شخصیت برنامه نویسان چگونه است؟

وقت صحبت از شخصیت برنامه نویسان می شود خیلی ها به فکر شب نخوابی، سیگار کشیدن، قهوه خوردن، تودار بودن و گودی زیر چشم می افتند اما واقعا این موضوع ها درست هستش یا بیشتر تاثیر رسانه بر ماست؟ من که خودم چندین ساله تو این حوزه هستم و با بیش از صدها برنامه نویس حرفه ای در ارتباط بودن این چیزهایی رو ندیدم و بیشتر بحث جو رسانه ای و تلویزیونی بوده و چون این مدل کارکترهایی برای فیلم ها مفید هستش اینجور معرفی می شوند. در این مقاله می خواهم در مورد واقعیت و چیزی که هست صحبت کنم و به صورت دقیق و درست به سوال شخصیت برنامه نویسان چگونه است؟ جواب دهم تا دیگه درگیر این جو سازی های رسانه ای نشیم و اگر کسی در مورد این موضوع صحبت کرد اطلاعات دقیقی داشته باشیم.

قبلا در مورد این موضوع صحبت کردیم و گفتیم برنامه نویس های حرفه ای دنیا و حتی ایران اینجور خصوصیت هایی ندارند اما در مورد شخصیت برنامه نویسان حرف نزدیم. در این مقاله می خواهیم مقداری به جزئیات بپردازیم و ببینیم یک برنامه نویس حرفه ای چگونه شخصیتی دارد و ما اگر خواستم اینجور افرادی رو الگو قرار دهیم باید چه عادت هایی رو درست کنیم. پس همراه ما باشید تا شما رو با دنیای واقعی برنامه نویسان حرفه ای آشنا کنیم.

شخصیت برنامه نویسان

شخصیت برنامه نویسان

شاید در اطراف خودتون برنامه نویس هایی رو ببینید که ویژگی های که در بالا گفتیم خوب نیستند و اکثریت جو رسانه ای هستش رو دار باشند اما واقعا یک برنامه نویس حرفه ای باید این ویژگی ها رو داشته باشد. در بخش زیر به بررسی شخصیت برنامه نویسان پرداخته ایم و در قالب ۱۳ گزینه به این موضوع پرداخته ایم و گفتیم شخصیت برنامه نویسان حرفه ای باید اینگونه باشد وگر نه طرف رو نمی توان حرفه ای گفت. چون در دنیا امروزی خیلی ها دم از حرفه ای بودن میزنند ولی در عمل خیلی فرق می کنند. 

  • عاشق یادگیری
  • برای تکنولوژی میمیرند
  • اجتماعی
  • برون گرا
  • شوخ طبع
  • دنیایی از منطق
  • عاشق کار
  • آینده نگر
  • توانایی حل مشکل
  • پیگیر مسائل
  • درگیر پژوهش
  • مدیریت شکست ها
  • ذهنیت کار گروهی

۱- عاشق یادگیری
وقتی صحبت از شخصیت برنامه نویسان می شود اولین چیزی که نظر ما رو به خودش جلب می کند یادگیری هستش، برنامه نویسان حرفه ای همیشه در حال یادگیری هستند. دلیل این یادگیری پشت سر هم اینست که فناوری همیشه در حال تغییر و تحول است و مهارت ها و توانایی های یک برنامه نویس است که ممکن است در عرض چند سال منسوخ و کهنه شود و همین امر باعث می شود که یک برنامه نویس حرفه ای هر روز در حال یادگیری و آموزش برنامه نویسی و تکنولوژی های مرتبط باشد.

۲- برای تکنولوژی میمیرند
این عنوان شاید گول زننده باشد ولی باید قبول کنیم شناخت و درک درست از تکنولوژی جزئی از شخصیت برنامه نویسان حرفه ای هستش و این افراد از تکنولوژی های جدید درستو حسابی سر در میارند. چه بخوایم چه نخوایم اسم تکنولوژی با برنامه نویسی عجین شده و معمولا در اکثر تکنولوژی های جدید از برنامه نویسی استفاده می شود همین امر می طلبد که برنامه نویس از تکنولوژی و فناوری های جدید اطلاع داشته باشد.

۳- اجتماعی
برخلاف جو رسانه ای و چیزی که شما میبنید برنامه نویس ها افرادی به شدت اجتماعی هستند و روابط خیلی خوبی دارند. چون اگر یک برنامه نویس بخواهد پیشرفت کند یا پروژه بگیرید باید روابط اجتماعی خوبی داشته باشد اصلا در عصر جدید بدون روابط و اجتماع نمیشه کار خاصی پیش برد. اگر می خواهید یک برنامه نویس حرفه ای شوید و نمیدونید شخصیت برنامه نویسان حرفه ای چطور هست باید بگویم یکی از این ویژگی ها همین روابط اجتماعی هستش که باید ایجاد کنید. زیادم درگیر جو و عوامل بیرونی قرار نگیرید و سعی کنید اجتماعی باشید.

۴- برون گرا
وقتی صحبت از شخصیت برنامه نویسان می شود خیلی ها فکر می کنند افرادی به شدت درون گرا هستند که با کسی صحبت نمی کنند و اصلا تو خودشونند ولی باید بگویم اینم چیزی هستش که نمیدونم چرا اینجور جا افتاده چون برنامه نویس های حرفه ای، معمولا افرادی برون گرا هستند. این موضوع رو می تونم از دیدن دوستان برنامه نویس خودم هم بگم نزدیک ۷۰ ۸۰ درصدشون برون گرا هستند و اصلا تو خودشون نیستند. متاسفانه روز به به روز به درون گرا بودن برنامه نویس ها پرداخته می شود که برای خودمم عجیب و غریب هستش، پس زیاد درگیر این موضوع نشید و سعی کنید خودتون باشید و به خاطر برنامه نویس شدن درون گرا نشید. 

۵- شوخ طبع
نمی خواستم این گزینه رو اضافه کنم چون میدونستم شاید خنده دار باشه، این گزینه رو عمدا اضافه کردم چون خیلی ها فکر می کنند اصلا برنامه نویس ها شوخی بلد نیستند و کلا اخمو هستند ولی نمیدونم من تو جوی هستم که اکثر برنامه نویس ها شوخ طبع هستند یا نه کلا اینجور هستش، به جرات میگم اکثریت برنامه نویس هایی که دیدم شوخ طبعند و اصلا آدم های اخمو نیستند و به نظرم یکی از ویژگی های شخصت برنامه نویسان همین شوخ طبعی هستش و باید ویژه به آن توجه کرد.

۶- دنیایی از منطق
اینو تقریبا میشه گفت همه میدونند که برنامه نویس ها، دنیایی از منطق هستند چون خود برنامه نویسی خاصیت منطقی دارد همین موضوع روی برنامه نویس ها اثر کرده و منطقی رفتار می کنند. معمولا برنامه نویس ها با اکثر مسائل به صورت منطقی رفتار می کنند و جزیی از شخصیتشون شده که به نظرم چیز خوبی هستش و می تواند به ما در لحظات حساس کمک کند. 

۷- عاشق کار
نمیدونم این مورد مفید هستش یا نه، ولی برنامه نویس ها به شدت عاشق کارشون هستند و دل می سوزونند واسه کار، سعی می کنند خیلی زیاد کار کنند و کار رو درست و اصولی انجام دهند. این مورد بیشتر برای برنامه نویس های حرفه ای هستش و این افراد به شدت عاشقانه کارشون رو دوست دارند. البته تو زندگی یه چیزی یاد گرفتم، هر کسی عاشق کاری باشد و بهش علاقه نشون بده، صد در صد در آن موفق می شود و به عنوان یک حرفه ای در آن حوزه بعد از مدتی شناخته می شود.

۸- آینده نگر
یکی دیگر از ویژگی های شخصیت برنامه نویسان، همین آینده نگری هستش، ولی نمیدونم چرا برنامه نویس ها بعد از مدتی آینده نگر می شوند شاید به خاطر سبک کاری و نوع نگرشی هستش که برنامه نویس به آنها منتقل می کند. خیلی از برنامه نویس های حرفه ای رو دیدم که به شدت آینده نگر شدند. شاید به خاطر اینکه وقتی پروژه می نویسند همش درگیر این هستند اگر قرار بعدا یک ویژگی جدید اضافه کنیم باید چه کنیم و از این جور فکرهایی، و همین امر باعث آینده گر شدن آنها شده است.

۹- توانایی حل مشکل
توانایی حل مشکل، بخش جدا نشدنی از شخصیت یک برنامه نویس هستش، چون برنامه نویس ها پشت سر هم در حال رفع مشکل و حل مشکل هستند و همین امر در شخصیت آنها هم نمود پیدا کرده است. معمولا افرادی که برنامه نویسی می کنند بعد از مدتی تا مشکل رو رفع نکنند بیخیال آن نمی شوند. چون میدونند اگر مشکل حل نشود کل پروژه دچار اشکال می شود و همین امر، این توانایی را در آنها به شدت تقویت کرده است.

۱۰- پیگیر مسائل
کسایی که برنامه نویسی کار می کنند چون همش در حال پیگیری مسائل مختلف مربوط به پروژه و سورس کدها هستند این بخششون به شدت تقویت می شود و اگر مسئله وجود داشته باشد آن را به خوبی و بدون هیچ مشکلی پیگیری می کنند. این موضوع در زندگی این افراد هم نمود پیدا کرده طوری که در مسائل زندگی هم به شخصی پیگیر تبدیل می شوند که به نظرم خیلی خیلی ویژگی جذاب و کاربردی برای یک فرد است.

۱۱- درگیر پژوهش
کسی که کدنویسی است یا بهتر بگویم برنامه نویس می کند داری شخصیتی پژوهش محور است شاید بپرسید چه ربطی دارد باید بگویم وقتی یک برنامه نویس در حال پروژه نوشتن است در مسیر به مسائل و مشکلاتی برخورد می کند که باید آنها رو حل کند برای همین منظور برنامه نویس همش در حال تحقیق و پژوهش است و علاوه بر این وقتی پروژه های مختلفی رو انجام میدهد شاید این پروژه ها مرتبط نباشند و همین امر باعث می شود در مورد آن صنعت یا کسب و کاری که می خواهد برای آن پروژه بنویسید تحقیق کند.

۱۲- مدیریت شکست ها
افراد برنامه نویس معمولا شکست پذیر رشد می کنند شاید بپرسید منظور چی هستش، ببینید دوستان عزیز در برنامه نویسی کمتر پیش می آید که با اولین تلاش به آن چیزی که میخواهیم برسیم. در واقع شکست، تقریبا حتمی است و همین امر باعث می شود برنامه نویس ها شکست ها رو به خوبی مدیریت کنند. یکی از ویژگی های شخصیت برنامه نویسان حرفه ای و بزرگ اینست که به این خطاها و شکست به عنوان چالش نگاه می کنند که باعث رشد و پیشرفت می شود. 

۱۳- ذهنیت کار گروهی
به غیر از حالت فریلنسری که برنامه نویس به صورت تنهایی کار می کند مابقی برنامه نویس ها باید توانایی کار گروهی رو داشته باشند چون در اکثر شرکت ها باید به صورت گروهی روی یک چیز کار کرد. یک برنامه نویس حرفه ای باید توانایی کار با برنامه نویسان، کاربران کسب کار، کارکنان فروشگاه ها و مارکتینگ یا همون بازاریابی رو داشته باشد و می توان گفت یکی از ویژگی های مهم شخصیت برنامه نویسان حرفه ای و بزرگ است.


صحبت پایانی
در این لیست که با عنوان ۱۳ ویژگی شخصت برنامه نویسان حرفه ای منتشر کردیم می توانستیم ویژگی های دیگری هم در آن قرار دهیم اما خواستیم فقط چیزهای خیلی مهم را در این لیست قرار گیرد. نکته مهم در مورد این ویژگی ها که باید متذکر شوم اینست که زیاد درگیر جو رسانه ای و افرادی که در این حوزه هستند قرار نگیرید چون خیلی ها بر اساس فیلم های سینمایی که برنامه نویس ها رو معرفی کردند برای جذابیت بیشتر این مدلی رفتار می کنند که بدترین کار ممکن هستش و نباید درگیر اینجور مسائلی شد.

سعی کنید علاوه بر یادگیری حرفه ای و عالی برنامه نویسی، یک شخصیت حرفه ای هم داشته باشید چون برنامه نویس های زیادی هستند که وقتی وارد این حوزه می شوند کلا درگیر برنامه نویسی می شوند و کل زندگی رو فراموش می کنند. باید ما عادت های حرفه ای هم درست کنیم که بتوانیم ده ها سال برنامه نویس عالی باشیم و از آن نهایت استفاده رو ببریم.

به نظر شما شخصیت برنامه نویسان چگونه هستش و باید یک برنامه چه ویژگی های شخصیتی داشته باشد؟

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *