مهمترین اشتباهات رایج در سئو داخلی

سئو داخلی (On-page SEO) یا سئو درون سایتی  به عنوان پی و فوندانسیون سایت مهمترین نقش را در سئو و جذب بازدید از موتور های جستجو بر عهده دارد.  در بررسی سایتهای ایرانی و بنا بر تجربه اشتباهات بیشماری که در سئو داخلی باعث از بین رفتن تلاش های بعدی شما می شود را در این مقاله برای شما گردآوری کرده ایم. این لیست تنها به اشتباهاتی اختصاص یافته که در نتیجه نهایی موفقیت برای شما کاملا موثر است.

اگر سر و کارتان به سئوی سایت بیوفتد، حتما از خود میپرسید که برای کسب مدال موفقیت از “گوگل محافظه کاری” که تمایلی به فاش کردن عملکرد الگوریتم هایش ندارد چه راهی وجود دارد؟ در واقع چگونه در رقابتی برنده باشیم که اطلاعاتی در مورد اصول و قواعدش نداریم؟ جواب بسیار ساده است :

اشتباه نکنید!

حالا که گوگل قوانین و اصول عملکرد الگوریتم هایش را فاش نمیکند، راهی نداریم به جز اینکه پایمان را کج نگذاریم و بدون اشتباه و یا حداقل کم اشتباه حرکت کنیم.

با وینتو باشید تا از رایج ترین اشتباهات سئو داخلی یا سئو درون سایتی که حقیقتا تاثیر منفی آنها ثابت شده آشنا شوید :

لیست کاملی از مهمترین اشتباهات سئو داخلی

لیست مهمترین اشتباهات در سئو داخلی :

باور داریم که اولویت در سئو، سئوی داخلی است؛ اگر این بخش از سئو را رعایت نکرده باشید و به سراغ سئوی خارجی بروید، آب در هاون کوبیدن است! سئو خارجی نشانه برند یا شهرت شما در خارج از سایت شماست. اگر سایت شما در سئو داخلی موفق نبوده باشد، دلیلی بر موفقیت آن در سئو خارجی وجود ندارد. پس قبل از شروع اشتراک محتوا و شروع اشتراتژی سئو خارجی، تا حد امکان روی کیفیت بالای سئو در داخل سایت خود بکوشید.

با این توصیف شناسایی اشتباهات پرتکرار در سئوی داخلی، خالی از لطف نخواهد بود:

1- اشتباه در انتخاب کلمه کلیدی

هرچند به نظر ساده می‌آید اما رخداد اشتباه در انتخاب کلمه کلیدی بسیار رایج است. شروع فرآیند سئوی داخلی، با انتخاب کلمه کلیدی است که از قضا تاثیر قابل توجهی روی بهینه سازی موتورهای جست و جو و سئو ایفا میکند. از آنجا که رتبه بندی گوگل به کلمات کلیدی انتخابی شما، اعطا می شود، لازم به تاکید اهمیت این کلمات نیست.

کلمه کلیدی هدف را به درستی انتخاب کنید

برای انتخاب به دور از اشتباه برای کلمات کلیدی، دو نکته زیر درخور توجه است :

  • بهتر است رقابت در کلمه کلیدی مورد نظر کم باشد یا لااقل زیاد نباشد.
  • نرخ جستجوی ماهانه آن نسبتا بالا باشد

شاید جالب باشد بدانید حتی اگر یکی از دو مورد بالا محقق نشود، انتظار سئوی موفق انتظار دوری است؛ پس برای انتخاب کلمه کلیدی وقت بگذارید و قبل از شروع با دقت پیرامون موضوع مطالعه نمایید.

از تکرار کلمات کلیدی تکراری پرهیز کنید

2- استفاده از کلمات کلیدی تکراری

این قانون را به ذهن بسپارید : «به ازای هر صفحه‎ی بهینه سازی شده، یک کلمه کلیدی واحد»

اگر قاعده ذکر شده را رعایت نکنید،  کانیبالیزیشن (Cannibalization) گریبانگیر سایت شما می شود یعنی گوگل برای تشخیص صفحه ی مورد نظر دچار سردرگمی می شود و این یعنی یک سیگنال منفی در سئو!

این یک باور غلط است که استفاده از کلمات کلیدی تکراری متعدد باعث بالا رفتن رتبه شما می‌شود چراکه استفاده از کلمات کلیدی بیش از حد، در موتورهای جستجو به عنوان اسپم ثبت میشود، که این فاجعه ایست برای عملکرد SEO سایت شما.

در حقیقت گوگل از روش جستجوی معنایی ویژه ای استفاده میکند که LSI نامیده میشود، که در واقع محتوای شما را بدون نیاز به تکرار کلمات کلیدی تشخیص می‌دهد.

سرعت پایین سایت در کاهش کیفیت سئو داخلی به شدت موثر است

3- بی توجهی به سرعت پایین سایت

بی توجهی به سرعت سایت، بزرگترین اشتباهی است که در حیطه سئوی داخلی میتواند رخ دهد. این معیار به قدری مهم است که جزو مهمترین فاکتورهای موثر بر سئو در سال 2019 شناخته شده است. نتیجه سهل انگاری در بهبود سرعت سایت چیزی به جز افزایش نرخ بانس ریت (همان نرخ پرش معروف) و کاهش رتبه سایت نیست.(در مورد تکنیک های کاهش بانس ریت بیشتر بدانید)

بهینه و رسپانسیو نبودن سایت برای موبایل

4- عدم بهینه سازی سایت برای موبایل

سئو سایت تنها در بهینه سازی محتوا و کلمات کلیدی نیست، بلکه شامل کیفیت سایت شما و کاربر پسند بودن آن هم می‌باشد.

حقیقتا بهینه نبودن سایت برای موبایل از هر جهت به ضرر سایت شماست.گوگل و موتور های جستجو موبایل فرندلی نبودن سایت شما را تشخیص داده و این موضوع اصلا مورد پسند موتورهای جستجو نیست.

از هر ده مقاله آموزشی در رابطه با سئو حداقل در 6 تای آنها بی توجهی به این فاکتور حسابی نفی شده است. مسئله ریسپانسیو بودن سایت، مورد تاکید قریب به اتفاق سئوکاران است.

میپرسید چرا؟

چون سایت شما در معرض کاهش 50 درصدی کاربران خواهد بود. بهتر است از همان ابتدای کار، این قابلیت را برای سایتتان تعبیه کنید.

رضایت مخاطب را سرلوحه کاری خود قرار دهید

5- ارزش آفرینی برای گوگل، نه برای کاربر!

اگر دستی در سئو داشته باشید، احتمالا گوشتان پر است از این جمله که «باید برای کاربر بنویسید، نه برای گوگل»
در واقع میتوان این جمله را تعمیم داد به این اصل کلی که شما باید برای کاربر ارزش آفرینی کنید نه برای یک ربات مجازی بی جان. گوگل بارها تاکید کرده است که کاربران، خط قرمز این موتور جست و جو به حساب می آیند اما کماکان برخی وبسایت ها بدون اینکه ارزشی برای کاربر قائل باشند، همه فکر و ذکرشان بهینه سازی برای گوگل است. راستش را بخواهید با این استراتژی موفق نخواهید شد و برخلاف وقت و پولی که هزینه ای میکنید، دستاوردی منتظرتان نخواهد بود.

شاید باورش سخت باشد اما گوگل آنقدر هوشمند است که فرق بین بهینه سازی برای کاربر و بهینه سازی برای موتورهای جست و جو را خیلی سریع و مثل آب خوردن تشخیص میدهد.

رضایت گوگل، در راستای رضایت کاربران!

جمله بالا را آویزه گوشتان کنید و تمام تمرکزتان را در راستای بهینه سازی برای کاربر معطوف کنید. آگاه باشید که گوگل به محض آنکه متوجه شد کلمات کلیدی باعث کاهش کیفیت مطالب شده است و بجای تمرکز بر خواست کاربر، خواست موتورهای جست و جو در مرکز توجه قرار گرفته است، بلافاصله خط بطلان روی این قاعده چندین و چندساله اش کشید.

هاست با کیفیت در سئو داخلی بینهایت موثر است

۶- سهل انگاری در انتخاب هاست مناسب

فکرش را میکردید هاست بی کیفیت بتواند در کمتر از چند ساعت ناقابل، سیر تا پیاز تلاش های سئو و بهینه سازی شما را نابود کند!

میپرسید چگونه؟

اگر هاست شما بی کیفیت باشد، قطعی های بی در و پیکر عضو جدانشدنی فعالیت های سایت شما خواهد بود. حالا تصور کنید تمام مخاطبانی که از گوگل به سایت شما هدایت می شوند با یک صفحه حاوی خطا مواجه شوند و مجددا جستجو را از صفحه نتایج آغاز کنند!

این یعنی نابودی سئو و رتبه سایت شما به معنای واقعی!

مطمعن شوید هاست مناسبی انتخاب کرده اید  تا به سئو سایتتان آسیبی نرساند.

استفاده زا محتوای کپی شده باعث اسیب به سایت می شود

۷- آفتی به نام محتوای کپی

انتشار محتوای کپی آنقدر اشتباه بزرگ و فاحشی است که به جز افراد ناآگاه، هیچ سئوکار یا تولیدکننده محتوایی نباید زیر بار آن برود. از نظر گوگل انتشار محتوای کپی بی برو گرد جریمه و پنالتی را به دنبال خواهد داشت. (بیشتر در مورد دلایل پنالتی توسط گوگل بدانید )

گوگل با طرح این قانون، سایت ها را به سمت تولید محتوای یونیک و با کیفیت سوق داده است.

بصورت منظم و تحت یک برنامه ریزی در سایت محتوا منتشر کنید

۸- نداشتن برنامه منظم در انتشار محتوا

سئو درون سایتی روی انتشار محتوای خوب بنا شده است. توصیه میکنیم اگر به تازگی وبسایتتان را راه اندازی کرده اید میخواهید از همان ابتدا برای این موتور جست و جوی سخت گیر خودشیرینی کنید، بهتر است در انتشار محتوا، منظم باشید. یعنی به عنوان مثال یک روز درمیان در یک ساعت معین، مقالات سایتتان را انتشار دهید.
نمیتوانیم ادعا کنیم بی نظمی در انتشار محتوا روی سئو تاثیر منفی دارد اما قطعا سرعت رشد شما را تحت تاثیر قرار داده و آنرا کاهش میدهد.

ندادن لینک به سایت های خارجی

۹- خساست در لینک دهی به سایت های دیگر

تصور اشتباهی که بین برخی وبمسترها رواج دارد این است که لینک دهی به سایت های دیگر از قدرت سئو سایت میکاهد.

اما باید بدانید که این تصور از بیخ و بن اشتباه است!

این لینک دهی خارجی علاوه بر این که به سئوی سایت شما آسیبی نمیزند، بلکه اگر به سایت های قدرتمند و معتبر داده شود، به افزایش رتبه سایت شما کمک میکند. برای لینک دهی خارجی رعایت دو نکته زیر کافیست :

  • به سایت های قدرتمند و معتبر لینک دهید
  • به سایت هایی با محتوای مشابه لینک دهید

وجود ریدایرکت های زیاد در سایت نشانه ای از مشکلات سئو داخلی ست

۱۰- ریدایرکت های بیش از حد یا زنجیروار

اعتدال، اعتدال و بازهم اعتدال!

زیادروی در هر کاری گوگل را به شما بدبین میکند. یکی از اشتباهات آنپیج سئو ریدایرکت به خودی خود، دردسر ساز نمی باشد اما اگر در استفاده از آن زیادروی کنید، گوگل حس میکند شما یک وبسایت بی نظم و بی برنامه هستید. پس لطفا قبل از راه اندازی وبسایت در مورد هدف ایجاد هر صفحه دقیق فکر کنید سپس شروع به طراحی نمایید.

از مشکلات مهم سئو داخلی به پاپ آپ میتوان اشاره کرد

۱۱- مزاحمت به روش پاپ و تبلیغات

مخاطبان این روزها میانه ای با تبلیغات ندارند؛ در واقع تبلیغات و پاپ آپ های تبلیغاتی نوع مزاحمی از تبلیغات میدانند. خصوصا اگر از حد تعادل خارج شود و رنگ و روی زیادروی به خود بگیرد.
این اشتباه با افزایش نرخ پرش سایت، به مرور شما را به ورطه نابودی میکشاند.

پس بقول معروف شورش را در نیاورید و با زیادروی در این کار، تجربه کاربری خود را خراب نکنید؛ گوگل روی تجربه کاربری برای سئوی یک سایت توجه ویژه ای دارد .(چگونه بدون آسیب به سئو سایت از Pop-Ups استفاده نماییم)

از تصاویر غیر اختصاصی و تکراری اینترنت استفاده نکنید

12 – عدم استفاده از تصاویر اختصاصی

استفاده از تصاویر در مقالات و یا هر محتوای دیگری در سایت به طور غریزی باعث جذب مخاطب شده و از طرف دیگر زمان حضور او رد سایت را به شدت افزایش میدهد. از طرفی توصیف بسیاری از نکات در قالب یک تصویر به مراتب ساده تر از چندین هزار کلمه و محتوای نوشتاری است. تصور کنید که بدون ارائه تصویر میخواهید یک گوشی موبایل را برای مخاطب خود توصیف کنید. ایا با چندین هزار کلمه نیز میتوانید به اندازه یک تصویر کوچک مخاطب را پیرامون شکل و قالب گوشی موبایل شیرفهم کنید؟

حال آنکه گوگل مدتهاست تصاویر را تقریبا مشابه انسان درک میکند. در گدشته با سرچ یک مدل گوشی به تصاویری مشابه از آن گوشی در سایتهای مختلف بر میخوردیم اما امروزه تنها از هر مدل تصویر یک نمونه نمایش داده میشود. از اینرو به شدت توصیه می شود برای افزایش کارایی سئو داخلی از تصاویر اختصاصی بهره ببرید.

بروزرسانی نرکدن مقالات قبلی سایت از مهمترین مشکلات سئو داخلی سایتهای ایرانی به حساب می آید.

13- عدم بروزرسانی محتوا

یکی از اشتباهات رایج در سئو داخلی سایتهای ایرانی عدم بروزرسانی محتواهای قدیمی ست. بسیاری از وبمسترها تنها به تولید محتوای جدید عادت کرده اند. محتوا تولید میکنند و آن را در سایت خود رها میکنند!!

شما در قبال محتواهای قبلی سایت خود نیز به شدت مسئول اید.
برای افزایش کارای سئو درون سایتی حتما محتواهای قبلی خود را بهینه کنید و جایگاه آن را نزد گوگل در بین رقبا رصد کنید. محتواهای بی کیفیت رها شده، باعث افت ارزش دامنه سایت شما می شود.

استفاده از محتوای مخفی باعث جریمه سایت توسط گوگل می شود

14- محتوا یا لینک پنهان در صفحه

استفاده از متن همرنگ با بک گراند صفحه ، قرار دادن متن در بیرون از کادر مانیتور با بهره گیری از CSS ، پنهان کردن کی وردها پشت یک یا چند تصویر ، قرار دادن سایز فونت و یا لینک روی صفر و مواردی دیگری از این دست از دیدگاه گوگل به محتوای پنهان مشهور است.  و یکی از بزرگترین ماموریت های گوگل مبارزه با محتوای مخفی ست. محتوای مخفی یا پنهان در واقع سوء استفاده از الگوریتم رتبه بندی گوگل محسوب میشود. مدتها قبل سئوکاران با این روش کلمات کلیدی مورد نظر خود را از چشم کاربران سایت مخفی میکردند.

ممکن است مواردی مانند لینک سازی در سایتهای غیر مرتبط توسط رقبای شما صورت بگیرد و گوگل با آگاهی از این نقیصه جریمه چندانی برای سایتها با لینک غیر مرتبط در نظر نگیرد. اما محتوای مخفی را چه کسی به غیر وبمستر سایت میتواند در محتوا جای سازی کند؟

از دید گوگل این دیگر یک اشتباه On-page SEO محسوب نمیشود. نوعی دغل کاری ست.

گوگل به روشنی اعلام نموده است که با سایتهایی که از این تکنیک سیاه استفاده میکنند با شدیدترین جریمه ها برخورد خواهد کرد. با این اوصاف دیگر جای بهانه ای نیست.

keyword stuffing یا بمباران کلمات کلیدی یکی از عمده ترین مشکلات سئو داخلی سایتها به شمار میرود

15-بمباران کلمه کلیدی

keyword stuffing یا همان بمباران کلمات کلیدی یکی از رایج ترین اشتباهات سئو داخلی محسوب میشود. سالها قبل موتورهای جستجو تنها از تکرار بیشمار کلمات کلیدی، پی با ارزش این کلمات در محتوای شما می‌بردند. در این تکنیک قدیمی تلاش میشد با تکرار کلمات کلیدی مشخص در متن محتوا، عنوان محتوا، توضیحات متا و حتی لینک های داخلی سایت، شانس کسب جایگاه در آن کلمات کلیدی را افزایش داد. اما امروزه این راحت ترین راه برای دفن سایت در نتایج گوگل است.

Sneaky redirects باعث لطمه دیدن سئو داخلی می شود

16-ریدایرکت یواشکی

گوگل به روشنی درباره Sneaky redirects یا همان ریدایرکت مخفیانه، هشدار داده است. این نوع از ریدایرکت زمانی رخ میدهد که کاربر یا ربات جستجوگر گوگل به محتوایی غیر از محتوای درخواست شده منتقل شوند. همچنین در مواردی نیز محتوای نشان داده شده به گوگل با محتوایی که کاربران میبینند تفاوت دارد. یا در موارد نادری محتوای کاربران دسکتاپ با کاربران موبایل تفاوت چشمگیری دارد.

متاتگ های غیر اختصاصی و نامرتبط بدترین لطمه به سئو داخلی سایت می زند

17- استفاده از متاتگ های تکراری

بدیهیست که برای هر محتوایی در سایت خود توضیحات متای مرتبط و منحصر به فردی را باید در نظر بگیرید. سعی کنید بدون زیاده روی کلمات کلیدی متحصر بفرد خود را در توضیحات متا (meta description) هر محتوا بکار بگیرید. با اینحال سعی کنید توضیحات متا به نحوی باشد که مخاطب را قانع به کلیک بر روی سایت شما کند. همچنین با وجود عدم توجه گوگل به کلمات کلیدی متا ، موتورهای جستجوی دیگری نظیر بین هنوز هم از این المان برای درک محتوای صفحه شما استفاده میکنند.

فاکتور های سئو داخلی بسیارند اما در اینجا به عمده ترین اشتباهات سئو درون سایتی یا On-page SEO اشاره کردیم. تجربیات خود را با ما در میان بگذارید. خوشحال خواهیم شد به سوالات شما در بخش نظرات این نوشته پاسخ دهیم.

نوشته مهمترین اشتباهات رایج در سئو داخلی اولین بار در آژانس وینتو. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *