انگیزه برای برنامه نویسی را از کجا و چگونه تامین کنیم؟

یکی از مشکلات افرادی که سمت برنامه نویسی میان و نمی توانند برنامه نویس های حرفه ای شوند بحث انگیزه هستش شاید در این چند ماه اخیر بیش از ۵۰ نفر تو کانال تلگرام در مورد انگیزه برای برنامه نویسی سوال پرسیدند و دنبال یک انگیزه برای این کار بوده اند. واقعا ما باید از کجا انگیزه پیدا کنیم تا وارد این حوزه شویم و حرفی برای گفتن داشته باشیم. در این مقاله می خواهیم در مورد همین موضوع صحبت کنیم و چند راهکار عملی و کاملا تجربی رو در اختیار شما قرار دهیم تا بتوانید در ابتدا و طول مسیر، شخصی با انگیزه باشید.

قبل از اینکه در مورد انگیزه برای برنامه نویسی صحبت کنیم باید ببینیم اصلا انگیزه چی هستش، شاید گفت انگیزه مجموعه ای از خیلی چیزهاست مثل ترس یا حتی میل شدید برای انجام کاری، که باعث میشه شما وادار بشید اون کار رو انجام دهید. به نظرم انگیزه اولین چیزی هستش که یک شخص باید داشته باشد. مثلا خود من همین الان که این مقاله رو برای انگیزه برای برنامه نویسی می نویسم یک انگیزه ای دارم که اقدام به نگارش و تولید آن کردم. پس شما هم برای هر کاری، اولین چیزی که باید به آن توجه ویژه داشته باشید همین بحث انگیزه هستش، پس ما باید یاد بگیریم حتی در شرایطی که بی حوصله هستیم در خودمان ایجاد انگیزه کنیم.

انگیزه برای برنامه نویسی

در بخش بالا گفتیم در بی حوصلگی هم باید ایجاد انگیزه کنیم ولی این ایجاد انگیزه به همین راحتی که فکر می کنیم نیست باید یک دلیل محکم برای ایجاد انگیزه داشته باشیم که بتوانیم سمت اون چیزی که می خوایم برویم. در اینجا بحث ما انگیزه برای برنامه نویسی هستش و کاری به چیزای دیگه نداریم. من تمام تجربیات خودمو رو تو این حوزه در اختیارتون قرار میدهم که بتونید بر اساس این موارد، یک انگیزه در خود برای یادگیری و ادامه راه در برنامه نویسی شکل دهید. 

انگیزه برای برنامه نویسی در ابتدای یادگیری

اگر در ابتدای راه هستید و فعلا یادگیری و آموزش برنامه نویسی رو شروع نکردید می تونید از روشی که شخصا استفاده می کنم بهره ببرید. من وقتی که می خواهم چیز جدیدی رو یاد بگیرم یه برگه میارم و برگه رو به دو بخش مساوی تقسیم می کنم در یک سمت مزیت های یادگیری آن مهارت و تخصص رو یادداشت می کنم و در سمت دیگری سختی هایی که باید بکشم برای یادگیری آن تخصص، بعد اگر مزیت های یادگیری بیشتر از سختی بود سریع اقدام به یادگیری آن مهارت می کنم.

یک مثال واقعی میزنم که به درک درستی از این موضوع برسید. مثلا من می خوام رانندگی یاد بگیرم اگر من قصد یادگیری رانندگی رو داشته باشم چه مزیت هایی در این زمینه نصیبش میشه، در بخش پایین بهش اشاره می کنیم.

مزیت های یادگیری رانندگی:

  • ایجاد اعتماد به نفس
  • مقابله با ترس ها
  • عزت نفس بیشتر
  • قدرت تصمیم گیری بالا می رود
  • خودت کارهای خودتو انجام میدی
  • از رانندگی لذت میبری
  • سربار و مزاحم کسی نمی شوید
  • و …

سختی های یادگیری رانندگی:

  • استرس یادگیری
  • زمان گذاشتن
  • فشار روحی در ابتدا
  • هزینه مالی

حالا متوجه شدید باید چطوری برای ابتدای یادگیری برنامه نویسی، انگیزه ایجاد کنید. این یکی از روش های ایجاد انگیزه برای برنامه نویسی هستش و خیلی روش دیگر هم وجود دارد که می توانید با یک جستجو ساده بهشون برسید اما یکی از روش هایی که به شدت خودم ازش نتیجه گرفتم همین روشی است که بهتون معرفی کردم. هر وقتم در ابتدای مسیر انگیزم کم میشه و کلا نابود میشم برگه رو میارم و مطالعه می کنم دوباره انگیزه ام بر میگرده و خیلی حس خوبی برای ادامه کار دارم. 

اگر بخواهیم برای برنامه نویسی همین مورد رو پیاده سازی کنیم به تعداد زیادی مزیت میرسیم که واقعا اگر تو یه برگه بنویسیم خودش بمب انگیزه میشه؛ قبلا هم در این زمینه داخل کانال تلگرامی سورس ایران صحبت کردیم و مزیت های مهم یادگیری برنامه نویسی رو با هم مورد بررسی قرار دادیم. در این بخش هم می خواهیم به صورت اشاره وار، تعدادی از این ویژگی ها رو در قالب یک لیست در بخش پایین قرار دهیم.

مزیت های یادگیری برنامه نویسی:

  • ورود به حوزه ی یکی از پردرآمدترین مشاغل حال حاضر دنیا
  • تفکر خلاقانه در لحظات بحرانی
  • تبدیل از یک مصرف کننده ی فناوری به یک تولید کننده ی فناوری
  • درک بهتری از تکنولوژی
  • پیاده سازی ایده ها
  • افزایش گیرایی و هوش
  • تکنیک حل مشکل
  • مهاجرت راحتر
  • افزایش خلاقیت
  • اعتماد به نفس
  • پرستیژ و جایگاه اجتماعی

نکته مهم: اگر می خواهید در مورد مزیت های برنامه نویسی به صورت کامل اطلاعات داشته باشید حتما مقاله فواید یادگیری برنامه نویسی رو مطالعه کنید. در این مقاله به صورت کامل در مورد این موضوع اطلاعات دقیقی در اختیار شما قرار داده ایم که خوندنش خالی از لطف نیست و دیدگاه شما نسبت به برنامه نویسی رو به صورت کامل عوض می کند. 

سختی های یادگیری برنامه نویسی

  • زمان گذاشتن 
  • عدم پیشرفت چشم گیر در روزهای اول 
  • تمرکز و توجه زیاد 
  • سردرگمی ابتدایی
  • هزینه مالی و معنویی

خب بر اساس این روش که معرفی کردیم مزیت و سختی های برنامه نویسی رو به صورت لیست و خلاصه وار مورد بررسی قرار دادیم این گزینه بر اساس شرایط شما می تواند تغییر کند اما در کل همینا هستند و چند گزینه دیگر، چرا گفتم بر اساس شرایط بعضی از این ها شاید فرق کنند چون شخصی رو میبینی که نیاز مالی ندارد و همین جوری می خواهد اقدام به یادگیری و آموزش برنامه نویسی کند به این شخص هر چی از درآمد و پول حرف بزنی هیچ گونه انگیزه ای براش ایجاد نمیشه، برای اینه میگم بر اساس شرایط فرد این گزینه ها قابل تغییر هستند. 

تا این لحظه در مورد انگیزه برای برنامه نویسی در ابتدای راه صحبت کردیم و یک روش کاربردی و قابل اجرا رو مورد بررسی قرار دادیم که خودمم از این روش برای یادگیری تخصص های جدید استفاده می کنم. حالا باید بریم سراغ مسیر یادگیری برنامه نویسی، که خیلی خیلی مهم تر از ابتدا و بخش استارت هستش، چون خیلی ها شروع می کنند خوبم شروع می کنند ولی وسط کار، سوخت انگیزه شون به شدت کاهش پیدا می کنه یا کلا تموم میشه، باید در این لحظه به فکر مسیر هم باشیم. در بخش زیر در مورد انگیزه برای برنامه نویسی در ادامه راه کامل صحبت می کنیم و چند راهکار عملی و کاربردی و البته قابل اجرا معرفی می کنیم. 

انگیزه برای برنامه نویسی در ادامه مسیر

انگیزه برای برنامه نویسی در ادامه مسیر

به بخش اصلی این مقاله رسیدیم، اونم مسیری هستش که باید انگیزه خوبی برای طی کردن آن داشته باشیم. ابتدا یه توضیحی در مورد مسیر میدم و بعد اقدام به معرفی راه حل های ایجاد انگیزه برای برنامه نویسی در طول راه می کنم. ببینید دوستان وقتی شما می خواید از تهران به سمت شمال مثلا رامسر برید از تهران که راه می افتید سریع و بدون توقف که سمت رامسر نمیرید. معمولا هر ۵۰ کیلومتر کنار میزنید و یه نفسی چاق می کنید یا مثلا در کندوان کنار میزنید و آشی می خورید و در ادامه مسیر کنار میزنید و چایی می خورید یا اصلا برای بنزنین زدن کنار میزنید. اینجوری هستش که از مسیر لذت میبرید و اصلا هم خسته نمیشید و جالبی کار هم اینه، کل مسیر رو طی کردید.

مسیر یادگیری برنامه نویسی هم همینطوری هستش، اگر بخواید تخت گاز برونید هیچ وقت به مقصد نمیرسید و یه جایی، بنزین تموم می کنید و کلا بیخیال مسیر و ادامه راه میشید. پس باید این مسیر رو آهسته و پیوسته طی کنید تا هم از مسیر لذت ببرید و هم چیزهای زیادی رو یاد بگیرید و در آخر بنزینتونم تموم نشه، به همین خوشمزگی می تونید یک برنامه نویس سرحال و با انگیزه باشید. حالا در اینجا می خواهیم بدونیم در طول مسیر یادگیری برنامه نویسی اون چایی و آشی که تو کندوان خوردیم چی هستند و باید چیکار کنیم. در بخش زیر تعدادی از کارهایی که خودم و دوستانم روزانه انجام میدن که سوخت انگیزشون تموم نشه رو با هم بررسی کنیم. 

توجه: روش های زیادی برای ایجاد انگیزه در اینترنت وجود دارد که شخصا علاقه ای بهشون ندارم و به نظرم بیشتر جنبه شعاری دارند و نمیشه زیاد عملی کرد. قرار نیست ما در اینجا فقط مقاله بنویسیم باید یک راهکار عملی و قابل اجرا رو ارائه دهیم که خودمون هم ازش استفاده می کنیم.

  • نوک قله رو دریاب
  • معجزه ای به نام ورزش
  • به خودتون جایزه بدید
  • اتاق مرگ
  • تلویزیون لعنتی
  • افراد منفی گرا به درک
  • شب = لالا

۱- نوک قله رو دریاب
اگر از خودم در مورد انگیزه برای برنامه نویسی در ادامه مسیر بپرسند میگم نوک قله رو ببینید. شما می خواید برنامه نویسی رو واسه چی یاد بگیرید یه هدفی دارید دیگه، مثلا من می خوام برنامه نویسی رو یاد بگیرم که به درآمد خوب برسم، هر وقت انگیزم تموم شد به این فکر می کنم اگر یاد بگیرم اون درآمد ایجاد میشه می تونم بهتر زندگی کنم، چیزهایی که لازم دارم یا اصلا بهشون علاقه دارم رو بخرم. یا اصلا می تونم از این پولی که به دست آوردم سمت علایقم برم. به این مدل میگن دیدن نوک قله، که شخصا استفاده می کنم و برای شخص خودم انگیزه زیادی ایجاد میکنه.

از این روش سالیان سال هستش که استفاده می کنم یادش بخیر چند سال پیش وقتی می خواستم رانندگی یاد بگیرم وسطش می خواستم در برم و برای یاد گرفتن و گرفتن گواهینامه، بعدش هر روز به این موضوع فکر می کردم اگر یاد بگیرم می تونم خودم ماشین بخرم و هر جایی که دوست دارم بدون اینکه به کسی بگم برم. یا اینکه شمال رفتن با ماشین خودم فکر می کردم انگار قند تو دلم آب میشد. خدا میدونه نمیدونم اصلا چطوری و چقد سریع گواهینامه رو گرفتم و سریع هم ماشین خریدم. شما هم می تونید از این روش استفاده کنید و اون نوک قله یا نهایت هدفتون از یادگیری برنامه نویسی رو، تصویری سازی کنید.

۲- معجزه ای به نام ورزش
شاید بپرسید ورزش چه ربطی به انگیزه برای برنامه نویسی دارد. اما به نظر شخصی خودم ورزش دوای هر دردی هستش، تو چند مقاله دیگه هم به این موضوع اشاره کردم ولی باز میگم ورزش معجزه می کنه، ورزش بی حوصلگی و انرژی منفی رو از ما کامل دور میکنه و یک انرژی عجیب و غریب در وجود ما شکل می گیرد. پیشنهاد میکنم امتحان کنید یکی دو هفته اولم شاید حوصله نداشته باشید ولی لطفا ادامه بدید و خودتون نتیجه رو ببینید تا متوجه شوید این ورزش چه می کند.

هر نوع ورزشی که خودتون دوست دارید انجام بدید ولی شخصا برای کسانی برنامه نویسی انجام میدن دو میدانی و شنا رو پیشنهاد میدم اگرم تونستید هفته ای سه جلسه بدن سازی برید که فرم بدنتون بهم نخوره و یک استایل خوب داشته باشید. دلیل قرار گرفتن ورزش در این لیست همین از بین بردن بی حوصلگی و انرژی های منفی هستش که همین دو عامل انگیزه ما رو به شدت کم میدهند.

۳- به خودتون جایزه بدید
یکی دیگر از روش های ایجاد انگیزه، دادن جایزه به خودتون هستش، خودم به شخصه این کار رو می کنم مثلا به خودم قول دادم اگر این مقاله رو امروز تموم کنم یک چایی با یک موزیک خوب گوش بدم. من عاشق چایی و موزیکم و به نظرم این بهترین جایزه دنیاست. شما هم همین کار رو انجام بدید ببینید چه چیزی برای شما جایزه محسوب میشه، بگید اگر مثلا این آموزش برنامه نویسی رو دیدم و تمرینات رو انجام دادم یا مثلا پروژه رو تا این بخش جلو بردم می تون مثلا یه قهوه ترک بخورم یا هر چیزی که احساس می کنید بهتون حس خوبی منتقل میدهد.

به نظرم جایزه دادن به خودمون، انگیزه برای برنامه نویسی رو دو چندان میکنه، هر کسی منو میشناسه میدونه آدم تنبلی هستم اما با این روش عجیب غریب کارها رو جلو میبرم. الان دارم پشت سر هم می نویسم که برم سمت چایی و گوش دادن به موزیک مورد علاقه ام، شما هم امتحان کنید.

۴- اتاق مرگ
این روش یکم استرس زاست اما به نظرم برای بعضی افراد خوب جواب میده، خودم اصلا از این روش استفاده نکردم ولی بعضی ها رو میشناسم استفاده می کنند. این روش اینطوریه که، فکر می کنید داخل یک اتاق هستید و اگر کار مورد نظر رو در زمان مشخص انجام ندید شما رو می کشند به نظرم مقداری خشن و استرس زاست ولی برای بعضی ها به شدت جواب میده، شخصا چون علاقه ای به استرس، حتی در حد کمشم ندارم استفاده نمی کنم.

ولی بعضی ها رو میشناسم که با همین روش، اندازه دو سه نفر، کار روزانه انجام میدهند و وقتی بهشون توجه می کنی انگار کسی با اسلحه رو سرشونه و در حال تهدید بهشون فشار میاره، که اگر این کار رو انجام ندی تا چند لحظه دیگه کشته می شی، از این روشم استفاده کنید شاید برای شما هم جواب بده و بتونید یک انگیزه خوب برای یادگیری و انجام پروژه های برنامه نویسی باشد.

بررسی تاثیر تلویزیون در بی انگیزگی افراد

۵- تلویزیون لعنتی
به جرات میگم بیش از ۵۰ درصد بی انگیزگی افراد همین تلویزیون لعنتی هستش، تو کانال تلگرام سورس ایران در مورد تلویزیون یک فایل صوتی ۳۰ دقیقه ای منتشر کردم پیشنهاد میکنم حتما برید گوش بدید. خدایش تلویزیون به جز منفی بافی، ترویج خشونت، تلف کردن وقت، نابود کردن انگیزه، ایجاد عدم امنیت و … کار دیگه ای انجام میده؛ نزدیک ۹ سال میشه کلا این وسیله رو از زندگیم حذف کردم و اصلا نگاه نمی کنم جز موارد خاص، مثلا بازی های جام جهانی یا رویدادهای خاصی که موجب انگیزه و هیجان بشه و گرنه در سال کلا ۱۰ ساعت تلویزیون نمی بینم.

اگر دنبال انگیزه برای برنامه نویسی و چیزای دیگه هستید پیشنهاد میکنم تلویزیون رو از زندگی تون حذف کنید و بعد از چند ماه ببینید چه آرامشی کل وجودتون رو گرفته و از لحاظ انگیزه چه قد وضعیت بهتری پیدا کردید. به شخصه اگر بخوام فیلمی رو هم ببینم یا میرم سینما که یه حس خوبی بهم داده بشه یا از طریق اینترنت تهیه می کنم و در یک زمان خاص و بخصوص، میبینمش، پس باز پیشنهاد میکنم سریع اقدام به حذف تلویزیون کنید.

۶- افراد منفی گرا به درک
شاید عنوان خوب و درستی نباشه، اما قبول کنید وقتی با این افراد میگردید و باهاشون در ارتباط هستید از بس منفی هستند و دنبال بهونه برای منفی بافی اند، که کلا آدم رو بی انگیزه می کنند. اگر از این لیست به من بگن دو گزینه برای ایجاد انگیزه برای برنامه نویسی معرفی کن بی شک یکی از آن گزینه ها، همین کنار گذاشتن افراد منفی گرا هستش، متاسفانه در جامعه ما این افراد به شدت وجود دارند اما مشکلی نیست اگر کنارشون بذارید وضعیتتون فرق می کند و به سمت انگیزه بیشتر و پیشرفت قدم بر میدارید.

معمولا این افراد همیشه در حال ارسال فرکانس های منفی به سمت ما هستند و چون قانون دفع وجود ندارد و کلا ما همه چیز رو جذب می کنیم بعد از مدتی کل انگیزمون حتی برای زندگی از دست میدیم نه فقط برنامه نویسی، اصلا هم نگران نباشید که دوست هستند یا همکار یا آشنا، کنارشون بذارید بعد از مدتی، افراد مثب اندیش و دوست داشتنی وارد زندگیتون میشند.

۷- شب = لالا
هر کسی که منو میشناسه میدونه چه قد حساس هستم روی خواب در شب، در چند مقاله قبلی هم به این مورد اشاره کردم دلیل این همه صحبت و اشاره به آن، اهمیت خواب در شب هستش، حتما مقاله برنامه نویسی در شب رو مطالعه کنید. ببینید دوستان عزیز وقتی تایم کافی نمی خوابید وقتی بیدار میشید حس کسلی، بی حوصلگی و بی انگیزگی می کنید. حتما با این افراد روبرو شدید.

مثلا خودم وقتی شب ها دیر می خوابم صبح وقتی از خوابی بیدار میشم انگار یه آدم بی انگیزه هستم که فقط منتظر اینم شکست بخورم. پیشنهاد میکنم یک ماه زودتر بخوابید و تاثیرشو رو ببینید. اگر انگیزه شما مقدار قابل توجه ای افزایش پیدا نکرد کلا بیخیالش بشید و هر چی دوست دارید به من بگید. این تجربه ای هستش که شخصا تو زندگی کسب کردم و از وقتی که دارم انجام میدم خیلی وضعیت فرق کرده و احساس بهتری هم پیدا کردم.


صحبت پایانی
در این مقاله سعی کردم هر چیزی در زمینه انگیزه میدونم رو در اختیار شما قرار دهم گزینه های زیادی در ذهنم بود که در لیست قرار دهم اما فقط گزینه هایی رو معرفی کردم که ازشون نتیجه گرفتم و به نظرم خیلی خیلی تاثیر گذار هستند. اجرا کردنشونم زیاد سخت نیست کافیه مقداری وقت بذارید و انجامشون بدید تا متوجه شوید چه اتفاقی در زندگیتون رخ میده و مقدار انگیزه برای ادامه راه چه قد افزایش پیدا کرده است. اگر شما هم راهکاری جذاب و قابل اجرا رو می شناسید تو بخش نظرات اعلام کنید تا همه ازش استفاده کنیم. یک نکته رو هم اضافه کنم این مواردی که گفتم فقط برای برنامه نویسی کاربرد نداره، حتی برای کسانی که می خواهند تخصص های دیگری رو یاد بگیرند خیلی کاربردی و به درد بخور هستش، پیشنهاد میکنم استفاده کنید و نتایج رو برای ما ارسال کنید.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *