ذخیره و خواندن اطلاعات در بیسیک فور اندروید

ذخیره و خواندن اطلاعات در بیسیک فور اندروید

ذخیره و خواندن اطلاعات در بیسیک فور اندروید

در خدمت شما هستیم با آموزش ذخیره و خواندن اطلاعات در بیسیک فور اندروید از وب سایت آموزش برنامه نویسی سورس باران. با ما همراه باشید…

ذخیره و خواندن اطلاعات در بیسیک فور اندروید

برای ذخیره اطلاعات به صورت افلاین در بیسیک فور اندروید عمدتا از دو روش استفاده می شود. روش اول استفاده از توابعی همچون file.readstring و file.writestring و روش دوم که روش اصولی تری است و توانایی های بیشتر و محدودیت های کمتری دارد استفاده از دیتابیس یا همان پایگاه داده است.ولیکن برای کارهای سبک روش اول گزینه مناسب تری است که ما هم در پایین روش اول را توضیح می دهیم.

مجموعه توابعی که برای ذخیره اطلاعات در بیسیک فور اندروید استفاده می شوند،با دستور file.write و توابع خواندن با دستور file.read آغاز می شوند. توابع برای ذخیره شامل writestring, writelistو writemap و توابع برای خواندن شامل readstring,readlistو readmap می باشند.

به عنوان مثال در مثال زیر متغیر str ابتدا در حافظه ذخیره شده و در خط بعد از حافظه فراخوانی و در متغیر str2 ذخیره می گردد.

Dim str="basic4android" As String
Dim str2 As String
File.Writestring(File.DirInternal,"a.txt",str)
str2=File.ReadString(File.DirInternal,"a.txt")

دستور file.writestring سه ورودی می گیرد. ورودی اول محل ذخیره فایل را مشخص می کند، ورودی دوم نام فایل ذخیره شده و ورودی سوم متنی است که می خواهید ذخیره شود. اگر متغیر باشد خود آن را می نویسید، اما اگر متن باشد باید آن را داخل دابل کوتیشن قرار دهید. برای متغیرهای از نوع list و map هم دستورات مشابه استرینگ هستند.

نکته!!! سعی کنید هم در دستورات خواندن و هم در دستورات نوشتن، حتما پسوند فایل را وارد نمایید (یعنی بنویسیدa.txt) چرا که در غیر این صورت ممکن است نتواند فایل مورد نظر شما را شناسایی کند.

حال با استفاده از دستورات زیر می خواهیم برنامه ای بنویسیم که اگر کاربر برای اولین بار وارد برنامه می شد ، از او یک نام کاربری دریافت کند و اگر قبلا نام کاربری را وارد کرده بود، نام کاربری اش در یک لیبل نمایش داده شود. ابتدا یک ادیت تکست برای دریافت نام کاربری، یک لیبل برای نمایش نام و یک باتون برای تایید نام کاربری تعریف می کنیم. آن ها را initialize، به اکتیویتی اضافه و تنظیمات مربوط به متن و رنگ و… آن ها را انجام می دهیم.

sub Globals
Dim edittext1 As EditText
Dim btn1 As Button
Dim lbl1 As Label
End Sub

Sub Activity_Create(FirstTime As Boolean)
edittext1.Initialize("")
btn1.Initialize("btn1")
lbl1.Initialize("")
Activity.AddView(edittext1,10%x,10%y,80%x,10%y)
Activity.AddView(btn1,20%x,25%y,60%x,10%y)
Activity.AddView(lbl1,10%x,50%y,80%x,10%y)
btn1.Text="تایید"
lbl1.Gravity=Gravity.CENTER
lbl1.TextSize=25
lbl1.Color=Colors.Green
lbl1.TextColor=Colors.Black

ما قصد داریم نام کاربری را در فایلی به نام karbari.txt ذخیره نماییم. ابتدا با استفاده از یک شرط چک می کنیم ببینیم این فایل از قبل وجود دارد یا خیر

If File.Exists(File.DirInternal,"karbari.txt")=False Then
	lbl1.Text="نام کاربری هنوز ثبت نشده است"
	Else
		btn1.Visible=False
		edittext1.Visible=False
		lbl1.Text=File.ReadString(File.DirInternal,"karbari.txt")
End If

این شرط می گوید در صورتی که فایل مورد نظر وجود ندارد، متن نام کاربری ثبت نشده است را در لیبل نمایش دهد واگر وجود دارد، دیگر نیازی به ادیت تکست و باتون نیست ، لذا آن ها را نمایش نده و نام کاربری را در لیبل نمایش بده. اما دستور گرفتن نام کاربری از ادیت تکست را باید در sub مربوط به کلیک باتون به این صورت بنویسیم.

Sub btn1_click
	If edittext1.Text<>"" Then
		File.WriteString(File.DirInternal,"karbari.txt",edittext1.Text)
		lbl1.Text=edittext1.Text
		ToastMessageShow("نام کاربری ثبت شد",False)
	End If
End Sub

دستور بالا هم می گوید که اگر متن ادیت تکست خالی نبود، آن را بگیر و در حافظه داخلی گوشی در فایلی به نام karbari.txt ذخیره کن و پیغامی مبنی بر ثبت نام کاربری نمایش بده.

 

مشاهده لیست جلسات قبل آموزش بیسیک فور اندروید

  1. آموزش بیسیک فور اندروید – دانلود تمامی ابزارهای مورد نیاز برنامه نویسی B4A
  2. آموزش بیسیک فور اندروید – آموزش گام به گام نصب و راه اندازی JDK
  3. آموزش کامل نصب Android SDK
  4. آموزش کامل نصب بیسیک فور اندروید+دانلود نرم افزار Basic4Android
  5. آموزش نصب و کار با شبیه ساز اندروید NOX
  6. آموزش کامل اجرا مستقیم برنامه روی گوشی با B4A Bridge
  7. آموزش بیسیک فور اندروید – معرفی Activity و Layout + تغییر تم محیط بیسیک فور اندروید
  8. آموزش و کاربرد دستور Try و Catch در بیسیک فور اندروید
  9. آموزش حذف انیمیشن پیشفرض لایوت ها در بیسیک فور اندروید
  10. آموزش استفاده از اینتنت های کافه بازار در بیسیک فور اندروید
  11. آموزش کار با فونت ها در بیسیک فور اندروید
  12. آموزش کار با پروگرس بار و سفارشی سازی آن در بیسیک فور اندروید
  13. آموزش ساخت آرایه ای از ویوها در بیسیک فور اندروید
  14. آموزش ساخت برنامه روزهای هفته در بیسیک فور اندروید
  15. آموزش کار با تایمر در بیسیک فور اندروید
  16. آموزش ساخت منو اسلایدی در بیسیک فور اندروید
  17. آموزش نمایش فایل پی دی اف در بیسیک فور اندروید
  18. آموزش کار با چهار متغیر اعمال پس زمینه به ویوها در بیسیک فور اندروید

The post ذخیره و خواندن اطلاعات در بیسیک فور اندروید appeared first on آموزش برنامه نویسی - یادگیری برنامه نویسی با طعم سورس باران.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *