5 نکته در سئو توضیحات متا

توضیحات متا چیست؟

در میان متا تگ‌ها، توضیحات متا (Meta Description) از اهمیت بالایی برخوردار است. تگ توضیحات متا در واقع چکیده‌ای از محتوای سایت را ارائه میدهد که از چشم بازدیدکنندگان پنهان است و فقط برای درک بهتر موتورهای جستجو استفاده میشود.

در گذشته نه چندان دور توضیحات متا نقش مهمی در رتبه شما در نتایج موتورهای جستجو ایفا میکردند، با این وجود گوگل به تازگی اعلام کرده است که تگ توضیحات متا هیچ تاثیر مستقیمی بر رتبه بندی سایتها ندارد. اگر به این جمله با دقت بیشتری نگاه کنیم متوجه میشویم که توضیحات متا بطور غیرمستقیم بر رتبه شما در گوگل تاثیرگذارند، در ادامه دلیل آن را بررسی خواهیم کرد.

اهمیت توضیحات متا چقدر است؟

محتویات توضیحات متا در نتایج جستجوی گوگل قابل رویت است. زمانیکه سایت شما در میان صفحات بسیار دیگری در گوگل به کاربران اینترنتی نشان داده میشود، تنها توضیحات متا و عنوان صفحه قابل رویت است و همین دو عامل است که به کاربران در انتخاب بهترین نتیجه کمک میکند.

بعنوان مثال اگر شما بدنبال بلیط هواپیما باشید و در میان نتایج توضیحات متا ی صفحه‌ای شامل قیمت باشد، به احتمال زیاد آن سایت را به سایر گزینه‌ها ترجیح میدهید.

درج-اطلاعات-در-توضیحات-متا

درج اطلاعات در توضیحات متا

هر بار که صفحه ای از سایت شما در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده میشود در واقع یک Impression رخ داده است و زمانیکه کاربر بر روی این نتیجه کلیک کند برای شما یک Click در نظر گرفته میشود. تعداد کلیک به نسبت نمایش یا نرخ کلیک سایت شما (Click-Through Rate: CTR) در صفحه نتایج جستجوی گوگل تاثیر زیادی بر رتبه بندی شما از نظر گوگل خواهد داشت.

هرچه CTR صفحات سایت شما بالاتر باشد در رتبه بندی گوگل جایگاه بهتری خواهید داشت و این امر اهمیت تگ توضیحات متا را بهتر نشان میدهد. تحقیقات جدید نشان میدهد که گوگل در الگوریتم رنک برین (RankBrain) خود اهمیت زیادی برای توضیحات متا از جهت افزایش نرخ کلیک CTR قائل است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این حوزه پیشنهاد میکنیم مقاله ctr چیست را در سایت وبسیما مطالعه کنید.

نکته: از عوامل تاثیرگذار دیگر بر رتبه سایت شما نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) صفحات سایت است. نرخ پرش یا بانس ریت (Bounce Rate) در واقع درصد افرادی هستند که بدون انجام هیچ فعالیت مفیدی یا بازدید از صفحه دیگری از سایت شما از آن خارج شده و به صفحه نتایج جستجو برمیگردند، این امر به گوگل نشان میدهد که توضیحات متا شما با محتوایی که در صفحه دارید متفاوت است و در رتبه شما تاثیر منفی خواهد داشت.

5 نکته در نحوه نوشتن توضیحات متا

در این بخش نکاتی برای بهینه سازی تگ توضیحات متا و بالابردن CTR به شما معرفی میکنیم.

1- یکتا بودن توضیحات متا

بهترین کار نوشتن توضیحات متا برای صفحه اصلی و صفحات داخلی بصورت مجزا و متفاوت از یکدیگر است. در گذشته زمانیکه گوگل متوجه یکسان بودن توضیحات متا در چند صفحه میشد آن را در گوگل وبمستر هایلایت میکرد، این اطلاعات را در بخش HTML Improvements قابل مشاهده بود ولی با آپدیت جدید سرچ کنسول این ابزار از دسترسی خارج شده است.

توضیحات-متا-ی-یکسان-در-گوگل-وبمستر

توضیحات متا ی یکسان در گوگل وبمستر

متفاوت بودن توضیحات متا برای دو صفحه تجربه کاربری (UX) بهتری را برای بازدیدکنندگان سایت شما بهمراه خواهد داشت، با توجه به اینکه هر صفحه محتویات خاص خود را دارد یکسان بودن توضیحات متا کاربرد منطقی نخواهد داشت.

گاهی اوقات نوشتن توضیحات متا برای هر صفحه بصورت جداگانه ممکن نیست، بخصوص برای سایت‌هایی که بیش از 1000 صفحه دارند، در این موارد توضیحات متا را برای صفحه اول و صفحات اصلی سایت خود کامل کنید و برای سایر صفحات یا این بخش را خالی بگذارید یا با استفاده از الگوریتم های کدنویسی محتوای آن را براساس اطلاعات صفحه ایجاد نمایید.

2- تعداد کاراکتر توضیحات متا

تعداد کاراکترهای توضیحات متا هیچ محدودیتی ندارد ولی از آنجایی که گوگل تنها 150 تا 170 کاراکتر را در صفحه نتایج خود از توضیحات متا سایت شما نشان میدهد، با قراردادن کلمات کلیدی خود در ابتدای توضیحات متا آن را بهینه کنید. در صورتیکه متن شما بیشتر از فضای استاندارد گوگل باشد تنها ابتدای آن نمایش داده شده و در ادامه … قرار داده میشود.

تعداد کاراکترها در توضیحات متا بیشتر از 160 نباشد

3- کلمات کلیدی در توضیحات متا

برای استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات متا محدودیتی وجود ندارد ولی توصیه میشود که بیش از یک یا دو کلمه کلیدی در آن استفاده نکنید. در صفحه نتایج گوگل کلمات کلیدی موجود در تگ توضیحات متا بصورت پررنگ تر نشان داده میشوند و این امر شما را در جذب بازدیدکنندگان بیشتر یاری میکند.

کلمات کلیدی در توضیحات متا

کلمات کلیدی در توضیحات متا

4- از کاراکترهای ریاضی استفاده نکنید

موتورهای جستجو کاراکترهایی مانند +، – و ” را بعنوان کد HTML میشناسد، در صورت استفاده از این حروف در توضیحات متا ممکن است گوگل آن را بعنوان کد شناسایی کند و به کل نادیده بگیرد. برای بهینه کردن توضیحات متا باید از متون ساده استفاده کنید.

5- از عبارات جذاب متناسب با کسب و کار خود استفاده کنید

توضیحات متا باید به شکلی باشد که در میان رقبا بازدیدکنندگان را به سمت سایت شما بکشد، اطلاعاتی متفاوت و تخصصی مربوط به تجارت خود را در کنار کلمات کلیدی مربوط به آن در توضیحات متا قرار دهید تا محتوای متفاوتی را ارائه داده باشید. به مثال بلیط هواپیما برمیگردیم، معمولا مسافرین به دنبال ارزانترین بلیط هواپیما هستند و وجود چنین عبارتی در توضیحات متا میتواند شانس انتخاب و کلیک توسط کاربر را افزایش دهد.

توضیحات متا در وردپرس

سیستم مدیریت محتوای وردپرس را میتوان رایج ترین ابزار برای طراحی سایت در دنیا دانست. یکی از مهمترین دلایل برای همه گیر شدن طراحی سایت با وردپرس موفقیت چشم گیر سایت های وردپرسی در سئو است. البته به خوبی میدانیم که سئو یک سایت وابسته به پنل مدیریت و نوع کدنویسی آن نیست و برای گوگل آن چیزی که در خروجی و دسترسی کاربر قرار دارد ملاک خواهد بود.

دلیل موفقیت وردپرس در این حوزه رعایت استانداردهای مربوط به آدرس دهی و وجود افزونه های قدرتمند جانبی است. به عنوان مثال افزونه سئو وردپرس که با نام Yoast شناخته میشود امکانات جذابی را برای سئو در اختیار ما قرار میدهد. یکی از این قابلیت ها توانایی تعیین توضیحات متا و عنوان اختصاصی برای هر صفحه است.

در پایان توجه داشته باشید که با توجه به سیاست‌های جدید گوگل بدون استفاده از توضیحات متا هم امکان موفقیت دارید ولی با استفاده درست از آن شانس بیشتری برای کسب ورودی از گوگل و بهبود سئو سایت خواهید داشت.

نوشته 5 نکته در سئو توضیحات متا اولین بار در وبسیما پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *