رفع خطای 404 not found

رفع خطای 404 not found

خطای 404 که جز معروف ترین خطاهای سمت کاربری است را قصد داریم در این مقاله به نحوه رفع و حل آن بپردازیم. این خطا در سایت GTmetrix با عنوان Avoid HTTP 404 (Not Found) error درج شده، برای رفع ارور 404 ادامه مقاله را مطالعه بفرمایید.

خطای 404 Not Found Error چیست

ارور 404 Not Found Error به معنای پیدا نشدن است، خطای 404 یک کد وضعیت از پروتکل HTTP از نوع خطاهای مهم رده 4XX است به این معنا که صفحه‌ی وب‌سایتی که شما در پی دسترسی به آن هستید، بر روی سِرورش قابل دسترسی نیست. ارور 404 که معنای یافت نشد را دارد، غالباَ به وسیله‌ی وب‌سایت‌ها، سفارشی‌سازی می‌شوند. یعنی برخی وب سایت ها نحوه نمایش ارور ۴۰۴ را تغییر داده و بر اساس سیایت های داخلی آن سایت باز طراحی می‌شود.

برخی از راه‌های متداولی که از طریق آن می‌توانید با خطای 404 را حل کنید ما در این مقاله به آن اشاره خواهیم کرد.

نمایش ارور 404 Not Found شکل های مختلفی دارد:

404 Error

404 Not Found

Error 404

The requested <abbr title="Uniform Resource Locator">URL</abbr> [<abbr title="Uniform Resource Locator">URL</abbr>] was not found on this server

<abbr title="HyperText Transfer Protocol">HTTP</abbr> 404

404 Error

Error 404 Not Found

404 File or Directory Not Found

<abbr title="HyperText Transfer Protocol">HTTP</abbr> 404 Not Found

404 Page Not Found

خطاهای مربوط به ارور 404 ، ممکن است در هر مرورگر یا سیستم عاملی پدیدار شود. بیشتر خطاهای 404 Not Found ، مربوط به مرورگر اینترنت، درست همان گونه که صفحات وب، (در مرورگر) نمایش داده می‌شوند، نشان داده می‌شوند.

در مرورگر اینترنت اکسپلورر (IE)  خطای “The webpage cannot be found” معمولا بیانگر خطای HTTP 404 است اما اگر از مقالات دسته خطاهای مهم در سئو ما، خطای 400 را مطالعه کرده باشید متوجه خواهید شد که IE برای خطای 400 و خطای 404 یک پیغام را نشان می‌دهد، و برای آنکه بتوانید تشخیص دهید کدام خطا است، کافی است عنوان مرورگر را مشاهده کنید تا نوع خطا را دریابید.

دلایل بروز خطای HTTP 404

خطای 404 از نظر فنی، خطایی از سمت کاربر است تا خطا از سمت سرویس‌دهنده (سرور). که به صورت ضمنی بر این موضوع دلالت دارد که این خطا ناشی از اشتباه شما (کاربران) است؛ اشتباه در نوشتن صحیح آدرس اینترنتی و یا این که صفحه‌ی (مورد نظر) منتقل شده است و یا آن صفحه از وب سایت حذف شده است و شما از این موضوع اطلاع ندارید.

احتمال دیگر این است که وب سایتی صفحه یا منبعی را جابه‌جا کند ولی این کار را بدون آدرس‌دهی از نشانی اینترنتی قدیمی به نشانی جدید انجام داده باشد (ریدایرکت صورت نگیرد). وقتی این اتفاق روی می‌دهد به جای این که به صفحه‌ی جدید هدایت شوید با خطای 404 مواجه می‌شوید.

نکته: گاهی اوقات سرورهای وب (سرویس‌دهنده‌های وب) مربوط به خدمات اطلاعات اینترنتی مایکروسافت، با اضافه کردن پسوندِ عددی بعد از 404، اطلاعات تخصصی بیشتری را در مورد علت بروز خطاهای 404 یافت نشد ارائه می‌کنند،  مثلاَ خطایHTTP 404.3- یافت نشد که به این معنا است که در نوع ضمیمه‌های چندمنظوره‌ی اینترنت، محدودیت وجود داشته است. ما از فهرست کامل این ارقام که به 404 اضافه می‌شوند به شرح زیر است.

404.0 - Not found.
404.1 - Site Not Found.
404.2 - ISAPI or <abbr title="Common Gateway Interface">CGI</abbr> restriction.
404.3 - <abbr title="Multipurpose Internet Mail Extension">MIME</abbr> type restriction.
404.4 - No handler configured.
404.5 - Denied by request filtering configuration.
404.6 - Verb denied.
404.7 - File extension denied.
404.8 - Hidden namespace.
404.9 - File attribute hidden.
404.10 - Request header too long.
404.11 - Request contains double escape sequence.
404.12 - Request contains high-bit characters.
404.13 - Content length too large.
404.14 - Request <abbr title="Uniform Resource Locator">URL</abbr> too long.
404.15 - Query string too long.
404.16 - DAV request sent to the static file handler.
404.17 - Dynamic content mapped to the static file handler via a wildcard <abbr title="Multipurpose Internet Mail Extension">MIME</abbr> mapping.
404.18 - Querystring sequence denied.
404.19 - Denied by filtering rule.
404.20 - Too Many <abbr title="Uniform Resource Locator">URL</abbr> Segments

به ترتیب معانی آن:

  1. پیدا نشد.
  2. سایت پیدا نشد.
  3. محدودیت در رابط کاربری برنامه‌نویسی برنامه‌ی سرویس‌دهنده‌های اینترنت (ISAPI) یا واسط گذرگاه عمومی (CGI).
  4. محدودیت در نوع MIME.
  5. بدون پیکربندی شده.
  6. رد به علت درخواست فیلترسازی پیکربندی.
  7. فعل رد شده است.
  8. فرمت یا پسوند فایل رد شده است.
  9. فضای نام پنهان.
  10. ویژگی فایل پنهان.
  11. سر صفحه‌ی درخواست‌شده‌ی بسیار طولانی
  12. درخواست دربردارنده‌ی دنباله‌ی گریز دوبرابری است.
  13. درخواست دربردارنده‌ی کاراکترهای بیت بالا است.
  14. حجم محتوا، بیش از حد طولانی است.
  15. درخواست نشانی اینترنتی، بسیار طولانی است.
  16. رشته یا ردیف جستجو، بسیار طولانی است.
  17. درخواست نوشتن و نسخه‌برداری توزیع شده به برنامه‌ی کنترل فایل استاتیک ارسال شده است.
  18. محتوای پویا از طریق علائم هماهنگ‌کننده‌ی MIME ترسیم‌کننده، بر روی برنامه‌ی کنترل فایل استاتیک ترسیم شده است.
  19. توالی ردیف درخواست، رد شده است.
  20. به واسطه‌ی مقررات فیلترکننده رد شده است.
  21. بخش‌های بسیار زیاد نشانی اینترنتی

خطای 404 not found را چگونه باید در سمت کاربر رفع کرد

  1. تلاش دوباره برای دسترسی به صفحه‌ی وب از طریق فشردن دکمه‌ی F5 ، کلیک بر روی دکمه‌ی تازه‌سازی یا بارگذاری مجدد (refresh) یا امتحان دوباره‌ی نشانی اینترنتی از نوار آدرس از راه حل های بدیهی در جهت برطرف کردن ارور 404 است.
    خطای 404 not found ممکن است به علل مختلفی پیدا شود ولو این که واقعاَ هیچ مسئله‌ای وجود نداشته باشد، بنابراین گاهی اوقات یک تجدید تازه‌سازی ساده (رفرش کردن) در بیشتر موارد موجب بارگذاری صفحه‌ای می‌شود که شما در پی آن هستید.
  2. خطاهای انسانی موجود در نشانی اینترنتی (URL) را بررسی کنید. خطای 404 که به معنای یافت نشد است، در بسیاری از مواقع به دلیل نگارش نادرستِ نشانی اینترنتی یا کلیک بر روی لینکی که به نشانی اینترنتیِ اشتباهی هدایت می‌کند، به وجود می‌آید.
  3. شما می‌توانید در زمان برخورد با خطای 404 به دایرکتوری بالاتر آن آدرس مراجعه کنید.
    نکته: اگر شما تمام راه‌هایی که در بالا ذکر شده است را انجام دادید و به صفحه‌ی اصلی سایت برگشتید، برای دستیابی به اطلاعاتی که به دنبال آن هستید، به انجام یک فرایند جستجو (در باکس سرچ سایت) دست بزنید. اگر سایت فاقد قابلیت جستجو بود، با استفاده از لینک‌های دسته‌بندی که در سایت است، جستجو  را ادامه دهید و یا در گوگل آن چیزی را که دنبالش هستید را به همراه نام دامنه مدنظر سرچ کنید. بر روی این لینک کلیک کنید تا بهتر متوجه شوید.
  4. صفحه‌ سایتی که به دنبالش هستید را در یک موتور جستجوگر مثل گوگل، جستجو کنید. این احتمال وجود دارد که نشانی اینترنتی‌ که در دست دارید، اشتباه باشد، در این صورت یک جستجوی سریع در موتورهای جستجوگری مانند بینگ یا گوگل، شما را به آن چه که به دنبالش هستید برساند.
    اگر صفحه‌ای که به دنبالش بودید را بالاخره پیدا کردید، بخش نشانه‌گذاری (bookmark) یا علاقه‌مندی‌های (Favorite) خود را جهت جلوگیری از بروز خطای HTTP 404  در آینده، به روزرسانی کنید.
  5. اگر برای شما مشخص شد که خطای 404 ، تنها برای شما (سیستم شما) رخ می‌دهد، حافظه‌یِ پنهانِ مرورگر (browser’s cache) خود را پاک کنید. به عنوان مثال اگر با تلفن همراه خود می‌توانید به یک نشانی اینترنتی دسترسی پیدا کنید ولی تبلتتان نمی‌تواند به آن صفحه وارد شود، پاکسازی حافظه‌ی پنهان مرورگری که روی تبلتتان نصب است می‌تواند گره‌گشا باشد.
    همچنین باید توجه داشته باشید که اگر پاکسازی حافظه‌ی پنهان، کارساز نبود، پاکسازی کوکی‌های مرورگر (browser’s cookies) و یا دستکم یکی از کوکی‌های آن را که در درخواست وب‌سایت شما مداخله می‌کند، انجام دهید.
  6. و سرانجام این که اگر همه‌ی مواردی که در بالا اشاره شد با شکست مواجه شد، به طور مستقیم با وب‌سایت تماس بگیرد. اگر آن‌ها صفحه‌ای را حذف کنند، ازین پس خطای 404 کاملا درست است و آن‌ها قادر خواهند بود که به شما بگویند چه بکنید. اما اگر آن‌ها صفحه‌ای را منتقل کرده باشند و به جای هدایت بازدیدکنندگان (سایت) به صفحه‌ی جدید؛ این انتقال، سبب ایجاد خطای 404 شده باشد، خوشحال خواهند شد که گزارش این اشکال را از شما دریافت کرده و نسبت به رفع آن اقدام کنند.

اشتباهات دیگری که مشابه‌ی خطای 404 است

پیام‌های خطای زیر با 404 not found یافت نشد مرتبط هستند زیرا همه‌ی آن‌ها به خطاهای مربوط به سرویس گیرنده (کاربر) مربوط می‌شوند.

خطای 400 Bad Request ، خطای 401 Unauthorized، خطای 403 Forbidden، ارور 408 Request Timeout .

کدهای وضعیت HTTP متعددی که مربوط به سرویس‌دهنده (سرور) باشد نیز وجود دارد از جمله پیغام 500 که به بروز خطای داخلی در سرور اشاره دارد که لیست این گونه خطاها در قسمت خطاهای 5xx سرور قابل دسترس است.

مطلب قبلی : رفع خطای 500 Internal Server

نوشته رفع خطای 404 not found اولین بار در طراحی سایت سئوراز. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *