارد که خطای 504 مشکلی است که ناشی از بروز مسئله شبکه‌ای باشد؛ مسئله‌ای که ارائه‌دهنده‌ی خدمات اینترنت شما باید پاسخگوی آن باشد.
  7. در زمانی دیگر مراجعه داشته باشید. چنان چه تمام موارد بالا را برای رفع خطا انجام داده‌اید ولی همچنان با خطای 504 error مواجه هستید، قطعا احساس خستگی خواهید کرد، راهکار این است که سایت (مورد نظر) را به صورت دوره‌ای بررسی کنید. بدون شک آن سایت دوباره شروع به کار خواهد کرد.

چگونگی رفع خطای 504 سمت سرور

  1. بسیاری از مواقع بروز خطا اصلاَ تقصیر شما که مالک و مدیر سایت هستید، نیست و از طرفی این مشکل ربطی به کاربران ندارد. در این وضعیت سرور خود را بررسی کنید؛ و با نرم افزارهای مختلفی سرور را مورد تست و ارزیابی قرار دهید. منظور از نرم افزار همان CMS های موجود و رایگان در فضای نت است.
  2. ترافیک خیلی سنگین ممکن است به بروز خطای 504 منجر شود (منظور از ترافیک همان بازدید کاربران است) ، حتی در این شرایط خطای 503 هم می‌تواند به وجود آید. باید دقیق بررسی کرد.
  3. در وردپرس، به طور ویژه پیغام‌های خطای 504 گاهی اوقات به دلیل پایگاه‌های داده‌ای ایجاد می‌شوند. پلاگین بهینه سازی پایگاه داده WP-DB را نصب کنید، سپس تلاش کنید “DB را تعمیر کنید”، کار را با “بهینه‌سازی DB” ادامه دهید و ببینید این کار موثر است یا خیر. (منظور از DB همان پایگاه داده است)
  4. همچنین از درستی فایل HTACCESS خود به ویژه اگر وردپرس را نصب مجدد کرده‌اید، مطمئن شوید.
  5. ممکن است بعد از آپدیت کردن اسکریپت یا افزونه ای با چنین مشکلی مواجه شده باشید و افزونه نتواند با سرور شما ارتباط برقرار کند و در صفحاتی که آن افزونه لود می‌شود با ارور 504 روبه‌رو شوید.
  6. حتما شما سایت cloudflare را می‌شناسید ما در مقاله آموزش cloudflare به این موضوع اشاره کردیم و خطا 504 همگام استفاده از این شبکه تحویل محتوا یا همان CDN بسیار است و علت ممکن است این باشد که در این مسیر ارتباط بین سرور اصلی و سرور CDN مشکلاتی رخ داده باشد و اصولا این مشکلات موقت هستند.
  7. سرانجام این که برقراری تماس با شرکت میزبان (وب‌سایت) خود را مورد توجه قرار دهید. ممکن است خطای 504 که در مورد وب‌سایت شما ایجاد شده است به مسائلی ناشی از (شرکت میزبان) برگردد که نیازمند رفع است.

خطای 504 هم همانند خطاهای 5XX اهمیت بالایی در بهبود تجربه کاربری و همچنین سئو سایت دارد. همیشه سعی کنید از یک هاست مطمئن و معتبر برای میزبانی سایت خود استفاده کنید.
خطای 504 شباهت بسیار زیادی با خطای 502 دارد و اگر راه‌کارهای بالا را انجام دادید ولی موفق نشدید میتوانید خطای 502را مطالعه کنید.
خطاهای رده 4XX مثل خطای 400 ، خطای 401 ، خطای 403 ، خطای 404 و خطای 408 هم همانند خطای 504 می‌تواند بر روی عواملی که ذکر کردیم تاثیرگذار باشد.

مطلب قبلی : Bounce Rate چیست؟

نوشته رفع خطای 504 Gateway Timeout اولین بار در طراحی سایت سئوراز. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *