چگونه به برنامه نویسی علاقه مند شویم؟

بارها تو کانال تلگرام پیام میدن و می پرسند چگونه به برنامه نویسی علاقه مند شویم؟ و در این مقاله می خواهیم جوابی دقیق و درست به این سوال دهیم تا اگر کسی باز این سوال رو پرسید فقط لینک مقاله رو بدیم خدمتشون تا راحت به جواب خودشون برسند. اگر شما واقعا میخواهید برنامه نویس شوید ولی نمیدانید چطور به برنامه نویسی علاقه مند شوید، یا از خطاهای مختلف برنامه تان آشفته شده اید و درصدد خداحافظی از برنامه نویسی هستید و یا حتی دنبال راهی هستید که بیشتر از برنامه نویسی خوشتان بیاید این مقاله برای شماست. در این مقاله ما راهکارهای عملی به شما نشان میدهیم که شما میتوانید با استفاده از آنها با برنامه نویسی ارتباط برقرار کنید و به آن علاقه مند شوید. من شما را به مطالعه این مقاله دعوت میکنم تا دیدتان را به برنامه نویسی عوض کنم.

اگر در واژه نامه ها دنبال معنی کلمه علاقه باشید، با کلماتی مثل میل قلبی، وابستگی، عشق و …
در اینجا ما میخواهیم بررسی کنیم که چگونه به برنامه نویسی علاقه مند شوید. یعنی چگونه با میل خود به دنبال برنامه نویسی بروید و از ته دل کار کنید و تلاش کنید. برای اینکار راهکارهای زیادی بسته به شرایط خود شخص وجود دارد که ما در اینجا به مهم ترین آنها میپردازیم.

چگونه به برنامه نویسی علاقه مند شویم؟

چگونه به برنامه نویسی علاقه مند شویم؟

خیلی از افراد واقعا دنبال آموزش برنامه نویسی هستند اما نمیدونند متاسفانه علاقه خاصی به آن ندارند و نمیدونند چه کنند و تا زمانی که به چیزی علاقه نداشته باشی به هیچ عنوان نمی توان در آن پیشرفت چشم گیری داشته باشیم. اگر به دنبال این هستید که به برنامه نویسی علاقه مند شوید به نظرم اگر گزینه های زیر رو امتحان کنید احتمال زیاد این اتفاق خواهد افتاد. در بخش زیر تعداد گزینه لیست کرده ایم و در مورد هر کدام توضیحاتی رو داده ایم که به نظرم خیلی به شما کمک می کند که به این حوزه جذاب علاقه مند شوید.

  • شروع های کوچک و منطقی
  • در برنامه نویسی غرق شوید
  • مطالعه در مورد برنامه نویسی (نه یادگیری آن)
  • تصویرسازی ذهنی
  • پروژه ها را به پایان برسانید
  • داشتن درآمد حداقلی

۱- شروع های کوچک و منطقی

یکی از راه هایی که شما بتوانید همیشه در مسیر برنامه نویسی بمانید و هیچوقت از آن دلسرد نشوید این است که به شروع های کوچک قانع باشید و کارهای غیرمنطقی انجام ندهید. بسیاری از تازه‌کار ها در برنامه نویسی به در ابتدای راه به اصطلاح جوگیر میشوند و محیط کارشان را پر از کتاب های متنوع و فیلم های آموزشی میکنند و وقتی متوجه عمق فاجعه میشوند که خود را در میان انبوه آموزش ها پیدا میکنند در حالی که از هیچکدام چیزی سر در نمی آورند به همین دلیل بعد از ادامه دادن در این بی راهه دلسرد میشوند و از برنامه نویسی دست میکشند. همین فرد اگر بعد ها دوباره اسم برنامه نویسی را شنید، از آن یک خاطره بد در ذهن خود مجسم میکند و همه جا برنامه نویسی را یک کار سخت و طاقت فرسا خطاب میکند. حقیقت این است که نه برنامه نویسی کار سخت و دشواری است نه برای یادگیری آن نیاز است کتاب ها و منابع بسیاری تهیه کنید. چند کتاب ساده و داکیومنت های اصلی برای شروع کافی هستند، بعدها اگر لازم بود میتوانید از ویدیو ها و منابع بیشتر نیز استفاده کنید.

نکته دیگر اینکه باید به شروع های کوچک قانع باشید و این را بپذیرید که موفقیت یک شبه حاصل نمیشود. مثل اینکه بخواهید پله های نردبان را سه تا سه تا بالا بروید! این کار فقط احتمال سقوطتان را افزایش میدهد. پس از انجام کارهای کوچک نباید خسته شد. شما وقتی یادگیری یک زبان برنامه نویسی را شروع میکنید لازم است ابتدا پایه خود را با مثال های متعدد و برنامه های ساده قوی کنید، چرا که بعد ها در قسمت های پیشرفته تر به مشکل نخورید و از برنامه نویسی دلسرد نشوید.

پس قدم اول در علاقه مند شدن به برنامه نویسی، دلسرد نشدن از آن است!
شما هیچوقت نمیتوانید با دوری کردن از کاری، به آن علاقه مند شوید.
پس به طور خلاصه، کارهای عجیب غریب انجام ندهید و به شروع های کوچک نیز قانع باشید.

یک نکته بهتون بگم همیشه یادتون نره، یکی از دلایل دلسرد شدن از برنامه نویسی، یادگیری روزانه چندین ساعت در ابتدای کار می باشد. به هیچ عنوان این کار رو انجام ندید، روزی فقط نیم ساعت آموزش ببینید و روزی یکی دو ساعت نهایت هم تمرین کنید این بهترین مدل از یادگیری و آموزش برنامه نویسی می باشد که باعث ایجاد علاقه در شما هم می شود. 

۲- در برنامه نویسی غرق شوید

مثل جالبی داریم که میگوید: “به هرچیزی که اهمیت بدهی، به تو اهمیت میدهد!”

واقعا درست است، شما هر کاری را مستمر و منظم انجام دهید به زودی به آن کار علاقه مند میشوید و یا راه علاقه مند شدن (یا بهتر است بگویم راه تحمل کردن) آن کار را پیدا میکنید. فقط کافیست که هر روز خود را با مسئله ها و تمرین های برنامه نویسی درگیر کنید، سوال بپرسید، آزمایش کنید و از این کارها خسته نشوید. حتی در هنگام خستگی و تایم های استراحت نیز میتوانید در مورد بحث هایی مثل محیط ها و فونت های برنامه نویسی تحقیق کنید. شما باید بتوانید در برنامه نویسی غرق شوید، یعنی آن را بخشی از زندگی خود بدانید و همیشه به آن فکر کنید. مثل آدم های شکمو که همیشه به غذا فکر میکنند.

یکی از راه هایی که میتوانید در برنامه نویسی غرق شوید این است که هر لحظه فکر کنید که چگونه میتوان یک برنامه را بهتر نوشت. قطعا هر مسئله ای دارای چند راه حل است و شما باید تمام راه حل های یک تمرین برنامه نویسی را پیدا کنید.
این بخش یکی از مهم ترین قسمت های ایجاد حس علاقه مندی شما به برنامه نویسی است. چرا که ممکن است کدهایتان خطا داشته باشد و به هیچ وجه قصد حل شدن نداشته باشند و خب طبیعتا ممکن است شما خسته شوید و از تلاش کردن دست بردارید. اما همیشه به این فکر کنید که شما در یک قدمی موفقیت هستید. به این فکر کنید که اگر ادامه بدهید احتمال پیروزی را هر چقدر کم هم باشید باز هم دارید اما اگر دست بکشید برای همیشه مسئله ها حل نشده باقی میمانند.

نکته دیگر در غرق برنامه نویسی شدن، صبوری کردن است. قطعا اگر صبر و حوصله داشته باشید و برنامه نویسی را با تمام سختی هایی که برای شما ایجاد شده، ادامه بدهید به زودی نتیجه صبرتان را خواهید گرفت و میبینید که چگونه درهای بسته به روی شما باز خواهند شد.

یکی دیگر از روش های غرق شدن در برنامه نویسی، پیدا کردن دوستان برنامه نویسی و فعالیت در گروه های برنامه نویسی هستش، همین امر باعث می شود ناخودآگاه درگیر برنامه نویسی بشید و کم کم علاقه خاصی به آن پیدا کنید.

مطالعه در مورد برنامه نویسی

۳- مطالعه در مورد برنامه نویسی (نه یادگیری آن)

قطعا اگر شما بدانید در برنامه نویسی میخواهید به چه چیزی برسید در علاقه تان به یادگیری برنامه نویسی کمک میکند. برای این کار شما میتوانید زندگینامه بزرگان برنامه نویسی را بخوانید، در مورد آنها ویدیو ها یا کتاب های زیادی در اینترنت وجود دارند. همچنین میتوانید اخبار دنیای برنامه نویسی را دنبال کنید، اینکه در کدام حوزه، کدام زبان محبوب تر است یا اینکه چه کارهایی میشود با برنامه نویسی انجام داد، همه و همه از کارهایی هستند که میتوانید برای علاقه مند شدن به برنامه نویسی انجام دهید.

نکته دیگر در مورد ایجاد علاقه در برنامه نویسی انتخاب هدف و الگو میباشد. ابتدا باید هدفتان مشخص باشد، اینکه میخواهید با برنامه نویسی چه کاری انجام دهید یا به چه چیزی میخواهید برسید، سپس در مورد کسانی که در راه شما موفق بوده اند تحقیق کنید. قطعا این کار به شما انگیزه خاصی برای شروع و یادگیری برنامه نویسی میدهد.

در همین سایت سورس ایران مقالات فوق العاده ای وجود دارد که شما رو با دنیای برنامه نویسی آشنا می کند که همین آشنا شدن خیلی علاقه رو تقویت می کند. وقتی شما اطلاعات زیادی در مورد یک حوزه خاص داشته باشید خیلی براتون جذاب تر هستش تا حوزه ای که اصلا اطلاعاتی در موردش ندارید.

۴- تصویرسازی ذهنی

این بخش که ادامه یا قسمتی از بخش قبلی میباشد میگوید که مثال ها و تمرین های برنامه نویسی را برای خودتان جالب تر کنید. مثلا میتوانید در ذهنتان متغیرها را ظرف در نظر بگیرید، یا برای مثال وقتی چشمتان به چرخ و فلک در شهربازی می افتد به یاد حلقه های تکرار بیوفتید! و به همین ترتیب برنامه نویسی، کل دنیای شما را تسخیر میکند.
اگر شما بتوانید برنامه نویسی را به چیزی که خیلی دوستش دارید تشبیه کنید، بیشتر به برنامه نویسی علاقه مند میشوید. برنامه نویسی یعنی صحبت کردن با کامپیوتر و شما باید تلاش کنید از علاقه مندی هایتان با کامپیوتر صبحت کنید و با برنامه نویسی ارتباط برقرار کنید.
و همینطور اگر شما بتوانید حرف های کامپیوتر را به زبان خودتان ترجمه کنید، درک درستی بر برنامه نویسی خواهید داشتید و کمتر موقعی دچار خطا میشوید و برنامه نویسی یکی از کارهای مورد علاقه شما میشود.

حتی هکر ها نیز گاهی اوقات فلسفه و برنامه نویسی را با هم مخلوط میکنند و استفاده های جالبی از آن میکنند.

دنیای برنامه نویسی، دنیای بسیار جذاب و پرهیجانی است، اگر شما بتوانید به برنامه نویسی علاقه پیدا کنید، میتوانید از آن در کارهای دیگر خودتان استفاده کنید. مثلا چالش های روزانه خود را با استفاده از مفاهیم برنامه نویسی، به صورت اصولی انجام دهید.
یک تمرین خوب برای برنامه نویسی این است که شما اتفاق های روزانه خود را به زبان کامپیوتری و الگوریتم شبیه سازی کنید، لازم نیست تبدیل به یک برنامه واقعی شوند فقط کافیست شب وقت خواب چشما های خودتان را ببندید و هر کاری که در طول روز انجام دادید را به مفاهیم برنامه نویسی ربط دهید، مثلا سلام کردن به خانواده و دوستان را میتوانید یک تابع سلام کردن در نظر بگیرید! یا مسواک زدن را میتوانید یک حلقه تکرار در نظر بگیرید که همیشه بعد از غذا خوردن اتفاق می افتد و استراحت میتواند برای شما یک شرط باشد که هر وقت خسته شدید، استراحت کنید!

تمام این تصویرسازی ها باعث میشود مغز شما دائم به مفاهیم برنامه نویسی فکر کند، و همین فکر کردن باعث ایجاد علاقه و شور و اشتتیاق در یادگیری برنامه نویسی میشود.

۵- پروژه ها را به پایان برسانید

یکی از چیزهایی که باعث میشود انگیزه شما برای ادامه دادن برنامه نویسی حفظ شود این است که پروژه های خود را یا پروژه هایی که از دیگران قبول کرده اید به پایان برسانید. درواقع تمام کردن یک پروژه به مراتب سختتر از شروع کرن آن است. اگر شما بتوانید یک کار را درست به پایان برسانید، تشویق میشوید که کارهای جدیدتری را شروع کنید.
نکته دیگر این است که هر پروژه ای لازم نیست که کامل شود، در دنیا و در شرکت های بزرگ برنامه نویسی، پروژه های بزرگ برنامه نویسی زیادی داریم که که شکست خورده باشند. اما این که پروژه ای را به پایان برسانید حس رضایتی در شما ایجاد میکند که میتواند علاقه شما را به برنامه نویسی زیاد کند.

من خودم هر وقت در برنامه نویسی به مشکلی میخورم بسیار عصبانی و ناامید میشوم و حس میکنم اصلا به درد برنامه نویسی نمیخورم، اما بعد از اینکه مشکل را حل میکنم بسیار انگیزه میگیرم و با شوق دنبال قدم های بعدی میروم.
در این بخش شما نیاز است که صبر و حوصله زیادی داشته باشید! اما اگر به هر صورتی پروژه شما شکست خورد سعی کنید بر ناراحتی خود غلبه کنید و بدانید هر شکست میتواند یک تجربه مفید برای شما باشد. بعضی وقت ها می توانید مقداری از کار و یادگیری دور بشید و دوباره ادامه بدید اینم یک مدل خوب هستش و می تواند به شما بسیار کمک کند.

داشتن درآمد حداقلی از برنامه نویسی

۶- داشتن درآمد حداقلی

درآمد میتواند در شما انگیزه و علاقه مندی ایجاد بکند. پس اگر بتوانید خود را هرچه زودتر به سطحی برسانید که بتوانید پروژه های مختلف را انجام دهید و درآمدی در ازای انجام آنها داشته باشید علاقه و انگیزه شما برای ادامه برنامه نویسی بیشتر میشود.
رسیدن به درآمد در برنامه نویسی مثل رسید به قله کوه است که بالا رفتن از آن میتواند بسیار سخت باشد اما مسیر برگشت که سرپایینی هست به نسبت راحتتر است. سعی کنید با صبر و تلاش بتوانید خودتان را به درجه ای برسانید که بتوانید از کارتان درآمد کسب کنید، آنوقت انگیزه و علاقه شما برای یادگیری برنامه نویسی بیشتر خواهد شد.

شاید اینجا برای شما سوالی پیش بیاید که چه مدت وقت لازم است تا به این مرحله برسم؟ پاسخ نسبی است، یک نفر ممکن است یک ماه زمان بخواهد، یک نفر یک سال و …، پس اینکه شما چقدر وقت برای یادگیری لازم دارید یک چیزی است که کاملا به خودتان بستگی دارد و اگر دوستتان در مدت خیلی کمی برنامه نویسی را یادگرفته این موضوع نباید شمایی را که مدت زیادی گذشته و هنوز پیشرفت نکرده اید، تحت تاثیر قرار بدهد و بی انگیزه کند. (پیشنهاد میکنم مقاله مدت زمان یادگیری برنامه نویسی رو حتما مطالعه کنید در این مقاله اطلاعات مفیدی در زمینه مدت زمان یادگیری برنامه نویسی ارائه کرده ایم که خیلی به کار میان)

وقتی شما به حد متوسطی از برنامه نویسی رسیدید که قادر به انجام پروژه های دانشجویی و .. بودید، میتوانید در گروه ها و انجمن ها اعلام آمادگی کنید، یا در وبسایت هایی که به صورت فریلنسری کار میکنند ثبت نام کنید و منتظر پروژه هایی باشید که میتوانید آنها را انجام دهید.
انجام پروژه برای شما ۳ فایده دارد:
۱: انگیزه و علاقه شما را بیشتر میکند.
۲: توانایی و سواد شما را در کار عملی ارتقا میدهد.
۳: اعتماد به نفس شما افزایش پیدا میکند.

در مورد فایده اول توضیحات را در بالا گفتیم. در مورد دوم هم که روشن است، شما هرچقدر در برنامه نویسی بیشتر کار کنید و چالش های جدیدی را حل کنید، قوی تر میشوید. و در ادامه قوی تر شدن، یک رزومه بهتر دارید که وقت ارائه دادن به مشتری یا شرکت ها، اعتماد به نفس شما بیشتر است. در کانال تلگرام صحبت های زیادی در مورد رزومه سازی ارائه کرده ایم که به نظرم مطالعه و گوش دادن به پادکست های برنامه نویسی خالی از لطف نباشد.

جمع بندی نهایی مقاله چگونه به برنامه نویسی علاقه مند شویم؟

جمع بندی
اگر شما منطقی و اصولی شروع کنید و از شروع های کوچک راضی باشید سپس در کار غرق شوید و برنامه نویسی تبدیل به بخشی جدانشدنی از زندگی شما باشد و در یادگیری و حل مشکلات صبر و حوصله داشته باشید و برای حل مسئله ها و یادگیری بهتر از تصویرسازی ذهنی استفاده کنید، به زودی به درآمد خوبی در برنامه نویسی میرسید.

تمام این پارامتر ها میتواند باعث شود که شما به برنامه نویسی علاقه مند شوید و این علاقه به حدی باشد که حتی یک روز هم نتوانید از کامپیوترتان و برنامه نویسی دوری کنید. البته گزینه های زیادی می توانست در این لیست قرار بگیرد ولی ما فقط گزینه هایی رو در این لیست قرار دادیم که احساس کردیم مهمتر و جذاب هستند. 

اگر شما بخواهید جواب سوال چگونه به برنامه نویسی علاقه مند شویم؟ دهید چه جوابی میدهید و چه گزینه دیگری به لیست بالا اضافه می کنید، تو بخش نظرات ممنون میشم اعلام کنید.

درباره نویسنده: administrator

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *