شروع برنامه نویسی با کدام زبان بهتر است؟

وقتی صحبت از شروع برنامه نویسی می کنیم خیلی از کسانی که به این حوزه علاقه دارند نمیدونند نقطه شروع برنامه نویسی کجاست و باید از چه زبانی شروع کرد. وقتی تو اینترنت هم سرچ میزنی هر کسی بر اساس تجربیات و تعصبات خودش یک زبان رو معرفی کرده است و گفته اگر از این زبان شروع نکنی بیچاره میشی و هیچ وقت برنامه نویسی خوبی نخواهی شد. راسیتش باید اعتراف کنم روزهای اول خودمم همین طور بود، طوری که هر کسی یه چیزی میگفت و یادمه اولین نفر که باهاش صحبت کردم گفت اگر از زبان برنامه نویسی سی شروع نکنی هیچ وقت نمی تونی برنامه نویسی یاد بگیری، الان وقتی به اون حرفا فکر می کنم فقط خندم میگیره و میگم چه قد اون شخص بی سواد و نسبت به اون زبان تعصب داشت و چون خودش اشتباه کرده بود میخواست همه رو به اون راه اشتباه ببرد.

در اینجا قرار نیست با تعصب صحبت کنیم و بگیم حتما حتما باید فلان زبان برنامه نویسی رو یاد بگیرید اینجا قرار هستش تجربیات خودم و چیزی که باید انجام دهید رو با هم مورد بررسی قرار دهیم. راسیتش نقطه شروع برنامه نویسی جای خاصی نیست و شما می توانید از هر زبان یا هر چیزی که دوست دارید شروع کنید. اما اگر میخواهید دید برنامه نویسی پیدا کنید و یک راه درست که خیلی زود خسته نشید رو برید به نظرم این مقاله خیلی می تواند به شما کمک کند. چون در این مقاله سعی می کنم راهی رو به شما نشون بدم که هم یاد بگیرید هم خسته نشید چون یکی از شایع ترین اتفاقات در اوایل برنامه نویسی، خستگی و دلزدگی نسبت به برنامه نویسی است که من سعی می کنم شما رو با چیزهایی آشنا کنم که دچار این مشکل نشوید.

شروع برنامه نویسی

خودم یه لحظه تو اینترنت یه جستجو زدم و متوجه شدم چه قد مقاله بی مصرف تو اینترنت منتشر شده است و طرف همون راهی که اشتباه کرده و رفته، با تمام وجود می گوید شما هم باید این مسیر رو برید. یا مثلا افرادی که در کانال تلگرامی سورس ایران عضو هستند وقتی بهشون مشاوره میدیم متوجه میشویم چه قد بد راهنمایی شده اند. یه بنده خدایی چند وقت پیش برای مشاوره بهم پیام داد وقتی باهاش صحبت کردم متوجه شدم یک شخص بهش گفته اگر میخواهی برنامه نویسی شوید باید ابتدا زبان سی رو یاد بگیری بعد بری سمت سی پلاس پلاس و بعدش سی شارپ و در انتها جاوا رو یاد بگیری، این بنده خدا وقتی بهم پیام داد گفت فلانی من باید چه کنم دارم سی رو میگذرونم و واسم خیلی سخت هستش، بعدش باهاش صحبت کردم و جریانش رو گفت خیلی تعجب کردم. (اخه چرا طرف باید این همه زبان برنامه نویسی رو یاد بگیره، واقعا جای تعجب داره) بعدش گفت آقا اصلا شروع برنامه نویسی از کجا هستش و باید از چی شروع کنم و چی رو ادامه بدم.

توجه: اگر اطلاعتی در این زمینه نداریم یا اینکه یک مسیر رو اشتباه رفتیم همون رو به بقیه منتقل نکنیم چون باعث گمراهی یا دلسردی شخص می شود. (خیلی ها به برنامه نویسی علاقه دارند اما به خاطر راهنمایی بد، کلا برنامه نویسی رو کنار گذاشتند)

شروع برنامه نویسی

ببینید دوستان عزیز اگر منطقی به این موضوع نگاه کنیم و در مورد شروع برنامه نویسی صحبت کنیم باید بگم جای دقیقی برای شروع وجود ندارد شما می توانید از هر زبانی که دوست دارید شروع کنید و هر چیزی که دوست دارید رو یاد بگیرید اما چند نکته رو باید بهش توجه ویژه کنید که وارد بیراهه نشوید. باید ببینید شما اصلا قبلا با برنامه نویسی آشنایی داشتید یا خیر، رشته تحصیلیتون چی هستش؛ چرا میگم رشته تحصیلی، چون کسی که تو شاخه های کامپیوتر درس خونده مقداری متفاوت تر از بقیه رشته ها هستش و باید به این موضوع توجه شود. چون مفاهیم و پایه های برنامه نویسی رو میدونه و می تواند با هر زبانی به احتمال زیاد ارتباط برقرار کند. اما کسی که هیچی نمیدونه باید مبانی و مفاهیم اولیه برنامه نویسی رو یاد بگیرد.

نقطه شروع برنامه نویسی

تا این لحظه متوجه شدیم برای شروع برنامه نویسی محدودیتی در انتخاب زبان نداریم اما واقعا نقطه شروع برنامه نویسی کجاست و از کجا شروع کنیم تا هم آسون تر باشه و هم خیلی راحتر یاد بگیریم و مسئله مهم که در ابتدای کار دلسرد نشویم. ببینید دوستان عزیز اگه هیچ آشنایی ندارید و اصلا کار نکردید پیشنهاد میکنم اول مبانی و مفاهیم اولیه برنامه نویسی رو یاد بگیرید. سعی کنید دید برنامه نویسی پیدا کنید هیچ جای نگرانی نیست چون در مقاله با عنوان ۱۹ مقاله برای یادگیری اصول برنامه نویسی در مورد مفاهیم اولیه برنامه نویسی صحبت کردیم و به نظرم با مطالعه این مقالات یک دید کلی به برنامه نویسی پیدا می کنید. لطفا این ۱۹ مقاله رو جدی بگیرید و حتما آنها رو مطالعه کنید چون دید خوبی به شما در این حوزه میدهد.

بعد از اینکه این مقالات رو مطالعه کردید در ادامه باید سراغ زبان برنامه نویسی برویم اما من پیشنهاد میکنم این کار رو نکنید چون شما تازه وارد این حوزه شدید و به احتمال زیاد دچار مقداری سردگمی و پیچیدگی می شوید و احتمال زیاد دارد آن را کنار بذارید. من پیشنهاد میکنم از HTML و CSS شروع کنید. در ادامه در مورد این دو صحبت می کنم و توضیح میدهم این دو چی هستند خیلی ها این دو رو، زبان برنامه نویسی میدانند اما باید بگم این دو تا زبان برنامه نویسی نیستند در ادامه بیشتر در موردشان صحبت می کنیم. 

HTML چیست؟

ابتدا بگویم HTML مخفف Hyper Text Markup Language و به معنای “زبان نشانه‌گذاری ابرمتن” است. اگر بخواهیم بگیم HTML چه نقشی دارد باید گفت HTML سنگ بنای وب است. یعنی چارچوب یک صفحه وب توسط HTML مشخص می شود. HTML یک زبان رایانه‌ای که برای تدوین قالب و طراحی صفحات وب به کار برده می‌شود.

HTML یک زبان برنامه نویسی نیست بلکه یک زبان نشانه گذاری است و باید گفت نقطه آغاز یادگیری برنامه نویسی تحت وب، یادگیری زبان نشانه گذاری HTML است. یعنی با استفاده از HTML شما می توانید چارچوب یک صفحه سایت رو مشخص کنید. اگر میخواید در مورد زبان نشانه گذاری HTML بیشتر بدونید به صفحه HTML چیست؟ مراجعه کنید.

CSS چیست؟

پس HTML برای نمایش المان ها و لایه بندی ساختار صفحه استفاده می شود و برای طراحی یک صفحه و زیبایی سازی صفحه، امکانات خوبی را در اختیار طراح سایت قرار نمی دهد. با آمدن زبان CSS این مشکل زیبا سازی صفحات وب حل شد.
CSS مخفف Cascading Style Sheets می باشد که نحوه نمایش عناصر داخل یک صفحه رو مشخص می کند و به طراح کمک میکند که بتوانند به تمام بخش ها و عناصر یک صفحه کنترل داشته باشد. و می توان گفت CSS زبان استایل دهی یا زیبا سازی یک صفحه وب می باشد. اگر میخواهید در مورد آن بیشتر بدانید به مقاله CSS چیست؟ مراجعه کنید.

چرا شروع برنامه نویسی باید با HTML و CSS باشد؟

چرا شروع برنامه نویسی باید با HTML و CSS باشد؟

ببینید دوستان عزیز اگر تا حالا برنامه نویسی کار نکردید و الان می خواهید استارت برنامه نویسی رو بزنید بدترین کار اینه که از یک زبان برنامه نویسی مثل سی شارپ، جاوا، پایتون یا هر زبان دیگه استفاده کنید. چون در ابتدا با مفاهیمی روبرو می شوید که احتمال دارد شما رو سردرگم و نامید کند. اما یادگیری HTML و CSS اینقدر راحت است که نگو نپرس، کافیه یکی دو ماه وقت بذارید و این دو تا رو یاد بگیرید. چون می توانید صفحات استاتیک وب بزنید و هم دید برنامه نویسی پیدا می کنید.

کار کردن با این دو، شما رو وارد دنیای برنامه نویسی می کند و وقتی این دو رو خوب و دقیق یاد گرفتید بخواهید وارد هر حوزه ای از برنامه نویسی شوید خیلی راحتر و با دید برنامه نویسی این اتفاق برای شما میافتد. مثلا اگر بخواهید برنامه نویسی وب رو شروع کنید (پر درآمدترین و رو بورس ترین حوزه برنامه نویسی در حال حاضر) باید حتما اول HTML و CSS رو یاد بگیرید. اگر بخواهید برنامه نویسی موبایل کار کنید باز هم چون این دو رو کار کردید یک دید عالی برای آن بخش به شما میدهد و کارتون به شدت راحتر می شود.

برای یادگیری این دو تا می توانید از منابعی که داخل سایت قرار دادیم استفاده کنید. کافیه به مقاله گام اول برای آموزش طراحی سایت برید و ویدیوهایی که در این مقاله معرفی کردیم رو دانلود کنید. با استفاده از ویدیوها می توانید این دو رو به خوبی یاد بگیرید. 

اگر هم قبلا سابقه مقداری برنامه نویسی دارید و مبانی و مفاهیم اولیه برنامه نویسی رو بلد هستید می توانید دیگه وارد فاز دوم یعنی یادگیری یک زبان برنامه نویسی شوید. زبان های زیادی وجود دارد که می توانید از آنها شروع کنید مثل سی شارپ، جاوااسکریپت، PHP، جاوا، پایتون و … که هر کدام در جایگاه خودش جز بهترین های این حوزه هستند. برای اینکه بدونید باید از کدام یک شروع کنید پیشنهاد میکنم مقاله بهترین زبان برنامه نویسی برای کسب درآمد رو مطالعه کنید در این مقاله که در مورد نقطه شروع برنامه نویسی برای حوزه های مختلف است برای هر حوزه چند زبان خوب رو معرفی کرده ایم که یک دید خوب نسبت به انتخاب زبان برنامه نویسی به شما میدهد. البته مقالات زیادی در این حوزه داخل سایت قرار دادیم که با یک جستجو ساده داخل سایت سورس ایران می توانید به آنها دسترسی داشته باشید.

صحبت پایانی
در این مقاله در مورد نقطه شروع برنامه نویسی صحبت کردیم و توضیح دادیم که بدترین کار ممکن برای شخصی که اصلا برنامه نویسی نمیداند یادگیری یک زبان برنامه نویسی است و اگر کسی به فکر ورود به دنیای برنامه نویسی است بهترین گزینه یادگیری HTML و CSS است. همانطور که گفتیم یادگیری این دو، به شدت ساده و دلنشین است و خیلی سریع خروجی رو میبینید و یک انگیزه برای ادامه راه می شود. اگر هم بخواهید وارد حوزه طراحی سایت شوید حتما حتما باید HTML و CSS رو یاد بگیرید. سعی کنید سریع استارت کار رو بزنید و زیاد دست دست نکنید چون خیلی ها رو میشناسم چند ماهه فقط برای شروع برنامه نویسی درگیر هستند و هنوز چیزی رو یاد نگرفته اند. 

توجه: بعد از این مقاله حتما مقاله ۷ نکته مهم که یک برنامه نویس تازه کار باید بداند؟ رو مطالعه کنید در این مقاله توضیحاتی برای افرادی تازه کار دادم که به شدت به کارتون میاد و وضعیت یادگیری شما رو بهتر می کند. فقط ۵ دقیقه وقت بذارید و این مقاله جذاب رو مطالعه کنید.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *