خداحافظی گوگل با سرچ کنسول قدیمی

بالاخره بعد از دو سال که گوگل سرچ کنسول جدید را معرفی کرده،  سرچ کنسول قدیمی توسط گوگل را از دسترس خارج شد.

طبق اعلام گوگل:”امروز یک قدم مهم در مسیر کامل شدن برداشتیم و با گزارش های سرچ کنسول قدیمی از جمله home و dashboard  خداحافظی کردیم. “

ریدایرکت به سرچ کنسول جدید

گوگل تمام جستجوهای سرچ کنسول قدیمی را به سرچ کنسول جدید ریدایرکت کرده است. هنوز گزارش هایی وجود دارد که در رابط کاربری جدید وجود ندارد. این گزارش ها تحت عنوان legacy tools and reports مانند شکل زیر در سرچ کنسول جدید در دسترس است.

سرچ کنسول جدید

توجه داشته باشید تمام این لینک ها زمانی که شما دامنه خود را در سرچ کنسول جدید تنظیم کرده باشید فعال نیست،‌ پس برای دسترسی به این کزارش ها به سرچ کنسول ورژن قدیمی سر بزنید.

گوگل با گرفتن عکس گروهی کارمندانش در مقابل سرچ کنسول قدیمی به آن ادای احترام کرد.

کارکنان گوگل

اهمیت این تغییر

این یک تغییر بزرگ برای افرادی است که در حوزه سئو کار می کنند زیرا برخی هنوز به ظاهر سرچ کنسول جدید عادت نکرده اند و به ظاهر قدیمی عادت دارند. گوگل برخی feature ها را از سرچ کنسول قدیمی حذف کرده بود اما برخی از سئو کارها هنوز در این سرچ کنسول می چرخیدند، اما در حال حاضر دیگر چاره ای جز عادت کردن به رابط کاربری جدید وجود ندارد.

تغییرات سرچ کنسول جدید

در سرچ کنسول جدید اسم برخی از بخش ها به کلی تغییر کرده است که ما در ادامه به نام جدید،‌قدیم و مقایسه آن ها می پردازیم.

Performance

در سرچ کنسول قدیمی Search Analytics نام داشت. در مقایسه با ورژن قبلی گزارش ۱۶ ماهه نیز به ما می دهد.

 Individual Enhancement reports

در ورژن قبلی Rich Cards نام داشت. در این بخش گزارش ها اطلاعات دقیقی از دیباگ می دهند و با یک کلیک درخواست recrawl fixed issues داده می شود.

links

این بخش که از مجموع links to your site و internal links تشکیل شده است این دو بخش را یک جا در خود جای داده است. یعنی هم لینک های خارجی و هم لینک های داخلی در آن قرار دارد.

 Index Coverage Status

این بخش که در سرچ کنسول قبلی Index status نام داشت، تمام گزارش های قدیمی را داراست و علاوه بر آن جزییات وضعیت کرال ایندکس گوگل را نیز دارد.

 Sitemaps

نام قبلی آن Sitemaps report بوده است، مشابه قبلی است اما گزارش ها بهتر طراحی شده است. در گزارش قبلی بدون سابمیت کردن اجازه تست سایت مپ وجود داشت اما در این نسخه فقط بعد از سابمیت تست می شود.

AMP Status

به نسبت بخش Accelerated Mobile Pages در ورژن قبلی انواع ارور بیشتری را نشان می دهد.علاوه بر آن رفع مشکل از طریق ایندکس دوباره صفحات امکان پذیر است.

Manual Actions

سابقه Manual Actions شامل درخواست ها و نتایج را نشان می دهد.

 URL Inspection tool

در سرچ کنسول قدیمی به نام Fetch as Google وجود داشت. در این قسمت اطلاعات مربوط به url های ایندکس شده و وضعیت کنونی آن ها نمایش داده می شود. همچنین قابلیت درخواست crawl نیز وجود دارد. اطلاعات جدید شامل url صفحات canonical، هرگونه بلاک noindex/nocrawl، و اینکه آیا url در فهرست گوگل وجود دارد یا خیر، در این بخش قرار دارد. 

بخش Blocked Resources نیز ذر این بخش قرار گرفته است اما دیگر منابع بلاک شده را در یک جا نشان نمی دهد بلکه برای هر url می توانید آن ها را جداگانه پیدا کنید.

Mobile Usability

تقریبا مشابه ورژن قبلی است با این تفاوت که درخواست ایندکس بعد از رفع مشکل Mobile Usability وجود دارد.

Index coverage report و URL Inspection tool

در ورژن قبلی  Crawl Errors report نام داشت. ارور های کروال در هر دو بخش Index coverage report و هم در URL Inspection tool برای هر url جداگانه نمایش داده می شود. این گزارش ها به اولویت بندی در حل ارورها کمک می کند و صفحه هایی که مشکل یکسان دارند را در یک جا جمع می کند تا حل مشکل آسان تر شود. در ورژن قبلی همه خطاهای ۳ ماه گذشته بدون اولویت بندی نمایش داده می شد. اما در این نسخه خطاهایی که در ماه گذشته برای گوگل مهم است را نمایش می دهد.

New Security Issues report

در ورژن قبلی  Security Issues نام داشت. مانند نسخه قبلی است اما علاوه بر آن سوابق مشکلات را نیز نشان می دهد.

Rich Results test and Rich Results reports

همان Structured Data در ورژن قبلی است. برای url های تک از تست Rich Results یا URL Inspection tool استفاده کنید. برای گزارش site-wide هم از Rich Results reports استفاده کنید. البته همه rich result ها گزارش ندارند اما coverage این بخش در حال افزایش است.

نکته: HTML Improvements ،  Android apps و Property sets در ورژن جدید معادلی ندارد. گوگل هر روز به کار خود برای ایجاد بخش های جدید در سرچ کنسول ادامه می دهد، اما اعلام کرده است نباید انتظار داشته باشیم همه ابزار ها به سرچ کنسول جدید منتقل شود.

نوشته خداحافظی گوگل با سرچ کنسول قدیمی اولین بار در سئو توسط علی حسینی. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *