15 تکنیک فوق‌العاده موثر برای کاهش بانس ریت

حالا که عزمتان را جزم کرده اید و میخواهید عمیق و اصولی با مبحث سئو آشنا شوید بهتر است کمی با اصطلاحات تخصصی و لفظ قلم این حیطه آشنا شوید. با آنکه نرخ پرش یا همان بانس ریت تاثیر قابل توجهی در سئو سایت شما دارد اما متاسفانه تعریف درست و حسابی از آن در دسترس نیست.

شاید نام بانس ریت یا نرخ پرش کمی ترسناک به نظر برسد. اما نگران نباشید! در این مقاله از وینتو تا حد ممکن شما را کم و کیف این معیار دنیای وب آشنا میکنیم.

برای کنترل این پارامتر تاثیرگذار ، اول باید تعریف کلی آن را بدانید. یک نگاه عام نسبت به این مقوله این است:

بانس ریت بالا بد و بانس ریت پایین نشانه خوبی برای سایت محسوب میشود.

در ادامه خواهیم دید این درست است یا خیر. این مقاله بیشتر روی چیستی بانس ریت (Bounce Rate) مانور میدهد و در نهایت شما را به 13 تکنیک کاهش آن دعوت میکند.

این شما و این هم بانس ریت (Bounce Rate):

هرچند منکر اختلاف نظر سئوکاران در تعریف مفهوم کلیدی بانس ریت نیستیم اما میتوان گفت یک تعریف کلی و همه جانبه وجود دارد :

سایت شما زمانی دچار Bounce Rate یا نرخ پرش می شود که کاربر وارد سایت شما شود اما بدون این که دست از پا خطا کند و فعالیتی داشته باشد، تنها با مشاهده یک صفحه از سایت شما دکمه کلوز را میزند و از سایت شما را ترک میکند.

از همین تعریف مختصر متوجه شده اید که این پارامتر، نقش منفی دارد و بهتر است تا جای ممکن نرخ آن را در سایتتان کاهش دهید. از بالا بودن نرخ بانس ریت میتوان نتیجه گرفت که صفحات لندینگ پیج سایت شما در پروسه جذب مخاطب مردود بوده اند. در مقابل نرخ پرش پایین نشان میدهد کاربران شما تمایل رضایت بخش و قابل قبولی با سایت شما بررار کرده اند.

آیا واقعا نرخ پرش فاکتور موثری در سئو به حساب می آید؟

 

طبق نظر SEMrush بانس ریت یکی از چهار فاکتور مهم رنک سایت محسوب میشود. Search Engine Journal نظر دیگری دارد و معتقد است گوگل در هیچ کدام از الگوریتم هایش از بانس ریت استفاده نمیکند. به نظر شما این دو نظر متفاوت چطور باید تفسیر شوند؟

در سال 2106 رنک برین سومین عامل مهم الگوریتم های گوگل بشمار می آمد.   اگر کاربری بعد از ورود به یک صفحه از سایت شما بدون رفتن صفحات دیگر از سایت خارج شود ، چراغ الگوریتم رنک برین گوگل را روشن کرده است. گویی سایت شما محتوایی نبود که کاربر بدنیال آن بوده است.

با این حساب بانس ریت یک پارامتر وابسته و در عین حال موثر است، یعنی همزمان که وابسته به یک سری عوامل دیگر می باشد، در یک سری موارد دیگر پارامتری تاثیر گذار است.

 

مثلا بانس ریت در نرخ تبدیل سایت تاثیرگذار است و برای بهینه سازی نرخ تبدیل یا CRO، باید توجه ویژه به نرخ پرش سایت خودداشت؛ در همین راستا جالب است بدانید یکی از دلایلی باعث می شود نرخ تبدیل سایت شما کاهش یابد این است که کاربر هنوز نرسیده عزم رفتن میکند و به بخش های مختلف سایت شما سر نمیزند.

آیا Bounce Rate همیشه برای سایت بد است؟

بانس ریت (نرخ پرش) را چگونه تفسیر کنیم ؟

بانس ریت بالا همیشه بد است؟

چه بانس ریتی خوب است؟

راستش را بخواهید نرخ پرش همیشه هم بد نیست. در مقابل بانس ریت کم نیز موقعیت سایت شما را ضمانت نمیکند. شرایط تعیین میکند که نرخ پرش را چگونه تفسیر کنیم. پس قطعا این موضوع یکی از علل اختلاف نظر سئوکاران در ارائه تعریف ثابت برای بانس ریت است.

مثلا بانس ریت بالا در وبلاگها، چیز عجیبی نیست چرا که اغلب کاربران بعد مطالعه مقاله مورد نظر، وبلاگ را ترک میکنند. بانس ریت در وبلاگ ها حدود 60 الی 80 درصد است و این مقدار دور از ذهن نیست.

 

همانطور که گفتیم پایین بودن نرخ پرش هم همیشه نشانه خوبی نیست. مثلا میتواند خبر از مشکلات تکنیکال سایت شما باشد. (از نرخ پرش 10 الی 20 درصدی حرف میزنیم) .
احتمالا به اندازه کافی گیج شده اید و ترجیح میدهید این پارامتر را ببوسید و بگذارید کنار اما نگران نباشید. تفسیر بانس ریت بنا بر چهار فاکتور زیر خیلی هم کار سختی نیست :

 

  1. خواست مخاطب (User Intent)
    در مقاله «۱۰ استراتژی سئو در سال ۱۳۹۸» به جایگاه User Intent اشاره ویژه کردیم . در مورد نرخ پرش هم به User Intent نیاز داریم. قبل از تفسیر نرخ پرش از خود بپرسید آیا خواست درونی مخاطب محوریت فعالیت های شما بوده است یا نه؟ آیا پاسخ درستی به این خواست درونی داده اید؟
  2. نوع وبسایت
    بانس ریت وابسته به نوع وبسایت تفسیر می شود همانگونه که گفتیم وبلاگ های بانس ریت بالایی دارند و هیچ اشکالی ندارد.
  3. دیوایس کاربر
    همانطور که میدانید در حال حاضر بیشتر دسترسی های کاربران دنیای اینترنت از طریق موبایل های هوشمند هستند پس اگر وبسایت شما برای موبایل بهینه سازی نشده باشد، کاربری که با تلفن همراه وارد سایت شما شده راهی به جز ترک سایت شما را قبل از انجام هرگونه فعالیتی ندارد.
  4. کانال بازاریابی
    استفاده از یک کانال بازاریابی خاص میتواند نرخ پرش بالا یا پایینی را برای شما به ارمغان بیاورد. پس کانال بازاریابی خود را برای بررسی نرخ پرش مورد بررسی دقیق قرار دهید.

15 ترفند ضرروی و مهم برای کاهش Bounce Rate

15 تکنیک ضروری و موثر برای کاهش نرخ بانس ریت

با اینکه اختلاف نظر سئوکاران از تاثیرگذاری نرخ پرش بر بهبود سئو هم در امان نمانده ولی بیایید قبول کنیم کار از محکم کاری عیب نمیکند. بیایید فرض کنیم این پارامتر خیلی هم موثر است.

خیلی از فاکتورهایی که بر سئو موثر هستند، حدودا به همان نسبت باعث تغییر در نرخ پرش سایت نیز می شوند. مثلا افزایش سرعت بارگذاری سایت همان اندازه که سبب کاهش بانس ریت می شود، باعث بهبود سئو نیز می شود.

پس میتوانیم نتیجه بگیریم :

کاهش بانس ریت، یعنی بهبود سئو وبسایت شما

اگر میخواهید به واسطه کاهش نرخ پرش، سئو سایتتان را بهبود ببخشید، 13 راه حل زیر مفید خواهد بود :

1-محتوای 100 درصد کامل باعث افزایش بانس ریت شما خواهد شد

وقتی همه نیاز مخاطب را در یک مقاله تامین کنید، دیگر چه نیازی میبیند که باقی صفحات سایت شما را نیز ملاقات کند؟ این موضوع بر خلاف دیگر اصول سئو ، ” تولید محتوای خوب و طولانی ( جامع، معتبر و ماندگار ) ” نیست. بلکه میبایست در عین ارائه یک محتوای کامل و معتبر، در ذهن مخاطب سوالات جدیدی ایجاد کنید و آنها را متقاعد کنید برای رسیدن به جواب این سوالات صفحه مورد نظر دیگری در سایت شما را ببینید. بزارید تا تنوز داغ است ، یک مثال همینجا برای شما بیاوریم.

آیا در زمینه انتشار محتوای ویروسی که خود بخود در اینترنت منتشر شود اطلاعاتی دارید؟ اگر دوست دارید محتوایی بنویسید که مانند سرماخوردگی در اینترنت منتشر شود و وایرال شوید مقاله زیر را بخوانید:

اصول نوشتن محتوایی ویروسی که کاربران با افتخار آن را منتشر کنند

2-نگاه ریزبینانه به تجربه کاربری سایت خود داشته باشید

روراست باشید و در پذیرش اشکالات و کسری های وبسایت خود جسارت به خرج دهید. اگر بانس ریت سایتتان بالاست آستین هایتان را بالا بزنید و به دنبال راه چاره ای برای کشف عدم رضایت کاربران خود از سایتتان باشید. وقتی بانس ریت بالایی دارید، یعنی کاربران از سایت شما و خدماتش رضایت ندارند و نیامده، عزم ترک سایتتان را میکنند. اینجاست که شما میمانید و یک دکمه کلوزی که بانس ریت وب سایتتان را افزایش میدهد.

به طور کلی بهبود تجربه کاربری سایت شما می تواند تاثیر مثبت چشمگیری روی کاهش میزان نرخ پرش سایتتان داشته باشد.

البته برخی سئوکاران معتقدند تجربه کاربری یک کسب و کار تا حد زیادی به فعالیت های آفلاین شما نیز بستگی دارد که یکی از آن پشتیبانی وبسایت است.

3- دور پاپ آپ و تبلیغات مزاحم را خط قرمز بکشید

یک دوره ای پاپ های مزاحم عجیب روی بورس بودند اما عجیب تر اینکه بجز مزاحمت هیچ دستاوردی در کارنامه درخشانشان دیده نمی شود. پاپ آپ ها در هر نوع و شکل و شمایلی باید حذف شوند. فرقی نمیکند مفید هستند یا نه، کاربری که به هدف دسترسی به یک نتیجه خاص کلیک میکند، اگر با یک نتیجه غیر منتظره مواجه شود ممکن است بدون فوت وقت دکمه کلوز را کلیک کند و شمارا به خیر ما را به سلامت !

لطفا گول لیدهایی که توسط پاپ ها جمع می شود را نخورید!

ما منکر این مزیت پاپ آپ ها نیستیم ولی از ما به شما نصیحت که دور پاپ آپ ها را خط بکشید چراکه این نوع تبلیغات میانه ای با سئوی سایت شما ندارند. ولی اگر جمع آوری لید و بهبود سئو را یکجا میخواهید یکی از روش های زیر را انتخاب کنید :

  1. نوارهای اطلاع رسانی بالا یا پایین سایت را جایگزین تبلیغات مزاحمی مثل پاپ آپ کنید. اگر قالب وردپرسی دارید، به افزونه WP Notification Bar مراجعه کنید و از آن استفاده نمایید.
  2. اگر خیلی به استفاده از پاپ آپ ارادت دارید یا بکارگیری این نوع تبلیغات برایتان ضرورت دارد، بهتر است پاپ آپ را طوری تنظیم کنید که بلافاصله بعد از ورود کاربر نمایش داده نشود. یک تاخیر 10 الی 20 ثانیه ای میتواند کمی از تلخی این مزاحم ها کم میکند و فرصت تصمیم گیری (ماندن یا رفتن) را از مراجعه کننده سلب نمیکند. این چنین پاپ آپ هایی میتواند در حکم یک پیشنهاد ویژه و هیجان انگیز برای نگه داشتن کاربر در سایت باشد!

4-فکری به حال ورودی های موبایل خود کنید

ردپای این قاعده در تمام مقالات مرتبط با سئو دیده می شود. یعنی هر مقاله ای در مورد بهبود سئو بخونید، حتما یکبار از ضرورت بهینه سازی سایتتان برای موبایل حرف به میان می آید. لطفا این حجم از تکرار را جدی بگیرید و دل کاربرانی که از طریق موبایل هوشمند وارد سایتتان می شوند را به دست بیاورید.
آمار و ارقام نشان میدهد که در حال حاضر دنیای اینترنت سر انگشت موبایل های هوشمند میچرخد پس اگر سایت شما آماده میزبانی از این ورودی ها را نداشته باشد قطعا سایت شما را با افزایش ناگهانی نرخ پرش سایت مواجه میکند. با بهینه سازی سایت برای موبایل علاوه بر کاهش نرخ یانس ریت، میتوانید دل موتورهای جست و جوی گوگل را هم به دست آورید و برای رتبه بندی ها، یک برگ برنده داشته باشید. الگوریتم Mobilegeddon مسئول رسیدگی به این فاکتور رتبه بندی می باشد.
اگر یک لیست مختصر و مفید از مزایای بهینه سازی سایت برای موبایل میخواهید، به موارد زیر توجه کنید :

  1. رتبه خوب
  2. بانس ریت پایین
  3. نرخ تبدیل بالا

این بهینه سازی هرچند در قالب های وردپرسی خیلی به جیبتان فشار نمی آورد و گوشتان را نمیبرد اما در در CMS های اختصاصی کمی بدقلقی میکند و هزینه بر است با این حال بهتر است عطایش را به لقایش نبخشید.

سرعت کم سایت به شدت نرخ پرش را افزایش میدهد

5-مراقب لبریز شدن کاسه صبر مخاطب خود باشید

کاربران عجول این روزها هیچ تمایلی به انتظار برای بارگزاری سایت شما ندارند. در واقع خیلی سریع تر از آنچه فکرش را میکنید کاسه صبرشان لبریز می شود و سایت شما را ترک میکنند و روی آن کلیک طلایی را نصیب سایت رقیب شما میکنند. یعنی به همین راحتی نرخ پرش سایتتان بالا میرود. طبق بررسی های صورت گرفته هر 100 میلی ثانیه افزایش سرعت سایت باعث از دست دادن 1% از مخاطبان شما خواهد شد.
در همین راستا هرچه سرعت بارگزاری سایت شما بیشتر باشد، به همان اندازه نرخ بانس ریت سایتتان بالا میرود. برای تست سرعت ابزار GTMetrix یا Pingdom را پیشنهاد میدهیم که با توجه به خطاهای گزارش شده، آنها را برطرف کنید؛ البته در این گیر و دار نمیتوانیم منکر اهمیت انتخاب هاست در سرعت بارگزاری سایت شویم. یعنی سرنخ تاخیر در بارگزاری همیشه به ساختار فنی سایت برنمیگردد.

همچنین اگر سرعت سایت شما بطور متوسط 2 ثانیه باشد طبق آمار و بطور متوسط تا 8.9 صفحه از سایت شما توسط مخاطب بازدید میشود . این در حالیست که سایتهایی که بیش از 7 ثانیه برای لود شدن نیاز دارند ، نهایتا معدل 3.7 بازدید را برای هر بازدیدکننده کسب کرده اند. (منبع )

 

6-کیفیت محتوا، کیفیت محتوا، و نهایتا کیفیت محتوا

معیار سنجش کیفیت محتوا فاکتورهای متفاوتی دارد؛ از نوع نگارش، موضوع و خوانایی گرفته تا رعایت برخی نکات دستوری و نگارشی. با فرض اینکه محتوای شما یک محتوای مفید و کاربردی و جامع است،  در قدم دوم بهتر است روی نوع نگارش و خوانایی تمرکز کنید. اگر محتوای شما از هر جهت بی کیفیت باشد، شما می‌مانید و ترک سایت توسط کاربر و نرخ بانس ریت بالا!

فاکتورهای زیر به شما کمک میکند که با افزایش خوانایی و جذابیت نوشته، مخاطب را میخکوب کنید :

  • توجه ویژه به استفاده از هدینگ ها و عناوین مناسب
  • کاهش حجم پاراگراف ها
  • بکارگیری لیست ها
  • افزایش جذابیت نوشته به کمک تصاویر، جدول ها، آمار و ارقام موثق، چارت ها، اسکرین شات ها و نقل قول ها
  • عدم زیادروی در بولد کردن عبارت ها
  • ایجاد پرسش در طول متن به منظور به چالش کشیدن ذهن خواننده
  • پایان دادن محتوای با یک نتیجه گیری یا چکیده
  • و …

اگر به این موضوع علاقه مندید بیشتر در این‌باره بخوانید:

رمز و راز نوشتن محتوای با کیفیت 

7-نوشتن تایتل و دسکریپشن نامربوط

وقتی کاربر با توجه به عنوان ودسکریپشن سایت شما در گوگل وارد سایت شما میشود، نیاز خود را از محتواتعریف کرده است. چرا باید عنوان و دسکریپشن شما با محتوای صفحه مورد نظر هماهنگی نداشته باشد؟ جریمه این بدقولی شما را چه کسی باید بدهد؟ تایتل و دسکریپشن شما باید عینا بیانگر محتوای صفحه شما باشند.

8- کمی جذابیت را چاشنی دکمه CTA خود کنید

آمار و ارقام نشان میدهد که ۴۷ درصد وبسایت هایی که دکمه CTA یا دعوت به اقدام واضحی دارند، در جذب کاربر در کمتر 3 ثانیه موفق هستند! نظر شما چیست؟ شما با آن 47 درصد موافقید یا ترجیح میدهید جزو 53 درصد الباقی باشید؟

فکر میکنم بد نباشد در صفحه خود یک دکمه جذاب و قدرتمند کال تو اکشن طراحی کنید، به صورتی که در اولین نگاه توجه کاربر را به خود جذب کند.

طراحی واضح و جذاب دکمه CTA هم نرخ پرش و هم نرخ تبدیل سایت شما را بهینه سازی میکند

مخاطب برای رضای خدا در سایت شما باقی نمی‌ماند . ارائه دوره های آموزشی رایگان یا خدمات استثنایی با تخفیف گزینه ای است که این روز ها حسابی ترند شده و در تبدیل مخاطب به مشتری حسابی موفق بوده است.

 

لینک سازی داخلی در کاهش بانس ریت چه تاثیری دارد؟

9-لینک سازی داخلی را دست کم نگیرید

لطفا یکبار دیگر تعریف بانس ریت را بخوانید؛ کمی با دقت تر! عبارت بولد شده را مد نظر داشته باشید و برگردید به این جا. در تعریف گفتیم افزایش بانس ریت بر اثر مراجعه کاربر به تنها یک صفحه از سایت شما و سپس خروج او اتفاق می افتد. پس قطعا اگر بتوانید کاربر از یک صفحه به صفحات دیگر دعوت کنید و او هم دعوت شما را لبیک بگوید، برده اید! در واقع اثر بمب ساعتی بانس ریت را به کمک لینک سازی داخلی خنثی کرده اید.

پس در این مسیر به یک لینک سازی حسابی نیاز دارید.

هرگز افزونه های خودکار لینک سازی مثل Inline Related Post را توصیه نمیکنم چراکه رویکرد خاصی را به دنبال نمیکنند و لینک سازی را کاملا بی هدف پیگیری میکنند.

 

10-لینک هایتان باید در صفحه دیگری باز شود.

یک مشکل رایج در سایت های وردپرسی وجود دارد که اگر لینک درون محتوایی ایجاد کنید، مشاهده خواهید کرد که به طور پیش فرض لینک مورد نظر در همان صفحه باز می شود؛ اتفاقی که اصلا خوب نیست!

بهتر است تمامی لینک های درون محتوایی به گونه ای تنظیم شوند که در یک تب جدید باز شوند. چرا ؟

بدیهی است؛ وقتی که لینک های شما درون همان صفحه باز شوند، هیچ دستاوردی به جز سردرگمی مخاطب و دور شدن از خواسته اصلی اش ندارد، به همین دلیل به احتمال زیاد سایت شما را ترک میکند. مخاطبان ترجیح میدهند که لینک های مورد علاقه شان در تب های متمایز باز باشند تا بتوانند همه را در یک فرصت مناسب بررسی کنند. در غیر این صورت از خدمات سایت شما ناراضی خواهند بود و دلزده می شوند

11- بهبود کیفیت جستجوی داخلی وبسایت

امان از سایت هایی که بخش جستجوی داخلی وبسایت را دارند اما هیچوقت نتایج درست و مورد نظر کاربر را پیدا نمیکنند. بگذارید این گونه مسئله را برایتان باز کنم. جستجوی داخلی دومین و آخرین شانسی است که کاربر به شما میدهد؛ وقتی در نگاه اول نتیجه مورد نظر کاربر در دسترسش قرار نگیرد، استفاده از جستجوی داخلی سایت آخرین شانس شما برای جذب او به سایتتان است.

اگر دومین شانستان کارساز باشد و جستجوی داخلی سایت شما درست عمل کند، بانس ریت سایتتان کاهش خواهد یافت خصوصا اگر از تکنیک لینک سازی داخلی غافل نبوده باشید.

12- استفاده از ویدئو ها تاثیر مثبت دارد

لطفا بحث ویدیو ها را از سایر مالتی مدیاها جدا کنید و برای همه یک نسخه نپیچید. تاثیر مثبت ویدئو ها یک سر و گردن بالاتر از دیگر مدیاهاست. بهترین ویدئو ها یا در پس زمینه سایت یا در کنار دکمه CTA قرار میگیرند تا توجه مخاطب را تماما درگیر خود کنند.

بخش نظرات سایت بخوبی در کاهش بانس ریت موثر است

13-استفاده از کامنت مارکتینگ

یکی از راه های ایجاد عامل با کاربر کامنت است که یک جورهایی حکم نمک گیر کردن مخاطب را ایفا میکند. بهتر است در همه صفحات سایت از قابلیت کامنت گذاری غافل نشوید .

 

14- طراحی مناسب صفحه ۴۰۴ سایت

وجود صفحات 404 در اغلب سایت ها اجتناب ناپذیر است. صفحات 404 به دلیل عدم بررسی و پیگیری منظم بوجود می آید؛ و ساختار این گونه صفحات صرفا نمایش یک خطا به کاربر است.

اگر طراحی صفحات 404 نیز از استانداردها و کیفیت مطلوبی برخوردار نباشد، کاربر بلافاصله پس از برخورد با آن، دکمه خروج را میزند و خارج می شود.

به همین دلیل برای کاهش نرخ بانس ریت و نگه داشتن مخاطب در وبسایت (حتی در صورت برخورد با خطای 404) اقدامات زیر را پیش بگیرید :

  • مخاطب را محق توضیحات کامل در رابطه با خطای عدم دسترسی بدانید و توضیحات لازم را به او ارائه دهید
  • کاربر نباید سردرگم بماند پس لینک به صفحات اصلی سایت را فراموش نکنید؛
  • در این صفحه قابلیت جستجوی داخلی در سایت می تواند در جلب رضایت مخاطب نقش به سزایی را داشته باشد.

15- استفاده از سایر مالتی مدیا هم خالی از لطف نیست

به طور کلی تعامل سازنده شما با مخاطب به کمک تصاویر ، انیمیشن ها، گیف ها و …خیلی ساده تر انجام میگیرد و مخاطب را برای ماندن در سایت ترغیب میکند ولی در این میان هنرنمایی اینفوگرافیک ها و نمودار ها قابل توجه تر از دیگر نمونه ها در کاهش بانس ریت سایت و ماندگار کردن کاربر در سایت است.

حتما موارد دیگری را طبق تجربه می توانید به این پانزده مورد اضافه کنید. هزار هزار مشتاق شنیدن نطرات شما هستیم.

منابع:
neilpatel.com

searchenginejournal.com

crazyegg.com

searchenginejournal.com

neilpatel.com

 

 

نوشته 15 تکنیک فوق‌العاده موثر برای کاهش بانس ریت اولین بار در آژانس وینتو. پدیدار شد.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *