سیستم مدیریت محتوای وردپرس و هرآنچه باید در مورد آن بدانید

وردپرس (WordPress) کلمه‌ای که شاید بارها با آن مواجه شده باشید، یک سیستم مدیریت محتوا که می‌توانید بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی از آن استفاده کرده و وبسایت خود را به کمک آن طراحی و پیاده‌سازی کنید، در این آموزش از همیار آی‌تی به بررسی سیستم مدیریت محتوای وردپرس پرداخته و کمی بیشتر با آن آشنا می‌شویم.

یک طراح وبسایت می‌تواند انواع مختلفی از صفحات وب را با زبان‌های متفاوتی طراحی کند، به صفحات وبی که محتوای آن‌ها در هربار مشاهده توسط کاربر یا کاربران تغییر نمی‌کند، صفحات وب ایستا (static) گفته می‌شود.

از سوی دیگر، صفحات وبی که درخواست کاربر (سرویس گیرنده) را دریافت کرده و اطلاعات مورد درخواست او را در صفحه وب به نمایش می‌گذارند و به این ترتیب که محتوای این صفحات در هربار مشاهده توسط کاربران با توجه به درخواست آن‌ها تغییر می‌کند صفحات وب پویا (Dynamic) گفته می‌شود که امروزه بیشتر وبسایت‌ها از نوع داینامیک هستند.

طراحی وبسایت با استفاده از سیستم مدیریت محتوای WordPress

برای راه‌اندازی یک وبسایت پویا می‌توان از نرم افزار وردپرس که یکی از موفق‌ترین نرم‌افزارهای راه‌اندازی و طراحی سایت می‌باشد استفاده نمود، به سادگی چند کلیک و چند ساعت وقت صرف آموزش، وبسایت خود را طراحی کنیم.

سیستم مدیریت محتوا (CMS) چیست؟

بهترین سایت‌ها در دنیای امروزی با یک سیستم مدیریت محتوا یا Content Management System که به اختصار CMS گفته می‌شود ساخته شده‌اند.

سیستم‌های مدیریت محتوا یا به اصطلاح سایت‌سازها این امکان را به شما می‌دهند که بدون نیاز به کدنویسی در وبسایت خود تغییراتی ایجاد کنید، تغییراتی مانند نصب و تغییر قالب، دریافت اطلاعات کاربران، کامنت‌گذاری، اضافه کردن عکس و هر امکانی که برای مدیریت سایت خود نیاز دارید.

طراحی وبسایت

حال که متوجه شدیم CMS چیست و به نقش آن در طراحی سایت پی بردیم، باید به این نکته توجه کنیم که انتخاب سیستم مدیریت محتوا برای راه‌اندازی سایت یکی از مهم‌ترین و اساسی ترین تصمیمات طراح وبسایت است.

وردپرس یک نمونه از سیستم مدیریت محتوا برای سایت‌ها و وبلاگ‌ها می‌باشد که در سال ۲۰۰۳ توسط مت چارلز مولنوگ پایه‌گذاری شد.

وردپرس چیست؟

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای کد باز (Open Source) رایگان است که از آن برای راه‌اندازی هر نوع وبسایتی استفاده می‌کنند، این سیستم مدیریت محتوا به صورت رایگان در دسترس بوده و با زبان برنامه نویسی PHP و بر اساس دیتابیس mySQL نوشته شده است.

با استفاده از وردپرس می‌توانید وب‌سایت خود را به صورت کامل و با امکانات و قابلیت‌های دلخواه‌تان طراحی و توسط پنل مدیریتی این نرم‌افزار، سایت خود را مدیریت کنید.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس چیست؟

ضمنا اگر نیازی نمی‌بینید هاست و دامنه خریداری کنید و یا برای آموزش و کسب مهارت قصد دارید وردپرس را امتحان کنید، می‌توانید آن را روی کامپیوتر شخصی خود به کمک هاست محلی (Local Host) نصب کرده و در ادامه آن را به یک هاست واقعی در فضای اینترنت انتقال دهید.

لازم به ذکر است وردپرس این امکان را به علاقه‌مندان طراحی سایت می‌دهد تا بدون داشتن دانش کدنویسی و برنامه‌نویسی اولین سایت خود را طراحی و پیاده‌سازی نمایند.

شما در وردپرس قادر خواهید بود محتوای سایت خود را در کمترین زمان ممکن منتشر کرده و در هر زمان مطالب مدنظر خود را ویرایش و بروز رسانی نمایید، امکانات دلخواه خود را به کمک افزونه‌های وردپرس روی سایت‌تان نصب کنید، برای استفاده از سیستم مدیریت محتوای وردپرس تنها کافیست آن را دانلود کرده و بسته‌ی آماده‌ را روی سرویس میزبانی خود آپلود و نصب نمایید.

انواع سایت‌ها با وردپرس

در اصل طراحی قالب و افزونه‌های وردپرس نیاز به دانش برنامه‌نویسی دارند، اما تا‌به‌حال هزاران قالب و افزونه‌ آماده و رایگان توسط برنامه‌نویسان حرفه‌ای طراحی شده‌اند که امکانات لازم هر سایتی از قبیل فروشگاهی، شخصی، هنری و… را در اختیار شما قرار می‌دهند، در صورتی که دانش برنامه‌نویسی دارید می‌توانید به دلخواه خود افزونه‌های وردپرس را شخصی‌سازی کرده یا قابلیت دلخواه خود را به سایتتان اضافه کنید.

سئوی وردپرس

سئو (SEO) در زبان انگلیسی مخفف عبارت Search Engine Optimization و به معنای بهینه سازی سایت برای موتور‌های جستجو می‌باشد، سئوی سایت یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو یک فرایند برای بهبود یک سایت یا یک صفحه از وبسایت در نتایج موتورهای جستجو نظیر گوگل به شکل طبیعی است و سایت‌هایی که در رتبه‌های بالاتر موتور‌های جستجو قرار می‌گیرند و بیشترین تکرار در صفحات بالای نتایج جستجو را دارند بازدید بیشتری را کسب خواهند کرد.

سئوی وبسایت‌های وردپرسی

وردپرس به گونه ای طراحی شده است که از محبوبیت خوبی نزد موتورهای جستجو برخوردار است اما هرگز نباید فراموش کرد که توجه به سئو یا همان بهینه سازی وب‌سایت برای موتور های جستجو بسیار حائز اهمیت بوده، اگر قصد دارید سایت شما به‌خوبی برای موتورهای جستجو بهینه باشد، لازم است از قالب‌های استاندارد وردپرس استفاده کنید.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *