تعریف محتوا چیست؟


منطقی است هر بحثی با تعریف کلیدواژه‌های آن آغاز شود و طبیعی است برای صحبت از استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا هم، ابتدا به تعریف محتوا (و به طور خاص: محتوای دیجیتال) بپردازیم.

اما مشکل این‌جاست که تقریباً هیچ توصیف مشخص و شفافی به عنوان تعریف محتوا یا تعریف محتوای دیجیتال وجود ندارد که بتوانید ادعا کنید صاحب‌نظران بر سر‌ آن اتفاق‌نظر دارند.

کافی است به فهرستی که TopRank منتشر کرده نگاه کنید و تنوع تعریف‌ها را ببینید تا مطمئن شوید نمی‌شود به یک جمع‌بندی مشخص از تعریف محتوا رسید.

این نکته‌ای است که CMI هم در یکی از مطالب خود با عنوان Content Definition به آن اشاره می‌کند.

البته اگر اهل مطالعات دانشگاهی هستید و بخواهید در مقالات و پایان‌نامه‌های خود، توضیحاتی «دانشگاه‌پسند» درباره‌ی محتوا مطرح کنید، کتاب باب بویکو (Bob Boiko) با عنوان The Content Management Bible می‌تواند منبع مناسبی باشد (درست است که کتاب در سال ۲۰۰۴ منتشر شده؛ اما طی این سال‌ها صرفاً بسترهای ارائه‌ی محتوا تغییر کرده‌اند و نه خود محتوا).

بویکو اصطلاحات داده (Data)، اطلاعات (Information)، محتوا (Content) و دانش (Knowledge) را از یکدیگر جدا می‌کند می‌کوشد حد و مرز هر یک از آن‌ها را مشخص کند.

تعریف محتوا در درس‌های متمم چیست؟

با توجه به توضیحات بالا، مناسب‌تر است وقتی کسی از محتوا صحبت می‌کند، تعریف محتوا از نگاه خود او را بپرسیم و بدانیم تا بتوانیم حرف‌هایش را بهتر بفمیم و اصرار هم نداشته باشیم در دنیای گسترده و متنوع فعالان عرصه‌ی محتوا، به تعریف واحدی دست پیدا کنیم.

ما در متمم – تا حدی با الهام از حرف‌های باب بویکو – تعریف زیر را برای محتوا در نظر می‌گیریم:

تعریف محتوا

شکلی از اطلاعات که ساختار مشخص دارد؛

برای انسان به عنوان مخاطب قابل درک و استفاده است؛

و فرایند ویرایش (حداقل پیش از عرضه و ترجیحاً حتی پس از عرضه) در مورد آن معنا دارد و قابل اعمال است.

محتوای دیجیتال دارای همه‌ی ویژگی‌های بالا است. اما یک ویژگی دیگر هم دارد و آن این است که برای انتقال و ذخیره‌سازی و مصرف آن از بستر و زیرساخت دیجیتال استفاده می‌شود.

چنین تعریفی می‌تواند مواردی مانند کتاب‌ها، مقالات، فایل‌های صوتی و پادکست‌ها، ویدئو‌ها و انیمیشن‌ها، بسته‌ها و محصولات آموزشی، پست‌های منتشر شده در شبکه های اجتماعی و ایمیل‌ها دیجیتال را پوشش دهد.

ما – به عنوان یک سلیقه – این تعریف را برای درک بهتر مباحث استراتژی محتوا، بازاریابی محتوا، تولید محتوا و دیجیتال مارکتینگ در متمم مناسب و کاربردی می‌دانیم و هنگام استفاده از اصطلاح محتوا یا Content ویژگی‌های مطرح شده را مد نظر داریم.

ویژگی‌های این شکل از تعریف محتوا چیست؟

تعریف محتوا و سه ویژگی اصلی محتوا در بازاریابی محتوا

  این نوع تعریف محتوا بسیار سخت‌گیرانه، محدود و اصطلاحاً Narrow محسوب می‌شود. اما با این حال، کمک می‌کند در درس‌های مختلف مربوط به محتوا در متمم، از حاشیه‌ها دور بمانیم و بهتر بر روی جنبه‌های اقتصادی استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا متمرکز شویم.

سری مطالب حوزه استراتژی محتوا

The post تعریف محتوا چیست؟ appeared first on متمم.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *