تمرین برنامه نویسی باید چطور و چگونه انجام شود؟

به نظرم اصلیترین مسئله در حوزه یادگیری برنامه نویسی، تمرین هستش که متاسفانه خیلی به آن توجه نمی شود طوری که افراد فقط آموزش میبینند و به ندرت میبینم افراد تمرین داشته باشند. در این مقاله میخوام در مورد تمرین برنامه نویسی صحبت کنم که چطور انجام بشه که شما بتونید با همین کار، تبدیل به یک برنامه نویس حرفه ای و کاربلد شوید. بهتون قول میدم اگر اینجور که من میگم تمرین برنامه نویسی رو انجام دهید خیلی راحت و در زمان نسبتا کوتاهی (کمتر از یک سال) می توانید به یک برنامه نویس خوب تبدیل شوید.

به شخصه چندین سال هستش که در حوزه یادگیری و آموزش برنامه نویسی فعال هستم و میدونم اگر فقط آموزش ببینیم و هیچ گونه تمرین و اقدام عملی در این زمینه نداشته باشیم هیچ اتفاقی نمی افتد و نهایتا چند ساعت فیلم آموزشی دیده ایم. پس اگر هدف شما اینه که به عنوان یک برنامه نویس حرفه ای صاحب شغل و درآمد بشید این مقاله رو تا انتها مطالعه کنید و حتما انجامش بدید بدون انجام دادن انگار کار خاصی نکردید. به نظرم تمرین برنامه نویسی مهمترین موضوع در زمان یادگیری برنامه نویسی هستش که باید توجه ویژه بهش شود.

تمرین برنامه نویسی

قرار نیست در اینجا در مورد اهمیت تمرین برنامه نویسی صحبت کنیم چون هر چی من در این باره حرف بزنم بازم کمه، از بس این کار مهم و لازم هستش. ما وقتی یه چیزی رو خوب و عالی یادگیری میگیریم که خیلی زیاد آن کار رو انجام بدیم و تمرین داشته باشیم. مثلا رانندگی رو در نظر بگیرید اگر شما بخواهید راننده شوید باید بعد از آموزش، سریع پشت سر هم تمرین داشته باشید تا مسلط شوید اگر فقط گواهی نامه رو بگیرید و اصلا سمتش نرید، خیلی زود همون چند چیزی که هم یاد گرفتید رو فراموش می کنید. باید پشت سر هم تمرین داشته باشید تا یک راننده عالی و کار بلد بشید.

تمرین برنامه نویسی

روش های زیادی برای تمرین برنامه نویسی وجود دارد که بعضی هاشون رو شخصا نمی پسندم و بیشتر جنبه وقت تلف کردن دارند اما در این چند سال خودم بعضی چیزها رو مورد بررسی قرار دادم یا به صورت شخصی انجام دادم و نتایج قابل قبولی گرفتم. سعی می کنم بهترین این روش ها رو به صورت کاملا کاربردی و دقیق در اختیار شما شما قرار دهم که بتونید راحت در این زمینه حرفه ای شوید. این روش های که میگم حتی برای یادگیری دیگر تخصص و مهارت ها هم کاربرد دارد و می تونید از آنها نهایت استفاده رو ببرید. فقط کافیه به این چیزایی که میگم عمل کنید.

در بخش زیر یک لیست ۹ گزینه ای رو آوردیم که اگر همین ۹ گزینه رو دقیق و درست انجام بدید بهتون قول میدم یک برنامه نویس حرفه ای و فوق العاده می شوید ولی باید وقت بذارید و حتما انجام بدید. سعی می کنم در مورد هر کدام توضیحات مختصری ارائه دهم تا درک درستی نسبت به آنها داشته باشید.

  • تمرین مداوم
  • مرور کنید
  • آموزش دهید
  • پروژه انجام دهید
  • حفظ نکنید یاد بگیرید
  • راه صد ساله را یک شبه نروید
  • صبر پیشه کنید
  • جدی بگیرید 
  • مشاده و آنالیز سورس کد

۱- تمرین مداوم
اولین چیزی که در تمرین برنامه نویسی باید توجه ویژه به آن شود بحث مداومت در تمرین است یعنی اگر یه روز تمرین کردید یه روز نکردید یا یه هفته خوب جلو رفتید یک ماه کاری نکردید اینجوری همش دارید وقت تلف می کنید. سعی کنید تمرین ها پشت سر هم و بدون وقفه باشد وقفه پروسه یادگیری برنامه نویسی رو داغون و همش شما رو نامید میکنه در این راه، پس سعی کنید تا می توانید منظم و دقیق وقت بذارید و تمرین رو انجام دهید. مثلا بگید روزی یک ساعت برای یادگیری و تمرین برنامه نویسی وقت میذارم و همون یک ساعت رو کامل و با انگیزه انجام دهید. بعد از مدتی متوجه می شوید همین مداومت در تمرین چه اتفاق بزرگی رو برای شما رقم زده است. 

۲- مرور کنید
گزینه بعدی در تمرین برنامه نویسی همین مرور کردن هستش، شما مثلا امروز در مورد یه چیزی آموزش دیدی و تمرین رو تو روند کاری پیش بردید حالا سعی کنید فردا یه نگاهی بهش بندازید و اگر وقت دارید یه تمرین چند دقیقه در اون زمینه داشته باشید. این بهترین کار برای تمرین هستش که باید توجه ویژه ای بهش شود. وقتی شما یه چیز رو ده ها مرتبه مرور می کنید دیگه حفظ نمی کنید بلکه یاد گرفته اید و همین خودش باعث می شود به آن موضوع تسلط کامل پیدا کنید.

تا می توانید مرور کنید و اصلا نگران دیر یا کُند جلو رفتن نباشید به نظرم کنُد جلو برید ولی واقعا یاد بگیرید نه اینکه فقط یه چیزی رو خونده باشید. اگر مرور نداشته باشید انگار کاری نکردید. مثلا امروز کار با متغیرها رو آموزش دیدم و تمرین هم کردم اگه چند روز دیگه ازم بپرسند شاید ندونم چند روز پیش چه کردم و چه چیزی رو تمرین کردم. ولی اگر شما پشت سر هم مثلا ۱۵ ۲۰ بار یه چیز رو مرور کنید ناخودآگاه میره داخل حافظه بلند مدت و دیگه اون مطلب رو یاد گرفته اید.

۳- آموزش دهید
بهترین کار برای تمرین برنامه نویسی که به شدت پیشنهاد میدهم آموزش برنامه نویسی به بقیه هستش، معمولا کسی که چندین بار یه چیزی رو آموزش میدهد دیگه به موضوع مورد نظر مسلط می شود. سعی کنید چند نفر رو پیدا کنید و بهشون در حد توان خودتون آموزش دهید. هم خودتون به موضوع مربوطه مسلط می شود و بهترین تمرین برنامه نویسی هستش هم یکی با برنامه نویسی آشنا می شود و احتمال دارد وارد این حوزه شود که بازم عالی می شود.

اگر براتون این کار سخت هستش و نگران هستید ابتدا به افراد خونواده مثل برادر یا خواهر خودتون یاد دهید. اگر نمیشه به دوستان یا آشناها سعی کنید آموزش دهید. این کار به شدت توصیه می شود که روی فرآیند یادگیری و تمرین تاثیر میذارد. ابتدا مطالب خیلی ساده و مقدماتی رو به این افراد آموزش دهید که براشون سخت نباشه و دلزده نشوند.

پروژه انجام دهید در تمرین برنامه نویسی

۴- پروژه انجام دهید
یکی دیگر از کارهایی که باید تو برنامه روزانه خود بذارید انجام پروژه‌ های برنامه نویسی هستش این کار یکی از بهترین روش ها برای تمرین برنامه نویسی است که شما رو خیلی سریع به یک برنامه نویس حرفه ای تبدیل می کند. وقتی شما وارد اتمسفر پروژه نویسی می شوید خیلی راحتر پیشرفت حاصل می شود و خیلی راحتر از کدهایی که یاد گرفته اید در پروژه استفاده می کنید. خیلی ها هستند فقط پشت سر هم کد یاد میگرند و نمیدونند از این کد باید کجا استفاده کنند. ببینید دوستان عزیز تا کد رو داخل پروژه استفاده نکنید به هیچ دردی نمی خورد. (اینو هیچ وقت فراموش نکنید)

اگر از انجام پروژه ترس دارید می تونید از پروژه های کوچیک شروع کنید و استارت کار رو بزنید مثلا نوشتن یک ماشین حساب ساده یا حتی نوشتن یک دفترچه یادداشت کوچیک و جمع جور که بدونید چطور از این کدهایی که یاد گرفته اید استفاده کنید. سعی کنید از چیزهای کوچیک شروع کنید و استارت بزنید که براتون سخته نشه و کم کم وارد پروژه نویسی شوید.

۵- حفظ نکنید یاد بگیرید
یکی از بدترین کارها در هنگام تمرین برنامه نویسی، حفظ کدها هستش و خیلی ها فقط کد حفظ می کنند. ببینید دوستان عزیز وقتی شما کد رو حفظ می کنی یه روزم یادت میره و انگار کاری نکردید. سعی کنید کدها رو یاد بگیرید. مثلا دارید می خونید این کد فلان کار رو میکنه ببینید چه بخش هایی داره چه پارامترهایی رو در این کد استفاده کردند و به صورت دقیق یادش بگیرید و وقتی در برنامه نویسی استفاده می کنید یاد میگیرید. برای یادگیری کد باید پشت سر هم ازش استفاده کنید و کد رو آنالیز نماید.

بعضی از دانشجویان دوره های برنامه نویسی سورس ایران رو میبینم فقط کد حفظ کردند و اصلا بلد نیستند از این کدها استفاده کنند چون فقط حفظ کردند. اگر شما کدها رو یاد نگیرید نمی تونید از این کدها در پروژه ها استفاده کنید. برای پیشرفت باید کد یاد بگیرید و ازش در پروژه استفاده نمایید تا در حافظتون حک شود.

۶- راه صد ساله را یک شبه نروید
یکی از آفت های تمرین برنامه نویسی داشتن دیدگاه زود تموم کردن هستش، یعنی راه صد ساله را یک شبه بریم. ببینید دوستان عزیز اینکه ما بخواهیم یکی دو ماه یک برنامه نویسی حرفه ای شویم اصلا امکان نداره اگر اصلا نخوابیم و هیچی نخوریم و ۲۴ ساعته کار کنیم و یاد بگیریم بازم ما برنامه نویس حرفه ای نمی شویم. (حرفه ای شدن زمان میخواد و کار پشت سر هم و درگیر شدن با پروژه) یادگیری و تمرین برنامه نویسی یک پروسه چند ماهه هستش که باید زمان بذاریم تمرین کنیم آموزش ببینیم و پروژه انجام دهیم. اینکه بعضی ها میگن با ۲۱ روز متخصص این حوزه شو، بیشتر جنبه تبلیغاتی داره و در عمل اصلا اینجور چیزی امکان پذیر نیست.

اگر میخواهید یک برنامه نویس خوب و حرفه ای شوید که هم از یک جایگاه اجتماعی خوب برخوردار باشید هم درآمد قابل قبولی کسب کنید باید وقت بذارید و تمرین کنید. اینکه ما بخواهیم با یکی دو ماه برنامه نویس عالی بشیم و به درآمدهای آنچنانی برسیم در این حوزه امکان پذیر نیست مگر اینگه حداقل ۷ ۸ ماه وقت بذارید و پشت سر هم کار کنید بعدش می تونید پروژه بگیرید یا اینکه جایی استخدام شوید.

۷- صبر پیشه کنید
شاید براتون سوال باشه چرا این عنوان رو در این لیست قرار دادم ولی باید بگم اگر در برنامه نویسی و بخصوص در تمرین کردن صبر نداشته باشید باید کلا بیخیال برنامه نویسی شوید. نه فقط برنامه نویسی در هر مهارت و تخصصی که در ابتدای کار هستید و می خواهید در آن صاحب عنوان شوید باید صبر پیشه کنید. با صبر می توانید در حوزه مربوطه موفق شوید و به درآمد دلخواهتون برسید. خیلی ها هستند صبر ندارند و بعد از مدتی کلا برنامه نویسی رو کنار میذارند. 

مشاهده و آنالیز سورس کد در تمرین برنامه نویسی

۸- مشاهده و آنالیز سورس کد
یکی از بهترین کارها برای تمرین برنامه نویسی اینه که سورس کدهای بهینه و با کیفیت رو ببینید و آنالیز کنید. این کار یکی از بهترین روشهای یادگیری و آموزش برنامه نویسی هستش که به شدت به پیشرفت شما کمک می کند. این تمرین باعث می شود نحوه استفاده از کدها در پروژه رو ببینید و متوجه شوید یک پروژه چطور نوشته می شود.

داخل سایت سورس ایران ما اینقد سورس کد گذاشتیم که نگو بپرس کافیه یه جستجو ساده کنید تا به این سورس کدها دسترسی پیدا کنید. ابتدا از سورس کدهای ساده شروع کنید و وقتی کم کم پیشرفت داشتید و مطالب بیشتری یاد گرفتید سمت سورس کدهای بزرگ تر و پیچیده تر برید. اینجوری نه از سورس کدها زده می شید نه حس بی سوادی بهتون دست میده، چون وقتی یک کد رو متوجه نشیم فکر می کنیم بی سواد هستیم و چیزی نمیدونیم.

۹- جدی بگیرید 
متاسفانه خیلی ها تمرین کردن رو جدی نمی گیرند طوری که طرف میگه حالا بعدا تمرین می کنم فعلا بذار آموزش رو ببینم. بدترین کار ممکن همین هستش که بعدا تمرین می کنم؛ بعد از دیدن آموزش استارت تمرین کردن رو بزنید. سعی کنید تمرین کردن رو جدی بگیرید و به ازای هر یک ساعت فیلم آموزشی دیدن باید حداقل بین ۵ تا ۱۰ ساعت تمرین داشته باشید. همینجا بهتون بگم اگر تمرین رو جدی نگیرید و فقط آموزش ببینید به هیچ عنوان باز تکرار میکنم به هیچ عنوان برنامه نویس نمی شید حتی اگر بهترین برنامه نویس های جهان بیان و به شما آموزش دهند.

تا وقتی که تمرین رو جدی نگیرید و پشت سر هم تمرین نداشته باشید هیچ اتفاقی برای شما نمی افتد و یک برنامه نویس حرفه ای نمی شوید. با تمرین کردن شما می توانید رشد و توانایی هایی بیشتری پیدا کنید. بهتون قول میدم اگر تمرین برنامه نویسی رو جدی بگیرید و هر روز تمرین داشته باشید بعد از مدتی به یک برنامه نویس عالی تبدل می شوید. که هم صاحب شغل هستش هم از یک جایگاه اجتماعی عالی برخور داره که باعث آرامش بیشتر در زندگی می شود.


صحبت پایانی
این شما هستید که مشخص می کنید یک برنامه نویس خوب شوید یا نه؛ اگر میخواهید برنامه نویسی شوید که هم درآمد داشته باشید هم از جایگاه اجتماعی خوبی برخوردار باشد باید قدرت تمرین رو درک کنید. در این سال ها به بیش از ۱۰ هزار نفر آموزش داده ایم و با کسانی که در ارتباط بودم تنهایی افرادی که تمرین مدوام داشته اند و قدرت تمرین رو درک کرده اند به نتیجه دلخواه خود رسیدند. پس خودتی که آینده خودتو مشخص می کنی ما فقط راه و ابزار در اختیارت قرار میدهیم (و بهت کمک می کنیم یک برنامه نویس خوب بشی) و خودت باید این راه رو بری اونم با تمرین کردن پشت سر هم، بهت قول میدم اگر دو سه هفته پشت سر هم تمرین داشته باشی بعد از مدتی این روند تبدیل به عادت میشه و خیلی راحت کار رو جلو میبری؛ کافیه همین الان شروع کنی و استارت رو بزنید. شاید اولش یه مقدار سخت به نظر برسه ولی این سختی کلا ۲ ۳ هفته بیشتر نیست و دیگه راحت جلو میرید. 
 

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *