از کجا متوجه شویم استعداد برنامه نویسی داریم؟

بعضی وقت ها می خواهیم یک تخصص یا مهارت جدید یاد بگیریم اما نمیدونیم استعدادشو داریم یا نه، و همین امر باعث می شود خیلی بی انگیزه شویم. حالا این تخصص و مهارت می خواد رانندگی باشه یا برنامه نویسی، هیچ فرقی نمی کنه چون کلا یه جور هستند. در این مقاله می خواهیم جواب یک سوال خیلی مهم رو دهیم از کجا متوجه شویم استعداد برنامه نویسی داریم یا نه.

اگر دنبال این موضوع هستید به نظرم این مقاله آموزشی به شما کمک می کند استعداد برنامه نویسی خودتون رو پیدا کنید و اگر استعداد دارید آن را ارتقا دهید. قبلا در مورد استعداد برنامه نویسی یک فایل صوتی فوق العاده داخل کانال تلگرامی سورس ایران قرار دادم پیشنهاد میکنم بعد از مطالعه این مقاله، آن پادکست صوتی رو گوش دهید.
استعداد برنامه نویسی

کسایی که منو میشناسن میدونند من هیچ اعتقادی به استعداد ندارم و به نظرم این موضوع یک چیزی خنده دار هستش، اگر هم استعداد رو تعریف کنم میگم استعداد یعنی علاقه به یه چیزی که تمرکز بیشتری روش میذاریم و همین موضوع تبدیل به استعداد می شود. حال می خواهیم بدونیم واقعا ما استعداد برنامه نویسی داریم. در بخش زیر با بررسی چند گزینه به این مورد می پردازیم تا درک درستی از این موضوع پیدا کنید.

استعداد برنامه نویسی

شخصا سعی می کنم به هر سوالی به صورت منطقی جواب دهم تا احساسی، چون جواب احساسی لحظه ای هستش و ماندگار نیست. در بخش زیر ۱۰ گزینه آماده کردیم که اگر این موارد رو دارید به نظرم شما برای برنامه نویسی ساخته شده اند یا به اصطلاح استعداد برنامه نویسی دارید. می تونستم گزینه های بیشتری رو به این لیست اضافه کنم ولی به نظرم این ۱۰ گزینه، اصلی ترین گزینه های ممکن هستند. ابتدا به صورت لیست معرفی و بعد در مورد هر کدام توضیحات دقیقی رو ارائه می کنم.

  • حل مسئله
  • آنالیز
  • تمرکز
  • چالش
  • خلاقیت
  • کارهای روتین
  • تکنولوژی
  • حل مشکل
  • کسب درآمد
  • ارتباطات

۱- حل مسئله
اگر از من بپرسند اصلی ترین گزینه در بین این لیست کدام یک هستش صد در صد دست روی حل مسئله میذارم. به نظرم اگر قدرت حل مسئله دارید یعنی از حل کردن مسئله ها لذت میبرید و حالتون با این کار خوبه و حس خوبی بهش دارید شما خود استعداد برنامه نویسی هستید. چون کسانی که حوصله حل مسئله ندارند و به نظرشون بدترین کار دنیا اینه که مسئله حل کنی به نظرم سخته بتوانند برنامه نویس شوند مگر اینکه این موضوع رو درست کنند و سعی نمایند مسائل زیادی رو حل کنند تا علاقمند شوند.

۲- آنالیز
شاید از خودتون بپرسید آنالیز چه ربطی به استعداد برنامه نویسی دارد اما در این چند سالی که در حوزه برنامه نویسی فعال هستم کسانی که از لحاظ آنالیز وضعیت خوبی داشتند معمولا برنامه نویس های حرفه ای شدند. این افراد خیلی راحت هر چیزی رو آنالیز می کنند از تابلوهای نقاشی گرفته تا موسیقی یا هر چیز دیگر. این افراد راحت مسائل و پروژه ها رو آنالیز می کنند و در انتها سعی می کنند یک جواب درست و دقیق به دست بیاورند. اگر قدرت آنالیز ندارید هیچ مشکلی نیست چون این یک مهارت می باشد که با گذشت زمان و آنالیز پروژه های برنامه نویسی می توانید در آن قوی شوید. ولی سعی کنید از همین الان خیلی چیزا رو آنالیز کنید. مثلا خود من قبل از برنامه نویسی تابلوهای نقاشی و شعرهای مختلفی رو آنالیز می کردم و همین امر باعث شده بود این بخشم به شدت تقویت شود.

۳- تمرکز
یعنی هر چه قد از تمرکز بگم کم گفتم به نظرم واسه هر تخصص و مهارتی، تمرکز نیاز هستش و می توان گفت یکی از ارکان مهم و اساسی هر چیزی هستش، اگر تمزکز ندارید و حوصله اینو ندارید روی یادگیری و انجام پروژه تمرکز کنید به نظرم بیخیال برنامه نویسی شوید. البته نه فقط برنامه نویسی، هر چیزی که می خواهید سمتش برید. از ورزش گرفته تا رانندگی یا هر چیز دیگری به تمرکز نیاز دارند. ولی اگر شما تمرکز دارید به نظرم خیلی از بقیه جلوتر هستید چون راحتر می توانید روی یادگیری و آموزش برنامه نویسی در ابتدا تمرکز کنید و در ادامه هم روی نوشتن پروژه و انجام آن، تمرکز می کنید.

۴- چالش
بی شک یکی از موضوعات مهم در زمینه استعداد برنامه نویسی، هم چالش پذیر شخص هستش، اگر حوصله چالش و چیزای چالشی ندارید کلا بیخیال برنامه نویسی شوید چون برنامه نویسی از اول تا آخر چالشی هستش و باید پشت سر هم چالش های مختلف رو پشت سر هم بذارید. خدا رو شکر به شخصه میبینم که روز به روز مردم چالشی تر می شوند. ولی باید به این موضوع به صورت ویژه توجه شود. اگر می خواهید وارد حوزه برنامه نویسی شوید باید بدونید که برنامه نویسی خیلی جذاب و چالشی هستش و هر لحظه امکان دارد در کارتون یک مشکل یا چیز عجیبی رخ دهد و شما باید آن را حل کنید. یا از شما می خواهند یک پروژه فوق العاده جدید و متفاوت بنویسید. این ها کلا چالش هستش که باید با آن روبرو شوید.

۵- خلاقیت
باید قبول کرد که خیلی از مهارت های جدید به خلاقیت نیاز دارند بخصوص برنامه نویسی که بر خلاف فکر همگان که به آن به عنوان یک تخصص و مهارت منطقی می نگرند اما باید بگم که برنامه نویسی یک هنر خلاقانه می باشد. یک مثال میزنم تا کامل متوجه شوید؛ ببینید دوستان عزیز مثلا شما می خواهید یک سایت فروشگاهی طراحی کنید در ابتدا شما هیچی ندارید جز زبان برنامه نویسی، فریم ورک یا کتابخانه هایی که مثل قلمو و رنگ هستند و الان باید شروع به نقاشی کردن باشید و یک اثر تولید کنید. شما در واقعه دارید با استفاده از این ابزار یک چیز جدید ایجاد می کنید.

اگر کنجکاوی ذاتی نداشته باشید، دید تونلی پیدا می‌کنید به طوری که می‌توان گفت دید محیطی و همه‌جانبه را از دست می‌دهید و فقط دید مرکزی پیدا می‌کنید و نمی‌توانید مباحث جانبی یک چیز را به خوبی ببینید و همین می‌شود که همیشه فقط از یک زاویه با مشکلات کدنویسی‌تان برخورد می‌کنید و بدین ترتیب کدنویسی برایتان تبدیل به عادت شده و ماشین‌وار آن را انجام می‌دهید و در نتیجه وقتی هیچ ذوق و شوقی برای انجام کاری خاص نداشته باشید، نمی‌توانید از آن لذت ببرید و در نهایت هم بعید به نظر می‌رسد که در آن حوزه به موفقیت چندانی دست یابید.

۶- کارهای روتین
اگر دنبال کارهای روتین و تکرار هستید به نظرم سمت برنامه نویسی نیاید چون در برنامه نویسی از این چیزا خبری نیست و همانطور که در بخش بالا گفتم یک کار چالشی به همراه خلاقیت هستش و چیزی شبیه کارمندی یا کارهای معمول جامعه نیست. شما هر روز باید چیزای جدید یاد بگیرید و به دنبال یادگیری باشید. متاسفانه خیلی ها فکر می کنند برنامه نویسی حفظ چند کد و استفاده پشت سر هم از آنها می باشد که یک دیدگاه کاملا اشتباست. 

۷- تکنولوژی
خود تکنولوژی به نظرم خیلی جذاب و لذت بخش است اما بعضی از افراد با تکنولوژی های جدید اصلا ارتباط برقرار نمی کنند و اصلا به اطلاح خوره تکنولوژی نیستند و به شخصه علاقه ای به آن ندارید به نظرم برید سمت چیز دیگه، چون برنامه نویسی با تکنولوژی عجین شده است و حتی در تکنولوژی های جدید ردپای برنامه نویسی وجود دارد پس اگر عاشق و دلباخته ای تکنولوژی هستید به نظرم شما استعداد برنامه نویسی دارید و می توانید وارد این حوزه شوید.

۸- حل مشکل
یکی از دلایل ترک برنامه نویسی، حوصله و عدم صبر در حل مشکل در برنامه نویسی هستش، من میگم کسی که استعداد برنامه نویسی دارد معمولا دنبال حل مشکلات هستش چون در برنامه نویسی پشت سر هم درگیر مشکلات هستید و باید این قدرت حل مشکل رو داشته باشید. اگر اینجور نیستند باید بگم جای نگرانی نیست می توانید آن را تقویت کنید کافیه پشت سر هم چند مشکل کوچیک رو حل کنید تا تبدیل به عادت شود و در حین روبرو شدن با مشکلات بزرگ برنامه نویسی، جا خالی نکنید و مشکل رو حل کنید.

۹- کسب درآمد
شاید این مورد مقداری خنده دارد و عجیب باشد ولی دلیل خاصی داریم برای این موضوع که در ادامه در مورد آن صحبت می کنم. کسانی که به فکر این هستند در عرض یک ماه متخصص برنامه نویسی شوند و سریع به پول برسند به نظرم سمت برنامه نویسی نیاند بهتر هستش، چون به ندرت پیش میاد خیلی سریع به کسب درآمد برسید. حداقل باید چند ماه کار کنید و زحمت بکشید و بعدش به فکر پول باشید. حالا چه ربطی به استعداد دارد این موضوع، ببینید دوستان عزیز وقتی شما در ابتدای یادگیری و آموزش برنامه نویسی به فکر پول باشید به شدت تمرکز کاهش پیدا می کنید و نمی توانید درست و دقیق یاد بگیرید و همین موضوع باعث کاهش استعداد شخص در برنامه نویسی می شود.

۱۰- ارتباطات
برخلاف آنچه می بینیم و می شنویم برنامه نویس نباید منزوی و گوشه گیر باشد. نمیدونم این تفکر از کجا نشات گرفته، اما اگر شما از لحاظ ارتباطات، شخصی اجتماعی هستید می توانید یک برنامه نویس خوب شوید و به نظرم یکی از فاکتورهای استعداد برنامه نویسی، قدرت ارتباطات هستش، برنامه نویسی اغلب نیازمند ارتباط مستمر و قوی با واحدهای مختلف سازمان و مشتریان است. اگر شما از معاشرت و گفتگو با دیگران لذت می برید و با توضیح دادن موضوعات با زبان ساده و قابل فهم برای دیگران مشکلی ندارید، این قابلیت باعث ایجاد آرامش کاری برای شما می شود. 


صحبت پایانی
در این مقاله ۱۰ فاکتور مهم برای اینکه بدانید استعداد برنامه نویسی دارید یا نه رو مورد بررسی قرار دادیم و در مورد هر کدام توضیحات مختصری ارائه کردیم. البته خودم به شخصه به استعداد اعتقادی ندارم و این باور رو دارم اگر به چیزی علاقه داشتم و بهش توجه کنیم و بریم پیگیرش باشیم می تونیم بعد از مدتی به یک متخصص شویم. چرا این نظر رو دارم چون در زمینه استعداد، نتایج و گزینه های عجیبی رو دیدم. مثلا تو فامیل خودم شخصی رو میشناختم که به عنوان کسی که اصلا استعداد رانندگی ندارد معروف بود و همه میگفتن نمی تواند راننده شود ولی الان یکی از راننده های خوب فامیل هستش و بسیار متخصص هستش در این زمینه، یا فردی رو میشناختم که از لحاظ ذهنی به شدت سطح پایینی داشت ولی بعد از گذشت دو سال یکی از برنامه نویس های عالی دانشگاه شد و پروژه های فوق العاده خوب و با کیفیتی در زمینه شبیه سازی و هوش مصنوعی انجام داد.

حالا اگر به برنامه نویسی علاقه دارید اما بعضی از موارد بالا رو ندارید اصلا جای نگرانی نیست چون این فاکتورها، بیشتر اکتسابی هستند و می توانید آنها رو کسب کنید و یاد بگیرید. به نظرم اصلی ترین چیزی که باید در زمینه برنامه نویسی داشته باشید بحث علاقه و شوق انجام پروژه هستش، که باید توجه ویژه ای به آن شود.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *