با برنامه نویسی چیکار میشه کرد

یکی از سوالات پرتکرار کاربران در زمینه برنامه نویسی اینست که با برنامه نویسی چیکار میشه کرد و چه چیزهایی می شود درست کرد. اگر دنبال جواب این سوال هستید به نظرم این مقاله می تواند کمک زیادی به شما در این زمینه کند. در این مقاله ابتدا توضیحاتی در مورد خود برنامه نویسی میدهیم و بعد در مورد چند شاخه مهم و کاربردی برنامه نویسی صحبت می کنیم و در ادامه یک نقشه راه درست برای یادگیری و آموزش برنامه نویسی در اختیار شما قرار میدهیم تا اگر خواستید وارد این دنیای جذاب و دوست داشتنی شوید گمراه نشوید. پس همراه ما باشید تا ببینیم با برنامه نویسی چیکار میشه کرد.

با برنامه نویسی چیکار میشه کرد

قبل از اینکه بخواهیم جواب سوال با برنامه نویسی چیکار میشه کرد دهیم باید ابتدا توضیح کوتاهی در مورد برنامه نویسی دهیم. اگر بخواهم به صورت خودمونی برنامه نویسی رو تعریف کنیم باید بگم نوشتن تعدادی دستور که یک سیستم (مثلا کامپیوتر) آن ها رو متوجه می شود و دستوران ما رو یکی یکی و پشت سر هم اجرا میکند و نتیجه این اجرا کردن دستورات یه اتفاق در سیستم می باشد مثلا جمع کردن دو عدد (جز ساده ترین دستوران ممکن). 

البته ما در برنامه نویسی همیشه مجموعه ای از دستورات را استفاده می کنیم که دقیقا به کامپیوتر می گوید که چه کاری را باید انجام بدهد. ما می توانیم با استفاده از همین دستورات معادله های پیچیده و الگوریتم ها را نیز به زبان کامپیوتر تبدیل کنیم، زبانی که با آن با کامپیوتر ارتباط برقرار می کنید و به آن می گویید که چه کاری انجام بدهد را هم زبان برنامه نویسی می گویند.

در مورد برنامه نویسی صحبت کردیم حال باید در مورد زبان برنامه نویسی توضیحی ارائه دهم ، یک زبان برنامه نویسی مجموعه ای از دستورات، قوانین و لغات را در اختیار ما به عنوان برنامه نویس قرار می دهد که از طریق این دستورات و قوانین میتوانیم با سیستم های کامپیوتری صحبت کنیم و بگیم چیکار کنند. اگر بخواهم به صورت مثال توضیح دهم : مثل همین زبان فارسی که برای ارتباط با یکدیگر استفاده میکنیم و میگم هر شخص چیکار کند.

توجه: اگر می خواهید بیشتر با برنامه نویسی و زبان برنامه نویسی آشنا شوید پیشنهاد می کنم مقاله تعریف برنامه نویسی رو مطالعه کنید در این مقاله توضیحات بیشتر و دقیق تری داده ایم که درک بهتری نسبت به این دو موضوع پیدا می کنید.

با برنامه نویسی چیکار میشه کرد

خب تا این لحظه متوجه شدیم برنامه نویسی چی هستش، حالا باید ببینیم با برنامه نویسی چیکار میشه کرد و چه چیزهایی می توان ساخت. برای درک این موضوع باید ببینم برنامه نویسی در چه حوزه هایی کاربرد دارد و حوزه های اصلی آن را مورد بررسی قرار دهیم. باید گفت برنامه نویسی در اکثر حوزه ها مورد استفاده قرار میگیرد از پزشکی گرفته تا صنایع و حوزه های دیگر، واقعا سخت است حوزه ای رو پیدا کنیم که برنامه نویسی در آن نقشی نداشته باشد. در بخش زیر چند حوزه معروف که برنامه نویسی در آنها نقش اساسی دارد. باز میگم واقعا سخت است بخواهیم چند حوزه رو نام ببریم که برنامه نویسی در آنها نقش نداشته باشد. 

  • پزشکی
  • صنایع
  • برق و الکترونیک
  • هوش مصنوعی
  • بازی سازی
  • عمران
  • انیمیشن سازی
  • فناوری اطلاعات
  • امنیت
  • نیروگاه ها
  • آنالیز دیتا
  • سیستم های موشکی
  • موبایل
  • رباتیک
  • اشیای مجازی

این فقط چند حوزه ای است که ما آنها رو میشناسیم. امروزه برنامه نویسی در اکثر حوزه ها و شاخ های مربوط تاثیر گذار و مرتبط می باشد. در حال حاضر هر تکنولوژی یا فناوری که وارد بازار می شود حتما از برنامه نویسی در آن استفاده شده است. مثلا خود موبایل که مثال زدیم تمام اپلیکیشن ها و سیستم عامل آن با برنامه نویسی درست شده است. واقعا نمیشه گفت چه حوزه وجود دارد که برنامه نویسی در آن نفوذ نکرده باشد. 

حوزه های مختلف برنامه نویسی برای انجام پروژه

حال باید به سراغ حوزه های اصلی خود برنامه نویسی مراجعه کنیم تا بتوانیم یک جواب درست و دقیق به سوال با برنامه نویسی چیکار میشه کرد دهیم. خود برنامه نویسی به صورت عمومی شامل چند زیر مجموعه میشود که در بخش زیر به آنها اشاره کرده ایم.

  • برنامه نویسی تحت وب (برنامه نویسی سایت)
  • برنامه نویسی موبایل 
  • برنامه نویسی تحت سیستم عامل
  • برنامه نویسی علمی و پژوهشی

 نکته مهم: ببینید دوستان عزیز اگر بخواهم در یک جمله جواب سوال با برنامه نویسی چیکار میشه کرد رو دهم باید بگویم با برنامه نویسی می توانید برای موبایل، ویندوز و هر سیستم عاملی دیگری که می شناسید برنامه بنویسید و می توانید هر نوع وب سایتی که دوست دارید کد نویسی کنید. شما با برنامه نویسی می توانید بردهای الکترونیک رو کدنویسی کنید یا اینکه یک ربات رو کدنویسی کنید که کاری رو انجام دهد. شما با برنامه نویسی می توانید برنامه ای بنویسید که حتی بافت های سرطانی بدن رو تشخص دهد یا برنامه ای بنویسید که یک موشک رو هدایت کند تا به هدف بخورد. باید بگم شما می توانید با برنامه نویسی همه کار کنید فقط کافیه آن را یاد بگیرید.

۱- برنامه نویسی تحت وب (برنامه نویسی سایت)

وقتی در مورد برنامه نویسی تحت وب صحبت می کنیم یعنی برنامه نویسی که به ما کمک می کند برنامه یا نرم افزاری تولید کنیم که در بستر وب اجرا شود و کاری رو انجام دهد. مثلا همین سایت سورس ایران یکی نرم فزار تحت وب است که برنام نویسی شده است. که معمولا با عنوان طراحی وب و برنامه نویسی تحت وب شناخته شده است. زبان های مختلفی برای برنامه نویسی تحت وب داریم که معروف ترین آنها: فریم ورک ASP.Net و زبان های PHP و جاوااسکریپت و الان پایتون می باشد. شما با این زبان ها و فریم ورک ها می توانید هر نوع سایت یا نرم افزار تحت وب رو بنویسید. 

البته قبل از یادگیری زبان های برنامه نویسی باید چیزهای دیگه ای رو یاد بگیرید ما در مقاله ای با عنوان گام اول برای آموزش طراحی سایت در مورد گام و قدم اول صحبت کرده ایم که پیشنهاد میکنم این مقاله رو مطالعه کنید.

۲- برنامه نویسی موبایل

دومین بخش که می توان از آن به عنوان یکی دیگر از بخش ها مهم برنامه نویسی یاد کرد، برنامه نویسی موبایل است یعنی هر چیزی که برنامه نویسی می شود و در بستر موبایل اجرا می شود رو برنامه نویسی موبایل میگن. مثل همین اپلیکیشن هایی که روی موبایل خودتون استفاده می کنید. یا بازی هایی که نصب کردید و ازش استفاده می کنید کلا در زیر مجموعه برنامه نویسی موبایل قرار میگیرند. 

۳- برنامه نویسی تحت سیستم عامل (دسکتاپی)

بخش سوم یا بهتر بگویم حوزه سوم، برنامه نویسی تحت سیستم عامل یا همان برنامه نویسی دسکتاپی هستش، هر نوع برنامه یا نرم افزاری که برای سیستم عامل های ویندوز، لینوکس و … ساخته می شود با استفاده از برنامه نویسی تحت سیستم عامل انجام می شود. یعنی همین فتوشاپ، نرم افزارهای پخش ویدیو یا هر نرم افزار دیگری که استفاده می کنید در محیط ویندوز یا لینوکس توسط زبان های برنامه نویسی تحت سیستم عامل نوشته شده است. این بخش نسبت به بخش اول و دوم، بازار کار کمتری دارد. ولی باز هم استفاده های بی شماری از آن می شود و هر روز نرم افزارهای بیشتری تولید می شود.

یکی از زبان های بسیار قوی در این حوزه که در ایران هم بسیار مورد استفاده قرار میگیرد زبان برنامه نویسی سی شارپ است. در مورد سی شارپ مقالات و آموزش های فوق العاده ای رو قرار داده ایم. ولی اگر واقعا می خواهید یک متخصص در زبان سی شارپ شوید به نظرم خوندن مقاله چگونه متخصص سی شارپ شویم ؟ خالی از لطف نیست. البته چند روز پیش هم یک مقاله نوشتیم با عنوان آموزش سی شارپ از صفر تا صد که به نظرم این مقاله رو هم کامل مطالعه کنید.

۴- برنامه نویسی علمی و پژوهشی

به بخش چهارم و پایانی رسیدم که مربوط به برنامه نویسی علمی و پژوهشی می شود. این بخش برنامه نویسی های مختلفی رو تحت پوشش خود قرار میدهد. از برنامه نویسی در بخش پزشکی گرفته تا بخش هوش مصنوعی و هر چیزی که به مباحث علمی و پژوهشی مربوط می شود. زبان های مختلفی هم در این بخش ها استفاده می شوند از زبان سی شارپ گرفته تا پایتون یا زبان های دیگر، این بخش هم چالش ها مربوط به خودش را دارد اما در جایگاه خودش جذاب و دوست داشتنی است.


سخت پایانی
سعی کردیم در این مقاله جواب قانع کننده ای برای سوال با برنامه نویسی چیکار میشه کرد دهیم. باز هم تکرار می کنم شما با برنامه نویسی هر کاری می توانید انجام دهید فقط باید به یک زبان تخصص داشته باشید و بر اساس نیاز به آن سمت بروید. برنامه نویسی بسیار جذاب و چالشی است و باعث می شود شما دنیای جذاب و فوق العاده ای رو تجربه کنید. اگر دنبال این هستید که به درآمد برسید یا کارهای فوق العاده انجام دهید به نظرم حتما یک زبان برنامه نویسی رو یاد بگیرید و استارت کار رو بزنید.

اگر به دنبال منابع برای یادگیری و آموزش برنامه نویسی هستید در سایت منابع زیادی رو معرفی کردیم. نمی خواهم جهت گیری کنم و بگم حتما سمت این حوزه برید ولی در یکی دو سال اخیر برنامه نویسی تحت وب به شدت رونق گرفته (چه در ایران و چه در خارج کشور) و به نظرگ گزینه فوق العاده خوبی هستش و مقداری نسبت به بقیه ساده تر می باشد. اگر نمیدونید از کجا شروع کنید ابتدا مقاله گام اول برای آموزش طراحی سایت رو مطالعه کنید.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *