CMS چیست؟ / نکاتی برای انتخاب سیستم مدیریت محتوای سایت

در سال های ابتدایی تولد دنیای وبسایت ها و زمانی که هنوز موج گسترده تعامل بشر با دنیای اینترنت شروع نشده بود، طراحی سایت ها عمدتا به صورت استاتیک و ایستا انجام می شد. این موضوع به این معنی است که شما برای تغییرات در صفحات وبسایتتان با مشکلات زیادی روبرو می شدید. به عبارتی دقیق تر صفحات وبسایت های ایستا با کدهای html ,  و css  به صورتی ایجاد می شد که تغییرات صفحات وبسایت اغلب به تغییرات عمده در آن کدنویسی نیاز داشت.

البته این دوران مدت زیادی عمر نداشت و به سرعت شرکت هایی به ایجاد سیستم های مدیریت محتوای منعطف اقدام کردند تا تعامل انسان با سایت ها و دنیای کدنویسی بیشتر و بهتر شود. همین دوران بود که جاوا اسکریپت متولد شد و سیستم کد نویسی DOM را ایجاد کرد. به جرات می توانم بگویم که در مدت کوتاهی یک انقلاب در نگاه برنامه نویسی شکل گرفته بود، زبان های برنامه نویسی مانند ASP  و PHP به سرعت به سمت ایجاد سیستم های مدیریت محتوا (CMS)  رفتند و این تحول در تعامل انسانهای عادی با بارگذاری ساده محتوا در دنیای اینترنت را رقم زدند. امروز شما با کمک این سیستم های مدیریت محتوا بدون نیاز به کوچکترین دانشی درباره کد نویسی و علم برنامه نویسی می توانید وبسایت خود را به روز کنید ومطالب مختلفی را با محتواهای متن، عکس و فیلم در فضای وب منتشر کنید.

cms یا سیستم مدیریت محتوای سایت

CMS یا سیستم مدیریت محتوا چیست؟

محتوای سایت شما و تمام محتواهای تولید شده در اینترنت به وسیله کاربران انسانی در دنیای مجازی اینترنت قرار می گیرد. یک نرم افزار مدیریت محتوا به کاربران در همه جای این کره خاکی این امکان را می دهد که بدون نیاز به کمترین دانش در خصوص برنامه نویسی به سهولت مطلب موردنظر خود را د وبسایتتان بارگزاری کنید. برای مثال اگر شما یک سایت شخصی و یا شرکتی دارید و برای سایتتان می خواهید اطلاعاتی در خصوص شرکتتان منتشر کنید تنها کافی است یک صفحه با نام درباره ما در  وبسایتتان ایجاد کنید . این کار با یک کلیک ساده امکان پذیر است و شما با وارد کردن هرآنچه در ذهن خود دارید می توانید یک تصویر شفاف از عملکرد خود و شرکتتان را منتشر کنید.

در ابتدای ایجاد زبان های برنامه نویسی مختلف، خیلی از مهندسین این حوزه تصور می کردند که زبان های Perl و یا و Cold Fusion آینده طراحی وب را رقم می زنند اما در عمل این زبان PHP بود که از تمام آنها موفق تر عمل کرد و امروز بیشترین کاربرانCMS های مختلف از نرم افزارهای مدیریت محتوای تحت زبان PHP استفاده می کنند. معروفترین CMS تحت این زبان هم وردپرس است.

 

معرفی Cms های مبتنی بر ASP

در این قسمت از مقاله قصد داریم شما را با سیستم های مدیریت محتوای منتشر شده بر پایه APS آشنا کنیم. مانند تمام زبان های برنامه نویسی که یک برنامه نویس می تواند خود اقدام به تولید یک سایت با قابلیت های یک CMS در ASP کند.
اما قطعا یک شرکت برنامه نویسی یک نرم افزار جامع ارائه می دهد، نرم افزار های که بر پایه ASP ارائه شده اند، معمولا از تحت لایسنس های غیر رایگان منتشر میشوند و تنها استفاده آموزشی از آنها رایگان است.

انواع سیستم های مدیریت محتوا
  • Kentico CMS

این سیستم مدیریت محتوا را می توانید به صورت رایگان دانلود کنید و البته به صورت محدود بر روی سرور سایت خودتان آن را بارگذاری کنید ولی در نهایت اگر برای مقاصد تجاری می خواهید از این CMS استفاده کنید نیاز به خرید لایسنس این سیستم خواهید داشت. سایت www.kentico.com  اطلاعات کاملی در خصوص نحوه خرید لایسنس های این سیستم مدیریت محتوا به شما ارائه می کند.

  • C1 CMS

این سیستم مدیریت محتوا یک نرم افزار متن باز است که تحت لایسنس MPL منتشر می شود. به دلیل همین متن باز بودن این CMS است که شما نیازی به پرداخت هزینه ندارید. برخی معتقدند که این سیستم بهترین سیستم مدیریت محتوا برای عرضه محصولات در سیستم کلاد است. در سایت  c1.orckestra.com  شما می توانید بر اساس نیاز خود یک سیستم عالی برای مدیریت سایت خود تهیه کنید.

  • DNN

هدف و ایده اصلی ایجاد این سیستم مدیریت محتوا ، ایجاد امکانی برای شناور بودن داده است. شما با این سیستم مدیریت محتوا به سهولت می توانید سایت خود را برای هر پلتفرمی طراحی کنید.
DNN مخفف DotNetNuke  است و شما می توانید از آدرس http://www.dnnsoftware.com  نسخه رایگان آن را تهیه کنید. هرچند در ایران زیاد از این سیستم استقبال نشده اما شاید به دلیل رایگان بودن آن در سالهای آینده شاهد تغییراتی در سایتهای ایرانی نیز باشیم.

بهترین سیستم های مدیریت محتوا مبتنی بر PHP

PHP بیش از ۸۰ درصد سیستم های مدیریت محتوای فعال بر روی سایت های جهان را از آن خود کرده است. دلیل اصلی این که این نرم افزار ها در بین عموم مردم با استقبال روبرو شده است هم چند مورد مهم دارد، رایگان بودن، امکان استفاده تجاری از این سیستم ها و متن باز بودن آن ها از جمله مواردی است که به اولین و بهترین انتخاب کاربران کل دنیا تبدیل شد.

۱٫ WordPress

وردپرس wordpress سالها بعنوان یک نرم افزار مدیریت محتوای وبلاگ تولید و عرضه شد و اکنون این نرم افزار بعنوان یک نرم افزار مدیریت محتوای سایت ارائه میگردد، وردپرس از پرکاربرترین سیسستم های مدیریت محتوا در جهان است.

cms وردپرسدلیل اصلی تولد وردپرس برای مدیریت محتوای وبلاگ ها بود و بعد از گسترش امکانات آن امروز به عنوان اصلی ترین سیستم مدیریت محتوای سایت در جهان مورد استفاده قرار می گیرد. قطعا پرکاربردترین، شناخته شده ترین و محبوبترین سیستم مدیریت محتوای حال حاضر جهان Worldpress    است.

۲٫ Joomla

دومین نرم افزار مدیریت محتوای تحت PHP از نظر تعداد کاربر است که توسط سایت های بسیاری مورد استفاده قرار گرفته است.
استفاده از این سیستم عامل توسط ارگان های دولتی باعث افزایش اطمینان به این نرم افزار شده است.
تولید سایت با این نرم افزار بدون هیچ گونه محدودیتی صورت میگیرد و هر سایتی با هر ویژگی از نظر برنامه نویسی و ظاهری را میتوان با جوملا تولید کرد.

سیستم مدیریت محتوای جوملا

 

رتبه دوم پرکاربردترین های نرم افزار برای تولید محتوا اختصاص دارد به joomla . بعد از وردپرس این سیستم مدیریت محتوا بیشتری کاربر را به سمت خود جلب کرده است. از سوی دیگر بیشتر ارگان های دولتی نیز در بسیاری از کشورها از این سیستم عامل استفاده می کنند و همین موضوع باعث افزایش اعتبار آن در میان مردم جهان شده است. جوملا قطعا رقیب اصلی وردپرس به حساب می آید و در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد سایت های دنیا تحت این دو ایجاد شده اند.

۳- Drupal

این نرم افزار و سیستم تولید محتوا یکی از حرفه ای ترین ها و البته ساده ترین ها از نظر کاربرد به حساب می آید. امکانات امنیتی این سیستم بیش از دو سیستم قبلی هست و به همین دلیل در میان ارگان های دولتی از این سیستم استقبال بیشتری می شود.

کدام CMS را برای سایت خود انتخاب کنیم؟

اگر علاقه ای به دردسر های کد نویسی ندارید و اگر کسب و کارتان زیاد گسترده نشده است شما با CMS های متن باز معرفی شده مانند وردپرس و جوملا کارتان انجام می شود و نیاز به هزینه های گزاف بیهوده نخواهید داشت.

اگر از نظر امنیت سایتتان فعالیتی را انجام می دهید که نیاز به حفاظت خاص دارد و یا اگر میزان کاربران سایت شما در زمانهایی به شدت افزایش پیدا می کند شما نیاز به یک CMS تخصصی برای سایت خود دارید.

در حالت طبیعی بسیاری از کسب و کارهای نوپا و کوچک از سیستم های مدیریت محتوای آماده مانند  وردپرس و جوملا استفاده می کنند اما در موارد خاص شما باید با متخصصین این حوزه مشورت کنید تا بهترین راهکار و مناسب ترین قیمت را به شما پیشنهاد کنند. این کار نیاز به تخصص های مختلف دارد و پیشنهاد می کنم حتما قبل از هر اقدامی با شرکت های حرفه ای این حوزه وارد مذاکره شوید.

سادگی کار با cms های آمادده باعث شده است که تعداد افرادی که بدون تخصص در این حوزه فعالیت می کنند هر روز بیشتر شود. در یک مثال ساده برایتان شفاف تر توضیح می دهم، در کشورهای توسعه یافته و شرکت هایی که از درجه ای بزرگتر می شوند، وقتی شرکتی با یک پلتفرم رایگان مانند وردپرس اقدام به طراحی سایت برای مشتری خود می کند، قسمت های بسیاری از این  کدها را بازنویسی می کند. این کار به امنیت سایت شما کمک خواهد کرد. اما در ایران متاسفانه این کار توسط افراد زیادی انجام نمی شود. پس به اشخاصی که سابقه روشن در این زمینه ندارند به راحتی اعتماد نکنید.

اگر به دنبال ایجاد و طراحی یک سایت حرفه ای هستید از ابتدا قدم های خود را درست و محکم بردارید. متخصصان ما در شرکت پیام اوا در ۲۴ ساعت شبانه روز آماده ارائه مشاوره به شما در خصوص طراحی سایت حرفه ای هستند.

پیاده سازی و اجرای پنل مدیریت به زباه فارسی و با کاربری آسان برای مدیریت بهتر سایت( بروزرسانی و  افزودن محتوا و محصولات جدید به سایت )،  طراحی واکنشگرا و ریسپانسیو و بکار گیری تکنولوژی های مانند لاراول در طراحی سایت حرفه ای توسط  شرکت طراحی سایت پیام آوا  انجام می شود.  همچنین ارائه  خدمات سئو و بهینه سازی سایت  برای موتورهای جستجو از دیگر سرویس های پیام آوا است.

نوشته CMS چیست؟ / نکاتی برای انتخاب سیستم مدیریت محتوای سایت اولین بار در طراحی سایت | طراحی وب سایت حرفه ای در تهران با پیام آوا پردازش پدیدار شد.

The post CMS چیست؟ / نکاتی برای انتخاب سیستم مدیریت محتوای سایت appeared first on سئوراز.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *