آشنایی با مهمترین الگوریتم های گوگل (باغ وحش گوگل)

سئو یک نبرد دوشادوش است که گوگل به عنوان سردمدار آن، هر دم قانون و مقررات جدیدی چاشنی فعالیتش میکند. اگر استراتژی گوگل در معرفی الگوریتم هایش را در متن زیر مطالعه کنید، متوجه می شوید که هر دم از این باغ بری می رسد!به صدقه سر پویایی گوگل در ارائه الگوریتم هایش، آرزوی سکون و بی تحرکی در این حوزه را باید به گور ببرید. این پنبه را از گوشتان بیرون بیاورید که سئو، یکسری قانون و مقررات ثابت است. با اینحال در اغلب الگوریتم های گوگل تمرکز اصلی بر مخاطب بوده و است.

هر لحظه باید آمادگی داشته باشید که گوگل خواب جدیدی برایتان ببیند و کاسه کوزه های زیرآبی ها و تکنیک های سئو کلاه سیاه و خاکستری شما را برهم بزند.

قبل از هرچیز باید یاد بگیرید در مقابل گوگل، همیشه گوش به زنگ و آماده به رزم باشید. متخصصان گوگل حساسیت عجیب و غریبی در مشتری مداری دارند و در این مورد خاص، کوتاه آمدنی در کار نیست.

 

تعریف کلی الگوریتم

بطور کلی به مجموعه ای از قواعد و فرمول هایی که به صورت واضح و دقیق به همراه جزئیات به صورت مرحله به مرحله به نحوی اجرا شود که به هدف خاصی منتهی شود و البته شروع و پایان آنها نیز مشخص باشد، الگوریتم گفته می شود.

منظور از الگوریتم های گوگل چیست؟

بنده رسما گوگل را یک شرکت بیش فعال میدانم؛ اگر جست و خیزهای همیشگی گوگل برای اکرام حقوق مخاطبانش نبود، رقابت در سئو به معنا و مفهوم فعلی به وجود نمی آمد.

البته جای گلگی هم نیست؛ فکرش را بکنید اگر قواعد و الگوریتم های گوگل طی 20 سال خدمت سخت گیرانه اش ساکن و بی تغییر باقی میماند، مفهومی به نام “رقابت در سئو” به داستان ها میپیوست. به جز اینکه صدرنشینی لیست جست و جوهای وب تمام و کمال در اختیار نهادهایی قرار میگرفت که تکنیک های کلاه خاکستری بیشتری کشف کرده اند؛ یعنی اکرام حقوق کاربران گوگل را باید میگذاشتیم در کوزه و آبش را میخوردیم .

اگر یک سمت کسب و کارتان به گوگل متصل می شود بهتر است همیشه برای رویارویی با قوانین و مقررات جدید از جانب گوگل گوش به زنگ باشید. آپدیت الگوریتم های گوگل نمیگذارد سئوکاران حتی یک لحظه آب خوش از گلویشان پایین برود و یک نفس راحت بکشند.

اگر میخواهید در مقابل رنگ عوض کردن های گوگل حریف قدری باشید، بهتر است مختصری راجع به سرگذشت و روند کاری این موتور جست‎و‎جوی پر حاشیه بدانید.

الگوریتم های اصلی و جانبی گوگل

دسته بندی الگوریتم های گوگل

به طور کلی الگوریتم های گوگل به دو دسته کلی تقسیم می شوند:

  1. الگوریتم های اصلی:
    الگوریتم های اصلی گوگل جزو هسته اصلی گوگل به حساب می آیند که وظیفه رتبه بندی هوشمنداته تر و بهتر را بر اساس فاکتورهای جدید بر عهده دارند.
    (مثلا الگوریتم RankBrain یکی از الگوریتم های هسته ای گوگل به حساب می آید که بهینه سازی پروسه رتبه بندی را مدیریت میکند) 
  2. الگوریتم های جانبی:
    حیطه فعالیت های الگوریتم های جانبی کمی محدود شده و به یک موضوع خاص معطوف می شود و سعی میکند فقط همان موضوع را بهینه سازی کند .
    (مثلا الگوریتم Panda که استاد شناسایی محتواهای بی کیفیت است)

لیست مهمترین الگوریتم های ارائه شده توسط گوگل

قبل از اینکه با لیست باغ وحش گوگل روبرو شوید، دو مورد زیر را مد نظر قرار دهید:

  • در این مقاله الگوریتم ها، از قدیم به جدید معرف حضورتان خواهند شد.
  • مهمترین عملکرد های هر الگوریتم به اختصار توضیح داده خواهد شد اما حوزه فعالیت آن فراتر این حرف هاست و برای بررسی تخصصی تر بهتر است خودتان دست به کار شوید

1- الگوریتم پاندا (Panda)

الگوریتم گوگل پاندا
  • زمان معرفی : ۲۴ فوریه، ۲۰۱۱ (معادل ۵ اسفند، ۱۳۸۹)
  • بازه آپدیت : ماهانه
  • وضعیت از جانب گوگل : تایید شده
  • ویژگی ها : اعمال کاهش رتبه بر سایت هایی که اقدام به نشر مطالب بی کیفیت کرده اند

پاندای گوگل، سازوکاری ترتیب داده است که محتواهای منتشر شده در وبسایت ها را بنا بر برخی فاکتورها رتبه بندی میکرد که جای محتواهای خیلی کوتاه، اسپم و در کل بی کیفیت ته لیستش بود .
الگوریتم پاندا نه الگوریتم جانبی محض به حساب می آید نه آنچنان هسته گوگل است اما بهرحال فیلترهای کابردی ای برای رتبه بندی گوگل ارائه می دهد. با پاندا بود که گوگل هدف خود را بیش از هرچیز بر روی فیلتر محتوای بی کیفیت گذاشت.

 

خط قرمزهای الگوریتم پاندا  :

  • محتوای کپی (Duplicate Content)
  • محتوای کوتاه (Thin)
  • اسپم های سمت کاربر (User-Generated Spam)
  • سرقت ادبی (Plagiarism)
  • استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی (Keyword Stuffing)
  • تجربه کاربری ضعیف (Poor User Experience)

تحلیل عملکرد الگوریتم پاندا :
حتما میدانید که محتوای با کیفیت و هر فاکتور مرتبط با آن برای گوگل اهمیت بالایی دارد . البته این حساسیت گوگل از حساسیت کاربر روی محتواهای مفید و با کیفیت ریشه گرفته است. قبل از پاندا تکرار کلمات کلیدی برنده بازی محتوا بود و با پاندا شرایط مسیر جدیدی به خود گرفت.  الگوریتم پاندا میانه ای با کپی کاری ندارد و به محتواهای ناب و دسته اول ارزش زیادی قائل است.

 

2-الگوریتم پنگوئن (Penguin):

الگوریتم گوگل پنگوئن
  • زمان معرفی : ۲۴ آوریل، ۲۰۱۲
  • بازه آپدیت : ۲۵ می، ۲۰۱۲ – ۵ اکتبر، ۲۰۱۲ – ۲۲ می، ۲۰۱۳ – ۴ اکتبر، ۲۰۱۳ – ۱۷ اکتبر، ۲۰۱۴ – ۲۷ سپتامبر، ۲۰۱۶ – ۶ اکتبر، ۲۰۱۶
  • وضعیت از جانب گوگل : تایید شده
  • ویژگی ها : کاهش رتبه وبسایت های دارای لینک پروفایل اسپم یا دستکاری شده

الگوریتم پنگوئن گوگل در کاهش رتبه سایت هایی نقش دارد که با تکنیک کلاه سیاه، لیسنک سازی کرده اند.
این الگوریتم نیز ابتدا با کسوت “الگوریتم جانبی” در 2016 شروع به کار کرد اما به مرور به لیست الگوریتم های هسته ای افزوده شد. ساز و کار این الگوریتم طوری طراحی شده که در کمترین زمان ممکن ، سایت متخلف را مورد خشم گوگل قرار میدهد

 

خط قرمزهای الگوریتم پنگوئن :

  • دریافت بک لینک از سایت های اسپم یا بی کیفیت
  • دریافت بک لینک از سایت هایی که به هدف لینک بیلدینگ و سئو ساخته شده اند، مانند PBN ها.
  • دریافت بک لینک از سایت های نامرتبط از لحاظ موضوعی
  • بک لینک تجاری و قابل خرید
  • بک لینک با انکرتکست های فوق بهینه شده

تحلیل الگوریتم پنگوئن:
اینکه الگوریتم پنگوئن چگونه کار میکند و چه حساسیت هایی دارد از حوصله این مقاله خارج اما یک کلام ختم کلام :

گوگل دوست ندارد که شما بتوانید نتایج گوگل را بصورت ناعادلانه تغییر دهید.

اگر از تکنیک های کلاه خاکستری در لینک سازی استفاده میکنید و دوران خوش خوشانتان است، نوش جان اما جوجه را آخر پاییز می شمارند. دیر یا زود توسط آپدیت های جدید این الگوریتم شناسایی و به سزای عملتان خواهید رسید.

 

3- الگوریتم دزد دریایی (Pirate)

الگوریتم گوگل دزد دریایی
  • زمان معرفی : ۱۰ آگوست، ۲۰۱۲
  • بازه آپدیت : اکتبر ۲۰۱۴
  • وضعیت : تایید شده
  • ویژگی ها : کاهش رتبه وبسایت های گزارش شده، مبنی بر نقض کپی رایت

الگوریتم دزد دریایی گوگل وبسایت های رتبه بالا را کنترل میکند که اگر قانون کپی رایت را نقض کردند، کاهش رتبه دهد.

وبسایت های مشهور زیادی بعد از الگوریتم دزد دریایی، نانشان آجر شدند. اغلب این وبسایتها، وبسایت هایی بودند که کتاب، ویدئو و موسیقی را به صورت دانلود رایگان ارائه میدادند.

 

خط قرمزهای الگوریتم دزد دریایی :

  • کپی کاری
  • رسیدگی به گزارشات مبنی بر نقض کپی رایت

تحلیل الگوریتم دزد دریایی :
از آنجا که قانونی به نام کپی رایت در کشور ما وجود ندارد، الگوریتم دزد دریایی هم به وبسایت های ایرانی اشراف ندارد

4- الگوریتم مرغ مگس خوار (HummingBird)

الگوریتم گوگل مرغ مگس خوار
  • زمان معرفی : ۲۰ آگوست، ۲۰۱۳
  • بازه آپدیت : –
  • وضعیت از جانب گوگل : تایید شده
  • ویژگی ها : ارائه نتایج بهتر به کاربر در هنگام جستجو، به کمک فهم بهتر معنی هر کوئری

الگوریتم مرغ مگس خوار ، همان الگوریتم زبل گوگل است که هر روز در فهم منظور مخاطبش هوشمندانه تر عمل میکند. موضوعی که برای این الگوریتم به صورت برجسته حائز اهمیت است، تفسیر هر عبارت، معنی تحت الفظی و خواسته درونی کاربر است .

حتما بارها این تجربه را داشته اید که با سرچ یک کلمه کلیدی ، نتایجی برایتان ظاهر می شود که حاوی کلمه کلیدی مورد نظر شما نیست اما خواسته درونی شما را پوشش میدهد و دقیقا همان چیزی است که دنبالش هستید.

 

خط قرمزهای الگوریتم مرغ مگس خوار :

  • هدف گذاری بر روی کلمه کلیدی خاص (Exact-match keyword targeting)
  • بکارگیری بیش از حد استاندارد از کلمه کلیدی (Keyword Stuffing)

تحلیل الگوریتم مرغ مگس خوار :
هنوز هم سئوکارانی وجود دارند که متاسفانه استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در متن را یک مزیت رقابتی تلقی میکنند اما سخت در اشتباهند. اینجاست که مسئله بیش فعالی گوگل و آپدیت بودن اطلاعات سئوکاران حسابی به چشم می آید. در حال حاضر از نظر گوگل طبق الگوریتم مرغ مگس خوار، استفاده بیش از حد یک کلمه کلیدی در متن، علاوه بر اینکه فایده و دستاوردی ندارد، بلکه شامل جریمه می شود .
واقعیت این است که گوگل به حدی هوشمند شده که برای درک محوریت محتوای شما نیازی به تکرار کلمه کلیدی ندارد. مطمئن باشید که گوگل میتواند منظور شما را بفهمد.
در حال حاضر به جای تمرکز روی تکرار کلمه کلیدی روی به کار بردن مترادف ها و مفاهمیم مشابه کلمه کلیدی در متن متمرکز باشید .

 

5- الگوریتم کبوتر (Pigeon)

الگوریتم گوگل کبوتر
  • زمان معرفی : ۲۴ ژولای، ۲۰۱۴
  • بازه آپدیت : ۲۲ دسامبر، ۲۰۱۴
  • وضعیت : تایید شده
  • ویژگی ها : ارائه محتوای با کیفیت و محلی مرتبط به کاربر

الگوریتم کبوتر هم یک قدم جانانه در دستیابی کاربر به خدمات و اطلاعات مفید و کاربردی برداشته است. به این صورت که وقتی یک کاربر کلمه کلیدی را جستجو کند، این الگوریتم با توجه به موقعیت مکانی کاربر نتایجی را نشان میدهد که از لحاظ جغرافیایی نزدیک ترین حالت ممکن به کاربر باشد . شگفت انگیز است؛ این طور نیست؟

این هنرنمایی در الگوریتم کبوتر بر اساس دو فاکتور مهم و کلیدی زیر رتبه بندی را انجام میدهد :

  1. موقعیت مکانی
  2. فاصله

خط قرمز های الگوریتم کبوتر :

  • صفحاتی که اصول بهینه سازی در آنها رعایت نشده
  • تنظیمات نادرست در بخش Google My Business
  • عدم ارتباط بین نام، آدرس و شماره تماس (NAP)
  • عدم ثبت در دایرکتوری های محلی

تحلیل الگوریتم کبوتر :
تمام تلاش گوگل در راستای ارائه بهترین جواب به کاربر است. اگر نیاز به مراجعه حضوری داشته باشید یا پای ارسال محصولی در میان باشد، اهمیت الگوریتم کبوتر را بیشتر درک میکنید.

6- الگوریتم موبایل فرندلی (Mobilegeddon)

الگوریتم گوگل موبایل فرندلی
  • زمان معرفی : ۲۱ آوریل، ۲۰۱۵
  • آپدیت : –
  • وضعیت : تایید شده
  • هدف : ارتقا رتبه وبسایت های موبایل فرندلی و کاهش رتبه وبسایت هایی که برای موبایل بهینه نشده اند.

همانطور که از نام این الگوریتم میتوان استنباط کرد، الگوریتم موبایل فرندلی بهینه سازی وبسایت برای نمایش در موبایل را بررسی میکند. در واقع ساز و کار این الگوریتم به این گونه است که جستجویی به واسطه دستگاه موبایل انجام شود، لیست نتایج همگی وبسایت هایی هستند که برای نمایش در موبایل بهینه شده اند . قطعا شصتتان خبردار شده که وبسایت های بهینه نشده برای موبایل، به خشم گوگل گرفتار شده و کاهش رتبه می یابند.

خط قرمزهای الگوریتم موبایل فرندلی :

  • عدم طراحی نسخه بهینه شده برای موبایل
  • وجود محتوای ناخوانا

تحلیل الگوریتم موبایل فرندلی :
آنچه برای تشریح عملکرد الگوریتم موبایل فرندلی لازم بود، اعلام شد؛  با گسترش روزافزون استفاده از تلفن های هوشمند، رونمایی از چنین الگوریتمی انتظار می رفت.

8- الگوریتم رنک برین (RankBrain)

الگوریتم گوگل رنک برین
  • زمان معرفی : احتمالا قبل از ۲۶ اکتبر، ۲۰۱۵
  • بازه آپدیت : –
  • وضعیت از جانب گوگل : تایید شده
  • ویژگی ها : ارائه نتایج بهتر برای جستجوی کاربران بر مبنای ارتباط محتوایی و یادگیری ماشین (Machine Learning)

رمزگشایی و ارائه بهتر نتایج گوگل از سال 2015 به بعد را مدیون الگوریتم رنک برین گوگل هستیم که به صدقه سر یک سیستم یادگیری ماشین تا حدودی به کوئری ها عمیق تر نگاه میکند

اگر میخواهید نظر گوگل را جلب کنید، بهتر است بدانید الگوریتم رنک برین نازپروده این موتور جست و جو میباشد و سومین فاکتور تاثیرگذار در رتبه بندی نتایج جستجو است . در واقع تخصص رنک برین به تجزیه و تحلیل عمیق کوئری ها محدود نمی شود و در رتبه بندی هم دستی دارد . تصور ما این است که این الگوریتم حریف قدری برای خلاصه کردن محتوای یک صفحه و بررسی ارتباط بین نتایج و کوئری مورد نظر می باشد.

 

خط قرمز های الگوریتم رنک برین :

  • عدم وجود فاکتورهای ارتباط خاص هر کوئری
  • تجربه کاربری ضعیف

تحلیل الگوریتم رنک برین :
تجربه کاربری!
همین قدر مختصر و مفید

8- الگوریتم اپاسوم (Possum)

الگوریتم گوگل اپاسوم
  • زمان معرفی : ۱ سپتامبر، ۲۰۱۶
  • آپدیت : –
  • وضعیت از جانب گوگل : تایید نشده
  • ویژگی ها : ارائه نتایج متنوع تر و با کیفیت تر به کاربر، بر مبنای موقعیت مکانی کاربر و آدرس فیزیکی کسب و کار

الگوریتم اپاسوم گوگل کلکسیون کاملی از تغییرات اخیر رتبه بندی های محلی گوگل است. تناسب نتایج جست و جو با موقعیت مکانی کاربر به واسطه این الگوریتم در بهترین سطح خود قرار گرفته است.

خط قرمزهای الگوریتم اپاسوم :

  • رقبایی که از لحاظ موقعیت مکانی به کاربر نزدیک تر هستند.

تحلیل الگوریتم اپاسوم :
اگر برای هر صفحه یک کلمه کلیدی متمایز را در نظر نگیرید به طوری که برای یک کلمه کلیدی واحد، همزمان چند صفحه از وبسایت شما در نتایج ظاهر شود، به زودی گوگل این کار را برای شما انجام خواهد داد و یک تنبیه کوچک هم شمارا مهمان خواهد کرد.

در مورد سئو محلی پیشنهاد میکنیم حتما این مقاله را بخوانید: ابزارهای موفقیت در سئو محلی

9- الگوریتم گوگل فرد (Fred)

الگوریتم گوگل فرد
  • زمان معرفی : ۸ مارس، ۲۰۱۷
  • بازه آپدیت : –
  • وضعیت از جانب گوگل : تایید نشده
  • ویژگی ها : فیلتر و حذف محتواهای بی کیفیتی که با قصد تبلیغ قصد تغییر در نتایج را دارند

الگوریتم فرد جزو پر رمز و رازترین الگوریتم های گوگل است که مفیدترین اطلاعاتی که راجع به آن داریم، تاییدیه انتشار این الگوریتم توسط گوگل است و والسلام! گوگل به دلایلی عملکرد این الگوریتم را پنهان کرده است.

بررسی ها نشان میدهد بازهم محتوای بی کیفیت و حاوی تبلیغات در مرکز توجه گوگل قرار دارد تا ناب ترین محتوا به دست کاربر برسد .

خط قرمزهای الگوریتم فرد :

  • محتوای بی کیفیت با موضوع تبلیغاتی
  • محتوای بی کیفیت با موضوع افیلیت مارکتینگ

تحلیل الگوریتم فرد :

حالا که چندبار از تبلیغات نام بردیم، تصور نکنید گوگل از بیخ و بن با تبلیغات مشکل دارد، چراکه اگر این طور بود اینهمه سایت های تبلیغاتی باید بار و بندیلشان را میبستند و میرفتند. مشکل گوگل محتوای تبلیغاتی است. بقول معروف محتوایی که محوریت تبلیغات داشته باشد در کتش نمیرود که نمیرود .

حتما متوجه شده اید که از نگاه گوگل، کیفیت محتوا شوخی بردار نیست؛ حواستان شش دانگ به کیفیت محتوایتان باشد.

نوشته آشنایی با مهمترین الگوریتم های گوگل (باغ وحش گوگل) اولین بار در آژانس وینتو. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *