چگونگی ساخت ریدایرکت ۳۰۱

ریدایرکت به فرآیندی گفته می شد که هم کاربر و هم موتورهای جستجو به Url دیگری(به جز url ای که درخواست کرده اند) هدایت شوند. دو نوع رایج آن، ریدایرکت ۳۰۱ و ۳۰۲ است. در ریدایرکت ۳۰۱(برای سئو توصیه می شود) یو آر ال ها به صورت دائم منتقل می شود. اما در ریدایرکت ۳۰۲ به صورت موقت انتقال داده می شود.

ایجاد ریدایرکت نوع ۳۰۱  بسیار ساده است.  شما بعد از خواندن این دستورالعمل ساده، می توانید  بسیار سریع و راحت بدون نیاز به دانش برنامه نویسی ریدایرکت های ۳۰۱  خود را فعال کنید.

الزامات ساخت ریدایرکت های ۳۰۱

تنها مورد الزامی واقعی برای تنظیم کردن ریدایرکت ۳۰۱  این است که شما یک سرور لینوکس داشته و اینکه به فایل .htaccess دسترسی داشته باشید. سپس باید این فایل را ویرایش کرده و آن را در سرور خود آپلود کنید(حتی شاید نیازی به آپلود کردن نیز نباشد زیرا بسیاری از برنامه های مدیریت سرور معروف مثل cPanel به شما اجازه می دهد فایل .htaccess خود را مستقیما در cPanel وب سایت ویرایش کنید.)

ریدایرکت

استفاده های ریدایرکت ۳۰۱ htaccess

یک ریدایرکت ۳۰۱  برای ارجاع دادن(ریدایرکت کردن) دائمی یک صفحه به صفحه دیگر، در همان دامنه، یا دامنه ای کاملا متفاوت استفاده می شود. ریدایرکت های ۳۰۱   طی چندین سناریوی متفاوت و معروف استفاده می شود.

۱) تغییر نام فایل ها و پسوندها

ریدایرکت ۳۰۱ را می توان برای  تغییر ساختار سایت یا تغییر پسوند فایل در سایت(یعنی انتقال از html به php) بکار برد.  این مسئله بسیار مهم است زیرا اگر ریدایرکت های ۳۰۱  شما به درستی تنظیم شده باشد،  افرادی که com/oldfilename.html ( مثلا نام قدیمی دومین شما) را تایپ می کنند، خودبخود به yourdomain.com/newfilename.php  یا هر صفحه دیگری که شما در .htaccess تنظیم کرده اید، منتقل می شوند.

۲) انتقال به دامنه جدید

ریدایرکت ۳۰۱ در زمان انتقال فایل های وب سایت به نام  دامنه جدید، نقش کلیدی دارند. در این روش، افرادی که صفحات قدیمی سایت شما را در نام دامنه قدیمی مشاهده می کنند،  خودبخود به صفحه و دامنه جدید شما ارجاع داده می شوند. بنابراین اگر افراد com/page1.html  را تایپ کرده یا بر روی آن کلیک کنند،  خودبخود به yournewdomain.com/page1.html منتقل می شود.

۳) سئو

ریدایرکت ۳۰۱ از نظر سئو(بهینه سازی موتور های جستجو) نیز بسیار مفید است، زیرا  آنها به موتورهای جست و جو اعلام می کنند که صفحه به طور دائم، ارجاع داده شده است. ریدایرکت های ۳۰۱ همین طور می توانند باعث انتقال ارزش لینک یا “لینک های طعم دار(link juice)” از صفحات قدیمی به صفحات جدیدی شوند که مقصد ۳۰۱ هستند.

۴) لینک های وابسته

ریدیراکت ۳۰۱ به طور رایج برای کلوک کردن(پنهان کردن) لینک های وابسته استفاده می شوند، زیرا این لینک ها می توانند  باعث ارتقای تجربه کاربری شده(اگر به درستی استفاده شوند) و وب سایت شما را از لینک شدن مستقیم به برنامه های وابسته محافظت کنند. این نوع لینک ها معمولا با ایجاد صفحه در وب سایت شما که نامی آشنا برای کاربران دارد ایجاد می شوند. مرحله بعدی تنظیم کردن یک ریدایرکت است، تا هر بار که کسی بر روی لینک کلیک می کند، به طور خودکار به پیشنهاد پیوست شده، به سایت فروشنده منتقل می شود.  برای مثال، به جای لینک کردن مستقیم  به com/affiliate-offer.html، شما می توانید  یک فولدر در سایت خود به نام “کلیک” ساخته و یک صفحه نیز به نام ” merchantxyz.html” بسازید. سپس یک ریدایرکت۳۰۱  تنظیم کنید که خودبخود افرادی که بر روی ourdomain.com/click/merchantxyz.html کلیک می کنند را به merchantxyz.com/affiliate-offer.html منتقل می کند(معمولا وقتی شما تگ rel=”nofollow” را به لینک هایی از سایت خود اضافه می کنید که به yourdomain.com/click/merchantxyz.htm اشاره می کنند).

۵) PHP

ریدایرکت ۳۰۱ را می توان به جای متن پرشی ارجاع PHP استفاده کرد، البته شما باید  لینک های وابسته زیادی داشته، تا بتوانید افراد را ارجاع بدهید. سپس  شما یک اسکریپت ساده PHP  تنظیم می کنید که کاربران را از لینک به پیشنهادات منتقل می کند.

چگونگی نوشتن ریدایرکت ۳۰۱

خب، بگذارید نوشتن ریدایرکت را شروع کنیم.  به مثال های زیر توجه کنید:

مثال ۱: شما نام فایل را در وب سایت خود تغییر داده اید. نام فیلم قدیمی /old-page.html است و نام فایل جدید /new-page.html.  شما باید یک ریدایرکت ۳۰۱  را بوسیله نوشتن این خط در .htaccess ایجاد کنید:

redirect 301 /old-page.html http://www.yourdomain.com/new-page.html

مثال ۲:  شما صفحه ای را در سایت ت از .html به .php تغییر داده اید.  نام فایل قدیمی /your-page.html است و نام فایل جدید /your-page.php.  شما باید با نوشتن خط زیر در .htaccess  یک ریدایرکت ۳۰۱ بسازید:

redirect 301 /your-page.html http://www.yourdomain.com/your-page.php

مثال ۳: شما می خواهید یک پیشنهاد وابسته را در وب سایت خود نشان دهید.  لینک به پیشنهاد وابسته merchantdomain.com&affid=348665209 نام دارد. احتمالا شما URL یوزر فرندلی(کاربر محور) تری برای لینک دارید، زیرا بعضی افراد ممکن است بر روی پیشنهاد وابسته کلیک نکرده یا اعداد اضافی در انتهای لینک را  درک نکنند. این اعداد  شناسه پیگیری است تا شما بتوانید اعتبار دریافت کنید. شما باید اول یک صفحه جدید به نام /merchant-offer.html را در سایت خود بسازید و آن را در فولدری به نام “کلیک” (یا هر چه که شما دوست دارید) قرار دهید. این فولدر برای قرار دادن لینک وابسته استفاده می شود. سپس شما یک لینک به سایت خود قرار می دهید که به yourdomain.com/click/merchant-offer.html اشاره می کند و حتما از rel=”nofollow” استفاده کنید.  سپس این جمله را در.htaccess خود وارد کنید:

redirect 301 /click/merchant-offer.html http://www.merchantdomain.com&affid=348665209

نوشته چگونگی ساخت ریدایرکت ۳۰۱ اولین بار در سئو توسط علی حسینی. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *