۴ اصل حیاتی مذاکره از زبان دکتر ظریف

به نظر من، یکی از مهم‌ترین دلایل جنگ‌ها، جنایات و اشتباهاتی که بشر در طول تاریخ مرتکب آن‌ها شده، عدم درک و فهم متقابل است! اینکه ما انسان‌ها نتوانیم در درجۀ اول، منظور و خواستۀ خودمان را به درستی بیان کنیم و در درجۀ دوم، افرادی که مخاطب ما هستند، نتوانند پیام ما را به درستی دریافت کنند!

نبین که گوینده کیست، ببین که سخنش چیست!

به راستی و چپی کاری نداریم، حتی به وسط هم کاری نداریم! نه رنگ، نه حزب، نه قومیت نه… ما فقط می‌خواهیم چند دقیقه بنشینیم و به سخنان ارزشمند فردی گوش دهیم که سال‌ها تجربه در سطح اول دیپلماسی دنیا را به زبانی شیرین و ساده با ما در میان می‌گذارد. بنابراین اگر نگاهی سیاسی به مسائل دارید، لطفاً مقالۀ امروز ما را فراجناحی بدانید!

چند اشتباه ساده، اما مهلک!

دکتر جواد ظریف از سال‌ها فعالیتش در سازمان ملل گرفته تا این‌ سال‌ها که مسئولیت وزارت امور خارجه را بر عهده دارد، با دولت‌ها و دیپلمات‌های بلندپایۀ زیادی بر سر میز مذاکره نشسته است. ظریف در این تدتاک، از ۴ اشتباه ساده در زندگی روزمرۀ ما می‌گوید. اشتباهاتی که در کسب و کارما هم مشاهده می‌شوند و عدم توجه به آن‌ها، ممکن است منجر به شکست ما شوند. بدون هر توضیح اضافه‌تری، از شما دعوت می‌کنیم این تدتاک جذاب را مشاهده بفرمایید.

خلاصۀ ۴ اشتباهی که در ویدیوی بالا مشاهده کردیم

شنیدن ۴ اشتباه رایج در مذاکرات به بیان شیرین دکتر ظریف لذت دوچندانی دارد. اما برای اینکه در مراجعات بعدی و در یک نگاه خلاصه‌ای از این سخنرانی مهم در اختیار شما باشد، ما خلاصه‌ای از این ۴ اشتباه را برای شما توضیح می‌دهیم.

اشتباه اول؛ گوش ندادن به همدیگر

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در مذاکرات باید به آن توجه داشته باشیم، پرهیز از هرگونه مجادله است. در عوض، باید بتوانیم با یکدیگر گفتگو کنیم. شاید ما به اندازۀ کافی توضیح نداده‌ایم، شاید ما هنوز منظور یکدیگر را متوجه نشده‌ایم، پس چرا بحث و جدل؟! برای جلوگیری از این اشتباه، بهتر است بنشینیم و در کامل آرامش، در مورد نیازها و خواسته‌هایمان صحبت کنیم.

اشتباه دوم؛ پیش‌فرض‌ها دربارۀ اهداف و برنامه‌های دیگران

یکی از بزرگترین اشتباهات ما که نه تنها در مذاکرات، بلکه تقریباً در تمامی سطوح زندگیمان مشاهده می‌شود، پیش داوری‌ها و قضاوت‌های زودهنگام است. بهتر است همۀ ما، تا زمانی که دانش و اطلاعات کافی نداریم، تا وقتی که با کفش‌های دیگران راه نرفته‌ایم، آن‌ها را قضاوت نکنیم.

اشتباه سوم؛ بازی با حاصل جمع صفر

سومین اشتباه ما به گفتۀ دکتر ظریف، این است که ما بازی‌ها را همیشه برد و باخت می‌بینیم. یعنی ما بدون گفتگو و با استناد به پیش‌فرض‌هایی که داریم، فقط و فقط به فکر برنده شدن خودمان باشیم، در صورتی که شاید ما برندۀ واقعی نباشیم! شاید هر دوی ما در نهایت شکست خورده باشیم و نتیجۀ مذاکرات ما چیزی جز باخت-باخت نباشد.

اشتباه چهارم؛ پیش‌گویی‌هایی که باعث تحقق خودشان می‌شوند

گاهی وقت‌ها ما با برداشت‌ها و تحلیل‌های اشتباهی که داریم، پیش‌گویی‌های نادرستی می‌کنیم که همین پیش‌گویی‌ها، گریبان‌گیر ما می‌شوند و وقتی به خودمان می‌آییم، می‌بینیم که تبدیل به واقعیت شده‌اند! بنابراین بهتر است با تحلیل‌های درست و اصولی، خودمان آتش به خرمن خودمان نیاندازیم. بخصوص اگر مدیر یا مسئول کسب و کاری هستیم، باید از صحت و اعتبار اخبار و اطلاعاتی که در اختیارمان قرار می‌گیرند، مطمئن شویم.

نوشته ۴ اصل حیاتی مذاکره از زبان دکتر ظریف اولین بار در نوین. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *