۷ نکته مهم که یک برنامه نویس تازه کار باید بداند؟

همیشه در ابتدای یادگیری و آموزش هر چیزی اگر بدانیم باید چه چیزهایی رو رعایت کنیم و به چه چیزهایی توجه کنیم خیلی کارمون راحت میشه، چون رو آن موارد تمرکز بیشتری میذاریم. اگر برنامه نویس تازه کار هستید و تازه می خواهید اقدام به یادگیری برنامه نویسی کنید این مقاله رو حتما مطالعه کنید در این مقاله ۷ مورد مهم که باعث می شود شما مسیر درستی رو انتخاب کنید و سریع راه پیشرفت رو در این حوزه طی کنید رو مورد بررسی قرار میدهیم.

در این چند سالی که در این حوزه کار می کنم برنامه نویس های تازه کار با نظرات زیادی روبرو می شوند که نمی دانند باید کدام یک رو گوش کنند و روی آن تمرکز کنند. سعی می کنم تجربیات این چند سال رو در این مقاله قرار دهم تا شما با مطالعه آن بتوانید دست پر اقدام به یادگیری و آموزش برنامه نویسی کنید. تمام این ۷ گزینه بر اساس تجربیات و سوال های کاربران لیست شده اند.

برنامه نویس تازه کار

قرار نیست در این مقاله چیزی بگیم که زندگی شما در حوزه برنامه نویسی رو متحول کند اما بهتون قول میدم اگر این ۷ مورد رو رعایت کنید و بهشون عمل کنید بعد از مدتی یک برنامه نویس حرفه ای می شوید که می تواند در هر شرکتی که دوست دارد کار کند یا حتی به صورت فریلنسری یا همان آزادکاری به درآمدهای عالی برسید. پس به صورت دقیق این ۷ مورد رو آویز گوشتون کنید و بهشون عمل کنید. متاسفانه خیلی ها در مسیر یادگیری، به خاطر بعضی از مشکلات که نمیدونند باید چه کنند برنامه نویسی رو کامل کنار میذارند و بیخیال آن می شوند. 

۷ نکته مهم برای برنامه نویس تازه کار

در بخش زیر ۷ مورد رو به صورت لیست قرار دادیم که اصلی ترین نکات مهم در ابتدای کار هستند و یک برنامه نویس تازه کار اگر این موارد رو رعایت کند صد در صد وضعیت عالی پیدا می کند و می تواند خیلی سریعتر از آن چیزی که در ذهن دارد پیشرفت کند. این موارد، جز چیزهایی هستند که متاسفانه متاسفانه رعایت نمی شوند و از کنار آنها راحت عبور می کنند. ابتدا هر کدام رو معرفی کرده و بعد در مورد هر گزینه توضیحات کاملی رو ارائه میدهیم تا شما درک درستی از آن پیدا کنید.

  • دست دست نکردن
  • درگیر باورهای اشتباه
  • استمرار
  • تمرین تمرین تمرین
  • پروژه محور کار کنید
  • تمیز نویسی
  • هر روز یاد بگیرید

۱- دست دست نکردن
کسانی که در ابتدای راه هستند و می خواهند یک زبان برنامه نویسی رو یاد بگیرند اینقد دست دست می کنند که چند ماه میگذرد و آخر سر هم هیچ زبانی رو انتخاب نمی کنند و کلا بیخیال برنامه نویسی می شوند. متاسفانه با افرادی روبرو شده ام که بیش از چند ماه درگیر انتخاب زبان یا فریم ورک بوده اند. ببینید دوستان عزیز اگر واقعا می خواهید اقدام به یادگیری و آموزش برنامه نویسی کنید اینقد درگیر زبان یا فریم ورک نشوید و سریع اقدام به یادگیری کنید.

وقتی شما یادگیری رو شروع می کنید حتی اگر زبان مورد نظر خوب نباشد و در بدترین شرایط ممکن قرار داشته باشد چون شما مبانی و مفاهیم اولیه برنامه نویسی رو یاد گرفته اید هیچ مشکلی برای سویچ یا همون کوچ کردن روی یک زبان دیگر ندارید و اصلا جای نگرانی نیست. زیاد سخت نگیرید مهم یادگیری مبانی اولیه هستش که می توان با هر زبانی این مبانی رو یاد گرفت.

مثلا یه بنده خدایی یادمه قبل از عید نورزو برای مشاوره پیام داد و کامل راهنمایی اش کردم و گفتم یکی از این دو زبان رو انتخاب کن و سریع یاد بگیر، بعد از گذشت ۷۰ ۸۰ روز، دوباره پیام داد و گفت فلانی موندم چه زبانی رو یاد بگیرم. تو همین مدت ایشون میتونست مبانی اصلی برنامه نویسی رو کامل یاد بگیرید و حتی یکی دو پروژه کوچیک هم بنویسید. اینقد درگیر این مسائل نشید و همش دست دست نکنید. برای ابتدای کار مقاله بهترین زبان برنامه نویسی برای کسب درآمد رو مطالعه کنید.

۲- درگیر باورهای اشتباه
فکر کنم تو همین سال به بیش از ۵۰۰ نفر برای یادگیری برنامه نویسی، مشاوره های چند دقیقه ای داده ام که اکثر باورهای اشتباه در زمینه برنامه نویسی دارند. مثلا طرف میگفت من برنامه نویسی رو شروع نمی کنم چون تایپ ده انگشتی بلد نیستم یا چند نفر پیام دادن و میگفتن چون دانشگاه رشته نرم افزار نخوندم دیگه نمی تونم برنامه نویس شوم.

از این مدل باورهای اشتباه در برنامه نویس های تازه کار به شدت پیدا می شود. متاسفانه مشخص نیست این باورها از کجا نشات می گیرد و خیلی ها هم درگیرش می شوند و کلا برنامه نویسی رو شروع نمی کنند. دوستان عزیز لطفا درگیر این موضوعات نشوید. قبلا هم در این زمینه مقاله ای نوشتم با عنوان تصورات اشتباه در مورد برنامه نویسی که به شدت مورد استقبال مخاطبان سایت قرار گرفت و بیش از دو هزار نفر این مقاله رو مطالعه کرده اند. سعی کنید این مقاله رو هم بخونید چون نکات فوق العاده در آن ذکر شده است که دید درستی به شما در زمینه یادگیری و آموزش برنامه نویسی میدهد.

نکات مهم برای برنامه نویس های تازه کار

۳- استمرار
وقتی میگم این مقاله بر اساس تجربیات نوشته شده، یعنی خود واقعیت هستش، تو این مدت اینقد با افرادی که در ابتدای کار، برنامه نویسی رو کنار گذاشتهاند صحبت کردم که نگو نپرس، طرف مقداری تو برنامه نویسی کُند جلو رفته، بعدش فکر کرده برنامه نویسی به درد من نمیخوره و کلا بیخیال آن شده و آن را کنار گذاشته، یا افرادی رو دیدم که با روبرو شدن با یکی دو مشکل کلا برنامه نویسی رو کنار گذاشته اند. قبلا داخل کانال تلگرامی سورس ایران مطلب در زمینه همین کُند جلو رفتن در برنامه نویسی نوشتم و توضیح دادم که اگر تند جلو برید جای تعجب دارد. پیشنهاد میکنم این فایل صوتی رو گوش بدید.

ببینید دوستان عزیز اگر واقعا دنبال یادگیری برنامه نویسی هستید و می خواهید از طریق آن به درآمد برسید یا یک جایگاه اجتماعی عالی پیدا کنید نباید اینقد سریع با برخورد با یک مشکل، کلا کنارش بذارید و بیخیال یادگیری شوید. نه فقط برنامه نویسی بلکه تمام تخصص ها در ابتدای کار همین طور هستند و اگر بخواهیم اینجور رفتار کنیم و در کار استمرار نداشته باشیم باید کلا بیخیال تخصص و مهارت شویم. مثلا کسی که می خواهد راننده شود شاید در همون ابتدا ده ها بار ماشین رو خاموش کند یا حتی تصادف کند؛ نمی شود با این اتفاقات کلا یادگیری رانندگی رو کنار بذارد. این اتفاقات و مشکلات جزیی از یادگیری هستند و همین چالش ها باعث می شود شما بیشتر یاد بگیرید.

۴- تمرین تمرین تمرین
خیلی ها وقتی شروع به یادگیری می کنند فقط یاد میگیرند و اصلا وقتی برای تمرین کردن نمیذارند. بذارید همین الان بهتون یه چیزی بگم که یادتون باشه اگر فقط آموزش ببینید و تمرین نداشته باشید شما به هیچ عنوان یک برنامه نویس نخواهید شد. متاسفانه خیلی ها رو میبینم که بقیه رو بد راهنمایی می کنند و میگن نیاز نیست تمرین داشته باشید. ببینید دوستان عزیز بدون تمرین در برنامه نویسی هیچ اتفاقی برای شما رخ نمیدهد و شما به هیچ عنوان برنامه نویس نمی شوید.

قبلا هم در این باره صحبت کردم و برنامه نویس های تازه کاری که بهم مراجعه می کنند در مورد این موضوع بهشون توضیح کامل داده ام به ازای هر ساعت فیلم آموزشی، باید حداقل بین ۵ تا ۱۰ ساعت تمرین داشته باشید. یعنی شما می خواهید برنامه نویسی سی شارپ یاد بگیرید. به ازای هر ۱ ساعت فیلمی که میبینید باید حداقل ۵ ساعت تمرین داشته باشید و اگر می تونید، این تمرین رو باید تا ۱۰ ساعت هم ادامه دهید. در هنگام تمرین کردن شما نحوه کار با کدها رو یاد میگیرید و متوجه می شوید این کد چه جوری کار می کنند.

۵- پروژه محور کار کنید
یکی از کارهایی که خیلی از برنامه نویس های تازه کار انجام نمیدهد انجام پروژه هستش، مثلا طرف یادگیری برنامه نویسی رو شروع کرده و تمرین می کند اما هیچ وقت یک پروژه انجام نداده است. ببینید دوستان عزیز شما باید یه زمانی از این کدهایی که یاد گرفته اید استفاده کنید. این کار هم وقتی انجام می شود شما از پروژه های کوچیک شروع کنید.

مثلا چند کد رو یاد گرفتید سعی کنید یک ماشین حساب کوچیک بنویسید یا مثلا کار با فایل ها رو یاد گرفتید و بلد شدید چطور داخل یک فایل بنویسید، در این موقع یک دفترچه یادداشت بنویسید. برای خودتون پروژه های کوچیک در نظر بگیرید و کم کم این پروژه ها رو بزرگتر کنید و انجام دهید. معمولا پروژه های بزرگ از چند پروژه کوچک تشکیل شده اند. وقتی شما بلد شوید چطور پروژه های کوچک رو درست کنید و کدنویسی نمایید در پروژه های بزرگ زیاد دچار مشکل نمی شوید. شما باید بلد باشید چطوری یک پروژه بزرگ رو به پروژه های کوچک بشکنید.

تمیز نویسی برای برنامه نویس های تازه کار

۶- تمیز نویسی
اگر برنامه نویس تازه کار هستید و در حال یادگیری و تمرین و انجام پروژه می باشید سعی کنید از همین ابتدا، تمیز نویسی رو یاد بگیرید. متاسفانه متاسفانه خیلی از برنامه نویس های ایرانی تمیز نویسی رو بلد نیستند و وقتی کدهای آن رو نگاه می کنید متوجه می شوید چه قد بد و به قول معروف کثیف کدنویسی کردند.

منظور از تمیز کدنویسی یعنی اگر متغیری تعریف می کنید اسم درستو حسابی برای آن در نظر بگیری یا مثلا داری یک تابع تعریف می کنی بر اساس پروژه اسم درست و دقیق برای آن انتخاب کنید. یا پروژه حتما شامل مستندات باشد و کدهایی که می نویسید دارای بخش توضیحات باشند تا اگر بعدا کسی خواست پروژه شما رو ارتقا دهد دچار مشکل نشود. بعضی ها طوری کدنویسی می کنند که انگار یک بچه دو ساله این پروژه رو انجام داده است. طرف برای هر متغیر اسم خودش رو گذاشته و بعدش برای متغیرهای بعدی اسم خودش به همراه عدد گذاشته که همین موضوع باعث می شود به این مدل کدنویسی، کدنویسی کثیف گویند. سعی کنید از همین ابتدا تمیز نویسی رو تبدیل به عادت کنید. 

۷- هر روز یاد بگیرید
به آخرین گزینه، ۷ نکته مهم برای برنامه نویس تازه کار رسیدیم که به نظرم یکی از مهمترین گزینه های برای تمام تخصص ها می باشد. اگر میخواهید واقعا یک برنامه نویس حرفه ای باشید و به قول معروف اسم در کنید باید هر روز در حال یادگیری باشید. قرار نیست روزی یک زبان برنامه نویسی یاد بگیرید منظور از یادگیری روزانه، یعنی هر روز یک نکته جدید یا تکنیک جدید یاد بگیرید. وقتی یک سال بگذرد و شما این کار رو انجام دهید آخر سال، ۳۶۵ نکته جدید یاد گرفته اید که برای یک شخص در زمینه کاری فوق العاده هستش، باید یه چیزی رو بهتون بگم، متاسفانه اکثر برنامه نویس ها این موضوع رو نادیده میگیرند و خیلی هاشون به روز نیستند. این خبر هم می تواند بد باشد هم خوب، بد به خاطر اینکه بیخیال این موضوع هستند و خوب برای شما، که می توانید سریعتر اسم در کنید و یک شخص مهم با جایگاه اجتماعی عالی شوید.

سعی کنید چند سایت خوب برنامه نویسی که اطلاعات به روز و خوبی رو ارائه می کنند رو پیدا کنید و روزانه یک مقاله از آنها مطالعه کنید شاید مطالعه آن مقاله کلا ۱۰ تا ۲۰ دقیقه از وقت شما رو بگیرد ولی شما نکته های فراوانی یاد میگیرید. فقط این نکته فراموش نشود هر چیزی رو که یاد میگیرید رو سریع استفاده کنید و خروجی رو ببینید. اینجوری این نکات هم در ذهنتون ماندگار می شوند هم متوجه می شوید چه قد روی شما و کارتون تاثیر گذاشته اند.

صحبت پایانی
همانطور که در بخش بالا گفتم اگر این موارد رو رعایت کنید بهتون قول میدم بعد از گذشت مدتی می توانید یک برنامه نویس حرفه ای شوید که هم درآمد دارد هم از یک جایگاه اجتماعی عالی برخوردار است. متاسفانه خیلی ها این موارد رو رعایت نمی کنند و بعد از مدتی پیشرفت آنچنانی ندارند و خیلی ها کلا برنامه نویسی رو کنار میذارند. اگر برنامه نویس تازه کار هستید یا در ابتدای راه قرار گرفته اید روی این موارد تمرکز کنید و آنها رو انجام دهید. بعد از مطالعه این مقاله پیشنهاد میکنم مقاله انگیزه برای برنامه نویسی را از کجا و چگونه تامین کنیم؟ را مطالعه کنید. این مقاله بهتون کمک می کند چطور انگیزه پیدا کنید و نحوه حفظ انگیزه رو مورد بررسی قرار داده ایم.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *