چه چیزهایی پیش نیاز برنامه نویسی سی شارپ هستند؟

برای یادگیری هر چیزی باید ابتدا بدونیم چه پیش نیازهایی دارد تا آنها را فراهم نماییم و استارت کار رو بزنیم در اینجا قراره در مورد پیش نیاز برنامه نویسی سی شارپ صحبت کنیم. اگر ما میخواهیم یک برنامه نویس حرفه ای در سی شارپ شویم باید بدانیم چه چیزهایی رو ابتدا آماده تا سریع شروع به یادگیری و آموزش برنامه نویسی سی شارپ کنیم.

قبلا در مقالات دیگر به صورت غیر مستقیم، اشاره ای به موضوع پیش نیاز برنامه نویسی سی شارپ داشته ایم ولی حالا تصمیم گرفتم در قالب یک مقاله کامل و مستقل در مورد این موضوع صحبت کنم. سعی می کنم هر چیزی که نیاز هستش و به عنوان پیش نیاز لازم داریم رو در این مقاله معرفی کنم. پس اگر میخواهید زبان سی شارپ رو شروع کنید ولی نمیدونید چطوری استارت زده و پیش نیازهاشو فراهم نمایید این مقاله می تواند به شما کمک کند.

پیش نیاز برنامه نویسی سی شارپ

قبل از اینکه در مورد پیش نیاز برنامه نویسی سی شارپ صحبت کنیم باید یه توضیح کوچولو در مورد زبان سی شارپ ارائه دهیم که حداقل بدونم سی شارپ دقیق چی هستش و چه کاربردی دارد. سی شارپ یک زبان چند منظوره است یعنی می توان از آن برای برنامه نویسی ویندوز، طراحی سایت، نوشتن اپلیکیشن موبایل، ساخت بازهای های حرفه ای و حتی در حوزه هوش مصنوعی استفاده کرد.

سی شارپ یک زبان سطح بالا و یادگیری آن به شدت ساده ست یعنی در زمان تقریبا کمی می توانید به آن مسلط شوید. به جرات می توان گفت سی شارپ، جز سه زبان محبوب و پر کاربرد در ایران است که به شدت استفاده می شود. از مدارس گرفته تا دانشگاه و حتی در شرکت های مختلف از این زبان نهایت استفاده رو میبرند. 

پیش نیاز برنامه نویسی سی شارپ

تا این لحظه متوجه شدیم سی شارپ چیست؟ و در چه بخش هایی می شود از آن استفاده کرد. حال به سراغ پیش نیازهای برنامه نویسی سی شارپ میرویم. در بخش زیر لیست ۱۵ گزینه ای رو آورده ایم که تقریبا هر چیزی که برای استارت برنامه نویسی سی شارپ نیاز است را در خود دارد. در ادامه در مورد هر کدام از این گزینه ها توضیحاتی کوتاه ارائه کردیم که شما به درک درستی از این گزینه ها برسید. 

  • آشنایی نسبی با کامپیوتر و اینترنت
  • داشتن وقت کافی
  • اطلاعات در مورد سی شارپ
  • آشنایی با انگلیسی
  • دید برنامه نویسی
  • منابع آموزشی
  • نرم افزارها
  • دست دست نکردن
  • حساس و وسواس نداشتن
  • اصل نگهداری
  • هدف داشتن
  • تمرین روزانه
  • نظم در کار
  • صبر و حوصله
  • حل مشکلات

شاید بعضی از این عنوان ها برای شما عجیب باشند و بگید اینها چه ربطی به برنامه نویسی سی شارپ دارند. اما در ادامه در مورد هر کدام توضیحاتی رو ارائه می کنیم که متوجه می شوید شاید این لیست عجیب به نظر برسد اما دقیق همون چیزهایی هستش که قبل از شروع به یادگیری و آموزش برنامه نویسی بخصوص سی شارپ باید فراهم شوند. پیشنهاد میکنم توضیحات هر کدام را به صورت کامل و دقیق مطالعه کنید.

بررسی پیش نیازهای شروع برنامه نویسی سی شارپ

۱- آشنایی نسبی با کامپیوتر و اینترنت
اولین پیش نیاز برنامه نویسی سی شارپ که مهم هم به نظر میرسد آشنایی نسبی با کامپیوتر و اینترنت است. یعنی اینکه بتونید با ویندوز کار کنید یا با نحوه کار با اینترنت آشنا باشید. (مثلا بتونید یک نرم افزار نصب کنید) قرار نیست کار عجیب و غریبی رو انجام دهید فقط آشنا باشید. فکر نکنم کسی باشه که با این دو آشنایی نداشته یا اینکه کار نکرده باشد. پس می توان گفت شما اولین پیش نیاز رو دارا هستید و باید به فکر پیش نیازهای دیگر برای شروع برنامه نویسی سی شارپ باشید. 
 

۲- داشتن وقت کافی
دومین پیش نیاز که به نظرم خیلی مهم و لازم است داشتن وقت کافی برای یادگیری و تمرین است. قرار نیست روزی ۱۰ ساعت وقت بذارید حداقل روزانه یک ساعت وقت داشته باشید که برنامه نویسی رو یاد بگیرید و در کنارش تمرین های لازم رو انجام دهید. خیلی ها هستند که شاغل اند یا اینکه دانشجو و محصل هستند و وقت بسیار کمی دارند. اما روزی یک ساعت چیزی زیادی نیست و می تونید بین کارهایی که انجام میدهید این وقت رو خالی کنید.

خیلی از افراد که سمت برنامه نویسی نمیاند به خاطر همین موضوع وقت و زمان است. کافیه مقداری از وقتی که صرف تلویزیون و شبکه های اجتماعی می کنید رو برای برنامه نویسی کنار بذارید. بعد از مدتی متوجه می شوید چه قد وقت خالی دارید که می توانید تبدیلش کنید به تخصص و مهارت؛ کافیه برنامه ریزی داشته باشید. پس میشه گفت اکثر افراد وقت رو دارند و می تونند استارت رو بزنند. اگر هم می تونید روزی دو سه ساعت وقت بذارید که دیگه نور علی نور میشه و هیچی بهتر از این نیست.

۳- اطلاعات در مورد سی شارپ
پیش نیاز بعدی رو به احتمال زیاد دارید چون در حال خوندن این مقاله هستید. شما اگر میخواهید برنامه نویسی سی شارپ رو شروع کنید باید بدونید اصلا این زبان چی هستش به چه دردی میخوره و چرا باید یادش بگیریم خیلی در روند کار بهتون کمک می کند. برای اینکه درک بهتری نسبت به زبان سی شارپ داشته باشید پیشنهاد میکنم مقاله سی شارپ چیست؟ رو مطالعه کنید در این مقاله و فیلمی که داخل آن قرار دادیم به صورت کامل در مورد سی شارپ صحبت کردیم. البته در بخش بالا تا حدودی در مورد سی شارپ صحبت شده و گفتیم یک زبان چند منظوره است.

۴- آشنایی با انگلیسی
نمیشه گفت این مورد پیش نیاز هستش چون خیلی از افراد رو میشناسم زبانشون در حد صفر هستش ولی برنامه نویس های خوبی هستند. ببینید اگر آشنایی داشته باشید و کلمات ابتدایی رو بدونید خیلی خوبه؛ سعی کنید روزی یک ساعت برای یادگیری زبان انگلیسی کنار بذارید قرار نیست شما این زبان رو به صورت کامل و صد در صد صحبت کنید.

ولی کسانی که مقداری بلد هستند و می تونند حداقل مقداری از متن ها رو بخونند به نظرم خیلی جلوترند. چون وقتی خیلی حرفه ای می شوید مقداری به زبان نیاز دارید. اگر هدفتون این نیست به درجات عالی عالی برسید در همین حد معمولی کافیه، ولی اگر میخواهید واقعا حرفی برای گفتن داشته باشید و اسم در کنید به نظرم نیاز دارید که زبان انگلیسیتون رو مقداری تقویت کنید.

۵- دید برنامه نویسی
مورد بعدی که متاسفانه اصلا کسی به آن توجه ای ندارد بحث دید برنامه نویسی هستش، برای اینکه اصول اولیه برنامه نویسی رو یاد بگیرید و دید کلی نسبت به برنامه نویسی پیدا کنید باید تعدادی مقاله رو مطالعه کنید. در یک مطلب با عنوان ۱۹ مقاله برای یادگیری اصول برنامه نویسی شما رو با این مفاهیم و مبانی اولیه آشنا می کنیم. کافیه این مقالات که معرفی کردیم رو مطالعه کنید تا دید خوبی نسبت به برنامه نویسی پیدا کنید. مطالعه این ۱۹ مقاله فکر کنم دو سه روز وقت بگیرید البته اگر روزی یک ساعت وقت بذارید. اگر وقت دارید فکر کنم می تونید نهایتا ۱ روز این مقالات رو به صورت کامل مطالعه کنید.

منابع آموزشی در پیش نیاز برنامه نویسی سی شارپ

۶- منابع آموزشی
پیش نیاز بعدی برنامه نویسی سی شارپ، تهیه منابع آموزشی است. متاسفانه خیلی ها به دلیل استفاده از منابع غیر مناسب دچار سردگمی می شوند و کلا برنامه نویسی رو کنار میذارند. سعی کنید در همان ابتدا منابع خوبی رو تهیه کنید. برای اینکه مقدمات سی شارپ رو یاد بگیرید کافیه به مطلب آموزش مقدماتی سی شارپ مراجعه کنید. در این مطلب ۹ فیلم در زمینه آموزش مقدمات سی شارپ قرار دادیم که می توانید مفاهیم و مبانی پایه ای سی شارپ رو یاد بگیرید.

اگر هم به دنبال یک منبع کامل برای یادگیری سی شارپ هستید می تونید نگاهی به دوره جامع آموزش برنامه نویسی سی شارپ بندازید. این دوره در قالب ۸۰ ساعت و بیش از ۱۰۰ قسمت ارائه شده است که به عنوان پرفروشترین دوره سی شارپ کشور معروف است. این جلسات مقدماتی که به صورت رایگان در اختیار شما قرار دادیم جلسات ابتدایی همین دوره هستند.

۷- نرم افزارها
یکی دیگر از پیش نیازهای برنامه نویسی سی شارپ، تهیه نرم افزارهای مورد نیز است. شما باید نرم فزارهای مورد نیاز رو دانلود و اقدام به نصب آنها کنید. اولین نرم افزاری که برای برنامه نویسی سی شارپ نیاز دارید نرم افزار ویژوال استودیو است که برای دانلود آن کافیه روی این لینک کلیک کرده و آن را دانلود و نصب نمایید. (برای ویژوال استودیو حتما نسخه Ultimate رو دانلود کنید)

گزینه بعدی که به آن نیاز دارید بخش پایگاه داده برای سی شارپ است که از نرم افزار SQL Server استفاده می شود کافیه روی این لینک کلیک کرده و نرم افزار مربوطه را دانلود و نصب نمایید. اگر نحوه نصب SQL Server رو نمیدونید کافیه به آموزش نصب SQL Server مراجعه کنید و نحوه نصب رو یاد بگیرید.

۸- دست دست نکردن
شاید این گزینه در بین پیش نیازهای برنامه نویسی سی شارپ مقداری عجیب به نظر برسد اما باید بگم یکی از اصلی ترین پیش نیازها همین دست دست نکردن هستش متاسفانه خیلی از کسانی که می خواهند برنامه نویسی یاد بگیرید همش دست دست می کنند همش میگن حالا از فردا، پس فردا یا شنبه؛ باید بگم سریع دست بجنبنید و استارت یادگیری برنامه نویسی رو بزنید.

به جرات میتونم بگم شاید بیش از ۳۰ ۴۰ درصد کسانی که میخواهند برنامه نویسی کار کنند اما شروع نمی کنند همین عامل هستش، سعی کنید بعد از خوندن این مقاله استارت رو بزنید. اصلا فکر چیزای دیگه نباشید سی شارپ یک گزینه فوق العاده برای یادگیری هستش و اصلا نگران این موضوع ها نباشید.

۹- حساس و وسواس نداشتن
اگر از من بپرسند پیش نیاز برنامه نویسی سی شارپ چه چیزی هستش صد در صد میگم حساس و وسواسی نبودن، افرادی رو دارم ۶ ماه یا بعضا هم بیشتر، درگیر انتخاب زبان، انتخاب منبع آموزشی، انتخاب نسخه نرم افزار یا چیزهای دیگه هستند. دوستان عزیز سریع شروع کنید این چیزا رو کنار بذارید و سریع یاد گرفتن برنامه نویسی رو در دست اقدام بذارید.

خیلی ها هستند که همش درگیر این موضوعات هستند و کلا آموزش برنامه نویسی رو شروع نمی کنند. اینقد وسواس و حساسیت نداشته باشید یک انتخاب خوب دارید در بخش بالا منبع آموزشی هم معرفی کردم الان مونده شما استارت رو بزنید و کار رو شروع کنید. به حرف بقیه هم کاری نداشته باشید چون بقیه بر اساس وضعیت خودشون حرف میزنند نه وضعیت شما، مهمترین چیز شروع کار هستش نه چیز دیگر.

۱۰- اصل نگهداری
یکی از پیش نیازهای برنامه نویسی سی شارپ، اصل نگهداری یا اصل رازداری هستش یعنی وقتی شما در حال یادگیری هستید نباید به کسی بگید دارید این کار رو انجام میدهید. چون وقتی به افراد دیگه میگید دارم فلان چیز رو یاد میگیریم دو دسته می شوند یه دسته که میگن کار کجا بود و دلت خوشه، فکر می کنی برنامه نویسی یا هر تخصص دیگه یاد بگیری کار پیدا میشه و همش فاز منفی میدهند. دسته دیگه شما رو تحسین میکنند وقتی شما توسط این افراد تحسین می شوید مغز گول میخوره و فکر میکنه این تخصص رو کسب کرده و به شدت انگیزه شما از بین میرود.

پس به هیچ عنوان به کسی در مورد این موضوع صحبت نکنید بگی من دارم یاد میگیریم و چیزای دیگه، اگر هم میگی به افراد کمی بگو نهایت یکی دو تا از دوستان، اگر میخواهید دوستان رو هم وارد این حوزه کنید کافیه لینک مطالب یا ویس های سایت و کانال تلگرامی رو براش بفرستید همین کافیه، نیاز نیست در موردش صحبت کنید و بگید من دارم اینو یاد میگیرم و در موردش زیاد حرف بزنید. وقتی متخصص شدید همه متوجه می شوند شما چه کردید.

هدف داشتن در پیش نیاز برنامه نویسی سی شارپ

۱۱- هدف داشتن
یکی دیگر از پیش نیازهای برنامه نویسی سی شارپ داشتن هدف هستش، از همون اول هدفمند یاد بگیرید. مثلا میخواهید در چه حوزه ای کار کنید روزی چه قد میخواید کار کنید چه پروژه هایی رو میخواید انجام دهید. هدف بذارید مثلا تو ۵ ماه برنامه نویس سی شارپ شوید و روزی مثلا ۳ ساعت وقت میذارید برای این کار؛ اینجوری خیلی بهتر جلو میرید و می توانید به یک متخصص سی شارپ تبدیل شوید.

اگر بدون هدف جلو برید، یه روز کار می کنید یه روز کار نمی کنید و دلیل یادگیری رو اصلا نمیدونید. سعی کنید با هدف جلو برید تا بدونید بر چه دارید این زبان رو یاد میگیرید و همین هدف داشتن باعث انگیزه و رغبت شما برای ادامه کار می شود. اگر می تونید اهدافتون از یادگیری و آموزش برنامه نویسی سی شارپ را روی برگه بنویسید. اینجوری خیلی بهتر نتیجه میگیرید.

۱۲- تمرین روزانه
راسیتش نخواستم این گزینه رو داخل پیش نیازهای برنامه نویسی سی شارپ بذارم ولی دیدم مگه میشه اسم برنامه نویسی باشه اما حرفی از تمرین روزانه نزنیم. اصلا یادگیری برنامه نویسی بدون تمرین روزانه امکان پذیر نیست. تا شما تمرین نداشته باشید و این تمرین روزانه نباشه، نمی تونید یک برنامه نویس خوب و با کیفیت بشید.

سعی کنید یک برنامه دقیق برای تمرین روزانه تهیه کنید مثلا بزنید روزی دو ساعت تمرین داشته باشم. معمولا به ازای هر ساعت آموزش، باید حداقل ۵ ساعت تمرین مفید داشته باشید. پس از همین اول این مورد رو مد نظر قرار بدید که تمرین جزی از برنامه نویسی هستش و باید روزانه انجام شود.

۱۳- نظم در کار
یکی دیگر از گزینه های که به شخصه بهش اعتقاد عجیبی دارم نظم در کار هستش، از همین اول باید اینو در نظر بگیرید بدون نظم، سخته بخواید برنامه نویسی کنید. چه در یادگیری چه در کدنویسی، اصلا نگران نباشید که چیکار کنم کافیه یه برنامه داشته باشید و رعایتش کنید این یعنی نظم در کار؛ خیلی ها هستند یک روز کار می کنند و تمرینات رو انجام میدند یک هفته کلا کار نمی کنند خب به این میگن بی نظمی و طرف هم آخرش برنامه نویس نمیشه اگرم بشه، در حد یک برنامه نویس معمولی و سطح پایین هستش، بحث یادگیری و تمرین باید روزانه باشد و حتما با نظم صورت گیرد.

قرار نیست کل زندگی رو تعطیل کنید و به برنامه نویسی بچسبید ولی کافیه یه نظم برای یادگیری و تمرین برقرار کنید تا متوجه شوید بعد از مثلا چند ماه چه چیزهایی زیادی رو یاد گرفته اید و حرفی برای گفتن در حوزه سی شارپ دارید. بهتون قول میدم اگر یادگیری و تمرین کردنتون دقیق و درست باشه و منظم باشید بعد از مدتی نتایج بسیار خوبی در این حوزه میگیرید.

۱۴- صبر و حوصله
شاید این گزینه هم عجیب به نظر برسد اما یکی از مهمترین موارد در لیست  پیش نیازهای برنامه نویسی سی شارپ همین صبر و حوصله هستش، باید در امر یادگیری و تمرین صبر داشته باشید و سریع جا نزنید. در ابتدای کار چون دارید یک تخصص جدید کسب می کنید شاید مقداری برای شما سخت باشد و اذیت شوید اما بعد از مدتی مثلا دو سه هفته، دیگه اون سختی اول رو ندارید.

کافیه در روزای اول صبر و حوصله پیشه کنید تا مراحل ابتدایی و پایه ای رو بگذرونید تا بتوانید وارد مراحل بعدی و جذاب شوید. در ابتدای یادگیری هر مهارت و تخصصی، این موضوع وجود دارد از رانندگی گرفته تا تخصص های دیگر، سعی کنید تا می توانید صبر داشته باشید و سریع بیخیال یادگیری نشوید. افراد زیادی رو میشناسم در همون ابتدای کار کلا برنامه نویسی رو کنار گذاشتند و دیگه سمتش نرفتند.

۱۵- حل مشکلات
می توانستم این گزینه رو داخل پیش نیازهای برنامه نویسی سی شارپ قرار ندهم ولی دیدم یه چیزی از لیست کم می شود. در همون ابتدا، مشکلاتی پیش میاد که باید بدرگیر حل کردنشون باشید. فکر نکنید مشکلات عجیب غریبی که کسی اصلا حلشون نکرده نه، اینجوری نیست مثلا میبینید در نصب نرم افزار دچار مشکل می شوید یا اینکه فایل دانلودی مشکل دارد یا هر چیز دیگه؛ باورتون میشه افرادی هستند مثلا در نصب ویژوال استودیو دچار مشکل شدند کلا سمت برنامه نویسی نرفتند. سعی کنید اینجوری نباشید و اگر مشکلی برای شما پیش امد سعی در حل آن داشته باشید. 


صبحت پایانی
این لیست می تونست کوتاه تر یا بلندتر باشه، مهم تعداد گزینه های لیست نیست مهم شروع و استارت یادگیری شماست. این چیزهایی که در این لیست قرار دادم بیشتر تجربیات بنده در یادگیری و آموزش برنامه نویسی هستش؛ شخصا روزی با ۲۰ ۳۰ نفر در زمینه یادگیری برنامه نویسی صحبت می کنم و مشکلاتشون رو، وقتی می شنوم همین هایی هستند که در لیست بالا می بینید.

اگر شما دنبال این هستید پیش نیازهای برنامه نویسی سی شارپ رو بدونید همین گزینه های بالا کافیه و پیشنهاد میکنم سریع استارت یادگیری رو بزنید. متاسفانه خیلی ها درگیری مسائل حاشیه ای می شوند و کلا اصلا ماجرا، یعنی یادگیری و متخصص شدن رو فراموش می کنند. بهتون قول میدم اگر این چیزهایی که در بخش بالا گفتم رو مد نظر قرار بدید و بهشون عمل کنید می تونید یک سی شارپ کار حرفه ای بشید. این شما هستید که مشخص می کنید قرار چیکار کنید. 

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *