الکسا چیست؟ آیا رتبه الکسا همیشه مهم است؟


از دوستان عزیز متممی انتظار می‌رود بعد از مطالعه این درس بتوانند:

  • سرویس رتبه بندی سایتها توسط الکسا را توضیح دهند و معرفی کنند.
  • توضیح دهند که رتبه بندی الکسا در چه مواردی مهم است و در چه مواردی اهمیت کمتری دارد.
  • در مورد تفاوت رتبه سایت در ایران و رتبه سایت در جهان توضیح دهند.
  • به این پرسش پاسخ دهند که آیا نصب تولبار الکسا برای کسانی که مالک و مدیر وب‌سایت‌ها هستند مهم است؟
  • برخی از تکنیک های کاهش رتبه الکسا را در سایت خود به‌کار بگیرند.

توضیح: این درس در مورد سایت الکسا متعلق به شرکت آمازون است که سرویس رتبه بندی سایتها را انجام می‌دهد. سیستم دستیار هوشمند الکسا که آن هم متعلق به آمازون است و در دستگاه تشخیص صوتی آمازون اکو مورد استفاده قرار می‌گیرد، با این درس ارتباطی ندارد.

فشار ذهنی هنگام مطالعه
نیاز به مشارکت شما
کسب و کار
زندگی
£

تمایل به رتبه بندی همیشه در میان ما انسانها وجود داشته است.

بخشی از این تمایل به رتبه بندی، در میل ذاتی ما به رقابت ریشه دارد و بخشی دیگر هم، استفاده از رتبه بندی برای مقایسه و تشخیص قوی‌ترها و ضعیف‌ترهاست.

فضای آنلاین هم، مجموعه ابزارهای گسترده‌ای را در اختیار فعالان دیجیتال قرار داده تا بتوانند به شیوه‌های متفاوت، در رتبه بندی‌ها شرکت کرده و خود را با دیگران مقایسه کنند.

یکی از این ابزارهای رتبه بندی، سرویسی است که توسط سایت الکسا متعلق به شرکت آمازون ارائه می‌شود.

شاید شما هم افراد زیادی را دیده باشید که در مورد رنک الکسا (Alexa Rank) یا رتبه الکسای سایت خود صحبت می‌کنند و آن را به عنوان یکی از شاخص های عملکردی خود در نظر می‌گیرند.

به همین علت این درس را به معرفی سرویس رتبه بندی الکسا و بحث‌های مرتبط با رنکینگ سایت داده‌ایم.

اگر با الکسا و مفهوم رتبه الکسا آشنا هستید، می‌توانید مستقیم به سراغ روش های کاهش رتبه الکسا بروید.

تاریخچه شرکت الکسا

سرویسی که ما امروز به اسم الکسا یا الکسا رنکینک می‌شناسیم توسط شرکت الکسا اینترنت عرضه می‌شود. این شرکت در سال ۱۹۹۶ با هدف ارزیابی و سنجش ترافیک اطلاعات در فضای وب و آرشیو کردن صفحات وب تشکیل شد.

آمازون شرکت الکسا اینترنت را سه سال بعد در سال ۱۹۹۹ خریداری کرد و تاکنون، مالکیت شرکت الکسا اینترنت و طبیعتاً سرویس رتبه بندی الکسا را در اختیار داشته است.

اگر با سایت و رتبه الکسا آشنایی ندارید پیشنهاد می‌کنیم ابتدا به http://www.alexa.com سر بزنید و آدرس یک سایت را در آن تایپ کنید تا بتوانید رتبه سایت در الکسا را ببینید و سپس به مطالعه‌ی درس ادامه دهید.

عدد کوچکتر به معنای رتبه‌ی بهتر است و همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید رتبه‌ی سایت‌های گوگل و فیس بوک تک رقمی است.

بررسی رتبه سایت در الکسا

به عنوان نمونه الکسا سایت دیوار (divar.ir) را در این‌جا می‌بینید:

کاهش رتبه الکسا سایت دیوار

عددی که در سمت چپ بالای تصویر نمایش داده شده (۳۶۳) رنک الکسای سایت دیوار در روز مورد بررسی است. این عدد نشان می‌دهد که دیوار در میان کل سایت‌های جهان، رتبه ۳۶۳ را کسب کرده است.

عدد سمت چپ پایین تصویر، رتبه سایت دیوار در میان سایت‌های ایرانی را نشان می‌دهد (۸).

طبیعتاً سایت‌ها به کاهش رتبه الکسا علاقه‌ دارند و بر این اساس، می‌توان گفت وضع دیوار در دوره‌ی ۹۰ روزه‌ی مورد بررسی خوب بوده است. چون رتبه‌ی آن از ۴۰۲ به ۳۶۳ کاهش پیدا کرده است. (البته الکسا نمودار را برعکس قرارداد رایج ترسیم می‌کند. بنابراین کاهش رتبه را به وسیله‌ی بالا رفتن منحنی نمایش می‌دهد).

رتبه الکسا چه چیزی را نشان می‌دهد؟

الکسا در سایت خود اعلام کرده که رتبه وب‌سایت‌ها را بر اساس تعداد بازدیدکنندگان و متوسط تعداد صفحاتی که هر نفر در سایت بازدید کرده محاسبه می‌کند.

البته در گزارش الکسا پارامترهای دیگری مانند نرخ بانس و متوسط مدت زمان حضور کاربران در سایت هم ارائه می‌شود، اما این پارامترها در محاسبه‌ی رتبه سایت‌‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

جدای از اعلام رسمی الکسا، ما در متمم هم با بررسی چند صد مورد از سایت‌های برتر کشور به این نتیجه رسیدیم که ضریب همبستگی بین مدت زمان حضور در سایت و نرخ بانس با رتبه سایت‌ها نزدیک به صفر است.

[ درس مرتبط: نرخ بانس چیست؟ ]

[ تحقیق در مورد الکسا: بررسی چهارصد سایت برتر کشور ]

الکسا چگونه رتبه سایتها را محاسبه می‌کند؟

  اگر منظور کسی که این سوال را می‌پرسد، رابطه رتبه‌ی الکسا با ترافیک کلی ناشی از موتورهای جستجو باشد، اگر چه به سادگی نمی‌توان چنین رابطه‌ای را تعریف کرد یا توضیح داد اما به عنوان یک جواب سطحی (که الزاماً قابل اتکا یا دفاع نیست) می‌توانیم بگوییم: قاعدتاً اگر سئوی سایت شما بهتر شود، ترافیک سایت شما افزایش خواهد یافت و این مسئله باعث می‌شود رتبه‌ی شما در الکسا هم بهتر شود؛ اما عکس این مسئله الزاماً صحیح نیست. اتفاقاً ترافیک بیشتر می‌تواند موجب خراب شدن رتبه‌ی شما در برخی کلمات کلیدی شود. خصوصاً اگر کسانی که به صفحه‌ی مورد نظر شما سر می‌زنند، رفتارهایی نشان دهند که موتورهای جستجو آن‌ها را به رضایت بازدیدکننده تفسیر نکنند.

برای کاهش رتبه الکسا چه تکنیک‌هایی وجود دارد؟

همان‌طور که گفتیم، کاهش رتبه سایت در الکسا در سه حالت ممکن است برای شما مهم باشد:

  • این‌که در مقایسه با رقبا ادعا کنید مخاطب بیشتری دارید (حداقل عامه‌ی مردم را قانع می‌کند)
  • این‌که در برخورد اول وقتی کسی با سایت شما آشنا می‌شود، آن را معتبرتر فرض کند (البته دیر یا زود، برداشت واقعی‌تری پیدا خواهد کرد)
  • این‌که بخواهید در سایت خود فضای تبلیغاتی در نظر بگیرید و به دیگران بفروشید (که یکی از مهم‌ترین معیارها، رنک الکسا خواهد بود)

احتمالاً می‌دانید که کسب و کارهای متعددی در ایران وجود دارند که در ازاء دریافت مبلغ مشخصی، روش‌هایی را برای کاهش سریع رتبه الکسا روی سایت شما اجرا می‌کنند (از جمله استفاده از روبات‌ها؛ استفاده از کد‌های Inject‌شده داخل اپلیکیشن‌ها و …).

این روش‌ها واقعاً سریع عمل می‌کنند، اما معمولاً به همان سرعتی که کاهش رتبه از این طریق به عمل می‌آید، بازگشت رتبه به سطح قبلی هم در انتظارتان خواهد بود (مگر این‌که دائماً هزینه‌ای را به آن‌ها پرداخت کنید و بعداً از محل فریب‌دادن دیگران با رتبه‌ی صوری، هزینه‌ی انجام شده را جبران کنید).

اما به فرض که یکی از انگیزه‌های سه‌گانه‌ی گفته‌شده در شما قوی است و می‌خواهید از روش‌های ساده‌تر برای کاهش رتبه الکسا استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم راهکارهای زیر را مد نظر قرار دهید:

اگر سایت شرکتی دارید، بخشی از آن را به وبلاگ اختصاص دهید. وبلاگ ضمن این‌که مخاطبان فعلی شما را به مراجعه‌ی مکرر به سایت ترغیب می‌کند، ترافیک ورودی سئو شما را هم افزایش خواهد داد (سه منشاء اصلی ترافیک سایت چیست؟)

به فکر بک‌لینک داشتن از سایت‌های خوب و قوی باشید. لینک داشتن از سایت‌های دیگر، اگر چه در حال حاضر بر خلاف گذشته تأثیر چندانی روی سئو ندارد، اما ترافیک ورودی می‌تواند در بهبود رتبه الکسا سایت شما موثر باشد (اگر نمی‌دانید چرا اهمیت لینک از سایت‌های دیگر کم شده، می‌توانید تاریخچه سئو را بخوانید).

مطالب سریالی بنویسید. مطالب سریالی خواننده را تشویق می‌کنند که تعداد صفحات بیشتری را بخواند و Page View (به عنوان یکی از عوامل کلیدی در رتبه الکسا) بهتر شود.

برای لینک سازی داخلی وقت بگذارید. لینک‌سازی داخلی عمق کلیک را افزایش می‌دهد و مستقیماً روی الکسا تأثیر می‌گذارد. با خودتان قرار بگذارید که هر مطلبی که منتشر می‌کنید، حداقل از ۳ یا ۴ مطلب دیگر در سایت خودتان لینک داشته باشد و علاوه بر آن، مخاطب را حداقل به ۲ یا ۳ مطلب دیگر از خودتان ارجاع دهد (عددها مهم نیستند؛ مهم تعریف یک استاندارد برای لینک های ورودی و خروجی و وفادار ماندن به آن است).

 به بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (سئو) اهمیت بدهید. بر خلاف الکسا که نمی‌تواند روی سئو تأثیر چندانی بگذارد، سئو با افزایش ترافیک ورودی روی الکسا تأثیر می‌گذارد.

 اگر در شبکه های اجتماعی فعال هستید، مطالب خود را پس از انتشار در آن‌جا معرفی کنید. ترافیک شبکه های اجتماعی به کاهش رتبه الکسا کمک می‌کند. اما به خاطر داشته باشید که اصول استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا را رعایت کنید. بازنشر دقیقاً یک مطلب در چند رسانه‌ی مختلف، یک استراتژی قوی نیست. بلکه باید بخش‌هایی از مطلب، یا جملات کلیدی مطلب را منتشر کرده و سپس به مطلب کامل لینک دهید. کسی که پست شما را در اینستاگرام، تلگرام یا توییتر می‌خواند و به سایت شما نمی‌آید، باز هم باید چیزی به دست‌ آورده باشد.

سری مطالب حوزه سواد دیجیتال

نوشته الکسا چیست؟ آیا رتبه الکسا همیشه مهم است؟ اولین بار در متمم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *