ساز و کار گوگل چیست؟ و چگونه سایت ها را رتبه بندی می‌کند؟

چرا گوگل می درخشد؟

فارغ از عظمت گوگل و تغییراتی که در این سالها داشته است، هدف او همیشه ثابت بوده: پاسخ درست به نیاز کاربر

دلیل درخشش گوگل همین جمله بالاست.

Pandu Nayak چهارده سال از مدیران ارشد گوگل است. به نظر او:
در طول چهارده سالی که در گوگل فعالیت داشته ام همیشه تلاش کرده ام نیاز مخاطبان خود را بدرستی درک کنیم. وظیفه مهم و مهم ما نمایش نتایج درست است. نمایش تجربیات خوب و نمایش جواب های سازنده تا کمک حال جستجوگران خود در زندگی شان باشیم.

اما سوال این است: ساز و کار گوگل برای رسیدن به این آرزوی بالا چیست؟

گوگل بسیار بزرگ است. اما دنیای وب حقیقتا به طرز وحشتناکی عظیم است. فائق آمدن به آرزوی بالا براحتی ممکن نیست.

اما گوگل از چه طریقی به این مهم دست یافته و برای خود امپراطوری راه انداخته است؟ فعالیت در حوزه سئو، ایجاب میکند تا حدود زیادی به سازو کار این ابرجستجوگر دنیای وب آشنایی پیدا کنیم.

بدلیل رقابت بالایی که برای کسب رتبه های نخست در جریان است  امروزه ، تبعیت از قانون و مقررات سخت گیرانه موتور جست و جوی گوگل، تا حدود زیادی حیاتی ست.پاشنه آشیل فعالیت در زمینه سئو، عدم آشنایی با موتورهای جست و جو علی الخصوص گوگل است. در این مقاله با چارچوب و ساز و کار گوگل به عنوان مهمترین موتور جستجوی دو دهه اخیر دنیای اینترنت، آشنا خواهیم کرد. در این مقاله از وینتو تلاش میکنیم تا تا حد ممکن با ریز و بم عملکرد این موتور جستجوی دوست داشتنی آشنا شویم.

آیا واقعا آشنایی با ساز و کار موتور های جستجو مهم است؟

همانقدر که آشنایی با انواع چوب برای یک نجار نقش کلیدی دارد، آشنایی با زیر و بم فعالیت های موتورهای جست و جو هم برای یک سئوکار حرفه‎ای از اوجب واجبات است.
پس جواب این سوال بسیار ساده است؛ بله!
از نگاه تخصصی موتورهای جست و جو در حقیقت ماشین هایی برای پاسخگویی به سوالات هستند و امروزه اکثر انسان ها برای یافتن پاسخ سوالات خود و همچنین حل بسیاری از مشکلات، به موتورهای جستجو متکی هستند.

مطرح ترین موتورهای جستجو تا امروز، گوگل، یاهو و بینگ هستند که در بین آنها گوگل یک سر و گردن جلوتر است.

می توانیم بگوییم اگر موتور جستجویی مانند گوگل نبود، اصلا شاخه‎ای به نام سئو (seo) شکل نمی‎گرفت! سئو هم از شرایط استفاده کرده و چالش‎ها و رقابت‎های سنگینی میان کسب و کارهای اینترنتی ایجاد کرده است. چه کسب و کارهای نوپا و چه کسب و کارهایی که به واسطه سابقه طولانی حرفی برای گفتن دارند، اگر از حرکت تند و تیز دانش سئو عقب بمانند، از گردونه رقابت خارج می‎شوند و مجبورند عرصه را به رقیب خود واگذار کنند.

پس شما تنها به شرطی می توانید در این بازار داغ کسب و کار به موفقیت برسید که اصول و قوانین سئو و بهینه سازی موتورهای جست و جو را به طور کامل یاد بگیرید و هرازگاهی دانش خود آپدیت کنید؛
چاره‎ای نیست، برای اینکه در بازار داغ رقابتی موفق باشید، باید به هر سازی که گوگل می‎زند برقصید.

حالا گوگل دقیقا چیست؟

همان‎طور که قبل‎تر توضیح دادیم، ابرجستجو گر گوگل، رباتی قدرتمند برای پاسخ‎دهی به پرسش‎ها و دغدغه‎هایی است که اشخاص در هر لحظه با آنها رو به رو می‎شوند. گوگل امروزه از یک ربات کامپیوتری به مفهومی انسانی نزدیک شده است.

اما بقول نایاک کسی تا بحال گوگل را تشویق نکرده است. همیشه گوگل در معرض انتقاد برای پاسخ اشتباه خود بوده و دلیل اصلی پیشرفت این موتور جستجو دقیقا همین است.

گوگل پذیرفته که جستجوگران عمیقا افراد آموزش دیده ای نیستند. از اینرو بجای تربیت آنها سعی در شناخت منظور آنها از پس و پشت کلمات و جملات نامرتب و ناقص است.

موتورهای جستجو تمام صفحات و محتواهای بی شماری که در سطح وب وجود دارد را بررسی کرده و آن‎ها را طبق الگوریتم‎ها و پارامترهای دقیقی می‎سنجند و در آخر، نتیجه ای را به شما نمایش می‎دهد که از مشاهده آن حیرت زده می‎شوید.

اینجاست که به مفهوم «ایندکس» معروف برمیخوریم؛ در واقع تمام این پروسه شناسایی و مرتب کردن آمار و محتواهای موجود در وب، به واسطه فرایندهایی محقق می‎شود که به آن‎ها ” کراول کردن” و یا “ایندکس کردن” گفته می‎شود.

هدف شما وقتی محتوایی در این فضا تولید می کنید، این است که آن مطلب در نتایج جستجو نمایان شود تا از آن بازدید دریافت کنید. اولین چیزی که باید در این مسیر در نظر بگیرید، این است که محتوای شما باید برای موتورهای جستجو قابل دسترسی باشد. در این جا است که کار شما با سئو جدی‎تر از قبل آغاز می شود؛ زیرا اگر سایتی قابل دسترسی نباشد، اصلا در نتایج SERP یا همان Search Engine Results Page قابل مشاهده نخواهد بود.

در کل می‎توانیم بگوییم موتور های جستجو دو هدف اصلی را دنبال می کنند؛

  1. کراول/ایندکس کردن محتواهایی که در فضای وب وجود دارد
  2. ارائه پاسخی صحیح و کامل به خواسته کاربر با تشکیل لیستی از نتایج مطلوب

در ادامه، چگونگی عملکرد موتورهای جستجو به شکلی گسترده‎تر زیر ذره بین وینتو قرار میگیرد:

ترتیب و ساز و کار موتور های جستجو چگونه است؟

در میان وظیفه های مختلفی که موتورهای جستجو به عهده دارند، 3 عمل اصلی وجود دارد که بین اغلب آنها مشترک است؛

  1. کراول کردن: جستجو در فضای اینترنت برای شناسایی محتواهایی که در سطح وب وجود دارد.
  2. ایندکس کردن: ذخیره و سازماندهی اطلاعاتی که در مرحله کراول کردن یافت شده است. (هنگامی که صفحه ای برای نمایش در نتایج جستجو انتخاب می شود، ایندکس شده است)
  3. رتبه بندی: ارائه اطلاعات ایندکس شده ای که بهترین پاسخ به نیاز کاربران است.

برای بررسی دقیق تر سه مورد بالا، ادامه مقاله را به دقت مطالعه کنید:

  • مرحله کراول کردن در گوگل

به مرحله ای که در آن شناسایی اطلاعات و محتواهای تازه و یا بروز رسانی شده توسط ربات های مخصوص (کراولر، خزنده و یا اسپایدر) صورت می گیرد، کراول کردن موتورهای جستجو گفته می شود.

محتواهای موجود در وب می‎تواند شامل هر چیزی باشد. (با انواع محتوا که آشنایی دارید؛ محتوا ممکن است متن، عکس، ویدیو و یا حتی یک فایل pdf باشد)

شناسایی هر نوع محتوایی توسط لینک‎ها انجام می شود و نوع محتوا تفاوتی در اصل ماجرا ایجاد نمی‎کند.

این فرایند به این صورت است که ربات ها کار خود را با تعداد محدودی از صفحات وب شروع می کنند و کم کم با دنبال کردن لینک های موجود در صفحه، صفحات جدیدتر را پیدا می کنند. وقتی این فرایند به انتها برسد، این ربات ها تعداد زیادی از صفحات اینترنتی را کراول کرده اند. (اهمیت لینک‎دهی را درک کرده اید یا نیاز به توضیح بیشتری دارید؟)

  • مرحله ایندکس کردن در ابر حافظه گوگل

به مجموعه اقداماتی که موتور جستجویی مانند گوگل برای ذخیره اطلاعات و پردازش آنها انجام می دهد، ایندکس کردن گفته می‎شود. همان طور که می دانید، حجم اطلاعات و محتواهایی که در وب وجود دارند بالاتر از آن است که حتی فکرش را می‎کنید. پس بی شک موتورهای جستجو بدون دیتابیس های فوق العاده قوی و بزرگ، عملا در ذخیره این حجم حجیم اطلاعات فلج می باشند.

اینکه اطلاعات و محتواها در دیتابیس شرکت گوگل ذخیره شده باشد، باعث می شود عبارتی که کاربر جستجو کرده است، با سرعت بیشتری بررسی شود و پاسخ مناسب و دقیق تری برای آن پیدا شود.

  • رتبه بندی کردن در گوگل

مرحله رتبه بندی مربوط به زمانی است که کاربری عبارتی را سرچ می کند؛ در این هنگام، گوگل دوست داشتنی باید در میان محتواهای ایندکس شده اش به دنبال اطلاعاتی بگردد که بیشتر از همه به آن عبارت مربوط است. در این شرایط موتورهای جست و جو همه اولویت های خود را کنار گذاشته و به تنها چیزی که اهمیت می دهد این است که کاربر در کوتاه ترین زمان به بهترین نتیجه دسترسی پیدا کند.

به ساده ترین شکل، رتبه بندی به فرایندی گفته می شود که در آن همه نتایجی که برای یک جستجو وجود دارد، بر اساس میزان ارتباط محتوایی مرتب می شوند. دانستن این موضوع که موتور جستجو محتوای چه وبسایت هایی را با عبارت سرچ شده هماهنگ تر می داند، بسیار اهمیت دارد؛

هر وبسایتی که رتبه بالا تری داشته باشد، از نظر گوگل یا هر موتور جستجویی به کوئری یا عبارت سرچ شده ارتباط بیشتری دارد. می توان گفت که اساس کار یک سئوکار را کشف کردیم؛ درخشیدن در مقابل چشم گوگل!

شما قابلیتی در اختیار دارید که بتوانید هر زمان محتوای سایت خود را غیر قابل کراول و غیر قابل ایندکس کنید. ولی به این نکته توجه داشته باشید که موتور جستجو برای نمایش سایت شما در نتایج یک جستجو، باید بتواند سایت شما را کراول و ایندکس کند.

ساز و کار کراول (Crawl) و ایندکس (Index)

یک شهر شلوغ را با کوچه و خیابان های زیاد و پر تردد در نظر بگیرید (تهران خودمان یا نیوبورک خودشان!)؛ تصور کنید که در این شهر در ابتدای هر کوچه یا خیابان یک نقطه ایست قرار دارد. اگر این شهر را دنیای وب تصور کنیم، این نقاط اطلاعات و محتواهای موجود در وب خواهند بود. گوگل و سایر موتورهای جستجو در این شهر مسئول شناسایی و دسترسی به این اطلاعات هستند.

برای انجام این کار، موتور جستجوی مورد نظر در خیابان ها و راه های این شهر راه می‎افتد تا به تک تک نقاط ایست سر بزند. این راه ها و خیابان هایی که گوگل و یا هر موتور جستجوی دیگری در آن ها تردد می کند، در حقیقت لینک ها هستند.

پس لینک ها یا همان خیابان‎ها، راه‎های ارتباطی بین موتور جستجو و سایر اطلاعات هستند. اما در اینجا سوالی که مطرح می شود این است که آیا گوگل با پای پیاده تمام این شهر را طی می کند؟!

خیر، گوگل راحت طلب‎تر از این حرف‎هاست؛ این موتور جست و جوی پرحاشیه و مشهور از عواملی به عنوان وسیله نقلیه برای سهولت در رفت و آمد استفاده می کند. این وسایل نقلیه، ربات های خزنده یا کراولرها هستند (Crawler or Spiders) که پیوسته در شهر در حال ترددند و محتواهایی که در فضای وب وجود دارد را کراول می کنند.

پس با نگاهی جدی تر، می توانیم بگوییم تمام اطلاعاتی که در دنیای وب وجود دارد، با لینک ها و بک لینک ها به یکدیگر متصل شده اند و موتور جستجو از طریق لینک ها که مثل راهی ارتباطی هستند، از محتوایی به محتوای دیگر راه می یابند و آنها را کراول می کنند.

از اینرو مسئله لینک‎دهی را جدی بگیرید!

پس از اینکه گوگل به این صورت همه محتواهای موجود در وب را شناسایی کرد، زمان آن می رسد که این اطلاعات به شکلی خاص توسط ربات های خود ایندکس یا همان ذخیره سازی شود.

ایندکس کردن به این علت صورت می گیرد که پاسخ مطلوب هر کاربری در هر جای دنیا، سریع تر نمایش داده شود. زیرا همان طور که مشخص است، در فضای گسترده اینترنت رقابت بر سر سرعت ارائه خدمات بسیار جدی است و حتی تاخیری چند ثانیه ای می تواند کاربر را دلسرد کند. کاربر این روزها بویی از صبر نبرده و به دنبال سریع ترین راه حل هاست.

بازیابی (Retrieval) و رتبه بندی (Ranking) در گوگل

قطعا همه کاربرانی که یک عبارت را در موتورهای جستجو سرچ می کنند، به دنبال اطلاعاتی در یک زمینه به خصوص می گردند؛ حالا اگر موتور جستجو هر محتوایی مرتبط به آن موضوع را که پیش تر ایندکس کرده است را در یک لیست به کاربر ارائه دهد، به نظر شما همه چیز مرتب است؟ قطعا اینگونه نیست و کار موتور جستجو در این مرحله تمام نمی شود.

اطلاعات و محتوا زمانی آماده ارائه است که بر اساس این دو فاکتور گزینش و مرتب شده باشند: میزان ارتباط و کیفیت!

برای مثال اگر کسی عبارت “وینتو” را در یاهو سرچ کند، یاهو در ابتدا تمامی اطلاعات و نتایجی که به این عبارت مربوط می شود، گزینش می کند و سپس آنها را با توجه به کیفیت و اهمیت آن برای کاربر، مرتب می کند. قطعا مرتبط ترین پاسخ برای این جستجو، خود سایت وینتو است؛ پس این نتیجه باید اولین گزینه در لیست باشد. در غیر این صورت، خبری از رضایت کاربر نخواهد بود!

حالا که اهمیت نمایش محتوای مرتبط مشخص شد باید روش تشخیص این محتوا در کارخانه گوگل با هم بررسی کنیم:

فاکتورهای رتبه بندی

 ارتباط محتوایی

همه ما دوران نوستالژی موتورهای جست و جو به خصوص گوگل را به خاطر داریم که ملاک گزینش‎اش، تکرار کلمه کلیدی در متن بود اما این معیار چندان به مذاق موتورهای جست و جو و کاربران شیرین نیامد و در کوتاه‎ترین زمان متحول شد.

امروزه موتورهای جستجو موارد خیلی بیشتر و مهمتری را هم بررسی می کنند تا کاملا مطمئن باشند نتایجی که به کاربران سخت پسند خود ارائه می دهند، همان چیزی است که آنها به دنبال آن می گردند.
برای مثال برخی از این معیار ها شامل:

  • چگالی کلمه کلیدی
  • میزان کاربرد LSI ها
  • توجه به موضوع کلی سایت
  • دریافت سیگنال های کاربر با استفاده از الگوریتم RankBrain
  • و مواردی دیگر

 کیفیت محتوا

اگر گوگل را یک انسان در نظر بگیریم، می توانیم بگوییم این انسان برای بررسی این مورد اینگونه تصور می کند که هر چه یک صفحه محبوب تر باشد، به احتمال خیلی زیاد محتوای با ارزشی به مخاطبان خود ارائه می دهد؛ در نتیجه کیفیت محتوای آن بالا است.

این استدلال در بررسی ها و آزمایش های متفاوت و در گذر زمان اصولا سربلند بوده و نتایج مطلوبی به همراه داشته است. البته این معیار به حال خود رها نشده است و متخصصان و مهندسان هر روزه به دنبال دستاورد جدیدی در این الگوریتم ها هستند که کاربران را بیشتر از گذشته خشنود سازد.

قطعا می دانید که تعیین کیفیت و میزان ارتباط محتوا به صورت دستی انجام نمی شود و برای انجام هر چه بهتر این کار فرمول های محاسباتی و الگوریتم های زیادی ساخته شده اند. بنابراین، با سرچ کردن هر عبارتی، موتورهای جستجو به کمک این الگوریتم ها مرتبط ترین و ارزشمند ترین اطلاعات را پیدا می کند، آنها را بر اساس اهمیت رتبه بندی می کند و در نهایت به کاربر ارائه می دهد.

در الگوریتم های یک موتور جستجو موارد مختلفی تحت عنوان شناسه تعیین شده که متخصصان سئو آنها را ” Ranking Factor ” یا همان فاکتورهای رتبه بندی می نامند.

روش های ارتباط بهتر سایت با گوگل

چه فاکتورهایی در سرعت و کیفیت کراول کردن سایت موثر است؟

کروال کردن گوگل مانند حرکت در یک مسیر است.  ربات های گوگل از طریق لینک های موجود در  سایت شما ، صفحات مختلف سایت را کشف میکنند. اینجاست که نقشه سایت میتواند کمک حال این ربات ها باشد. به غیر از نقشه سایت، محتوای غیر تکراری، متاتگ های اختصاصی، و سرعت پینگ سرور خوب میتواند در سرعت کراول سایت شما موثر باشد.

تمام توضیحاتی که تا این قسمت در رابطه با موتورهای جستجو بیان کردیم، صرفا جهت آماده سازی ذهن شما برای بیان 4 نکته ساده و در عین حال مهم سئو بود که ممکن است به آن چندان توجه نکرده باشید؛ در واقع باید خودتان را آماده کنید که قعر این ماجرا را کشف کنیم:

1- قابل کراول بودن (Crawlable)

همان طور که پیش تر توضیح دادیم، اگر سایت شما در حالت غیر قابل کراول قرار گرفته باشد، فرایند سئو را کاملا از ریشه متوقف کرده اید! اساس کار سئو، شناسایی سایت ها است و اولین گام برای این که سایت شما در نتایج گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری نمایان شود، این است که مطمئن شوید سایت شما برای گوگل قابل شناسایی است.

دقت داشته باشید که گاهی سایت به دلیل اشتباهاتی مثل کدنویسی غلط غیر قابل کراول می شود و در نهایت تمام زحمت هایی که برای تولید محتوا و سایر مراحل می کشید، دود می‎شود و بر باد می رود! البته برای سایت های تازه تاسیس انتظار می رود که فرایند کراول شدن آن، کمی طول بکشد. زیرا این سایت هنوز به اندازه کافی لینک دریافت نکرده است. پس جایی برای نگرانی نیست و فقط باید کمی حوصله به خرج بدهید.

  • توجه!
    همان طور که پیش تر توضیح دادیم، ربات های خزنده گوگل با استفاده از لینک ها می توانند انواع صفحات را کراول کنند. پس اینکه شما چگونه در سایت خود لینک سازی می کنید، تاثیر بسیار زیادی بر نمایان شدن محتوای شما دارد. برای اینکه به بهترین شکل در سایت خود لینک سازی کنید، پیشنهاد ما این است که حتما مقاله هایی مرتبط با این موضوع مطالعه کنید تا دانش شما در این مورد افزایش یابد.
  • توجه!
    این امکان وجود دارد که همه قسمت های سایت شما قابل کراول کردن نباشد و این موضوع نگران کننده ای نیست؛ مثلا اگر در سایت شما پنل کاربری وجود دارد و کاربران برای ورود باید نام کاربری و رمز عبور ایجاد کنند، باید بدانید که این بخش از سایت شما کراول نمی شود و قطعا مشکلی هم نخواهد داشت. پس حواستان باشد که اگر در این قسمت ها محتوایی دارید که قصد دارید در نتایج گوگل شاهد آن باشید، چاره ای نیست! باید جای بهتری را در سایت برای آن تدارک ببینید.
  • توجه!
    گوگل قابلیتی در اختیار شما قرار داده است که بتوانید فعالیت های ربات های کراولر را در صفحات سایت خود بررسی کنید. این کار با کمک فایل txt و همینطور SiteMap انجام می شود.

2- قابل ایندکس بودن

بعضی مواقع ممکن است که سایت شما قابل کراول شدن باشد اما ایندکس نشود که البته این مورد هم از عواملی است که باعث می شود سایت شما در نتایج جستجو نمایان نشود.

پیش از هر اقدامی برای اینکه مطمئن شوید این قسمت از کار درست پیش نمی رود، آدرس سایت خود را در فرمت زیر در گوگل جستجو کنید:

Site:yourdomain.com

آنچه که در نتیجه از این سایت مشاهده خواهید کرد، تمامی صفحاتی از سایت شما است که کاملا ایندکس شده اند؛ اگر صفحاتی از سایت شما در این قسمت ظاهر نشد، بدانید که یک جای کار می لنگد که حتما باید آن را تصحیح کنید.

البته این نکته را در نظر داشته باشید که اصولا عددی که گوگل به شما نشان می دهد چندان دقیق نیست؛ ولی در نهایت این کار برای شما بسیار کاربردی است که یک آمار کلی از تعداد صفحات ایندکس شده و همینطور چگونگی نمایش آنها در نتایج گوگل داشته باشید.

علاوه بر این، یکی از کارهایی که انجام آن فرایند ایندکس شدن صفحات سایت شما را سریع تر پیش می برد، ثبت SiteMap در سرچ کنسول گوگل است.

  • نکته!
    ممکن است برای شما پیش بیاید که با صفحه ای مواجه شوید که قبلا ایندکس شده بود و در نتایج جستجو مشاهده می شد، ولی دیگر قابل رویت نیست و حتی جستجوی فرمول بالا هم فایده ای ندارد! در این صورت 2 احتمال وجود دارد؛
  • صفحه مورد نظر را no Index کرده باشید.
  • گرفتار خشم گوگل شده و به صورت پنالتی از لیست نتایج حذف شده باشید!

3- ارتباط محتوایی بیشتر

چیزی که در رتبه بندی سایت ها حرف اول را می زند، میزان ارتباط محتوایی سایت شما با کلمه کلیدی است که سرچ می شود!

مطمئنا درک این جمله اصلا سخت نیست؛ اگر محتوای سایت شما مطابق نیاز کاربر نباشد، باید با SERP خداحافظی کنید! شما را به خیر و SERP را به سلامت!

اقدامی که به شما در این زمینه کمک می کند این است که پیش از آغاز فرایند تولید محتوا، ابتدا 10 نتیجه اول آن کلمه کلیدی را بررسی کنید. در بیشتر مواقع وقتی شما 10 نتیجه اول کلمات کلیدی را مشاهده کنید، به یک سری مفاهیم مشترکی می رسید و می فهمید که در حقیقت کاربر از جستجوی این کلمه چه هدفی دارد.

(اگر میپرسید که چرا پیشنهاد می شود 10 نتیجه اول لیست را بررسی کنید؟ به این علت که بر اساس الگوریتم RankBrain، اصولا 10 نتیجه اول است که از نظر کاربران مفید بوده اند و به عبارتی گره کارشان را گشوده است.)

اگر این کار را انجام دهید، محتوای سایت شما خود به خود در راستای خواسته های کاربران قرار می گیرد و به این شکل، ارتباط محتوایی را به خوبی رعایت کرده اید.

4- کیفیت بهتر محتوا

همه چیز کاملا مشخص است! کیفیت محتوای سایت شما تاثیر غیر قابل چشم پوشی در رتبه بندی دارد.

اگر همه چیز را به شکل صحیح رعایت کنید، باز هم ممکن نیست بدون سرمایه گذاری بر کیفیت محتوای خود رتبه بالایی در گوگل کسب کنید. اگر هم چنین محتوایی را در این مرتبه مشاهده کردید، مطمئن باشید که این یک مقام دائمی نخواهد بود! در این بازار داغ رقابت میان کسب و کارهای اینترنتی که سعی می کنند مطابق میل مخاطب روزانه کیفیت محتوای خود را افزایش دهند، در دراز مدت هیچ اثری از چنین محتوایی بر جای نخواهد ماند! چرا که در این فضا، دانای کلی به نام RankBrain بر نتایج گوگل به طور کامل نظارت دارد!

مخلص کلام!

کیفیت محتوا باید برای شما اولین اولویت باشد. مطمئن باشید که سرمایه گذاری روی این مورد، یک معامله دو سر برد است! هر چه روی این مورد سرمایه گذاری کنید، به همان میزان از آن نتیجه خواهید گرفت و اصلا ضرر نخواهید کرد.

هرچند موتورهای جست و جو به عضو جدانشدنی زندگی همه افراد حتی کاربران عادی اینترنت تبدیل شده‎اند ولی شما به عنوان کسی که دستی در سئو و بهینه سازی دارد، قطعا باید شناخت بیشتر و کامل تری از ساز و کار آنها داشته باشید.

ما در این مقاله سعی کردیم کلکسیون جامعی تشکیل دهیم از هر آنچه که لازم است راجع به موتورهای جست و جوی گوگل بدانید. تجربه خود را در زمینه این غول دنیای وب ما در میان بگذارید. از دید شما گوگل به چه مواردی اهمیت بیشتری میدهد؟
چطور با سایت شما ارتباط برقرار کرده و عدم رعایت چه مواردی میتواند نادیده گرفتن سایت شما را بدنبال داشته باشد؟

نوشته ساز و کار گوگل چیست؟ و چگونه سایت ها را رتبه بندی می‌کند؟ اولین بار در آژانس وینتو. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *