چطور از ماه عسل گوگل لذت ببریم؟

اگر به تازگی سایت خود را راه انداخته اید ممکن است ، ارتقای رتبه داشته اید و به نتایج بالاتر گوگل دست یافته اید، متاسفانه باید کمی دلسردتان کنیم. به احتمال بسیار زیاد سر و کارتان به الگوریتم ماه عسل گوگل افتاده تا رفتار مخاطبانتان بابت این ارتقا، زیر ذره بین این الگوریتم قرار بگیرد. عمر این ماه عسل معمولا کوتاه است. اما در این مقاله میخواهیم  یاد بگیریم از این ماه عسل نهایت لذت را ببریم. یا وینتو همراه باشید.

تعریف ماه عسل گوگل

ما برای انتخاب جستجوگر دیگر حتی فکر هم نمیکنیم. امروزه افراد بدون فکر و دو دلی ، مطالب مورد نظرشان را گوگل میکنند. دلیل فاصله یاد گوگل با دیگر رقبا چیست؟ گوگل با تهیه بهترین نتایج اعتماد همه افراد را به دست آورده است. این اعتماد از توجه کافی به الگوریتم های رباتیک و البته بازخورد مخاطب سرچشمه گرفته است.

ابرجستجو گر گوگل برای اینکه آماری از بازخورد یک سایت، وبلاگ و یا یک صفحه از سایت شما را به دست بیاورد بصورت موقت رتبه کلمه کلیدی سایت مورد نظر را در نتایج جستجو بالا میبرد تا از رفتار کاربر با آن صفحه وب کمک گرفته و رتبه واقعی صفحه مورد نظر را در رنک و جایگاه مناسب قرار دهد .

این بازخورد به گوگل کمک میکند تا بفهمد که آیا الگوریتم هایش بدرسی سایت شما را قضاوت کرده اند یا خیر.

به این بازه زمانی که گوگل شما را دم دست مخاطب قرار میدهد (با بالاتر آوردن در نتایج گوگل) ماه عسل سئو می گویند. که متاسفانه نه یک ماه، که به چند روز خاتمه می یابد.

ضرورت متاه عسل گوگل برای تجربه کاربری

الگوریتم ماه عسل گوگل چه ضرورتی دارد؟

بطور کلی اغلب قریب به یقین الگوریتم های گوگل بر پایه الگوریتم های کامپیوتری و هوش مصنوعی بنا شده اند. اما گوگل هرچقدر در این موضوع خوب عمل کرده باشد ، نمیتواند اهمیت تجربه کاربری و قضاوت انسانی را نادیده بگیرد. از اینرو مدت کمی سایت را در معرض کاربران قرار میدهد تا با توجه به رفتار قضاوت خود را اصلاح کند. این تلفیق هوش مصنوعی و تجربه کاربری، باعث ایجاد امپراطوری گوگل شده است.

از طرفی توجه الگوریتم ماه عسل گوگل یا Google HoneyMoon در بیشتر موارد، معطوف به سایت های تازه تاسیس است اما گاها صفحات تازه تاسیس یک سایت قدیمی هم ممکن است مورد توجه این الگوریتم قرار بگیرند. چند روز پس از انتشار محتوا برای یک کلمه کلیدی، سر و کله الگوریتم ماه عسل پیدا می شود. متاسفانه زمان کم این الگوریتم اجازه نمیدهد خوشی شما چندان پایدار بماند.
اگر دقت کرده باشید هر محتوا در روزهای ابتدایی انتشار جایگاه خوبی در لیست نتایج گوگل دارد اما بعد از مدتی کوتاه، به صفحات پایین تر تنزل میکند!

نتیجه اینکه الگوریتم ماه عسل با شما خصومت شخصی ندارد، این کار استراتژی خاصی را دنبال میکند.

 

استفاده خوب از ماه عسل گوگل

چطور از الگوریتم ماه عسل گوگل نهایت بهره را ببریم؟

گفتیم که گوگل برای بررسی بازخوردهای یک محتوای خوب، ابتدا جایگاه خوبی را به آنها اعطا میکند؛ اگر بازخورد کاربران به این مقاله تازه نفس خوب نباشد تنزل به صفحات پایین تر قطعی است. اگر بدانید قرار است به یکباره در جمع بزرگی حاضر شوید حتما آماده تر از همیشه حاضر میشوید. به سر و وضع خود میرسید و سعی میکنید نهایت خود را بنمایش بگذارید.

اغلب افراد در طراحی سایت خود و تولید محتوای روزهای نخست اهمال کاری میکنند. در صورتیکه روزهای نخست از اهمیت چندین باره برخوردار است. قرار است میزبان حجم بیشماری از مخاطبان خود باشید. سوال این است .

چطور به بهترین شکل خود را به مخاطبان معرفی کنیم؟

گوگل از این معرض نمایش قرار دادن موقتی، چه مواردی را بیشتر مورد قضاوت قرار میدهد؟ کاش گوگل خود در اینباره مطالبی را منتشر کرده بود. بیشتر شواهد سئو کاران از تجربیاتی ست که در این زمینه بدست آورده اند.
به نظر میرسد گوگل برای بررسی بازخورد کاربران نسبت به یک محتوای تازه، به فاکتورهای زیر اهمیت بیشتری میدهد:

نرخ کلیک یا CTR

نرخ کلیک یا CTR  از ترکیب سه کلمه Click Through Rate بوجود آمده که نزدیک ترین ترجمه در زبان فارسی برای آن میشود نرخ کلیک. وقتی فردی در گوگل جستجو میکند با لیستی از نتایج روبرو میشود  که نهایتا میبایست تصمیم بگیرد که بر روی کدام یک از آنها کلیک کند. CTR در واقع درصدی از کاربران است که در نتایج جستجو بر روی لینک سایت شما کلیک کرده اند.

با این توصیف باید بگوییم که تعداد کلیک کاربران بر روی سایت شما تقسیم بر تعداد نمایش صفحه شما در گوگل به کاربران  CTR یا همان نرخ کلیک نامیده می شود.

در ماه عسل گوگل ، باید سعی کنید نرخ کلیک سایت خود را تا نهایت ممکن افزایش دهید. برای اینکار لازم است روی موارد زیر توجه بیشتری داشته باشید:

  • نمایش و انتخاب خوب توضیحات متا
  • بهره گرفتن از نشانه گذاری استاندارد یا همان اسکیما
  • انتخاب تیتر عالی و جذاب

 

زمان حضور کاربر در سایت یا Dwell Time

درست از زمانیکه که کاربر از طریق گوگل به سایت شما وارد میشود تا زمانیکه مجدد به گوگل باز میگردد و تا یک موضوع جدیدی را جستجو کند، Dwell Time شما در حال شمارش است. به هر میزان که Dwell Time یا زمان ماندگاری یک کاربر در سایت بیشتر باشد، از منظر نگاه کاربر پسند گوگل ،میزان رضایت کاربر از این صفحه  یا بظور کلی سایت شما بیشتر است. در ماه عسل گوگل ، کاربران بیشتر از حد واقعی وارد سایت شما میشوند. این شما هستید که میبایست آنها را ترغیب به ماندن در سایت خود بکنید. باید مطمئن شوید کاربر از سایت شما لذت میبرد و با محتوای شما ارتباط برقرار کرده است. اما چطور ؟

لازم است خود را جای کابر بگذارید و نه مدیر سایت

به عنوان یک کاربر دوست دارید در سایتتان چه محتوایی بینید؟ موارد زیر شاید بتواند کمی به شما در این مورد کمک بکند:

  • سایت باید برای کاربران موبایل بخوبی بهینه شده باشد
  • از پاپ آپ های مزاحم استفاده نشده باشد
  • طراحی ظاهری یا تجربه کاربری خوبی داشته باشد

 

نرخ پرش یا Bounce Rate

اگر مغازه ای داشته باشید و مشتری به محض ورود به داخل مغازه بدون تعاملی با شما خارج شود باید بفهمید یک جار کار شما می لنگد. این فرار مشتری از مغازه در سایت نیز رخ میدهد. به این گریزکاربر از سایت نرخ پرش یا همان بانس ریت گفته میشود. طبیعی ست که در ماه عسل گوگل این نرخ پرش یکی از فاکتور های مهم گوگل برای ارزیابی سایت شما باشد. اما چطور میتوانیم از این فرار جلوگیری کنیم؟

به غیر از محتوای کامل و جذاب، لازم است موار زیر را در طراحی سایت لحاظ کنید:

  • سرعت سایت
  • گرافیک سایت
  • خوانایی مطالب
  • عدم استفاده از بنر های آزار دهنده

اگر قصد دارید نرخ پرش سایت خود را پایین نگه دارید و کاربر زمان بیشتری در سایت شما بماند، به آنها چیزی بدهید که می‌خواهند.

 

چک لیست آماده شدن برای ماه عسل گوگل

چک لیست ماه عسل گوگل:

می‌توانید با رعایت نکات زیر از روز نخست محتوای سایت خود را برای ماه عسل گوگل آماده کنید:

  • مطمئن شوید سایت شما تمام ایندکس می شود
  • مطمئن شوید سایت شما به تمامی در https://قرار دارد
  • سرعت سایت شما از رقبا سریع باشد.
  • اسکیما صفحات سایت را جدی بگیرید
  • از روز اول در Google Search Console ثبت نانم کنید
  • ارور های سرور را از روز اول مد نظر داشته باشید

 

سعی کنید تا نهایت ممکن برای ماه عسل گوگل آماده باشید. اما نهایتا سرمست دوران کوتاه آن نشوید. جایگاه واقعی محتوای خود را بشناسید و سعی کنید تا حد ممکن آن را بهبود دهید. از پایان دوران شیرین ماه عسل دلسرد نشوید. پستی بلندی های تولید محتوا و سئو را بشناسید و همیشه برای رقابت در این زمینه آماده باشید.

گوگل غیر از روی خوش ، روی بد هم دارد

جالب اینجاست که بعد از ماه عسل گوگل و روی خوشی که این ابرجستجوگر به سایت شما دارد، زمان قهر بلند مدت او فرا میرسد. گوگل به دلایل مختلف با سایتهای تازه وارد رابطه خوبی ندارد و آنها را در کیسه شنی قرار میدهد. اگر علاقه مند هستید در اینباره بیشتر بدانید حتما مقاله زیر را مطالعه کنید:

سند باکس گوگل چیست و چطور در حداقل زمان از آن خارج شویم؟

تفاوت سندباکس و ماه عسل گوگل چیست؟

تفاوت این دو الگوریتم به شرح زیر است:

  • سایت شما فقط یکبار از غربال سندباکس رد می شود اما ماه عسل می تواند بارها محتواها و صفحات جدید سایت شما را بررسی کند
  • همه صفحات سایت درگیر الگوریتم سندباکس می شوند اما الگوریتم ماه عسل می تواند برای تک صفحه هم رخ دهد.
  • سندباکس در مقابل رشد سایت شماست اما ماه عسل به صورت موقتی به سایتتان رشد میدهد.

الگوریتم های سندباکس و ماه عسل گوگل هر دو تلاش دارند که جایگاه واقعی سایت شما را تعیین کنند و رتبه ای که لیاقتش را دارید به شما بدهند.

ردپای سندباکس و ماه عسل گوگل در سئو :

سندباکس گوگل این فرصت را برایتان فراهم میکند تا سئوی داخلی سایت خود را سر و سامانی دهید تا قدرتمند و یکپارچه به رقابت با رقبای خود بپردازید اما تاثیر مثبت الگوریتم ماه عسل بر سئوی سایت شما قابل توجه تر است! یعنی اگر بتوانید محتوای کاربردی و با کیفیت تولید کنید، جایگاهی که ماه عسل در ابتدا به شما میدهد، می تواند حکم سوخت نیترو را برای شما داشته باشد (به شرطی که قدر این فرصت را بدانید و خودی نشان دهید)

نتیجه بررسی این دو الگوریتم سه نتیجه جانانه برای تعیین استراتژی اولیه سایت شما در اختیار ما قرار میدهد :

  • ۶۰ روز ابتدایی تاسیس سایت، فرصت طلایی شماست پس توصیه میکنیم ۶۰ محتوای با کیفیت آماده و منتشر کنید.
  • اگر در هر روز راس یک ساعت مشخص ، یکی از این ۶۰ محتوا را منتشر کنید، نظر مثبت گوگل را به خود جلب خواهید کرد.
  • بهتر است پس از این بازه زمانی60 روزه ، آپدیت محتواهایی که قبلا منتشر کرده اید را استارت بزنید یعنی از روز ۶۱ ام، اقدام به آپدیت محتوای شماره ۱ کنید

شک نکنید با این استراتژی، بعد از سه ماه شاهد نتیجه شگفت انگیزی خواهید بود!

تجربیات و مشکلات خود را در زمینه ماه عسل گوگل از طریق فرم نظرت پایین سایت با ما در میان بگذارید.

منابع:

webitmd.com

en.ryte.com

 

 

نوشته چطور از ماه عسل گوگل لذت ببریم؟ اولین بار در آژانس وینتو. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *