رفع خطای 503 Service Unavailable

رفع خطای 503 Service Unavailable

درباره نحوه رفع خطای 503 service unavailable در این مقاله صحبت خواهیم کرد و شما در انتها خواهید توانست به راحتی مشکل ارور ۵۰۳ سایت خودتون حل کنید. در ابتدا درباره اینکه ارور 503 چیست صحبت خواهیم کرد و سپس به نحوه رفع این مشکل خواهیم پرداخت.

ارور 503 Service Unavailable یعنی چه

خطای 503 Service Unavailable یکی از کدهای معروف http status است که معنی آن به شکل لغوی سرویس در دسترس نیست 503 می‌شود. یک کد وضعیت HTTP از نوع کدهای 5xx است.
ارور 503 در اینترنت به این معنی است که سرویس‌دهنده‌ی وبسایت در حال حاضر در دسترس نیست، خطای 503 پیامدی بد برای سئو سایت است اگر تعداد دفعات و زمان آن بالا رود. البته این پیامد بد در همه صفحات به معنای بد بودن نیست،مثلا در کجا؟
مثلا زمانی که شما در حال آپدیت کردن پلاگین و یا قالب وبسایت وردپرسی خود هستید در آن لحظه کوتاه این ارور نشان داده می‌شود. درواقع بهتر است در این شرایط به جای گفتن ارور ۵۰۳ بگویم کد ۵۰۳، چرا که به جای ارسال کد ۲۰۰ موفق کد ۵۰۳ عدم دسترسی را نشان می‌دهد و این ارور نیست، مگر صفحات مهم که ترافیک خوبی از گوگل داریم چنین خطایی را بدهد. به همین دلیل باید صفحات مهم سایت خود را مانیتورینگ کنید و یکی از روش‌ها در search console گوگل است که قابلیتی برای نظارت وجود دارد. ولی یک مشکل در اینجا است:

مشکل این است که در سرچ کنسول Search Console وقتی گوگل صفحه ای را با ارور ۵۰۰ نشان می‌دهد یعنی اینکه ربات‌های گوگل این خطا را دیده‌اند و شاید آن تاثیر منفی بر سئو اعمال شده باشد. برای همین پیشنهاد می‌شود که قبل از دیده شدن توسط ربات این ارور را رفع کنید. حال چطور؟ خطای 503 می‌تواند در هر سایتی که بروز کرده‌است و یا در هر سرویس‌دهنده‌ای که تولید شده است، سفارشی سازی شود (منظور ظاهر خطایی که در مرورگر نشان داده می‌شود)، بنابراین روش و یا شکلی که ممکن است شما این خطا را ملاحظه کنید ممکن است بسیار متفاوت باشد.

خطای 503 به چه شکل (اشکالی) بروز می‌کند

معمول‌ترین روش‌ها یا شکل‌ بروز خطای “سرویس در دسترس نیست” عبارتند از:

503 Error

<abbr title="HyperText Transfer Protocol">HTTP</abbr> 503

<abbr title="HyperText Transfer Protocol">HTTP</abbr> Error 503

<abbr title="HyperText Transfer Protocol">HTTP</abbr> Server Error 503

503 Service Unavailable

Http/1.1 Service Unavailable

Error 503 Service Unavailable

Service Unavailable - <abbr title="Domain Name Server">DNS</abbr> Failure

503 Service Tiporarily Unavailable

خطاهای 503 Service Unavailable می‌تواند در هر مرورگر، سیستم عامل از جمله ویندوز 10، ویندوز ایکس‌پی، سیستم عامل مک و غیره و حتی در تلفن همراه و دیگر رایانه‌های غیرمتداول نمایش داده شود. هر جا دسترسی به اینترنت است ممکن است شما با خطای 503 در موقعیتی خاص مواجه شوید.

این خطا در پنجره‌ی مرورگرها به صورتی نمایش داده می‌شود که دیگر صفحات نمایش داده می‌شوند.

دلایل بروز خطای 503 Service Unavailable

بیشتر مواقع خطای 503 به این دلیل رخ می‌دهد که سرویس‌دهنده یا سرور بسیار مشغول است یا اینکه تعمیراتی در مورد آن در حال اجرا است.

نکته: سایت‌هایی که از مایکروسافت IIS استفاده می‌کنند ممکن است با اضافه کردن عددی به عدد 503، اطلاعات بیشتری در رابطه با دلیل خطای سرویس در دسترس نیست (همان ارور 503) ارائه دهند، مثلا HTTP Error 503.2 – Service Unavailable، به این معنی است که محدودیت درخواست‌های همزمان افزایش یافته است. در این لینک می‌توانید مشاهده کنید.

چگونه خطای 503 Service Unavailable رفع کنیم

خطای سرویس در دسترس نیست (ارور 503) یک خطا ازجانب سرور است (خطای سرور محور)، به این معنی که مشکل به طور معمول به سرویس‌دهنده‌ی سایت مربوط می‌شود. البته ممکن است رایانه شما مشکلاتی داشته باشد که در بروز خطای 503 نقش داشته باشد ولی در کل این امر (بروز خطای 503 به علت رایانه شما) غیرمحتمل است.

حل مشکل 503 در سمت کاربر

  1. با کلیک بر روی دکمه‌ی بارگذاری مجدد یا همان تازه‌سازی یا فشردن دکمه‌ی F5، تلاش برای دسترسی به نشانی سایت مورد نظر را دوباره امتحان کنید.
    گرچه خطای 503 Service Unavailable به معنی وجود خطا در رایانه‌ای دیگر (منظور همان سرور) است، اما احتمالاَ این مسئله موقتی باشد. گاهی اوقات امتحان دوباره دسترسی به صفحه سبب رفع خطا می‌شود.
    نکته‌ی مهم: اگر پیغام ارور 503 Service Unavailable هنگام پرداخت در خرید آنلاین پدیدار می‌شود، بایستی بدانید که تلاش‌های چندباره برای بررسی، ممکن است سبب ایجاد حالت چند دستوری و به دنبال آن هزینه‌های مضاعف شود! بیشتر سیستم‌های پرداخت و برخی از شرکت‌های کارت اعتباری در این امور دارای سیستم پشتیبانی هستند با این حال موارد دیگری وجود دارد که باید نسبت به آن آگاه باشید و بهتر است در سیستم های پرداخت یعنی در زمان وجود به درگاه پرداخت کلید F5 را فشار ندهید و اگر مشکلی بخوردید صرفا اسکرین شات گرفته و با مستندات لازم با ادمین در تماس باشید.
  2. روتر و مودم و سپس رایانه یا دستگاه خود را راه‌اندازی مجدد کنید، به خصوص اگر شما با این پیغام خطا “سرویس در دسترس نیست – خرابی DNS” مواجه هستید.
    نکته: اگر راه‌اندازی مجدد تجهیزاتی که اشاره شد خطای خرابی DNS 503 را رفع نکرد، ممکن است مسائلی موقت که به خود سرورهای DNS برمی‌گردد رخ داده باشد.
  3. گزینه‌ی بعدی برقراری تماس به طور مستقیم با وب‌سایت برای دریافت راهنمایی است. احتمال زیادی وجود دارد که مدیران سایت هنگام بروز خطا از این موضوع مطلع شوند اما بررسی وضعیت مشکل و اطلاع دادن از سوی شما به مدیران سایت نیز فکر بدی نیست.
    نکته جالب: در توییتر  معمولا  زمانی یک سایت به طور کامل Down یا به اصطلاح خوابیده می‌شود، به ویژه اگر سایت Down شده جز وب‌سایت‌های محبوب و پرمخاطب باشد، مملو از بحث های در قالب تویت می‌شود و اگر مثلا شما چنین مشکلی خوردید در سایت های بزرگ، می‌توانید به این شبکه ها سر بزنید و با یک جستجو به اطلاعات لازم درباره خطاهای اخیر در آن سایت می‌رسید. مثلا می‌توان از هشتک های مثل  #websitedown در توییتر استفاده کرد برای پیدا کردن یک سایت خاص. به عنوان مثال زمانی که سایت فیسبوک برای مدت کوتاهی Down شد هشتک facebookdown در این شبکه اجتماعی مورد استفاده زیادی قرار گرفت. یا سایت آمازون هم در این شبکه اجتماعی مورد هدف کاربران گرفته و با هشتک amazondown تویت های بسیاری را می‌بینیم. در واقع این روش، ترفندی عالی برای اطلاع از وضعیت دیگر سایت‌ها به جز توییتر است.
  4. بعداَ دوباره مراجعه کنید. با توجه به آن که پیغام Service Unavailable یک پیغام خطای معمول، هنگام افزایش بسیار زیاد ترافیک بازدیدکنندگان (که شما هم یکی از آن‌ها هستید) است و سبب مغلوب ساختن سرورها در بسیاری از وب‌سایت‌های معروف است، شکیبایی یکی از بهترین گزینه‌ها خواهد بود.
    بسیاری از سایت های بزرگ ایران نظیر سایت آپارات ، دیجی کالا، بامیلو و … با این خطا 503 روبه‌رو شده‌اند مخصوصا زمانی که مناسبی فرا می‌رسد و یا تخفیفی در این سایت‌ها داده می‌شود که با کمی صبر و تلاش‌های بعدی قابل رفع است.

حل ارور 503 در سمت سرور

حتی با وجود گزینه‌های مختلف سرویس‌دهنده‌های وب و نیز دلایل کلی زیادی که برای در دسترس نبودن سرویس شما موجود است.
اگر سایت شما به کاربران یا استفاده‌کنندگان، پیغام 503 را نمایش می‌دهد،  “چیزی که باید انجام دهید” به سادگی و سر راستی وجود ندارد. همان طور که قبلاَ گفته شد قطعاَ مراحلی برای دنبال کردن رفع مشکل وجود دارد… که پس از انجام آن باید امیدوار به رفع مشکل بود.
فرآیندهای در حال اجرا را راه‌اندازی دوباره کنید و امیدوار باشید که این کارها مفید و موثر خواهد بود.

  1. افزون بر این، در صورت امکان مواردی چون محدودیت‌های اتصال، کنترل‌گر پهنای باند، منابع سیستم کلی، خرابی- ایمنی‌هایی که ممکن است شروع شده باشد و غیره را بررسی کنید.
  2. و آن چه که ممکن است برای وب‌سایت شما به منزله‌ی یک شمشیر دو لبه باشد آن است که ممکن است وب‌سایت شما خیلی، خیلی اتفاقی محبوب شود. گرفتن ترافیک بیشتر از سایت، سبب می‌شود تقریباَ خطاهای 503 رفع و یا کنترل شود.
  3. به دلیل درگیر بودن سرور ممکن است با ارتقا ورژن PHP سایت خود باعث بهبود منابع سرور شوید. چرا که اخرین ورژن PHP دارای تغییرات بسیار زیادی در جهت بهینه سازی صورت گرفته است. پس پیشنهاد می‌شود جهت درمان این خطا و یا پیشگیری از خطای 503 بر روی سرور خود از اخرین نسخه PHP استفاده نمایید.
  4. به همین دلیل بالا باید برنامه های سایت خود و همینطور پلاگین‌های مربوط به آن را به اخرین نسخه آپدیت کنید، چرا که در هر بار آپدیت شاهد تغییراتی بهینه سازی شده نسبت به ورژن‌های قبلی می‌شویم و با این آپدیت می‌توان در جهت درمان این ارور و یا پیشگیری از بروز این ارور 503 قدم برداشت.
  5. یکی دیگر از قدم‌هایی که می‌تواند درگیری سرور را کمتر کند صفحه بندی نظرات یا کامنت ها است که پیشنهاد می‌شود اگر تعداد نظرات بسیاری از صفحات خود دارید آن‌ها را صفحه بندی کنید، در سایت های وردپرس به راحتی می‌توان این صفحه بندی را در تنظیمات نظرات پیکربندی نمود.
  6. اگر از سیستم های وردپرس یا جوملااستفاده می‌کنید سعی کنید افزونه های بی‌استفاده را غیرفعال کنید و از طرفی برخی افزونه ها هستند که فعال کردن آن‌ها چندان برای سرور مناسب نیست.
    مثل افزونه های آمارگیر که توسط افزونه ها صورت میگیرد. پیشنهاد می‌شود از آمارگیرهایی که دیتابیس و هندل کردن آن‌ها خارج از سایت است استفاده شود، مثل گوگل آنالیتیکس
  7. روش دیگر برای بررسی ارور 503 در وردپرس و جوملا این است که از قالب های پیش فرض به شکل موقت استفاده نمایید، درواقع قالب فعلی را غیرفعال کرده و از قالب های ساده و پیش فرض این سی ام اس ها استفاده نمایید و اگر با رفع ارور 503 روبه‌رو شدید به معنای آن است که قالب شما مشکلاتی دارد و یا بیش از اندازه سنگین است.
  8. در روش ۷ درباره ارور 503 وردپرس صحبت کردیم، حال ممکن است برای رفع ارور 503 وردپرس ندانید مشکل از کجا است، راه حل برای پیدا کردن منشا این ارور این است که تک تک افزونه ها را غیرفعال کنید و بررسی کنید ببینید ایا دوباره بعد از غیرفعال کردن پلاگین و یا افزونه خطا رخ می‌دهد؟
    گاهی ارور 503 جوملا و یا وردپرس به دلیل تداخل بین افزونه ها و یا تداخل بین افزونه با قالب صورت میگیرد. . حتی گاهی ممکن است افزونه با تنظیمات هاست (سرور) و یا قالب با تنظیمات هاست تداخل داشته باشد. به همین منظور باید از افزونه ها تک تک شروع کنید و با هر بار غیرفعال کردن یک افزونه، سایت را مورد ارزیابی قرار دهید.
  9. همیشه باید فشار روی سرور را تا انجایی که می‌توانید کاهش دهید، کش کردن اطلاعات یکی از مواردی است که خیلی می‌تواند در راندمان کاری سرور تاثیر مثبت ایجاد کند.
    اگر از CMS های رایگان همانند وردپرس و جوملا استفاده می‌کنید نصب پلاگین سوپر کش می‌تواند مناسب باشد و یا اگر از جوملا استفاده میکنید کافی است در گوگل سرچ کنید کش کردن در جوملا. البته در مقاله کش چیست به شکل بسیار کاملی درباره انواع CMS ها و انواع راه حل ها برای فعال سازی کش صحبت کرده‌ایم.
  10. اگر وب‌سایتی که خطای 503 را گزارش می دهد از طریق وب سرور مایکروسافت IIS باشد جزئیات بیشتری را نشان می‌دهد و بعد از عدد 500 مقادیر دیگری را هم اضافه می‌کند، مثلا:
    503.0 Application pool unavailable.  منبع نرم‌افزار در دسترس نیست.
    503.2 Concurrent request limit exceeded. دو درخواست همزمان فراتر از حد است.
    503.3 ASP.NET queue full سه لیست یا ردیف کامل ASP.NET
    اطلاعات بیشتر در رابطه با کدهای IIS را می‌توان در کد وضعیت صفحه‌ی اچ‌تی‌تی‌پی ISS 7.0، IIS 7.5 و IIS 8.0یافت.

نکته اخر اینکه اگر قصد دارید بر روی انواع خطاهای 5xx نظیر 503 نظارت لازم را داشته باشید بهتر است سایت خود را در سرچ کنسول گوگل ثبت کرده باشید.

مطلب قبلی : رفع خطای 504 Gateway Timeout

نوشته رفع خطای 503 Service Unavailable اولین بار در طراحی سایت سئوراز. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *