مروری بر زبان برنامه نویسی TypeScript – آموزش TypeScript

typescript overview 6435 تصویر

مروری بر زبان برنامه نویسی TypeScript

جاوا اسکریپت به عنوان یک زبان برنامه نویسی سمت کاربر (Client Side) معرفی شد. سپس Nodejs معرفی شده که برای اجرای شدن در سمت سرور (Server Side) ایجاد شده بود. با این حال زمانی که کدهای جاوا اسکریپت زیاد می شوند، به سمت بهم ریختگی و گرایش پیدا می کنند و نگه داری از کدهای برنامه سخت می شود. علاوه بر این زبان JavaScript در درک ویژگی های برنامه نویسی شیء گرا شکست خورد. همه این ها باعث می شود تا جاوا اسکرپت نتواند در سطح سازمانی به عنوان یک فناوری و زبان سمت سرور کامل، موفق باشد. زبان برنامه نویسی TypeScript با هدف پر کردن این خلا ایجاد شده است.

TypeScript چیست؟

TypeScript یک زبان برنامه نویسی کامپایلری و به شدت شیء گرا است که توسط Anders Hejlsberg (طراح زبان برنامه نویسی C#) در شرکت مایکروسافت ساخته شده است. TypeScript هم یک زبان و هم مجموعه ای از ابزار است. این زبان در موقع کامپایل به جاوا اسکریپت تبدیل می شود. به عبارت دیگر می توان گفت که TypeScript، جاوا اسکریپتی است که ویژگی های جدیدی به آن اضافه شده است.

typescript figure.jpg تصویر

ویژگی های TypeScript

TypeScript همان جاوا اسکریپت است: تایپ اسکریپت با جاوا اسکریپت شروع می شود و جاوا اسکریپت تمام می شود. بنابراین برای کار با این زبان فقط باید جاوا اسکریپت را بدانید. تمام کدهایی که با این زبان نوشته می شوند به منظور اجرا شدن به معادل جاوا اسکریپت تبدیل می شوند.

TypeScript از سایر کتابخانه های جاوا اسکریپت پشتیبانی می کند: این زبان برنامه نویسی به شما امکان استفاده از تمام کتابخانه ها و فریم ورک هایی که در جاوا اسکریپت استفاده می کردید را می دهد.

جاوا اسکریپت همان TypeScript است: به این معنی که تمام فایل های معتبر .js می توانند به .ts تغییر نام دهند و با سایر فایل های TypeScript مورد استفاده قرار گیرند.

TypeScript قابل حمل است: به این معنی که می تواند در هر محیطی که جاوا اسکریپت اجرا می شود، اجرا گردد. علاوه بر این برخلاف جاوا اسکریپت برای اجرا شدن به یک مایشن مجازی اختصاصی (VM) یا محیط Runtime خاص نیازی ندارد.

چرا باید از TypeScript استفاده کنیم؟

زبان برنامه نویسی TypeScript در مقایسه با زبان های مشابه مانند CoffeeScript و Dart قوی تر است. شما برای ساخت یک برنامه با استفاده از زبان هایی مثل CoffeeScript و Dart به یک محیط توسعه مخصوص این زبان ها نیاز دارید، درحالی که TypeScript در هر محیطی که جاوا اسکریپت اجرا می شود، می تواند اجرا شود.

مزایای زبان TypeScript عبارت اند از:

  • کامپایلری است. هنگامی که با استفاده از زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت چیزی می نویسید، اگر خطایی در کدهای شما وجود داشته باشد، شما در خروجی هیچ چیزی مشاهده نخواهید کرد و باید خودتان به دنبال ایراد و خطا بگردید که این موضوع برای برنامه نویس سخته کننده است. با استفاده از TypeScript و ویژگی error-checking آن می توانید به راحتی خطا های موجود در کد را پیدا کنید.
  • TypeScript از تعریف نوع برای کتابخانه های جاوا اسکریپت پشتیبانی می کند.
  • از برنامه نویسی شیء گرا (OOP) و مفاهیم آن (مانند رابط، کلاس، ارث بری و غیره) پشتیبانی می کند.

اجزای TypeScript

زبان برنامه نویسی TypeScript از سه بخش اصلی زیر تشکیل شده است:

  • زبان (Lanuage) : شامل دستور زبان، کلمات کلیدی و سایر موارد مربوط به زبان است.
  • کامپایلر TypeScript : کدهای نوشته شده به زبان TypeScript را به جاوا اسکریپت ساده تبدیل می کند.
  • TLS (TypeScript Language Service) : این سرویس در اطراف pipeline اصلی کامپایلر که برنامه های شبه ویرایشی هستند، لایه اضافی اضافه می کند. همچنین از عملیات های معمول کد نویسی مانند تکمیل خودکار عبارت، فرمت دهی به کد و غیره پشتیبانی می کند.

typescript components.jpg تصویر

نوشته مروری بر زبان برنامه نویسی TypeScript – آموزش TypeScript اولین بار در سورس سرا - آموزش برنامه نویسی. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *