همرنگ جماعت شدن | انواع همرنگی | آزمایش اش


از دوستان عزیز متمم انتظار می‌رود پس از مطالعه‌ی این درس:

  • نام سولومون اَش را به عنوان یکی از دانشمندان پیشرو در عرصه روانشناسی اجتماعی به خاطر بسپارند.
  • کلیت آزمایش اش (یا آزمایش همنوایی با جمع) و دستاوردهای آن‌ را به‌خاطر بسپارند.
  • بتوانند انواع همرنگی را توضیح داده و برای هر یک، مثال بزنند.£

موضوع همرنگ جماعت شدن یا همنوایی با جمع یکی از بحث‌های کلاسیک روانشناسی اجتماعی است که در محیط شخصی و فضای شغلی ما، کاربردها و مصداق‌های فراوانی دارد.

تقریباً هر کس تجربه‌ی فعالیت اجتماعی داشته، این نوع رفتار را تجربه کرده است. وجود ضرب‌المثل‌هایی مانند خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو نیز از همین تجربه‌ی اجتماعی مشترک سرچشمه می‌گیرد.

پس طبیعتاً می‌توانید حدس بزنید که طراحان رشته‌ی مدیریت، تا چه حد از بحث همرنگی که سولومون اش (Solomon Asch) مطرح کرد، استقبال کرده و آن را در درس‌های مختلف مطرح می‌کنند (از جمله به عنوان بخشی از سرفصل‌های درس رفتار سازمانی و نیز کار تیمی).

همرنگ شدن با جماعت و آزمایش اش در زمینه همرنگی

اش به دنبال پاسخ چه سوالاتی بود؟

اَش همرنگ شدن با جماعت را در فضاهای مختلف سنجید و کوشید پرسید پرسش‌های زیر را پیدا کند:

  • آیا همرنگ جماعت شدن و پذیرش فشار جمعی، در زنان و مردان یکسان است؟
  • آیا اهمیت‌داشتن یا نداشتن موضوع، باعث می‌شود که ما ساده‌تر (یا سخت‌تر) حاضر شویم که با جمع، هم‌نوا شویم؟
  • آیا سن، بر روی میل ما به همرنگ شدن با جماعت تاثیر دارد؟
  • آیا هم‌نوایی با جمع، در همه‌ی فرهنگ‌ها به یک میزان و با یک شدت است؟ یا فرهنگ بر روی این رفتار اجتماعی تاثیر می‌گذارد؟

سوالات سولومون اش و تحقیقاتش بسیار گسترده و متنوع هستند و روش‌ها و اعتبار همه‌ی این تحقیقات هم به یک اندازه نیست.

به هر حال، تلاش گسترده‌ی سولومون اش برای بررسی همه‌ جانبه‌ی پدیده‌ی فشار اجتماعی و همرنگ جماعت شدن یا هم‌نوایی با جمع باعث شده که این بحث همیشه با نام او عجین بماند.

آزمایش کلاسیکِ اَش (Asch Conformity Experiment)

از میان همه‌ی آزمایش‌های اش، یک مورد از همه معروف‌تر است که به آن آزمایش کلاسیک اش می‌گویند. اگر هم بدون هر گونه توضیحی صرفاً از اصطلاح آزمایش اش (Asch Experiment) استفاده کنند، منظورشان همین آزمایش است.

چند پرسش، و پاسخ آن‌ها

 همرنگ جماعت شدن در زبان انگلیسی با چه اصطلاحاتی بیان می‌شود؟

خود آزمایش اش را معمولاً با Conformity (به فُرمِ دیگران و به شکل دیگران در آمدن) توصیف می‌کنند. اما اصطلاح Peer Pressure (فشار افراد هم‌رده یا فشار اطرافیان) هم اصطلاح دیگری است که برای توصیف همین پدیده به‌کار می‌رود.

 کانفورمیتی یا همرنگ شدن با جمع، در زنان بیشتر است یا مردان؟

تحقیقات متنوعی بر این این موضوع انجام شده و نتیجه‌ی نسبتاً محکمی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که تفاوت زنان و مردان در همرنگی با جمع، بسیار ناچیز است. تفاوت ناچیز به این صورت است که زنان در بعضی شرایط نسبت به مردان در حد بسیار جزئی (اما قابل‌سنجش) بیشتر به همرنگی با جماعت سوق پیدا می‌کنند. اما این تفاوت به هیچ‌وجه در حدی نیست که بتوان این پدیده را دارای فاکتور جنسیتی دانست (+/+).

تمرین و مشارکت در بحث

تجربه‌ی شما در محیط کار یا در فضای خانواده، از همرنگ شدن با جمع چگونه بوده است؟ در چه مواردی، ترجیح می‌دهید هزینه‌ی تفاوت با جمع را پرداخت نکنید؟ در چه جاهایی این هزینه را پرداخت می‌کنید؟

در محیط کار یا زندگی روزمره، چه مثال‌هایی از همرنگی و نفوذ جمع به خاطر نقص اطلاعات فرد به ذهن شما می‌رسد؟

سری مطالب حوزه مبانی رفتار سازمانی

نوشته همرنگ جماعت شدن | انواع همرنگی | آزمایش اش اولین بار در متمم. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *