Ada چیست؟ معرفی زبان برنامه نویسی Ada

Ada چیست؟ معرفی زبان برنامه نویسی Ada

Ada چیست؟ معرفی زبان برنامه نویسی Ada

Ada (اِیدا) یک زبان برنامه‌ نویسی شیءگرا و سطح بالا است که در سال ۱۹۸۳ میلادی توسط وزارت دفاع آمریکا ایجاد شد. ایدا گسترش یافته زبان برنامه‌ نویسی پاسکال است. برای ایجاد این زبان برنامه‌نویسی بیش از هر زبان دیگری هزینه صرف شده‌است. نام زبان اِیدا برای گرامی‌ داشت ایدا لاولیس، ریاضی‌دان و نخستین برنامه‌ نویس رایانه، انتخاب شده‌است. در مقاله Ada چیست؟ معرفی زبان برنامه نویسی Ada به معرفی کامل زبان برنامه نویسی اِیدا خواهیم پرداخت. لطفا با ما همراه باشید…

 

Ada چیست؟ معرفی زبان برنامه نویسی Ada

یک زبان برنامه‌ نویسی شیءگرا و سطح بالا است که در سال ۱۹۸۳ میلادی توسط وزارت دفاع آمریکا ایجاد شد. برای ایجاد این زبان برنامه نویسی بیش از هر زبان دیگری هزینه صرف شده‌است. ایدا ۸۳ بسیار از پاسکال تأثیر گرفت و امکان تعریف پکیج را فراهم آورد که داده و عملکرد را با هم بسته‌بندی می‌کرد. اِیدا ۹۵ ویژگی شیءگرایی را اضافه کرد که وراثت نوع را شامل می‌شود. اِیدا ۹۵ در آغاز با سه دغدغه مهم طراحی شد:

  • قابلیت اعتماد و نگهداری برنامه
  • برنامه‌ نویسی به عنوان یک فعالیت انسانی
  • و کارآیی

این بازبینی زبان برای تأمین انعطاف‌پذیری و توسعه‌پذیری بیشتر، کنترل بیشتر بر مدیریت ذخیره‌سازی و هم‌زمانی، و پکیج‌گرایی استاندارد شده برای پشتیبانی از نواحی کاربرد مهم، و در عین حال حفظ تأکید اولیه بر قابلیت اعتماد، نگهداری و کارآیی.

بطور خلاصه یک برنامهٔ ایدا از یک یا بیش از یک واحد تشکیل شده‌است. واحدهای برنامه ممکن است زیربرنامه‌ها (که الگوریتم‌های قابل اجرا را تعریف می‌کنند)، پکیج‌ها (که مجموعه‌ای از موجودیت‌ها را تعریف می‌کنند)، واحدهای وظیفه (که محاسبات هم‌زمان را تعریف می‌کنند)، واحدهای حفاظت شده (که عملیاتی برای اشتراک هماهنگ داده‌ها بین وظیفه‌ها را تعریف می‌کنند)، یا واحدهای عمومی (که فرم‌های پارامتردار پکیج‌ها و زیربرنامه‌ها را تعریف می‌کنند) باشند. هر واحد برنامه معمولاً شامل دوبخش است: یکی بخش ذکر خصوصیات، شامل اطلاعاتی که باید برای واحدهای دیگر آشکار باشند؛ و دیگری بخش بدنهٔ برنامه، شامل پیاده‌سازی جزئیاتی که لازم نیست برای واحدهای دیگر قابل رؤیت باشد. بیشتر واحدهای برنامه می‌توانند به‌طور جداگانه کامپایل شوند.

ویژگی‌های زبان برنامه نویسی Ada

ایدا یک زبان برنامه‌ نویسی استاندارد شده و همه‌ منظوره‌ است که در گسترهٔ وسیعی از کاربردها استفاده می‌شود – از کنترل موشک‌ها گرفته تا تحویل صورت‌پرداخت به سیستم کنترل ترافیک هوایی.

ایدا دارای ویژگی‌هایی است که معمولاً در زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر یافت می‌شود و افزون بر آن از شیوهٔ جدید برنامه‌ نویسی نیز برای کنترل سخت‌افزار مورد نظر تا زمان دقیق سررسید، و برای ایجاد و بهبود برنامه‌های طولانی و پیچیده توسط گروه‌های برنامه‌ نویس در دوره‌های بلندمدت پشتیبانی می‌کند. ایدا شیوهٔ صحیح برنامه‌ نویسی را به وسیلهٔ اصول مهندسی نرم‌افزار یکپارچه با امکان تایپ کد قوی، پیمانه‌ای بودن، قابلیت حمل، قابلیت استفادهٔ مجدد و قابلیت خواندن (یا خوانایی) تقویت می‌کند. این خصوصیات هزینه‌ها را در تولید و توسعه، بررسی، اشکال‌زدایی و نگهداری نرم‌افزار، کاهش می‌دهد.

قابل حمل بودن Ada

ADA برای یک سیستم ساخته شد در حالی که می‌تواند به آسانی کامپایل مجدد شده و به سیستم دیگری منتقل شود، چون تمام کامپایلرهای ایدا معتبر هستند و ایدا یک زبان طراحی نرم‌افزاری است که از لحاظ بین‌المللی استاندارد شده توسط MIL-STD-۱۸۱۵A، ANSI و ISO می‌باشد.

قابلیت استفاده مجدد Ada 

مفهوم پکیج در ADA اجازه می‌دهد که کاربران اجزایی از نرم‌افزار را که می‌توانند بازیابی، استفاده و/یا تغییر داده شوند بدون اینکه بر بقیهٔ اجزای برنامه اثر بگذارند، توسعه دهند. واحدهای برنامه‌های عام ایدا همچنین اجازه می‌دهد که یک تابع منطقی روی بیشتر از یک نوع داده اجرا شود. پکیج‌ها و برنامه‌های عام همچنین تجرد داده‌ها و طراحی مبتنی بر شیء را پشتیبانی می‌کنند.

قابلیت اعتماد Ada

امکان نوع قوی در ADA خطاها را هم در کامپایل اولیه و هم در کامپایل مجزا، بسیار ساده‌تر پیدا می‌کند. مکانیسم دستکاری و پردازش استثناء در ایدا، برنامه‌های کاربردی مقاوم در برابر خطا را با ارائهٔ یک روش کامل و قابل حمل خطایابی و واکنش موقرانه به شرایط خطا، پشتیبانی می‌کند. خصوصیات سازماندهی عملیات در ایدا، استفادهٔ هم‌زمان از الگوهای سطح بالا را به جای تک‌کاره بودن و در معرض خطا بودن، پشتیبانی می‌کند.

کاربردهای زبان برنامه نویسی Ada

موفقیت‌های مستند سراسری ایدا، استفاده آن را در دامنهٔ وسیعی از کاربردها برمی‌شمرند. امروزه ایدا سیستم‌های زیر را طراحی می‌کند

  • سیستم‌های صورت پرداخت، سیستم بانکداری تجاری، سیستم معاملهٔ سهمیه‌بندی کالا، سیستم تراکنش زبان و RDMS ها
  • اکتشافات ژئوفیزیک و سیستم پردازش داده‌ها، و سیستم تجزیهٔ شیمیایی
  • مرکز تجاری مخابرات تلفن همراه و برنامه‌های تجاری ارتباطات راه دور مانند PABXها
  • FAA در جت‌های تجاری، سیستم‌های کنترل ترافیک هوایی، سیستم‌های ردیابی و هدایت زمان پرواز، شبیه‌سازهای آموزش پرواز و سیستم‌های کنترل/نمایشگر پرواز
  • سفینه‌های فضایی ناسا و محیط‌های ایستگاه‌های فضایی
  • سیستم‌های تولید خودکار، سیستم‌های خودکار جابه‌جایی مواد، سیستم‌های جوشکاری رباتیک و سیستم‌های مدیریت موجودی
  • سیستم‌های نظارت بی‌درنگ و پیوسته بهداشتی و کنترل تعبیه شدهٔ بی‌درنگ دستگاه‌های کپی و نسخه برداری
  • سیستم‌های تعبیه شدهٔ نظامی استراتژیک، و اکثر برنامه‌هایی که در برنامه‌های کاربردی و سیستم‌های بی‌درنگ، استفاده می‌شوند

نمونه کد۱ برنامه نویسی Ada

with Ada.Text_IO;

procedure Hello is
begin
  Ada.Text_IO.Put_Line("Hello, world!");
end Hello;

نمونه کد۲ برنامه نویسی Ada

with Ada.Text_IO; use Ada.Text_IO;

procedure Learn is

   subtype Alphabet is Character range 'A' .. 'Z';

begin

   Put_Line ("Learning Ada from " & Alphabet'First & " to " & Alphabet'Last);

end Learn;

منبع آموزش زبان برنامه نویسی Ada

در مطالب بعدی حتما ویدئو آموزش برنامه نویسی Ada رو حتما براتون قرار میدیم. ولی خب یکی از منابع خارجی موجود رو میتونید از این لینک مشاهده نمایید. همچنین در پست بعدی نرم افزار برنامه نویسی اِیدا رو جهت دانلود قرار میدهیم.

The post Ada چیست؟ معرفی زبان برنامه نویسی Ada appeared first on آموزش برنامه نویسی.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *