نقشه راه برنامه نویسی برای یادگیری مبتدیان

اگر تازه میخواهید وارد حوزه برنامه نویسی شوید و دنبال یک نقشه راه درست برای یادگیری هستید جای خوبی امدید چون قراره در این مطلب در مورد نقشه راه برنامه نویسی برای افراد مبتدی صحبت کنیم. قرار نیست در این مطلب شما رو سردرگم یا دنبال نخود سیاه بفرستیم میخواهیم اصل داستان رو مورد بررسی قرار دهیم. افرادی که این مقاله رو مطالعه می کنند بعدش می توانند یک مسیر درست رو پیدا کنند و به راحتی در همان مسیر شروع به یادگیری و آموزش برنامه نویسی نمایند.

افراد زیادی در مورد نقشه راه برنامه نویسی مطلب نوشته اند اما متاسفانه بر اساس تخصص و تعصبی که داشتند خیلی چیزا رو فراموش یا اینکه افراد رو به بی راه فرستاده اند. مثلا یکی از این افراد در نقشه راهی که ارائه کرد بود ابتدا زبان سی بعد زبان سی پلاس پلاس و در گام بعدی زبان سی شارپ رو برای یادگیری معرفی کرده بود و در آخر گفته بود باید جاوا رو یاد بگیرید. نمیدونم بر اساس چه منطق یا مرجعی اینجور مسیری رو پیشنهاد داده است. یادگیری همین ۴ زبان حداقل چند سال وقت میبره و اصلا نیاز نیست این ۴ تا رو یاد گرفت چون هر کدام یک زبان مستقل هستند و قرار نیست شما چند زبان یاد بگیرید. شما باید فقط یک زبان برنامه نویسی رو یاد بگیرید و در همان قوی و قدرتمند شوید. (باید در زبان مورد نظر عمیق شوید)

نقشه راه برنامه نویسی
قبل از اینکه شروع به معرفی نقشه راه برنامه نویسی کنم باید توضیحات در مورد یادگیری برنامه نویسی بدم که با این حوزه بیشتر آشنا شوید. ببینید در یادگیری برنامه نویسی افراد به دو دسته تقسیم می شود کسانی که قبلا با برنامه نویسی آشنایی داشتند و یک دید کلی نسب به برنامه نویسی دارند و افرادی که اصلا در این حوزه فعال نبوده و هیچی از این بخش نمی دانند.

ما سعی می کنیم نقشه راه برنامه نویسی رو بر اساس همین دو دسته جلو ببریم و برای هر کدام یک نقشه راه خوب و بر اساس شرایط ارائه کنیم. بهتون قول میدم اگر این چیزهایی که در این مقاله ارائه می کنم رو به صورت دقیق اجرا کنید اولا از برنامه نویسی خسته نشده و در آخر هم یک برنامه نویس کار بلد و متخصص می شوید. فقط باید سریع و با تمرکز بالا استارت یادگیری برنامه نویسی رو بزنید. سعی کنید وارد حاشیه و درگیر وسواس نشوید چون آفت این حوزه همین دو گزینه (حاشیه و وسواس) هستش؛ مسیر رو نشون میدم سریع اقدام به یادگیری و آموزش کنید. 

نقشه راه برنامه نویسی برای کسانی که آشنایی ندارند

ببینید دوستان عزیز اگر اصلا هیچی از برنامه نویسی نمیدونید و هیچ گونه اطلاعاتی در این زمینه ندارید باید ابتدا یک دید برنامه نویسی پیدا کنید برای این موضوع یک مطلب که شامل ۱۹ مقاله آموزشی است رو برای شما آماده کردیم که با مراجعه به این مطلب و مطالعه آنها می توانید دید نسبی به برنامه نویسی پیدا کنید. برای دسترسی به این مطلب روی عنوان ۱۹ مقاله برای یادگیری اصول برنامه نویسی کلیک کنید تا وارد این مطلب شوید. سعی کنید تمام مقالات معرفی شده در این مطلب رو مطالعه کنید. نهایت چند ساعت وقت شما رو می گیرد ولی خیلی خیلی جلو می افتید.

بعد از اینکه این مقالات رو مطالعه کردید به احتمال زیاد به یک دید نسبی به برنامه نویسی رسیده اید حال باید به سراغ یادگیری برنامه نویسی بریم. برای استارت نباید سمت یک زبان برنامه نویسی برید چون به احتمال زیاد به خاطر پیچیدگی یادگیری، کلا بیخیال می شوید و اصلا کار نمی کنید. پیشنهاد میکنم قبل از یادگیری یک زبان، استارت یادگیری html و css رو بزنید. در بخش پایین در مورد این دو به صورت کامل توضیحاتی ارائه می کنم.

HTML چیست؟

ابتدا بگویم HTML مخفف Hyper Text Markup Language و به معنای “زبان نشانه‌گذاری ابرمتن” است. اگر بخواهیم بگیم HTML چه نقشی دارد باید گفت HTML سنگ بنای وب است. یعنی چارچوب یک صفحه وب توسط HTML مشخص می شود. HTML یک زبان رایانه‌ای که برای تدوین قالب و طراحی صفحات وب به کار برده می‌شود.

HTML یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه یک زبان نشانه گذاری است و باید گفت نقطه آغاز یادگیری برنامه نویسی تحت وب، یادگیری زبان نشانه گذاری HTML است. یعنی با استفاده از HTML شما می توانید چارچوب یک صفحه سایت رو مشخص کنید. اگر میخواید در مورد زبان نشانه گذاری HTML بیشتر بدونید به صفحه HTML چیست؟ مراجعه کنید.

CSS چیست؟

پس HTML برای نمایش المان ها و لایه بندی ساختار صفحه استفاده می شود و برای طراحی یک صفحه و زیبایی سازی صفحه، امکانات خوبی را در اختیار طراح سایت قرار نمی دهد. با آمدن زبان CSS این مشکل زیبا سازی صفحات وب حل شد.
CSS مخفف Cascading Style Sheets می باشد که نحوه نمایش عناصر داخل یک صفحه رو مشخص می کند و به طراح کمک میکند که بتوانند به تمام بخش ها و عناصر یک صفحه کنترل داشته باشد. و می توان گفت CSS زبان استایل دهی یا زیبا سازی یک صفحه وب می باشد. اگر میخواهید در مورد آن بیشتر بدانید به مقاله CSS چیست؟ مراجعه کنید.

چرا شروع برنامه نویسی باید با HTML و CSS باشد؟

شاید بپرسید چرا باید از html و css شروع کنیم؟ ببینید دوستان عزیز چون شما هیج گونه زبانی رو قبلا کار نکردید و اگر سریع برید سمت زبان هایی مثل سی شارپ، پایتون، جاوا یا هر زبان دیگری به احتمال زیاد دچار سردرگمی می شوید و کلا بیخیال یادگیری و آموزش برنامه نویسی می شوید. شخصا بارها این مورد رو از نزدیک دیدم و به هیچ عنوان پیشنهاد نمی کنم. ولی اگر از html و css شروع کنید هم وارد دنیای کدنویسی می شوید هم گام اول رو برای یادگیری بر داشته اید. 

یادگیری html و css به شدت ساده و روان هستش و اگر حدود یک ماه و یا کمی بیشتر وقت بذارید می توانید به این دو مسلط شوید. اگر شما html و css یاد بگیرید به راحتی می توانید انواع قالب وبسایت رو بزنید. مثلا همین ظاهر سایت سورس ایران با html و css درست شده است. 

برای یادگیری این دو تا می توانید از منابعی که داخل سایت قرار دادیم استفاده کنید. کافیه به مقاله گام اول برای آموزش طراحی سایت برید و ویدیوهایی که در این مقاله معرفی کردیم رو دانلود کنید. با استفاده از ویدیوها می توانید این دو رو به خوبی یاد بگیرید. 

نقشه راه برنامه نویسی برای همه

نقشه راه برنامه نویسی

خب تا این لحظه اطلاعات خوبی در زمینه نقشه راه برنامه نویسی برای افراد مبتدی ارائه کردیم حالا به بخش مهم رسیدیم در بخش قبلی افرادی که اصلا آشنایی نداشتند رو چند مقاله رو بهشون معرفی کردیم و گفتیم باید این مقالات رو مطالعه کنند و بعدش گفتیم باید html و css رو استارت بزنند و یاد بگیرند. حالا اون دوستانی که html و css رو یاد گرفتید و افرادی که یه چیزایی بلد بودند در این بخش، مسیرشون یکی میشه و باید به این چیزایی که در این قسمت میگم عمل کنند. 

شما در این لحظه باید یک زبان برنامه نویسی رو یاد بگیرید حال این زبان باید بر اساس حوزه کار انتخاب شود. معمولا ما در برنامه نویسی سه حوزه خیلی مهم داریم که باید یکی از این سه حوزه رو انتخاب کنید البته چند حوزه دیگه هم داریم ولی زیاد در ایران بازار کار ندارند. که به این حوزه ها هم اشاره ای می کنیم ولی زیاد پیشنهاد نمیدم سمت آنها برید.

  • برنامه نویسی تحت وب
  • برنامه نویسی تحت موبایل
  • برنامه نویسی تحت دسکتاپ یا ویندوز

نکته مهم: در حال حاضر بهترین حوزه کاری برای یادگیری، برنامه نویسی تحت وب هستش که بازار کار فوق العاده ای دارد پیشنهاد خودمم همین حوزه هستش بعد از برنامه نویسی تحت وب یا همان برنامه نویسی سایت، برنامه نویسی موبایل در جایگاه دوم قرار دارد و بعد برنامه نویسی تحت دسکتاپ در جایگاه سوم؛ پیشنهاد میکنم حتما سمت وب برید چون هم از لحاظ یادگیری هم از لحاظ بازار کار وضعیت فوق العاده خوبی رو سپری می کند. (بازار کار برنامه نویسی وب هم در ایران هم در خارج کشور عالی است.)

توجه: البته چه حوزه کاری دیگه هم وجود دارد که در ایران مثل این سه حوزه درآمد ندارند مثل هوش مصنوعی، بازی سازی و آنالیز دیتا که چند سالی میشه وضعیت خوبی نسبت به قبل پیدا کردند اما به اندازه سه حوزه بالا بازار کار ندارند و این موارد بیشتر در سازمان ها، ادارات و شرکت ها مورد استفاده قرار می گیرند یعنی باید استخدام جایی شوید تا بتوانید از این موارد کسب درآمد کنید و به صورت فریلنسری کارشون به شدت نسبت به موارد بالا کمتر هستش. (البته اینو بگم که بازار کارشون بد نیست و اگر واقعا خوب کار کنید و مسلط باشید خیلی راحت کار پیدا می کنید)

۱- نقشه راه برنامه نویسی تحت وب

قبل از اینکه وارد بحث شیرین نقشه راه برنامه نویسی تحت وب شویم بذارید مقداری در مورد بازار کار این حوزه توضیحات رو ارائه دهم. به جرات می توان گفت این حوزه پر پول ترین حوزه برنامه نویسی است نه فقط در ایران، بلکه در خارج کشور بحث وب دیزاین به شدت مورد پسند است. بر اساس آماری که شخصا گرفتم وضعیت طراحی سایت و برنامه نویسی تحت وب در خارج کشور هم خوب است و می توان از آن نهایت استفاده را برای کسب درآمد برد.

بذارید یک مثال ساده براتون بزنم تا متوجه شوید چرا اینقد وضعیت این حوزه از بقیه حوزه ها از لحاظ بازار کار بهتر است. ببینید هر شخصی می تواند یک سایت داشته باشد یا هر کسب و کاری باید صاحب یک وب سایت باشد. چون با وب سایت است که باعث می شود ما خودمون یا کسب و کارمون رو معرفی کنیم. در حال حاضر بخصوص در ایران اکثر کسب و کارها در حال آنلاین شدن هستند و فعلا درصد بسیار ناچیزی آنلاین شده اند. حالا کافیه شما وارد این حوزه شوید تا ببینید با چه بازار فوق العاده ای روبرو هستید.

خب در این لحظه متوجه شدیم که این حوزه پر سودترین و پول سازترین حوزه برنامه نویسی است حالا به سراغ نقشه راه برنامه نویسی تحت وب برویم. ببینید دوستان عزیز برای ورود به مسیر برنامه نویسی تحت وب باید گزینه های زیر رو بگذرونید تا به عنوان یک طراح سایت بتوانید استخدام یا پروژه بگیرید.

توجه: در بخش زیر در مورد فرانت اند و بک اند صبحت کردیم اگر اطلاعاتی در مورد این دو ندارید پیشنهاد میکنم مقاله فرانت اند و بک اند در طراحی سایت از مجموعه وردپرسی شو wpsho.com رو مطالعه کنید. در این مقاله در مورد این دو به صورت کامل و خیلی ساده صحبت کرده ایم.

فرانت اند و بک اند در نقشه راه برنامه نویسی

۱-۱- بخش فرانت اند
در بخش زیر سه گام اصلی برای یادگیری بخش فرانت اند برنامه نویسی وب رو مورد بررسی قرار میدهیم. ابتدا به صورت لیست این گام ها رو آورده ایم و بعد در مورد هر کدام توضیحات لازم رو ارائه می کنیم. پیشنهاد می کنم به صورت دقیق این گام ها رو دنبال نمایید. 

  • گام اول: یادگیری HTML و CSS
  • گام دوم: یادگیری مبانی و مفاهیم اولیه جاوااسکریپت و جی کوئری
  • گام سوم: یادگیری بوت استرپ

گام اول: یادگیری HTML و CSS

اولین گام برای یادگیری برنامه نویسی تحت وب یادگیری HTML و CSS است که در بخش بالا گفتیم کسی که اصلا برنامه نویسی کار نکرده بهترین روش اینه که بره سمت این دو؛ درسته اینها زبان برنامه نویسی نیستند اما شما رو با دنیای جذاب برنامه نویسی آشنا می کنند و گام اول رو خیلی خوب می تونید بردارید. در بخش بالا گفتیم که HTML و CSS  چی هستند. 

همان طور که در بخش بالا گفتیم HTML یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه یک زبان نشانه گذاری است و باید گفت نقطه آغاز یادگیری برنامه نویسی تحت وب، یادگیری زبان نشانه گذاری HTML است. یعنی با استفاده از HTML شما می توانید چارچوب یک صفحه سایت رو مشخص کنید. اگر میخواید در مورد زبان نشانه گذاری HTML بیشتر بدونید به صفحه HTML چیست؟ مراجعه کنید. CSS مخفف Cascading Style Sheets می باشد که نحوه نمایش عناصر داخل یک صفحه رو مشخص می کند و به طراح کمک میکند که بتوانند به تمام بخش ها و عناصر یک صفحه کنترل داشته باشد. و می توان گفت CSS زبان استایل دهی یا زیبا سازی یک صفحه وب می باشد. اگر میخواهید در مورد آن بیشتر بدانید به مقاله CSS چیست؟ مراجعه کنید.

گام دوم: یادگیری مبانی و مفاهیم اولیه جاوااسکریپت و جی کوئری

بعد از اینکه HTML و CSS رو یاد گرفتید باید مقداری به سمت یادگیری مبانی و مفاهیم اولیه جاوااسکریپت و جی کوئر برید. قرار نیست به صورت صد در صد به این دو مسلط شوید ولی سعی کنید مبانی و مفاهیم اولیه این زبان برنامه نویسی و کتابخانه رو یاد بگیرید چون در ادامه خیلی به دردتون میخوره و در طراحی سایت بهشون نیاز دارید.

اگر میخواید بدونید جاوااسکریپت چی هستش و به چه درد میخورد باید بگم جاوااسکریپت یک زبان برنامه نویسی سطح بالا، چند رویه و تفسیری است که در کنار html و css، یکی از سه هسته صفحات دنیای وب می‌باشد. زبان جاوااسکریپت را میتوان به صورت ساخت یافته و شی گرا استفاد کرد. در جاوااسکریپت اشیاء با اضافه شدن متدها و خصوصیات پویا به اشیاء خالی ساخته می‌شوند. در کل برای ایجاد ارتباط بین کاربر و سایت میتوان از جاوااسکریپت استفاده کرد. پیشنهاد میکنم برای درک بهتر زبان جاوااسکریپت مقاله جاوااسکریپت چیست؟ رو مطالعه کنید در این مقاله به صورت کامل در مورد این زبان برنامه نویسی صحبت کرده ایم.

خب متوجه شدیم جاوااسکریپت چی هستش حالا باید توضیحی در مورد کتابخانه جی کوئری دهیم. جی کوئری یک کتابخانه فوق العاده معروف و پرکاربرد از زبان جاوااسکریپت است. که معمولا برای ساده سازی نوشتن اسکریپت های سمت مشتری در html استفاده می شود. برای اینکه درک بهتری نسبت به این کتابخانه داشته باشید پیشنهاد میکنم مقاله جی کوئری چیست؟ رو مطالعه کنید. در این مقاله به صورت کامل و دقیق در مورد آن صحبت کرده ایم.

حالا به سراغ منابع آموزشی برای این دو بریم، باز تاکید می کنم نیاز نیست به صورت کامل و جامع این دو رو یاد بگیرید. منابع زیادی برای یادگیری زبان جاوااسکریپت و جی کوئری داخل سایت قرار دادیم که با یک جستجو ساده می توانید به این منابع دسترسی پیدا کنید. کافیه جستجو بزنید و آن چیزی که لازم دارید رو استفاده نمایید.

ویدیویی برای درک بهتر HTML، CSS و جاوااسکریپت

اگر می خواهید به صورت دقیق بدونید HTML، CSS و جاوااسکریپت چی هستند این ویدیو رو ببینید


گام سوم:
یادگیری بوت استرپ

در ادامه یادگیری برنامه نویسی وب به گام سوم رسیدیم در این بخش باید به سراغ بوت استرپ برید. بوت استرپ یک فریم ورک برای CSS هستش که مجموعه ای از ابزارها برای طراحی و ایجاد صفحات وب است. این ابزارها میتواند فرم ها، دکمه ها، تب ها، ستون ها، نمودارها و دیگر اجزای رابط کاربری (اجزای صفحه وب) باشد.

به صورت خودمونی اگر بخوام بوت استرپ را تعریف کنم باید بگم وقتی میخواهیم یک صفحه وب رو درست کنیم باید از طریق html، css و جی کوئری صفحه مورد نظرم رو کدنویسی کنیم، حال اگر بخواهیم یک صفحه وب را در سریع ترین شکل ممکن به صورت واکنشگرا طراحی کنیم بهترین گزینه استفاده از بوت استرپ است چون ابزاری های رو در اختیار ما قرار میدهد که روند طراحی و کدنویسی را سریعتر میکند.

یادگیری بوت استرپ در نقشه راه برنامه نویسی

اگر نمیدونید فریم ورک چی هستش و چه کاربردی داره پیشنهاد میکنم مقاله فریم ورک چیست رو مطالعه کنید در این مقاله به صورت کامل در موردش صحبت کردیم. اگر هم میخواهید در مورد بوت استرپ بیشتر بدونید مقاله بوت استرپ چیست؟ رو مطالعه کنید. در این مقاله به صورت کامل در مورد بوت استرپ صحبت کردیم و با خواندن آن دید خوبی نسبت به آن پیدا می کنید.

خب تا این لحظه متوجه شدیم بوت استرپ چی هستش و چه کاربردی داره حالا بریم سراغ معرفی منابع آموزشی برای یادگیری آن، اگه وضعیت زبان انگلیسی خوبی دارید به نظرم کتاب آموزش کامل بوت استرپ رو مطالعه کنید. اگر هم دنبال یک دوره آموزشی کامل و جامع هستید که از طریق فیلم آموزشی، بوت استرپ رو یاد بگیرید پیشنهاد می کنم نگاهی به پکیج آموزش طراحی سایت با بوت استرپ بندازید. 

۱-۲- بخش بک اند
برای برنامه نویسی بک اند یک سایت، روش های زیادی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. اما ما در این بخش فقط چهار روش که به شدت در ایران استفاده می شوند را مورد بررسی قرار میدهیم و این شما هستید که می توانید یکی رو بر اساس سلیقه خودت انتخاب کنید. البته این نکته رو هم بگم که سعی می کنیم مزایای هر کدام رو لیست وارد بگیم تا شما راحتر انتخاب کنید. البته این موضوع رو هم مورد توجه قرار دهیم که هر کدوم رو انتخاب نمایید بازار کار خودش را دارد و جای نگرانی نیست. پس همراه من باشید تا این روش ها را یکی یکی توضیح دهیم.

  • روش یک : یادگیری سی شارپ و ASP.Net
  • روش دو : یادگیری PHP و لاراول
  • روش سه : یادگیری پایتون و جنگو
  • روش چهار : یادگیری جاوااسکریپت و راکت

روش یک : یادگیری سی شارپ و ASP.Net

اولین روش برای برنامه نویسی پشت صحنه یا یا بک اند، استفاده از زبان برنامه نویسی سی شارپ و فریم ورک ASP.Net است. سایت های مثل ورزش سه، بانک ملی، رویال مایند، بلاگفا و … باز استفاده از این زبان و فریم ورک محبوبش نوشته شده اند. در حال حاضر از لحاظ بازار کار واقعا وضعیت خوبی دارند و به نظرم یک گزینه جذاب برای یادگیری می باشد.

یادگیری سی شارپ و ASP.Net به شدت ساده است و می توان گفت محبوب ترین زبان برنامه نویسی ایران، همین سی شارپ است. این زبان در خیلی از مدارس و دانشگاه ها تدریس می شوند و چون پشتیبانی مایکروسافت رو دارد روز به روز به قدرت آن افزوده می شود. به نظرم این روش جز روش های عالی برای طراحی و برنامه نویسی بک اند هر نوع سایت است.

سی شارپ یک زبان چند منظوره هستش که می توان با آن در حوزه های مختلف فعالیت کرد مثل برنامه نویسی ویندوز، طراحی سایت، بازی سازی و حتی نوشتن اپلیکیشن های موبایل؛ اینقد این زبان قدرتمند است که در ۱۵ سال اخیر جز ۱۰ زبان محبوب جهان به شمار میرود و در ایرانم وضعیتش از لحاظ بازار کار و محبوبیت مشخص است.

اگر می خواهید با این زبان بیشتر آشنا شوید و دوره مقدماتی آن را بگذارید پیشنهاد می کنم به مطلب آموزش مقدماتی سی شارپ مراجعه کنید. در این مطلب ۹ فیلم رو برای شما آماده کردیم که شما رو به صورت کامل با این زبان آشنا می کند و می توانید نحوه برنامه نویسی رو یاد بگیرید.

ASP.Net یک فرم ورک برای سی شارپ هستش که می توان با استفاده از زبان سی شارپ انواع وب سایت رو برنامه نویسی کرد. مثلا سایت های معروفی مثل بلاگفا، ورزش سه، رویال مایند، بانک ملی و … با این فریم ورک قدرتمند نوشته شده اند. در سایت منابع زیادی برای یادگیری ASP.Net قرار دادیم که می توانید از آنها استفاده کنید. اگر میخواهید با این فریم ورک بیشتر آشنا شوید پیشنهاد میکنم مقاله ای اس پی دات نت چیست؟ رو مطالعه کنید.

اگر میخواهید در سی شارپ و ASP.Net متخصص شوید پیشنهاد میکنم دو مقاله جامع چگونه متخصص سی شارپ شویم ؟ و چگونه متخصص ASP.Net MVC شویم ؟ رو مطالعه کنید. 

روش دو : یادگیری PHP و لاراول

زبان بعدی که میشه به عنوان یک گزینه جذاب به آن توجه داشت زبان PHP می باشد زبانی که خیلی از سیستم های مدیریت محتوا با آن ساخته شده اند. این زبان یک فریم ورک محبوب به نام لاراول دارد که به شدت مورد پسند PHP کارها است. وضعیت بازار کار این زبان هم مثل فریم ورک ASP.Net خوب و قابل قبول است و اگر واقعا متخصص باشید کارش همیشه است و جای نگرانی نیست.

یکی از زبان های معروف و کاربردی در حوزه وب، زبان برنامه نویسی php است. که بیشتر برای سیستم های آماده ای مثل وردپرس و جوملا استفاده می شود.

php یک زبان برنامه نویسی شی گرا برای طراحی وب می باشد. PHP یک زبان برنامه نویسی اسکریپتی اپن سورس Open Source و سمت سرور (Server Side) است. اگر میخواهید در مورد PHP بیشتر بدونید پیشنهاد میکنم مقاله PHP چیست؟ رو مطالعه کنید در این مقاله به صورت کامل در مورد این زبان برنامه نویسی صحبت کرده ایم. اگر هم در مورد فریم ورک لاراول میخواهید مطالب یاد بگیرید می تونید مقاله لاراول چیست؟ رو مطالعه کنید خیلی ساده و روان در مورد این فریم ورک محبوب صحبت کرده ایم.

روش سه : یادگیری پایتون و جنگو

یکی دیگر از زبان ها برنامه نویسی وب، زبان پایتون و فریم ورک محبوب و معروف آن جنگو می باشد که مدتی میشه به شدت بین برنامه نویس ها ایران و دنیا جا افتاده است اما به نظرم اندازه ASP.Net و PHP بازار کار ندارد. البته اینو بگم که وضعیت بازار کارش بد نیست اما اندازه دو مورد قبل نیست.

یکی از ویژگی های پایتون، سادگی در یادگیری است وقتی با پایتون برنامه نویسی می کنید انگار در حال نوشتن مکالمه انگلیسی با یک شخص هستید از بس این زبان سطح بالا است. اگر دنبال یک زبان برای یادگیری هستید و وضعیت بازار کارش زیاد براتون مهم نیست و دوست دارید یادگیریش ساده باشه به نظرم پایتون بهترین گزینه است. کلا یادگیری زبان هایی مثل پایتون و سی شارپ به شدت ساده و روان است. البته وقتی در مورد بازار کار صحبت می کنیم منظور این نیست که کلا کار نداره بلکه وضعیتش نسبت به زبان های بالا از لحاظ بازار کار ضعیف تر هستش اگر حرفه ای یاد بگیرید بازم کار براتون پیدا میشه مثل آب خوردن؛ ولی باید متخصص و حرفه ای عمل کنید.

پایتون یک زبان برنامه نویسی چند منظوره و قدرتمند، که توسط خودوفان روسوم هلندی در سال ۱۹۹۱ طراحی شده است. پایتون یک زبان اسکریپتی و بسیار قدرتمند و گسترده هستش و این روزها می توانید آثاری از نفوذش رو تقریبا همه جا ببینید. پایتون در دنیا به شدت همه گیر شده است. زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان شی گرا است و از ویژگی های پیشرفته شی گرایی مثل : وراثت، چندشکلی، سربار گزاری عملگر و … پشتیبانی میکند. اگر میخواهید در مورد پایتون بیشتر بدونید پیشنهاد میکنم مقاله پایتون چیست؟ رو مطالعه کنید در این مقاله به صورت کامل در مورد این زبان دوست داشتنی صحبت کرده ایم.

پایتون یک فریم ورک معروف به نام جنگو داره که به شدت کدنویسی با آن لذت بخش است و می توان گفت معروف ترین فریم ورک این زبان است. اگه میخواهید با پایتون، برنامه نویسی وب کار کنید بهترین انتخاب همین جنگو می باشد که پیشنهاد میکنم نیم نگاهی هم به آن داشته باشید.

روش چهار : یادگیری جاوااسکریپت و راکت

یکی دیگر از زبان های برنامه نویسی که مورد علاقه خیلی از برنامه نویس ها است و به عنوان زبان محبوب از آن یاد میشه همین جاوااسکریپت است که در بخش بالا در موردش صحبت کردیم. جاوااسکریپت یک کتابخانه دیگه داره با نام React که مدتی میشه به شدت بین برنامه نویس های ایرانی مورد استفاده قرار میگیرد. اگر میخواهید در مورد React بیشتر بدونید مقاله معرفی کتابخانه جاوااسکریپت React رو مطالعه کنید تا با این کتابخانه محبوب بیشتر آشنا شوید.

React، از محبوب‌ترین کتابخانه‌های جاوااسکریپت می‌باشد که شرکت‌های بزرگ و کوچک مانند اینستاگرام، نتفلیکس، Airbnb و بسیاری دیگر، از این کتابخانه استفاده می‌کنند. یکی از دلایل محبوبیت React، قابلیت‌های آن برای ساختن برنامه های کاربردی است که encapsulated و قابل استفاده‌ی مجدد هستند و می‌توان برایشان کامپوننت‌های مختلفی نوشت.

نقشه راه برنامه نویسی تحت موبایل

۲- نقشه راه برنامه نویسی تحت موبایل

بعد از اینکه در مورد نقشه راه برنامه نویسی تحت وب صحبت کردیم و به صورت دقیق گفتیم باید چه چیزهایی رو یاد بگیرید حال به سراغ نقشه راه برنامه نویسی تحت موبایل میرویم. در این بخش باید مشخص کنید می خواهید برنامه نویسی اندروید کار کنید یا IOS؛ وقتی یکی رو انتخاب کردید کارتون به شدت ساده می شود چون برای IOS که کاملا مشخص است و برای برنامه نویسی اندروید دو سه روش وجود دارد. در بخش پایین در مورد هر کدام صحبت می کنیم.

۲-۱- برنامه نویسی اندروید 
در مورد نقشه راه برنامه نویسی اندروید خیلی مقاله داخل سایت قرار دادیم که به شدت مورد پسند کاربران سایت قرار گرفته اند. در این لحظه می خواهیم توضیحات در مورد این بخش دهیم و در انتها این مقالات رو معرفی کنیم. اگر شما هدفتون اینه که برید سمت برنامه نویسی اندروید چند گزینه وجود دارد که در بخش زیر اصلی ترین گزینه رو مورد بررسی قرار میدهیم. 

روش اول: یادگیری جاوا و اندروید استودیو

وقتی کسی می خواد سمت برنامه نویسی اندروید بیاد اولین زبانی که با آن روبرو می باشد زبان برنامه نویسی جاوا است. خیلی از برنامه نویس ها، زبان اصلی برنامه نویسی اندروید را زبان جاوا میدانند. البته باید این نکته رو هم مد نظر قرار دهیم که جاوا زبان رسمی برنامه نویسی اندروید است و این یعنی بیشترین پشتیبانی گوگل از این زبان خواهد بود. بیشتر اپلیکیشن‌های اندروید که در حال حاضر در گوگل پلی حضور دارند، با استفاده از زبان جاوا نوشته شده‌اند.

توجه: به جرات می توان گفت محبوبترین زبان برنامه نویسی اندروید، جاوا می باشد.

در نمودار درصدی محبوبیت زبان های برنامه نویسی و تعداد دفعات جستجوی نام زبان های برنامه نویسی در اینترنت، جاوا در جایگاه اول قرار دارد و ۲۳% از کل تعداد جستجوهای سالانه زبان های برنامه نویسی در اینترنت را تشکیل می دهد. اما متاسفانه در ایران زیاد مورد توجه قرار نمی گیرد این عدم توجه به این زبان شاید به خاطر پیچیدگی های آن باشد. معمولا در ایران جاوا فقط برای برنامه نویسی اندروید استفاده می شود و حتی خیلی ها هم از جاوا برای برنامه نویسی اندروید استفاده نمی کنند.

جالب است بدانید که خود سیستم عامل اندروید با استفاده از جاوا نوشته شده است و این بدان معنا است که شما اگر بتوانید جاوا را بیاموزید خواهید توانست اپلیکیشن های کامل و جامعی برای سیستم عامل اندروید بنویسید. یعنی شما پس از یادگیری جاوا قادر به نوشتن هر نوع اپلیکیشنی خواهید بود و هیچ محدودیتی در این زمینه برای شما وجود نخواهد داشت. پس می توان گفت که جاوا برای کسانی که می خواهند کارهای بسیار جدی و حرفه ای انجام دهند انتخاب خوبی می باشد.

نکته: جاوا مناسب ترین زبان برای توسعه اپلیکیشن های موبایل می باشد زیرا برنامه های نوشته شده با استفاده از جاوا قابل اجرا بر روی تمام پلتفرم های موجود برای اندروید می باشند.

اولین قدم در برنامه نویسی اندروید با استفاده از جاوا، نصب برنامه Android Studio است. این برنامه با اندروید SDK (پیشنهاد میکنم مقاله SDK چیست و تفاوت JDK و SDK رو مطالعه کنید.) بسته بندی می‌شود و این یعنی همه چیزهایی را که نیاز داریم در یک جا جمع شده است.

پیشنهاد: اگر میخواهید با زبان و محیط های مختلف برنامه نویسی اندروید آشنا شوید پیشنهاد میکنم به مقاله بهترین زبان برنامه نویسی اندروید مراجعه کنید. در این مقاله به صورت کامل در مورد انواع زبان برای برنامه نویسی اندروید صحبت کردیم که دید فوق العاده خوبی به شما میدهد.

۲-۲- برنامه نویسی IOS
نقشه راه برنامه نویسی IOS چیز پیچیده ای نیست چون بهترین زبان ممکن برای یادگیری برنامه نویسی IOS زبان سوئیفت است. زبانی که توسط خود مجموعه اپل ساخته و منتشر شده است. البته قبلا برنامه نویس ها از ابجکت سی استفاده می کردند ولی در حال حاضر بهترین زبان برای نوشتن اپلیکیشن های IOS همین زبان سوئیفت است. از سوئیفت برای توسعه iOS، macOS، watchOS و tvOS استفاده می شود.

زبان برنامه نویسی سوئیفت در سال ۲۰۱۴ در کنفرانس جهانی توسعه دهندگان اپل موسوم به WWDC معرفی شد. در همان سال با یک بروز رسانی به نسخه ۱٫۲ ارتقا پیدا کرد و در سال ۲۰۱۵ باز در کنفرانس WWDC به نسخه ۲ بروز شد.در همان سال ۲۰۱۵ در نسخه ۲٫۲ متن باز (Open Source) شد. باز در سال ۲۰۱۵ تحت لیسانس آپاچی ۲٫۰ در ۳ دسامبر ۲۰۱۵ برای پلتفرم‌های اپل و لینوکس عرضه شد.

اگر می خواهید با سوئیفت بیشتر آشنا شوید مقاله زبان برنامه نویسی swift چیست رو مطالعه کنید در این مقاله به صورت کامل در مورد این زبان برنام نویسی صحبت کردیم. اگر هم به دنبال یادگیری و آموزش برنامه نویسی سوئیفت هستید پیشنهاد میکنم به مجموعه فیلم آموزش سوئیفت مراجعه کنید با دیدن این جلسات می توانید به مقدمات این زبان مسلط شوید.

نقشه راه برنامه نویسی تحت دسکتاپ و ویندوز

۳- نقشه راه برنامه نویسی تحت دسکتاپ و ویندوز

به گزینه سوم یعنی نقشه راه برنامه نویسی تحت دسکتاپ و ویندوز رسیدیم. قبل از اینکه در مورد این بخش صحبت کنیم پیشنهاد میکنم مقالات برنامه نویسی دسکتاپ چیست؟ و برنامه نویسی دسکتاپ با چه زبانی انجام می شود؟ رو حتما مطالعه کنید. در این مقالات توضیحات خوبی در زمینه برنامه نویسی دسکتاپ داده ایم. قبل از اینکه در مورد برنامه نویسی دسکتاپ صحبت کنیم باید ببینیم اصلا برنامه دسکتاپ چیه تا بعد در مورد برنامه نویسی اش صحبت کنیم. اگر بخوام ساده بگم برنامه دسکتاپ اصطلاحا به برنامه هایی گفته می شود که در کامپیوتر های شخصی دارای سیستم عامل ویندوز، لینوکس یا مک اجرا می شوند مثل مجموعه آفیس، فتوشاپ، ابزارهای فشرده سازی و …

حالا اگر برنامه نویسی در این راستا باشه یعنی تولید نرم افزار یا همون برنامه برای کامپیوترهای شخصی با هر سیستم عاملی بهش برنامه نویسی دسکتاپ می گویند. پس با این تعریف متوجه شدیم برنامه نویسی دسکتاپ چیست؟ و چه چیزهایی با برنامه نویسی دسکتاپ نوشته می شوند.

نکته مهم: معمولا تو ایران چون اکثر نرم افزارها و برنامه ها برای ویندوز نوشته می شوند و اکثریت جامعه از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنند وقتی صحبت از برنامه نویسی دسکتاپ میشه معمولا همه فکر می کنند منظور برنامه نویسی ویندوز هستش و کسی به مک و لینوکس اصلا فکر نمی کند. ما هم بیشتر در مورد برنامه نویسی تحت ویندوز صحبت می کنیم و اگر میخواهید برنامه نویسی لینوکس یا مک رو انجام دهید پیشنهاد میکنم مقاله برنامه نویسی دسکتاپ چیست؟ رو حتما مطالعه کنید.

روش اول و اصلی: برنامه نویسی سی شارپ:
شاید گفت بهترین و جذاب ترین زبان برنامه نویسی دسکتاپ همین زبان سی شارپ است که جز محبوب ترین زبان های برنامه نویسی ایران می باشد. شما می توانید با استفاده از سی شارپ هر نوع برنامه دسکتاپی رو بنویسید. با استفاده از سی شارپ و ارتباط آن با کتاب خانه های GUI مانند Win32 ،Windows Forms ،WPF (پایه و اساس نمایش ویندوز) و .NET Framework ایجاد نمایید. البته این کار با استفاده از محیط Visual Studio امکان‌پذیر خواهد بود.

یک نکته جالب هم بگم که شما می توانید با استفاده از Xamarin Studio برنامه های مخصوص سیستم‌ عامل های Mac یا لینوکس را با Mono Framework بسازید.

به جرات می توان گفت اکثر برنامه های دسکتاپ ایران با همین سی شارپ نوشته شده اند دلیل این کار هم سادگی و قدرت بسیار زیاد این زبان می باشد. این زبان برپایه سادگی، مدرن بودن، همه منظوره و شیءگرا بودن ساخته شد. آندرس هجلزبرگ، طراح زبان برنامه‌نویسی دلفی، سرپرستی تیم طراحان زبان سی شارپ را بر عهده داشت. این زبان دارای دستوری شیءگرا مشابه ++C است و به شدت از زبان‌های جاوا و دلفی نیازمند مدرک تأثیر پذیرفته‌ است. در ابتدا نام این زبان COOL بود که مخفف C like Object Oriented Language بود، هر چند در ژوئیه ۲۰۰۰، زمانی که مایکروسافت پروژه را عمومی اعلام کرد، اسم آن به سی شارپ تغییر پیدا کرد.

زبان سی شارپ با قدرت و در عین حال سطح بالایی خود توانسته توجه بسیاری از برنامه نویسان را به خود جلب کند.

توجه: اگر دنبال این هستید که در مورد سی شارپ بیشتر بدونید پیشنهاد می کنم مقاله زبان برنامه نویسی سی شارپ چیست؟ رو مطالعه کنید. در این مقاله علاوه بر معرفی زبان سی شارپ یک ویدیو آموزشی هم قرار داده ایم که خیلی دید خوبی نسبت به زبان برنامه نویسی سی شارپ به شما میدهد.


صحبت پایانی
سعی کردیم در این مقاله یک نقشه راه مناسب و درست برای برنامه نویسی ارائه کنیم که شما بتوانید با یادگیری آن، صاحب تخصص شوید و به درآمد و جایگاه شغلی و اجتماعی خوبی برسید. در حال حاضر زبان های زیادی برای برنامه نویسی وجود دارد اما این زبان ها و فریم ورک هایی که ما معرفی کردیم بر اساس بازار کار ایران و خارج کشور است. شما باید چیزی رو یاد بگیرید که بازار کار داشته باشد.

پیشنهاد میکنم در سریعترین زمان ممکن اقدام به استارت یادگیری و آموزش برنامه نویسی کنید چون هر چه زودتر استارت کار رو بزنید زودتر می توانید وارد بازار کار شوید و اقدام به کسب درآمد کنید. اگر تونستید حتما ویدیویی که در سمت چپ سایت قرار دادیم رو ببینید. (بخش بالای سایت، سمت چپ با عنوان وبینار نقشه راه برنامه نویسی)

پیشنهاد میکنم مقالات زیر رو هم مطالعه کنید:

  • فواید یادگیری برنامه نویسی
  • آیا برنامه نویسی سخت است؟
  • بهترین سن برای شروع برنامه نویسی
  • ۹ نکته برای یادگیری آسان برنامه نویسی
  • تصورات اشتباه در مورد برنامه نویسی
 

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *