تنظیم متن سخنرانی | چند نمونه چارچوب و ساختار رایج


وقتی از تعریف چارچوب سخنرانی صحبت می‌شود، در بسیاری از ما این حس به وجود می‌آید که تعیین چارچوب و سخنرانی در یک چارچوب مشخص، کارِ افرادِ غیرحرفه‌ای است.

به همین خاطر زیاد می‌شنویم که می‌گویند:

«آیا حتماً باید برای متن سخنرانی، چارچوب و ساختار مشخصی تعریف شود؟»

«آیا ارائه و سخنرانی تا این حد مکانیکی است که حتماً یک چارچوب دقیق برای آن تعریف شود؟»

«چارچوب داشتن، دست و پای ما را می‌بندد. درست مثل قطاری که از ابتدا تا انتهای مسیر باید روی یک خط مشخص حرکت کند و نمی‌تواند مسیرش را تغییر دهد.»

کسانی که تجربه‌ی چندانی در سخنرانی ندارند، ممکن است فکر کنند که چنین بحث‌هایی مربوط به تازه‌کارهاست و افراد مجرب و حرفه‌ای، صرفاً همه‌ی حرف‌هایشان را یک جا جمع می‌کنند و بلافاصله پشت تریبون می‌روند.

در واقع بعید نیست اگر از یک تازه‌کار بپرسید که برای سخنرانی‌ات چه چارچوبی انتخاب کرده‌ای، ممکن است حس کند که چنین سوالی به خاطر تازه‌کار بودنش مطرح شده است.

اما اگر از حرفه‌ای‌ها بپرسید، قطعاً به شما خواهند گفت که آن‌ها هم به چارچوب سخنرانی خود فکر می‌کنند: انتخاب چارچوب سخنرانی بعد از گردآوری اطلاعات و پیش از تنظیم متن سخنرانی نهایی انجام می‌شود.

متن سخنرانی را صرفاً می‌توان پس از انتخاب چارچوب سخنرانی نوشت

در این درس برخی از رایج‌ترین چارچوب‌های مورد استفاده در سخنرانی‌ها را با هم مرور می‌کنیم. فقط فراموش نکنید که تا تمام داده‌ها و اطلاعات و داشته‌های شما روی میز و پیش چشم‌تان نباشد، نمی‌توانید مناسب‌ترین چارچوب را انتخاب کرده و متن سخنرانی را تنظیم کنید.

سیر تاریخی

یکی از ساختارهایی که در سخنرانی‌ها به‌کار می‌آید، سیر تاریخی است. به این معنا که شما به نتیجه می‌رسید هر بخش از حرف‌هایتان به یک مقطع زمانی مشخص مربوط است و تقدم و تأخر مشخصی هم بین آن‌ها وجود دارد.

پس تصمیم می‌گیرید یک خط زمانی (timeline) را برای مخاطبان خود توضیح دهید:

متن سخنرانی بر اساس چارچوب کرونولوژیک

یکی از ساده‌ترین نمونه‌های سخنرانی بر اساس سیر تاریخی، مربوط به زمانی است که می‌خواهید زندگی‌نامه‌ی یک فرد یا تاریخچه‌ی یک شرکت را تعریف کنید. اما استفاده از ساختار سیر تاریخی به این نوع سخنرانی‌ها محدود نیست.

مثلاً ممکن است شما در شرح مکاتب روانشناسی یا توضیح تغییر نگرش به دیجیتال مارکتینگ هم، به سراغ ساختار کرونولوژیک (زمانی) بروید.

سری مطالب حوزه مهارت ارائه و سخنرانی

نوشته تنظیم متن سخنرانی | چند نمونه چارچوب و ساختار رایج اولین بار در متمم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *