هدف از تولید محتوا چیست؟


شاید بحث هدف تولید محتوا ساده و بدیهی به نظر برسد.

اما اگر بخواهیم درک بهتری از تفاوت استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا داشته باشیم، لازم است ابتدا کمی به هدف از تولید محتوا فکر کنیم.

در این درس، چهار هدف مختلف از تولید محتوا را بررسی می‌کنیم و با این کار، آمادگی ذهنی بهتری برای ورود به بحث‌های تخصصی استراتژی و بازاریابی محتوا پیدا خواهیم کرد.

نمی‌توانیم بگوییم این تقسیم‌بندی چهارگانه، الزاماً بهترین شیوه‌ی تقسیم‌بندی است. اما می‌تواند نقطه‌ی شروع خوبی برای ورود به بحث‌های تخصصی مربوط به محتوا باشد.

پیش نیاز مطالعه‌ی این درس:

  • تعریف محتوا چیست؟
  • تعریف پروژه چیست؟ تفاوت پروژه با عملیات£

نخستین شکل از تولید محتوا، همان چیزی است که بسیاری از ما در شبکه های اجتماعی تجربه کرده‌ایم: «تولید محتوا به صورت کاملاً شخصی و بدون انگیزه‌های تجاری و اقتصادی.»

بسیاری از اکانت‌های شخصی و خانوادگی در شبکه های اجتماعی و نیز تعداد قابل توجهی از وبلاگ‌ها، در این گروه قرار می‌گیرند.

هدف از این نوع تولید محتوا معمولاً بیانِ خودمان و دغدغه‌هایمان است.

ممکن است این مطالب تولید و منتشر شده، به دفترچه‌ی خاطرات ما یا آلبوم شخصی‌مان یا فضایی برای ثبت افکار و ایده‌ها تبدیل شوند.

واضح است که اصطلاحاتی مانند بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا در این‌جا مفهوم چندانی نخواهند داشت و چارچوب و استاندارد خاصی را هم نمی‌توان به این نوع فعالیت‌ها تحمیل کرد.

تولید محتوا برای مصرف داخلی سازمان

یکی دیگر از کاربردهای تولید محتوا، می‌تواند تولید محتوا برای مصرف داخلی در یک سازمان یا کسب و کار باشد.

موارد زیر، نمونه‌هایی از این شکل تولید محتوا هستند:

  • تولید یک فایل ویدئویی آموزشی برای کارکنان تازه‌وارد سازمان
  • تولید گزارش از وضعیت فعالیت‌ها و پروژه‌ها
  • تولید یک کتابچه آموزشی برای اطلاع‌رسانی در زمینه‌ی الزامات استقرار یکی از سیستم‌های ISO
  • تنظیم بخش‌نامه‌ها و آیین‌نامه‌ها برای ابلاغ به کارکنان
  • تهیه بولتن داخلی

کسانی که در زمینه‌ی مدیریت محتوا و سیاست‌گذاری برای این نوع سیستم‌ها متخصص هستند، اصطلاحاً متخصص Enterprise Content Management یا ECM نامیده می‌شوند.

ویژگی مهم ECM این است که معمولاً از پشتیبانی فرایندهای سازمانی و نیز حمایت مدیریت ارشد بهره‌مند است. بنابراین بسیاری از دغدغه‌های رایج در بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا در این‌جا معنا ندارد (یا لااقل، اهمیت کمتری دارد).

موارد زیر از جمله موضوعات و تخصص‌هایی هستند که در ECM مورد توجه قرار می‌گیرند:

موارد زیر، صرفاً چند مثال از مفاهیمی هستند که در استراتژی محتوا قابل بحث هستند و مورد توجه قرار می‌گیرند:

  • تعریف اهداف بلندمدت، مأموریت و چشم‌انداز
  • تخصیص منابع
  • طراحی اقدام‌های تاکتیکی (مثلاً کمپین‌های بازاریابی محتوا)
  • مدیریت جامعه‌ی مخاطبان
  • مدیریت محتوا در تمام چرخه‌ی عمر آن
  • بازنشر و بازسازی و بازآفرینی محتوا

باز هم تأکید می‌کنیم که این نوع تفکیک‌ و طبقه‌بندی، کاملاً سلیقه‌ای است و اتفاق نظری در این زمینه میان فعالان حوزه‌ی محتوا وجود ندارد.

اما تجربه به ما نشان داده که اگر تولیدکنندگان و سیاست‌گذاران حوزه‌ی محتوا، فعالیت‌های این حوزه را در یکی از دسته‌های فوق طبقه‌بندی کنند و با این عینک، به تخصص و فعالیت‌شان نگاه کنند، بهتر می‌توانند در زمینه‌ی نیازهای آموزشی خود تصمیم بگیرند و برای توسعه‌ی مهارت‌هایشان تلاش کنند.

سری مطالب حوزه استراتژی محتوا

The post هدف از تولید محتوا چیست؟ appeared first on متمم.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *