پایتون چیست؟ آشنایی با زبان برنامه‌نویسی پایتون و کاربردهای آن

پایتون (Python) یک زبان برنامه‌نویسی قدرتمند، سطح بالا، شی‌گرا و حرفه‌ایست که روز به روز در حال گسترش بوده و برنامه‌نویسان بیشتری را جذب خود می‌کند، در این آموزش از همیار آی‌تی قصد داریم با این زبان دوست‌داشتنی آشنا شده و کاربردهای مهم آن را مورد بررسی قرار دهیم.

زبان برنامه نویسی پایتون چیست و چه کاربردی دارد؟

یادگیری کم‌دردسر پایتون به برنامه‌نویسان اجازه داده است با صرف کمی وقت و تلاش، اصول اولیه این زبان را یاد گرفته و اولین برنامه کاربردی خود را با این زبان طراحی کنند، تعداد کلمات کلیدی در پایتون کم، ساده و کاملا قابل درک است این موضوع فهم و یادگیری این زبان را برای کاربران تازه‌کار بسیار ساده کرده است.

در پایتون، برنامه‌نویسان بدون مشکل خاصی قادرند منطق دستورات را به شکل صریح و روشنی درک کنند و برای همکاران خود شرح دهند، البته که این سادگی باعث نشده پایتون قابلیت‌های کمتری نسبت به سایر زبان‌های برنامه‌نویسی داشته باشد، از این زبان می‌توان برای ساخت برنامه‌های کاملا حرفه‌ای باکیفیت بالا و ساخت بازی‌های رایانه‌ای استفاده کرد.

پایتون چگونه به‌وجود آمد؟

زبان برنامه‌نویسی پایتون در سال ۱۹۹۱ میلادی توسط یک برنامه‌نویس هلندی به‌نام خیدو فان روسوم (Guido van Rossum) ایجاد شد، این زبان با قابلیت‌های فراوان و شگفت‌انگیزی که دارد تحولی در دنیای برنامه‌نویسی به‌وجود آورده است، از توسعه‌ی برنامه‌های تحت وب گرفته تا ایجاد بازی‌های رایانه‌ای!

خیدو فان روسوم، خالق زبان برنامه‌نویسی پایتون

در سال‌های اخیر، پایتون مورد توجه بسیاری از برنامه‌نویسان بوده و روز به روز بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، هرچند هنوز در ایران هنوز جایگاه خود را پیدا نکرده است، ولی می‌توان آینده‌‌‌ی روشنی برای آن تصور کرد، زیرا کاربردهای فراوانی داشته و در برنامه‌نویسی بسیاری از وبسایت‌های معتبر مورد استفاده قرار گرفته است.

پایتون یک زبان اسکریپتی است که کدهای آن در پلتفرم های لینوکس، ویندوز، مکینتاش، سیستم عامل‌های موبایل و حتی پلی‌استیشن قابل اجراست و به‌دلیل قابلیت‌های فراوانی که دارد، به یکی از زبان‌های مورد علاقه‌ی برنامه‌نویسان وب تبدیل شده و شرکت‌های بزرگی مثل گوگل، یاهو، اینستاگرام، ناسا، یوتیوب و… در سطح بالایی در حال استفاده از آن هستند.

نقاط ضعف پایتون

تا‌ به اینجا با جذابیت‌های این زبان آشنا شدیم، اما بد نیست نیم‌نگاهی نیز به نقاط منفی آن داشته باشیم.

پایتون، یک زبان برنامه‌نویسی سطح بالاست، درنتیجه برای برنامه‌نویسی‌های سیستمی و سطح پایین، همچون درایور نویسی یا هسته‌ی سیستم‌عامل‌ها مناسب نیست.

می‌توانید برنامه‌های مستقل پایتون را برای پلتفرم‌های ویندوز، مک و لینوکس طراحی کنید اما این‌کار چندان کار ساده‌ نیست و در برخی موارد ممکن است خروجی آن باب میل شما نباشد.

نمونه کد نوشته شده در زبان پایتون

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، این زبان سینتکس بسیار ساده و جذابی دارد، در این زبان از از سمی‌کالن و آکولاد خبری نیست و محدوده‌ی بلاک‌های کد با استفاده از فاصله‌ها مشخص می‌شوند، در زیر می‌توانید یک نمونه کد ساده‌ی پایتون را مشاهده کنید:

a = int(input())
b = int(input())
print(a+b)

نمونه کد بالا، دو عدد a و b را از ورودی دریافت کرده و مجموع آن‌ها (a+b) را در خروجی برنامه نمایش می‌دهد.

آیا شما نیز تجربه‌ای از کار با این زبان دوست‌داشتنی دارید؟ نظرات و دیدگاه‌های خود را با ما و سایر کاربران همیار آی‌تی در این‌باره به اشتراک بگذارید.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *