تبلیغات تلویزیون ملی

متفاوت نبودن در تبلیغات، خودکشی کسب و کار شماست!

ویلیام برنباخ، پیشرو بودن در زمینه تبلیغات را تنها راه نجات کسب و کار شما می‎داند اما این قاعده در مقابل نگاه میلیون ها بیننده در تلویزیون به همین قوت باقیست؟
امروزه رقابت‎ در هر زمینه‎ای، نیاز به هوشیاری دارد. اینجاست که ادعا می‎کنیم آنچه در محتوای تبلیغات گنجانده شده مهمتر از ظاهر اغواکننده تبلیغ است.
با اینکه رشد شبکه های اجتماعی، رسانه های عمومی و به طور کلی تبلیغات آنلاین سر به فلک کشیده، اما تلویزیون به عنوان یک رسانه جمعی پرطرفدار، کماکان حرف اول را می‎زند و یکه تاز میدان است. تعداد کثیری از صاحب‎نظران، تبلیغات تلویزیونی را پادشاه پلتفرم‎های تبلیغاتی می‎دانند. تصور کنید یک آگهی 20 ثانیه‎ای بین دو نیمه فوتبال جام جهانی، چقدر بیننده خواهد داشت؟ شما را با تصور سطح تاثیرگذاری و بازده این نوع تبلیغ تنها می‎گذاریم!

چرا تبلیغات تلویزیونی؟

تبلیغات تلویزیونی جزو تبلیغات بالاخطی رده‎بندی می‎شوند که به واسطه ارتباط بصری که با مخاطب برقرار می‎کنند، نرخ تاثیرگذاری بالایی را به خود اختصاص داده است. البته بحث هزینه‎های جاری برای رزرو تبلیغات تلویزیونی یک طرف و موضوع ساخت حرفه‎ای تبلیغات یک طرف دیگر است.
مخاطبان این روزها در تشخیص یک تبلیغ حرفه‎ای یا آماتور استاد شده اند که این موضوع تاثیر مستقیمی در تاثیرپذیری آنها دارد. هرچند هزینه نهایی یک تبلیغ تلویزیونی با توجه به معیارهای خاصی از جمله زمان پخش تبلیغ، شبکه‎ مورد نظر برای تبلیغ، پخش در زمان‎های استراتژیک و… تغییر پیدا می‎کند اما کیفیت ساخت و طراحی همیشه زیر ذره‎بین بیننده قرار می‎گیرد.
از آنجا مخاطبان تلویزیون منحصر به قشر خاصی نیست، تبیلغ در این رسانه می‎تواند موتور محرک هر نوع کسب و کاری با هر متقاضی به حساب بیاید. همین گستردگی سخاوتمندانه، تلویزیون را به یک پایگاه سودمند برای تبلیغات تبدیل کرده است.

تبلیغات تلویزیونی در ایران از چه زمانی شروع شد؟

تاریخچه تبلیغات تلویزیونی

تبلیغات تلیویزیونی 78 ساله شد؛ سال ۱۹۴۱ بود که پای تبلیغات تلویزیونی با اسم رمز «آمریکا خودشو با بلووا تنظیم می کنه!» توسط شرکت واچ بووا با مدت زمان ۲۰ ثانیه به عرصه تبلیغات باز شد. این آگهی هرچند ساده و بی آلایش بود اما دنیای تبلیغات را تمام و کمال دگرگون کرد.
در حال حاضر این نوع تبلیغات به درجه‎ای از موفقیت رسیده که می‎توان ادعا کرد تبلیغات تلویزیونی در سطح ملی، چیزی حدود 50 درصد مخاطبان جامعه آماری مورد نظر خود را تحت پوشش قرار می‎دهد و به همین نسبت دارای اثرگذاری است. 50 درصد شاید در نگاه اول یک نرخ باشد اما واقعیت این است که در دنیای تبلیغات آمار معجزه آسایی به حساب می‎آید.

تبلیغات اثر بخش تلویزوین به چه شکل اتفاق میوفتد؟

چطور یک تبلیغات تلویزیونی اثربخش داشته باشیم؟

باید این حقیقت را بپذیرید که صرف حضور در رسانه پربازدهی مثل تلویزیون، موفقیت بی چون و چرا نصیبتان نخواهد شد و به هدفتان نخواهید رسید. تبلیغات هم مانند همه بخش‎های دیجیتال، نیاز به کیفیت دارد. المان های زیر در کیفیت یک تبلیغات تلویزیونی تاثیرگذار، نقش پررنگی دارد:

  • بزرگنمایی و بازارگرمی‎های پوچ ممنوع! یک تبلیغ باید دارای محتوای مفید و کاربردی باشد و پیام مشخصی را به مخاطب برساند. این مسئله بهتر است در کمال صداقت صورت بگیرد.
  • بینندگان شما طیف وسیعی از اقشار مختلف را در بر می‎گیرد، پس بهتر است برای همه این اشخاص، حرف‎هایی برای گفتن داشته باشید و روی وجه تمایز خود با دیگر رقبا حسابی تمرکز کنید.
  • طراحی تبلیغات را به گونه‎ای ترتیب دهید که محدود به قشر خاصی نباشد. هرچه تعداد مخاطبان بیشتر باشد، تبلیغ شما پربازده‎تر است
  • به فکر کشف گزاره‎های جذاب و خلاقانه باشید؛ گزاره های روتین را کنار بگذارید و نوآوری را چاشنی استراتژی انتخاب عنوان خود نمایید.
  • پیشنهادی بدهید که رد شدنی نباشد. پیشنهادهای وسوسه کننده‎ای که مخاطب را برای لحظه‎ای محو کند. برای اعلام پیشنهاد، از جملات محکم استفاده کنید و چندپهلو صحبت نکنید. یادتان باشد در تبلیغات تلویزیون زمان طلاست و برای هر ثانیه هزینه چشمگیری روی دست شما می‎گذارد. پس تمام ثانیه‎هایی که در اختیار دارید، نردبانی برای پیشرفت شماست.
  • در مورد تاریخچه، روند کار و مطالبی که برای مخاطب جذابیت ندارد پرچانگی نکنید؛ هرچند زمان کافی هم برای این طفره رفتن‎ها ندارید اما مخاطب هم تمایل دارد مزایا و دستاوردهایش را بداند.
  • ضرورت خرید را در وجود بیننده تبلیغات تلویزیونی بیدار کنید. یادتان نرود هدف شما جلب توجه مخاطب به تبلیغات نیست بلکه هدایت آن‎ها به سوی خرید است! این دو مورد شاید در ظاهر یکسان اما در باطن کاملا متفاوت‎اند.
  • برای افزایش بازده و اثرگذاری آگهی، راهی به جز تکرار آگهی ندارید. تکرار آگهی علاوه بر افزایش بازده، روند برندسازی کسب و کار شما را هم تسهیل می‎کند.

هزینه و قیمت تبلیغات تلویزیونی چقدر است؟

هزینه تبلیغات در تلویزیون ملی:

فاکتورهای متنوعی در تعیین قیمت تبلیغات در این رسانه پرطرفدار جمعی تاثیرگذار است از جمله:

  • زمان پخش تبلیغ در ساعات پربیننده
  • پخش در شبکه ملی یا استانی
  • پخش بین برنامه های جذاب مثل فینال جام جهانی
  • مدت زمان آگهی
  • و…

البته هزینه‎ای که یک آگهی بر دوش شما می‎گذارد، تنها هزینه‎ای نیست که برای تبلیغات تلویزیونی لازم است بلکه حساب ساخت و تدوین آگهی توسط آژانس های تبلیغاتی یک سر دیگر ماجراست. انتخاب یک آژانس تبلیغاتی همه فن حریف و حرفه‎ای در سرخط اولویت‎های خود قرار دهید.
به طور کلی یک آزانس تبلیغاتی خوب، وظیفه مدیریت، برنامه ریزی، توسعه و اجرای برنامه تبلیغاتی کسب و کار شما را بر عهده می‎گیرد که استثناعا در این مقاله، تبلیغات تبویزیونی با مخاطب چند میلیونی مدنظر است.

یک شرکت تبلیغات تلویزیونی خوب از کجا پیدا کنیم؟

چطور بهترین شرکت تبلیغاتی را انتخاب کنیم؟

همانطور که متذکر شدیم، یک سر این ماجرا، به آژانس تبلیغاتی حرفه‎ای برمی‎گردد. احتمالا انتخاب یک شرکت تبلیغاتی معتبر اولین چالش شما برای رویارویی با تبلیغات تلویزیونی در سطح ملی خواهد بود چرا که مخاطبان این روزها به سادگی تبلیغات غیرحرفه‎ای را تشخیص می‎دهند. یک آگهی خوب و جذاب اولین دستاویز شما برای جذب مشتری است پس این فرصت را با انتخاب اشتباه از دست ندهید.
معیارهای زیر به شما کمک می‎کند تا سطح کیفی خدمات یک آزانس تبلیغاتی را مورد سنجش قرار دهید:

تیم با تجربه و کاربلد:

در فعالیت‎های تیمی، هر عضو به اندازه خود تعیین می‎کند که نتیجه کار نهایی تا چه اندازه موفقیت آمیز باشد؛ اعضای یک شرکت تبلیغاتی هم از این قاعده مستثنا نیست.
قبل از اینکه آگهی شما مقابل چشمان میلیون بازدیدکننده مورد نقد منفی قرار بگیرد، در انتخاب شرکت تبلیغاتی با یک تیم باتجربه و متخصص حساسیت به خرج دهید. تجربه و تخصص کافی در کنار شناخت درست از مخاطب، یکی از مهمترین معیارهایی است که شرکت تبلیغاتی حرفه‎ای را از شرکت آماتور مجزا می‎کند.

اشراف کامل بر خواست مشتریان بازار هدف:

شاید یک شرکت تبلیغاتی به صدقه سر شناخت همه جانبه از بازار هدف موفقیت‎های چشمگیری به دست آورده باشد اما این مسئله به این معنی نیست که آزانس مورد نظر در تمام حوزه ها مخاطب را مثل موم در دستان خود داشته باشد! پس قبل از عقد قرارداد مطمئن شوید که تیم مورد نظر شناخت کافی از مخاطبان مورد نظر شما دارند تا تدوین آگهی طوری باشد که به مذاق مخاطب شیرین بیاید.

ارزش آفرینی در مقابل هزینه درخواستی:

هدف شما از تبلیغ در رسانه پربیننده‌ای مثل تلویزیون نه فقط دیده شدن و شهرت بلکه ارزش آفرینی و بازده مالی است. میزان دستمزدی که شرکت از شما طلب می‎کند باید در نهایت به افزایش بازده کسب و کار شما منجر شود. اگر جز این باشد، شما را به خیر و شرکت مورد نظر را به سلامت!

نوشته تبلیغات تلویزیون ملی اولین بار در آژانس وینتو. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *